Afsrpaken leasepaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Afsrpaken leasepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 16:39

Lieve bokkers,

Vrijdag ga ik kijken bij een potentieel lease-paardje. Het paard is ziektekosten verzekerd en als het doorgaat zal het ook veranderen van stalling aangezien het paard nu te ver weg staat voor mij.
Zijn er nog puntjes waarvan jullie zeggen; daar zou ik duidelijke afspraken over maken.

Alvast bedankt

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 23:01

niemand?

Sergi_

Berichten: 14
Geregistreerd: 18-03-09

Re: Afsrpaken leasepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:04

Ik zou op contract vaststellen dat ze m niet zomaar van de een op de andere dag kunnen ophalen. Iig van beide kanten 1 maand opzeg termijn. Verder alles goed in een contract zetten over de ziektekosten, hoefsmit, stalling en verdere zaken. Die zaken vind ik het belangrijkste..

Jacky91
Berichten: 689
Geregistreerd: 16-01-07
Woonplaats: Halsteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:05

ik zou toch zeker afspraken maken over het feit dat als er iets met het paard gebeurd, in welke opzichten jullie de dierenartskosten verdelen,betalen
want een ziektekosten verzekering dekt niet alles
En ook hoe en wat je kan en mag met het beestje, en de kosten die eraan verbonden zijn

kally
Berichten: 5244
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:06

Wij hebben ook een leasepaard gehad, en die was in princiepe alleen verzekerd
voor de dood...bv door ziekte, brand, bliksem etc.
Wij hadden hem zelf moeten verzekeren, maar de gok genomen....
Voor de rest moesten wij zelf alles betalen als een eigen paard, smid,veearts, stalling etc.
Tja er zijn genoeg dingen waar je afspraken over kan maken, minimale duur vd lease, opzegtermijn.
Eventueel transport kosten, tuig etc.
Wens je veel plezier en succes met je paardje....
Laatst bijgewerkt door kally op 10-11-09 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:06

Ik ben niet bekend met leasepaarden of iemand in mijn directe omgeving die dat doet/gedaan heeft. Wel heb ik een eigen paard waardoor ik je misschien de nodige tips kan geven?
1: vraag hoe het zit met verantwoordelijkheid.
2: Heeft te maken met 1, wie draait er voor de kosten op als bijv. laten we hopen dat dit niet voorkomt het paard zonder jou schuld iets oploopt.
3: hoelang opzegtermijn heb je
4: mag je zomaar de DA bellen zonder met hun te overleggen, en wie betaald dat
5: wat mag wel wat zeker niet. Bijvoorbeeld sommige zijn écht tegen ijzers/luchtzuigband/22/24 stal.

Ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben. Wat voor soort paard ga je kijken?

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Afsrpaken leasepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 12:45

Dankjewel everybody.
Het is een mengelmoesje van vanalles. Het is een 5 jarige merrie, platenbont en er zit balzflug in maar ook arabisch en engels bloed. Ben dus heel benieuwd wat voor paardje het is. De mensen zelf hebben geen tijd voor het paard vanwege de kinderen maar zij wonen een eind hier vandaan. Ik woon in Amsterdam en de kosten hier voor stalling vergeleken met waar zij wonen zij echt veel hoger. Wij betalen de stallen a 400e terwijl zij nu maar 250 kwijt zijn maar goed.
Een punt vind ik nog lastig. Op de site van de stalling staat dag en nacht weide maar ik weet dat dat niet geldt voor de winter. Dit kun je overigens nergens in Amsterdam vinden. Toch vermoed ik dat het wel een vereiste voor hun is dat het paard ook overdag naar buiten komt naast het rijden.... what to do?

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Afsrpaken leasepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:53

dat is inderdaad erg moeilijk in de randstad en de kans dat je dat vind is erg klein. Ik zou even goed overleggen met deze mensen. Geef aan dat je het heel graag wil, vertel wat je wil doen om de merrie wel naar buiten te krijgen (stapmolen, paddocks oid misschien) en als zij van mening zijn dat het niet goed is voor het paard (waar ik in kan komen) dan zal je dat toch moeten slikken.
Als eigenaar zou ik echt door het lint gaan als je het niet tegen deze mensen zou zeggen en ik er later achter zou komen.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Afsrpaken leasepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 13:02

Tja we zitten er ook over te denken om dan maar toch die stapmolen er bij te doen van 35e per maand :S

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:02

Wat ik me altijd afvraag bij dit soort dingen..wat is het voordeel van de leaser hier in? Je pompt bergen geld in andermans paard..over een jaar wordt het paard (misschien) terug gehaald of verkocht..weg paard, weg geld! Ik heb 10 jaar lang paarden gereden voor anderen en uitgebracht in de sport, ik heb nooit een dubbeltje betaald (uiteraard wel mijn eigen lessen, wedstrijden) reed 7dgn per week en mocht alles met de paarden (in overleg). Nu heb ik een eigen paard en ik weet wat de maandelijkse kosten zijn..de maandelijkse kosten kun je blijkbaar prima opbrengen, waarom niet doorsparen voor een eigen paard?

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Afsrpaken leasepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 13:17

Tja ik weet het en ben het helemaal met je eens maar in Amsterdam liggen de zaken net omgekeerd. Toen ik bij mijn ouders woonde reed ik ook op andermans paarden voor niks. Het houden van een eigen paard is toch nog wel veel duurder dan leasen aangezien ik niet aansprakelijk ben voor de ziektes van dit paard en een ander voordeel is dat ik geen long term commitment aanga. Stel dus ik over twee jaar beslis een half jaar in het buitenland te willen/moeten studeren dan zit ik niet aan een paard vast. Daarnaast is er nog een punt dat mijn ouders echt door het lint gaan als ik een eigen paard zou kopen maar goed ben de 18 al een tijdje voorbij

Kosta

Berichten: 715
Geregistreerd: 23-05-07
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Afsrpaken leasepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:23

Voor 25 euro kun je lid worden van de vereninging eigen paard op internet en daar staan ook concept contractjes voor het leasen, verhuren enz. van paarden.

Ik heb ook zelf een pony een jaar verhuurt en we hebben ook een contract gemaakt. Dan kun je alles goed afspreken.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:26

Mijn pony is sinds deze maand een half jaar verleased aan 2 meisjes (17 en 18 jaar) die zelf nog een Haflinger hebben.
Zij wilden mijn pony kopen, maar ik kon dat niet over mijn hart verkrijgen uiteindelijk en nu leasen zij hem voor in elk geval een half jaar.

Hij staat trouwens in dezelfde regio als van de TS, maar staat in een uitloopstal samen met de Haflinger. Het is een kleine stal met niet teveel mensen, met een aantal zandpaddocks erbij, ruimte om te longeren, een rijbak en weiland in de zomer. Ponyclub zit ernaast met binnenbak tegen vergoeding en het bos zit op 200 meter afstand van de stal.

Voordeel van de leaser is dat zij wel een "eigen" paard hebben, maar ook op ieder moment (met alle redelijkheid wel minimaal 1 maand opzeg termijn) kunnen zeggen ik stop ermee en dan ook van alle kosten en verzorging af zijn. Daarbij komt nog dat zij niet voor de DA kosten opdraaien, mits het door hun nalatigheid komt.

Voordeel van mij in dit geval is dat ik de komende tijd alle tijd voor mijn studie, werk en mijn zieke moeder heb.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Afsrpaken leasepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 13:33

@ Ineke, wil je mij toevallig vertellen welke stalling het is en waar die zich bevindt? De stal die ik nu op het oog heb zit waarschijnlijk vol. Ik hoor morgen of er nog een plekje is en daarnaast is het een hele kostbare stalling

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:54

Je hebt een pb gehad :)

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Afsrpaken leasepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 16:11

Thnx voor je PB. Ik vrees dat dat helaas meer dan een uur fietsen is net zoals veel andere capabele stallen. Met een scooter is het prima te doen maar dan kom ik uiteindelijk ook weer op het bedrag uit wat ik nu betaal.