Wat vinden jullie van military?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 14:00

military is een mooie sport. ALs je menig paard zou vragen wat hij het liefst zou willen, zouden ze kiezen voor military. Lekker buiten struinen en springen. paarden weten immers niet dat het hun kan nekken. GElukkig zijn er in nederland al hele goede regels om ze te beschermen, door veterinaire controle (die je kan diskwalificiceren) en ook door breekbomen! MAar military in bijvoorbeeld Engeland vind ik mishandeling. Maar daar doen ze ook aan steeple chase, dat vind ik nog erger!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 14:22

Boekelo heeft ook een steeple chase en heeft dit jaar de breekbomen uit de cross gegooid.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 14:59

Ik vind het ook een prachtige sport, ik denk dat als een paard kan kiezen wat voor werk hij moet doen, hij kiest voor eventing of endurance. Lekker crossen door de bossen! Haha!

Het is dat ik het zelf niet durf (ben geen springheld en al helemaal niet als het een beetje hard gaat), anders wist ik het wel!

En natuurlijk moet er goed gekeken worden naar de veiligste oplossingen, moet er goede controle zijn en slechte ruiters moeten onmiddellijk uit de wedstrijd gehaald worden. Geen discussie: het gaat over dierenlevens. Als je ongeoorloofde risico's wilt nemen pak dan maar een crossmotor!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 15:37

Ik spring maar wat graag met iones in de bossen. Maar dan moet het wel laag zijn, voor het geval dat hij zich vergist. Ik wil niet dat hij z'n nek of zijn benen breekt.

sparklin

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 16:07

het is wel leuk voor die paarden om te doen maar met een hoog niveau kan het wel gevaarlijk zijn maar alles is tegenwoordig gevaarlijk en niets is veilig genoeg

compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-01 16:12

bedankt voor jullie reacties, eigenlijk valt het ook best wel mee als je er wat meer van af weet, maar ik hou af en toe wel m'n hart vast als er weer zo'n paard over de kop gaat!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 14:04

Hoi, ik wil hier ook wel effe op reageren.

Als je kijkt naar de paarden van anky, daar wordt zoooooo voorzichtig mee gedaan. Een half uurtje in de wei, 3 x tien minuten in de molen en een uur dressuren. Kijk eens naar militari paarden, die gaan een paar uur de wei in , een uur in de molen, 2 uur rijden. Dus die komen veel meer buiten en veel meer in beweging. Ik zelf rijd SGW in de Z pony's en L paarden en ik zit bij de Junioren in het EK selectie en bij de pony's in de EK selectie. Als ik mijn paarden een maand niet mee neem naar cross wedstrijd, worden ze helemaal down. Ik heb afgelopen weekeinde ook het gevaar mee gemaakt, want ik ben mijn mijn schimmel pony in een gigantische trakener gevallen. Hij heeft best wel een klap gehad. Maar hij is nogsteeds vrolijk. Mijn vosje pony uit het Z loopt ook diezelfde cross super rond. Crossen vind ze geweldig. Mijn paard vind het ook geweldig. Maar ik heb ook nog een bruine pony staan en die vind het niet echt leuk, dus daar cross ik niet mee. Want als je het met paarden gaat doen die het niet leuk vinden of niet goed in conditie zijn, dan is het wel gevaarlijk. Tuurlijk kan er altijd iets fout gaan, maar dat hoort er bioj. Een spring paard valt ook wel eens in een hindernis en is dan niet rad. Dus dat kan allemaal zomaar ineens gebeuren. Als ik hier op deze site rondkijk zie ik zooo veel mensen die vertellen dat ze hun paard hebben moeten laten afmaken. Dit is onwijs zielig, maar dit zijn ook gewone dressuur en spring paarden. Dus dat gebeurt altijd wel. Ik heb liever dat mijn paard 2 jaar minder lang leeft en een geweldig leven heeft, dan dat ie 2 jaar langer leeft en een saai leven heeft.
Maar oke, ieder zijn eigen mening Schijnheilig

Pax
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-08-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 14:56

Niemand vindt ongelukken leuk, toch als ik paard was met spring- en gallopeertalent dan zou ik een eventingpaard willen zijn. Een veelzijdigere training + wedstrijd bestaat niet. Lekker door de bossen crossen, ik zou het wel weten.
Overigens, een been breken kan altijd. Heb meegemaakt dat een paard zijn pijpbeen brak toen die aan het dollen was in de buitenbak.

simone
Berichten: 109
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 18:38

nou ik vind het wel leuk om te doen maar dan niet zo hoog en moeilijk maar ik vind het heel zielig met die hele hogen hindernissen ze vallen soms wel en ik heb eens op tv gezien dat een paard gevallen was en hij had zijn nek toen gebroken en was dood dat vind ik zo zielig. Huilen Scheve mond\ Verdrietig

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 21:31

Op TV laten ze alleen de ongelukken zien. Ik vind dit uitermate irritant.
Ik ben zelf ook naar Boekelo geweest dit jaar, en er zijn zegge en schrijve 3 valpartijen geweest.

's Avonds natuurlijk verslag gekeken op Studio Sport en ja hoor, 3 valpartijen in beeld!

Ik vind het prachtige sport om te zien en ik denk idd dat een militarypaard veel beter af is dan een dressuurpaard.
Helaas ben ik een echte lafaard Haha! en houd ik het bij dressuur.

Trouwens, de hindernissen vielen mij qua hoogte en moeilijkheid een beetje tegen, ik had er meer van verwacht.
Zijn Badminton en Burghley zwaarder, is er iemand die dat weet?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 21:44

Dat noemen ze sensatie FITZ. Goed voor de kijkcijfers , net als dat ze op 11 sept minuten lang die mensen lieten zien die uit het wtc sprongen of mensen die uit de ramen hingen en ten dode op geschreven waren. Misselijk Misselijk Misselijk

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 16:15

Citaat:
Op 2001-10-06 15:08, schreef Sugarmiss:
Maar ongelukken gebeuren overal, ook in de 'gewone' springsport, dressuur en recreatief.


Maar met Military vraag er bijna om!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 14:30

hee Fitzroy,

de 2 wedstrijden die je opnoemt zijn veel zwaarder. Ze zijn beide 4 sterren, boekelo is een "lichte" 3 sterren. Bathminton noemt men meestal de zwaarste 4 sterren wedstrijd.


Ow ja. Alice, iedere dag dat ik tegenover mijn paard sta, hoop ik dat ie kreuepl wordt nou goed???????

Beetje simpele gedachte vind ik het van je, iedereen heeft het beste met zijn paard voor en niemand wil een kreupel paard. Dus hou dat domme bekkie nvan je nou maar weer dicht.

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 16:31

Ben het volledig eens met Alice. Natuurlijk kunnen er ook ongelukken gebeuren bij dressuur en bij springen en weet ik veel wat maar bij military heb je daar het grootste risico op.

Enne Merel doe ff rustig zeg! Dat is toch haar mening?
_________________
Ze hebben me geleerd dat 1 uur 60 minuten is, 1 minuut 60 seconden is,
maar ze leerden me nooit dat 1 seconde zonder jou eeuwig kan duren....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Imposante op 2001-10-15 16:32 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Imposante op 2001-10-15 16:35 ]</font>

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 19:08

Dat vind ik nou zo slap he! Kijk als je militry rijdt kun je comentaar verwachten. Maar kom dan met een zinnige argumenten! En niet van, ja maar Anky v. Grunsven zet haar paarden nooit op de wei etc. Wat heeft niet op de wei zetten nou met dressuurrijden te maken?? Sorry hoor, maar als je als dressuurruiter alleen maar rondjes kachelt door een bak dan is er wat mis met de ruiter en niet met dressuurrijden in het algemeen. Als het goed is lopen dressuurpaarden ook in de wei, maken ze ook buitenritten, vaak wordt er ook (laag) mee gesprongen als gymnastiek.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 23:37

hahaha, maar als ik mijn meing geef, kan dit niet. alleen omdat ik voor ben en jullie tegenZ!

owja, nog wat, als je dressuur rijd, kun je het verwachten commentaar te krijgen.

haha *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 00:32

Citaat:
Als het goed is lopen dressuurpaarden ook in de wei, maken ze ook buitenritten, vaak wordt er ook (laag) mee gesprongen als gymnastiek.


Als het goed is wel ja. Op de dressuurstal waar ik in Australië werkte (eigendom van een internationaal rijdende amazone) helaas niet. De pensionpaarden mochten wel naar buiten, maar de eigen paarden niet. Die kwamen een uurtje per dag naar buiten om in een binnenmanege te rijden. Het enige daglicht dat ze zagen was op de 50 meter van de stal naar de bak. In de wei of paddock mochten ze niet, want stel je voor dat ze geblesseerd raakten. Buitenritten waren voor recreatieruiters en springen gebeurde daar ook niet, want het was geen springstal.

Misschien is dit meer uitzondering dan regel, maar gezond vind ik het niet.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 03:52

Dat is wel sneu ja, Karin. Waren zeker ook allemaal luchtzuigers en wevers?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 17:29

Pril, ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar toen niet zo op heb gelet. Het 'Heiligdom' (oftewel de eigen stallen) behoorde ook niet tot mijn werkgebied, ik was groom van de pensionpaarden en kwam nauwelijks in die andere stallen. Ik kan me alleen herinneren dat ik het al die tijd zo sneu vond voor die sportpaarden dat ze nooit eens ergens anders mochten lopen dan onder het zadel en aan de longeerlijn in de binnenbak, héél soms onder het zadel in de buitenring maar dat was bij grote uitzondering. De jonge paarden gingen wel elke dag in de paddock, maar zodra ze onder het zadel aan het werk gingen was het afgelopen. Ik vond het ook zo jammer omdat het een bedrijf was met megaveel land (wei, paddocks) en meer dan de helft ervan nauwelijks gebruikt werd. Het terrein lag er alleen maar 'mooi te zijn', maar de dressuurpaardjes stonden altijd binnen. Het was ook zo'n contrast met het leven van de twee (eigen) eventingpaardjes die daar stonden en wèl naar buiten mochten...

[Edit] typo [/edit]
_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">Als liefde het antwoord is, kan de vraag dan nog even herhaald worden? </FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-20 17:31 ]</font>

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 19:13

ok topic topic
military is goed en leuk als de paarden er sterk en gezond genoeg voor zijn, en ze het leuk vinden. dat geldt natuurlijk voor alle takken vd sport, maar deze ih speciaal omdat het een combinatie is. mensen leren hun paard (hopelijk juist) gewoon zo op. in feite, als je echt van paarden houdt, zou je ze moeten vastpakken ,in een onmetelijk groot domein zetten en er nooit meer naar omkijken (kudde aub) want dat is de ware aard. idealistisch jaaaa, en natuurlijk wil je je lieveling niet kwijt ik ook niet, maar toch ff de vergelijking maken: we hebben paarden nu opgeleid, laten we er op de goede manier iets mee doen. is het dan military, wel laat het dan military zijn! zolang je niet te ver gaat, in orde. ok voor die sommigen die vinden dat military op zichzelf al te ver gaat... sgw kan ook, en ik ga akkoord met die mening, maar hierboven staat de mijne. veel suc6 met jullie beesies!!! Party!! Lachen Party!! Lachen

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 20:35

Ik zou alleen liever hebben dat vaste hindernissen worden afgeschaft... maar misschien is voor de meesten de "spanning" (wat ik noem "het grote gevaar" Knipoog ) er dan af? Verward

Ik zou het zelf nooooooooooit durven Dromen

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 20:51

haha, ja, maar als ze los worden, kan je net zo goed een springparcours rijden. wist je dat los nog gevaalrijker is dan vast, want losse balken kunnen tussen de benen komen, vast eniet. en als een paard bij een vaste hindernis dreigt te vallen, dan kan hij zichzelf heel vaak herstellen. met een losse sprong niet, want dan licht ie al tussen de balken op de grond

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 21:08

Ik vind het een mooie tak van paardensport!
Iedereen vind het maar zielig maar als je met je paar een bosritje maakt of gewoon met hem aan 't rijden bent kan er ook iets ernstigs gebeuren! ik rijd zelf samengesteld, nog wel nie op een Boekelo niveau maar toch vind ik het heel "gaaf" om te doen! Mijn paardje heeft er ook veel plezier in en doet altijd goed zijn best, tis MIJN TOPPER!!

Sanne

Berichten: 940
Geregistreerd: 01-05-01
Woonplaats: Schenkeldijk, Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 21:10

Ik vind dat het wel mag, zolang je maar niet echt elke week wel een wedstrijd ervan doet, en dat dan jaren achter elkaar. Dit soort sport vind ik erg zwaar. Ik vind het mooi om te zien, maar sommige sprongen vind ik erug gewaagd. Dan denk ik, zal Nina zoiets doen. Dacht het effe niet Schijnheilig Die denkt dan gewoon "doeg! doe het lekker zelf!" Lovers