Dit paard kopen of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Dit paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 14:11

Ik ben gisteren bij een paard geweest dat te koop staat (via een vriendin die rijd daar 2 paarden) en heb navraag gedaan en het blijkt dat hij dus geen hoefkatrol had en ook geen operatie heeft gehad van wat ik van andere hoorde zoals ik vermeld heb bij [Medisch] hoefkatrol rijden wel/niet.
Hij heeft een slijmbeursontsteking gehad, de DA heeft vocht uit het been gehaald en een antibiotica gegeven. Dit is verder helemaal genezen.
Hij is 10 jaar maar is verder niet veel mee gedaan. Hij is ingereden maar verder weinig mee gedaan. Het is het zelfde dat als je een jaar in bed ligt en de marathon gaat lopen dat lukt ook niet. Hij wil graag voor je werken en vind het leuk om bezig te zijn.
Hij liep super, rijd fijn en is super braaf en heeft een geweldig karakter.
Hij heeft alleen nog een zwak been wat langzaam op gebouwd moet worden met rijden om het sterker te maken.

Wat vinden jullie ervan kan ik hem kopen?
Groetjes Suzanne

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!


#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:13

het ligt eraan wat je ermee wilt gaan doen. Het klinkt of hij nooit een top sportpaard zal worden. Maar als dat je doel ook niet is, 10 is een mooie leeftijd..

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:21

ik denk dat het een fijn paard is als recreatiepaard, maar dat je niet moet verwachten dat hij/zij ineens een goed wedsrijdpaard zal zijn ofzo.
en je moet er rekening mee houden dat hij nu misschien wel heel lief, maar zodra ze sterker worden krijgen ze vaak ineens praatjes...

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:26

Zoals hierboven al staat: wat wil je er zelf mee?
Recreatief? Zou best gaan.
klikt het?
Is dit het eerste paard dat je hebt bekeken?
Slaap er nog even rustig over, en bij twijfel: NIET doen.
Succes!


gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:27

Wat wil je met een paard gaan doen? Recreatief of wedstrijden? Plus de vraagprijs telt ook wel mee.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:02

Ik zou het met de veearts overleggen die de aankoopkeuring voor je gaat doen. Dan wordt (vooraf) het gebruiksdoel besproken en krijg je een eerlijk advies. Wel even een andere arts inschakelen dan de behandelend arts op die stal, voor een zo objectief mogelijk advies.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:06

Ik zeg altijd: als je weet dat een paard wat 'mankeert', niet doen...

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:17

dat wat Quellian zegt, als je weet wat het paard hebt zal ik het ook niet dan. Je weet dat het nu misschien wel aardig constant is, maar wat over 5 jaar?
Als ik wist dat Mirk atrose had, had ik hem gewoon laten staan...

:){

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:29

Citaat:
Je weet dat het nu misschien wel aardig constant is, maar wat over 5 jaar?


Risico's heb je altijd, mijn fjord wordt dit jaar 6 heeft nooit wat gehad maar kan dit jaar wel ineens artrose krijgen ofzo of wie weet krijgt ie wel spat.

Ik ga verder met Sonja mee, laat hem keuren bespreek je doel en neem dan een beslissing

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 16:37

Ik ga de komde 5 jaar zeker geen wedstrijden rijden, heb ten eerste geen trailer, ten 2e geen auto die een trailer kan trekken en ten 3e geen geld voor wedstrijden.
Ik wil voornamelijk recreatief er mee rijden, als hij op de manege komt te staan wil ik wel mee doen aan de onderlinge wedstrijdjes maar verder gewoon lekker rijden of lekker de bossen in gaan.
Aan de prijs hoeft het niet te liggen, dat is een meevaller.
Hij is al eens gekeurd geweest toen hij net beter was rontgen logisch was hij in orde alleen klinisch volgens de DA niet hij had net een hele tijd stil gestaan en moest toen in een zeer zware bak met zware losse zand aan de longe toen liep hij af en toe niet goed maar vind je het gek in die zand, de DA zei hij kan morgen kreupel zijn maar ook over 10 jaar. Maar dit kan elk paard gebeuren, een paard kan de volgende dag ook dood in de stal liggen. Dit is het risico wat je neemt als je een paard aanschaft. Mijn gevoel zegt, 80% ja en 20% nee. Ik mag hem een aantal weken rijden dus dat vind ik erg positief mag hem zo vaak komen rijden als ik wil. Misschien dat mijn gevoel dan gaat veranderen.

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:46

Hoeveel van wat 'de DA zei' heb je de DA zelf horen zeggen? Want ik vind dit nogal een vaag verhaal. Een paard kan bv. niet rontgenologisch in orde zijn als 'ie klinisch niet goed is, dat betekend niets. Ik zou hem goed na laten kijken door een onafhankelijke DA (dus niet degene die de huidige eigenaren gebruiken) en je dan laten adviseren. Als er twijfel is - niet doen! De markt is van de kopers op het moment, leuke gezonde paarden genoeg.

We hebben op het moment zo'n 'hersteller' op stal staan en het is een fijn beest, maar het blijft een zorgenkindje. Been slinkt niet, is ineens weer dik, hij zet het been niet goed weg, hij is ineens spierbevangen en moet maanden lang stappen, hij kan niet in onze bak rijden want het zand is te zwaar... zo zijn ze er al mee bezig sinds december. Als ik dan toch een paard ging kopen zou ik niet aan zo'n dier beginnen. Dan liever een hele gezonde. Kan ook wat krijgen maar de kans op stapels veeartsrekeningen en andere ellende is toch kleiner.

Denk ook even na over toekomstige veeartskosten. Elk voordeel dat je nu zal hebben met de aankoop prijs zal daar hoogstwaarschijnlijk door teniet worden gedaan.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:49

Quellian schreef:
Ik zeg altijd: als je weet dat een paard wat 'mankeert', niet doen...

Hoe doe je dat met paarden waarvan je niet weet of ze wat mankeren?
Juist als je weet wat een paard wat mankeert kun je beter de keuze maken of jij hiermee kunt leven ja of nee.

Verder ga ik met het advies van Sonja mee, dat zou ik zeker laten doen. Laten keuren door je eigen da.

En als je hem nu een periode mag uitproberen kun je zien hoe hij reageert als ie aan het werk wordt gezet en of hij last krijgt van de oude blessure.

Succes met je keuze!

Sprakeloos

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 16:50

Hij is helemaal hersteld van zijn onsteking in zijn been is nu ongeveer 1,5 jaar geleden, heeft alleen nog geen sterke benen. Heeft ook geen last van een dik been.

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 17:02

Suzanne vd schreef:
Ik ga de komde 5 jaar zeker geen wedstrijden rijden, heb ten eerste geen trailer, ten 2e geen auto die een trailer kan trekken en ten 3e geen geld voor wedstrijden.
Ik wil voornamelijk recreatief er mee rijden, als hij op de manege komt te staan wil ik wel mee doen aan de onderlinge wedstrijdjes maar verder gewoon lekker rijden of lekker de bossen in gaan.
Aan de prijs hoeft het niet te liggen, dat is een meevaller.
Hij is al eens gekeurd geweest toen hij net beter was rontgen logisch was hij in orde alleen klinisch volgens de DA niet hij had net een hele tijd stil gestaan en moest toen in een zeer zware bak met zware losse zand aan de longe toen liep hij af en toe niet goed maar vind je het gek in die zand, de DA zei hij kan morgen kreupel zijn maar ook over 10 jaar. Maar dit kan elk paard gebeuren, een paard kan de volgende dag ook dood in de stal liggen. Dit is het risico wat je neemt als je een paard aanschaft. Mijn gevoel zegt, 80% ja en 20% nee. Ik mag hem een aantal weken rijden dus dat vind ik erg positief mag hem zo vaak komen rijden als ik wil. Misschien dat mijn gevoel dan gaat veranderen.


Nee dat zei ik ook, mei a.s. gaan we starten.

Ik blijf zeggen dat ik het niet zou doen...

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 17:05

Hellup Scheve mond Ik vind dit erg moeilijk allemaal. Ik denk dat ik eerst even een paar weken op hem ga rijden, dat mag van de eigenaar Knipoog . Kijken hoe hij zich gedraagdt; gaat dit allemaal goed dan even mijn DA een kijkje laten nemen , misschien kan hij mij wel vertellen wat hij er van vind.
Dit wordt denk ik nog een erg lastige beslissing denk ik.

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 17:07

Okay, andere invalshoek - wat maakt dit paard ZO geweldig dat je bereid bent om eraan te beginnen? Natuurlijk mag je erop komen rijden. Ze hopen dat je er verliefd op word. Zou ik ook doen als ik er zoeentje zou willen verkopen.
Maar heb je al naar andere paarden gekeken? Op een paar anderen gereden?

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 17:09

De vader is trouwens Horatio (KWPN) en moeder Theresa. Schijnt ook erg goede papieren bij te zitten. Is wel grappig mijn vriendin rijd een volle broer en een half broer van dit paard.

Weet iemand misschien een plaatje van Horatio te vinden? Ik heb al eens op kwpn.nl gekeken maar kan daar niks vinden.

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 17:11

Maar als ik een tijdje op hem kan rijden kan ik wel zien hoe hij zich gedraagt en de omgang etc.
Ja ik heb ook andere paarden gezien en gereden. Maar deze vind ik gewoon super. Bij de andere had ik dit niet. Je hebt het of je hebt het niet denk ik.

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 17:42

Sorry hoor als jij hier aan wil beginnen moet je dat gewoon doen,ik persoonlijk zou wachten tot hij helemaal weer opgeknapt is !
Een slijmbeurs ontsteking is ook iets wat telkens terug kan komen en altijd een gevoelige plek zal blijven!
Net wat Arwen Lune zegt ze hopen gewoon dat je verliefd word op het paard en dat je dan wel overstag zal gaan!
Ook al is het nu een meevaller,er zijn meer meevallertjes te vinden die misschien wel helemaal in orde zijn!
Ik ben bang dat je de ellende van een ander gaat kopen!
Je schrijft dat hij hersteld is van een blesure van 1,5 jaar geleden maar dat zijn benen nog niet helemaal sterk zijn!
Dat is dan niet een blessure van niks geweest hoor!
Denk heel goed na voor je de beslissing neemt!
Lundi

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 23:17

Suzanne vd schreef:
Maar als ik een tijdje op hem kan rijden kan ik wel zien hoe hij zich gedraagt en de omgang etc.
Ja ik heb ook andere paarden gezien en gereden. Maar deze vind ik gewoon super. Bij de andere had ik dit niet. Je hebt het of je hebt het niet denk ik.


Een paard echt leuk vinden is ook heel belangrijk, en als je wedstrijden wilt gaan rijden begin je in de B-klasse, dat kan bijna elk paard wel. Ik zou met de je eigen DA overleggen en dan besluiten.

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 10:38

Ik wacht het even af hoe het gaat als ik hem een tijdje kan rijden en laat hem dan door mijn eigen DA keuren en vraag zijn advies wat hij er van vind. Ik denk dat dit de beste beslissing is
Mocht het zijn dat hij mij dit paard afraad ( Huilen ). Ga ik op zoek naar een ander paard hoe erg het ook is. En hoe lief hij ook is, ik denk dat mij te snel hecht aan een paard denk te snel dat hij het is. Ik denk dat ik dit moet doen.

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 10:40

lundi schreef:
Je schrijft dat hij hersteld is van een blesure van 1,5 jaar geleden maar dat zijn benen nog niet helemaal sterk zijn!
Dat is dan niet een blessure van niks geweest hoor!


Hij is daarna amper gereden geworden, zo af en toe een keertje. Verder kwam hij wel iedere dag in de wei maar niet echt gereden. Vandaar dat hij zijn spierkracht niet op heeft kunnen bouwen.

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:42

Ik zie dat je je beslissing al hebt gemaakt.
Ik had hem persoonlijk gekocht, helemaal als de prijs een meevaller is. En als we zullen altijd wel bezeerd worden als we ons ergens teveel aan hechten. Maar om dan die relatie helemaal maar niet aan te gaan? Dan kun je idd de rest van je leven in bed blijven liggen.

Realiseer je dat een ander dit paard onder je neus weg kan kopen, en dat een DA ook niet helderziend is. Ik weet van paarden die naar de slager moesten en ook in de topsport meedraaien.

Je suis Charlie.

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 10:46

Ik heb wel zoiets van ik weet de achtergrond van dit paard hij is van de fokker bij deze eigenaar gekomen. En is verder niet ziek geweest alleen deze blessure dan. Hij heeft me ook verteld wat er aan gedaan is en hoe en wat. Als ik bij een ander paard ga kijken weet ik niet de achtergrond en het is ook maar de vraag of je de mensen moet geloven wat zij zeggen.
Maar ik ga hem nog een aantal keren rijden en laat dan mijn DA een kijkje nemen en volg zijn advies op.

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:51

Wat is nog de 20 % die je tegenhoudt?
Ik lees in je berichtjes dat je het wel heel graag wilt. En idd, het klikt of het klikt niet met een paard. Als je voelt dat die 'klik' er zit, dan zou ik het zeker doen.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 bezoekers