Hengsten castreren, merries steriliseren?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Hengsten castreren, merries steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 12:39

Mijn moeder had een leuk discussieonderwerp verzonnen net Haha!.

Bij honden, katten, knaagdieren enz. worden de mannelijke dieren gecastreerd en de vrouwelijke dieren gesteriliseerd. Ze vroeg zich af waarom hengsten wel gecastreerd worden, maar merries eigenlijk nooit gesteriliseerd Haha!.

Ik zelf denk dat hengstige merries niet zo snel uitbreken op zoek naar een hengst en dat het dus niet echt nodig is.

Wordt het weleens gedaan, een merrie steriliseren? En is de merrie daarna nog steeds hengstig (volgens mij niet)?

Zou het nut hebben om merries die toch niet ingezet worden voor de fokkerij te steriliseren? Zouden de merries in de sport dan ook niet wat constanter zijn, net als de ruinen?

Ben benieuwd wat anderen hiervan denken...

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:41

Ik denk dat merries inderdaad 'stabieler' zullen worden.
Een poes bijv. wordt ook niet meer krols na sterilisatie/castratie.
Een hengstige merrie is vaak toch wat lastiger dan wanneer ze niet hengstig is. Maar ook dat verschilt enorm per merrie.

:evaw:

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:08

Het zou idd goed kunnen, maar ik denk dat het niet vaak gedaan wordt omdat je nooit weet wat een evt volgende eigenaar er mee wil. Stel je hebt een sportpaard, dan kan het gunstig zijn om te steraliseren, maar wat als het paard wordt afgekeurd, Er zijn veel mensen die hem dan laten lopen en er een veulentje uit fokken, terwijl dat in de eerste instatie niet de bedoeling was.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:13

Ik denk ook dat een castratie (want dat is het eigenlijk, de hele boel wordt er uit gehaald en niet alleen onbruikbaar gemaakt) voor een merrie een dusdanig zware ingreep is dat men dat risico niet graag neemt.

Het gebeurt volgens mij wel, na bijvoorbeeld keizersnedes, maar het zal niet vaak zijn.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 13:20

Ik heb het ook over een sterilisatie farichta, merries hoeven van mij niet gecastreerd te worden Lachen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:21

sterilisatie kan bij merries eerder gevaar op leveren met onstekingen en infecties daarom wordt vaak ervoor gekozen 'de boel' er helemaal uit te halen.
Dit was bij ons katje iig wel zo.

:evaw:

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:22

Maar teefjes en poezen worden nooit gesteriliseerd hoor, dan zouden ze nog gewoon loops/krols worden en schiet je er weinig mee op Knipoog
Bij teven worden vaak de hele baarmoeder en de eierstokken verwijderd, lijkt me bij een merrie teveel risico.
Ze noemen het sterilisatie maar in feite is het gewoon castratie dus.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 14:14

Bij katten vaak de eierstokken eraf alleen, dus waarom zou dat niet kunnen bij een paard?

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:14

Idd, bij sterilisatie knippen ze alleen de zaad-/eileiders door en worden de hormonen nog gewoon geproduceerd. Bij castratie wordt alles weggehaald zodat er ook geen hormonen worden geproduceerd. Wil je van de hengstigheid ed af zijn, zal je moeten castereren en ik kan me voorstellen dat dat een risico geeft. Wil je erbij komen zal je je eerst door een paar meter darmen moeten worstelen Clown

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 14:17

Daar heb je inderdaad een punt Cathelijne... die darmen Scheve mond.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:27

Cathelijne schreef:
Idd, bij sterilisatie knippen ze alleen de zaad-/eileiders door en worden de hormonen nog gewoon geproduceerd. Bij castratie wordt alles weggehaald zodat er ook geen hormonen worden geproduceerd. Wil je van de hengstigheid ed af zijn, zal je moeten castereren en ik kan me voorstellen dat dat een risico geeft. Wil je erbij komen zal je je eerst door een paar meter darmen moeten worstelen Clown


Pèp, niet mee eens!! Mijn ruin is gesteriliseerd en maakt echt geen hormonen meer aan Knipoog

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 14:29

Ik vroeg het me inderdaad ook af *schaamt zich diep als gediplomeerd dierverzorgster* of die hormonen er nog wel waren. Volgens mij namelijk ook niet.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:31

Mijn moeder is gesterilliseert en werd daarna nog wel gewoon ongesteld....

Is er een dokter in de zaal ???

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:31

Dat mag je uitleggen Quellian Lachen Gesteriliseerde mannetjes-mensen hebben toch ook gewoon hun lusten nog?

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:32

Steriliseren bij vrouwen/mannen is het doorknippen van de eileiders/zaadleiders. Hormonen blijven dan nog steeds doorwerken, omdat die vanuit de eierstokken/ballen nog wel gewoon in het bloed terecht komen. Alleen eitjes/zaadcellen komen niet meer op plekken waar bevruchting plaats kan vinden.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:35

Ellende schreef:
Dat mag je uitleggen Quellian Lachen Gesteriliseerde mannetjes-mensen hebben toch ook gewoon hun lusten nog?


Nou, uitleg heb ik niet zozeer... Haha!

Stan was klophengst. 4 jaar geleden is meneer laproscopisch gesteriliseerd. Zijn 2 ballen zijn dus afgebonden. 2 weken na de operatie is hij getest op hormonen en hij maakte geen testosteron (?) meer aan. Al moet ik er wél bijzeggen dat ik Stan nog weleens betrap op het feit dat ie lol heeft... Cool

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:35

Quellian"]
[quote="Cathelijne schreef:
Idd, bij sterilisatie knippen ze alleen de zaad-/eileiders door en worden de hormonen nog gewoon geproduceerd. Bij castratie wordt alles weggehaald zodat er ook geen hormonen worden geproduceerd. Wil je van de hengstigheid ed af zijn, zal je moeten castereren en ik kan me voorstellen dat dat een risico geeft. Wil je erbij komen zal je je eerst door een paar meter darmen moeten worstelen Clown


Pèp, niet mee eens!! Mijn ruin is gesteriliseerd en maakt echt geen hormonen meer aan Knipoog
[/quote]

Dan moet ie z'n ballen nog hebben. Bij steriliseren worden alleen de zaadleiders doorgeknipt.
Toevoeging: Door het afknopen zijn zijn ballen afgestorven kan tenslotte geen bloed meer bijkomen. Is dus toch gecastereerd.
Bij steriliseren worden alleen de zaadleiders afgesloten/doorgeknipt maar worden de hormonen nog gewoon door het bloed opgenomen.

Het hangt er net vanaf wat je onder "afknopen" verstaat. De hele bal of alleen de zaadleider.
Laatst bijgewerkt door Cathelijne op 31-03-04 14:41, in het totaal 2 keer bewerkt

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:37

Klopt, heeft ie nog! 1 in z'n lies en 1 hangt gewoon onder z'n kruis...! Ze zijn afgebonden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:41

Quellian schreef:
Stan was klophengst. 4 jaar geleden is meneer laproscopisch gesteriliseerd. Zijn 2 ballen zijn dus afgebonden. 2 weken na de operatie is hij getest op hormonen en hij maakte geen testosteron (?) meer aan.


Door het afbinden van de bloedtoevoer naar de ballen sterven deze af. Laparoscopische castratie is wel degelijk een castratie en geen sterilisatie.
Sterilisatie is alleen het afbinden van de zaadstreng.

Wat het castreren van merries betreft (in de USA ook wel "spaying" genoemd) Het wordt gedaan, maar is met meer risico's verbonden dan het castreren van een hengst. Bij pismerries of chronisch hengstige merries worden ook wel stalen balletjes in de baarmoeder geplaatst, zodat het merrielichaam het gevoel heeft dat ze drachtig is en de hormonen geen jojo meer spelen.

Je suis Charlie.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:44

Ah... dan snap ik het weer Lachen

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:47

Cassidy"]
[quote="Quellian schreef:
Stan was klophengst. 4 jaar geleden is meneer laproscopisch gesteriliseerd. Zijn 2 ballen zijn dus afgebonden. 2 weken na de operatie is hij getest op hormonen en hij maakte geen testosteron (?) meer aan.


Door het afbinden van de bloedtoevoer naar de ballen sterven deze af. Laparoscopische castratie is wel degelijk een castratie en geen sterilisatie.
Sterilisatie is alleen het afbinden van de zaadstreng.

Wat het castreren van merries betreft (in de USA ook wel "spaying" genoemd) Het wordt gedaan, maar is met meer risico's verbonden dan het castreren van een hengst. Bij pismerries of chronisch hengstige merries worden ook wel stalen balletjes in de baarmoeder geplaatst, zodat het merrielichaam het gevoel heeft dat ze drachtig is en de hormonen geen jojo meer spelen.
[/quote]

Ze zijn idd wel gekrompen met de jaren. Maar hij is écht GESTERILISEERD.

ikke

Berichten: 37461
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 16:44

Quellian schreef:
Ze zijn idd wel gekrompen met de jaren. Maar hij is écht GESTERILISEERD.

Nee hoor, hij is wel degelijk gecastreerd. Als ie gesteriliseerd was, dan was alleen de zaadleider doorgeknipt. Wat bij jou paard is gebeurt is castratie zonder dat de ballen zijn weggehaald.
Ze hebben het wel eens op TV laten zien hoe een zebra-hengst werdt gesteriliseerd omdat men teveel veulentjes kreeg. Ze hadden daar twee harems met een hengst, men was, terecht, bang dat als de hengst gecastreerd zou worden hij zich minder/niet meer zou bekommeren om zijn harem en al die vrouwen naar de andere hengst gingen en men dus het doel voorbij schoot *LOL* *LOL* Nu weet die hengst van niks en maakt ie zich wel druk om z'n harem en krijg je dus vanzelf minder veulentjes.
Twee redenen om een hengst toch niet te steriliseren: het is een kostbare ingreep en hij blijft verder in zijn gedrag gewoon hengst.
Om diezelfde kostenoverweging zal een merrie nooit gesteriliseerd of gecastreerd worden. Het levert niks op en het kost een hoop geld.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 16:59

Volgens mij was het vroeger zo, misschien nu nog wel, dat de merries die op SWS stations de hengsten moeten ophitsen helemaal 'leeggehaald' zijn.
Het is alleen enorm kostbaar en ook nog eens een groot risico.
Daarbij is het zo dat teefjes op later leeftijd heel vaak verschillende soorten kanker oplopen en wanneer ze gesteriliseerd zijn is de kans daarop veel kleiner. Ook lopen er regelmatig reuen los rond, en ik ken geen mensen die hun hengst wel eens zelfstandig een ommetje laten maken Haha!

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:23

Bij merries doen ze wel eens een zogenaamde chemische sterilisatie.
Bij belangrijke wedstrijden als de merrie niet hengstig (of vervelend mag zijn )worden er hormonen ingespoten en wordt de hengstigheid onderdrukt.Daarna kunnen ze weer gewoon hengstig en vruchtbaar zijn.
Voor een enkele keer zou dit kunnen heb ik begrepen maar de kans op kanker aan de geslachtsorganen neemt erg toe.


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:54

buikoperaties zijn bij paarden veel risicovoller dan bij de meeste andere huisdieren. zowel qua infektiegevaar in de buikholte als qua darmstilstand na de operatie ed.
om die reden zijn ook keizersnedes bij merrie's een ernstige ingreep, terwijl die bij koeien een fluitje van een cent zijn.

het is dus ook voornamelijk een kwestie van de 'kosten' (= gevaar) tegen de baten (rustige merrie) afwegen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Natascha, Sanet, senna21, Sintara en 28 bezoekers