Ode aan de slofteugel...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:11

t is te mooi weer om er op in te gaan. er zijn al wel een paar tegenstanders geweest, maar geen echte haters

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:21

Ik ben zeker een tegenstander van de slof als deze dressuurmatig word gebruikt........ Ik vind het een nikszeggende hulpteugel waar je als ruiter en paard niet beter van word. Ik zou het ook nooit goedvinden dat een lesklant met een slof rijd (wat ze in hun eigen tijd doen moeten ze zelf weten,maar niet in de les) want ik sta in het midden om mensen beter te leren rijden en dat doe je niet door er een slof aan te hangen........ Ik doe liever een maand langer over een probleem en dat paard EN ruiter ervan geleerd hebben.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:48

Wat ben ik blij met mijn super brave fries die overal langsaf loopt zonder er naar om te kijken (behalve als het kleine meisjes die "dol op paarden!" zijn of militairen met een appeltje Haha!) Maareh, vrachtwagens, tractoren, moters, wielrenners (in grote groepen van 2 kanten) het doet haar allemaal niks. Behalve dat ene paaltje midden in het bos, want die hoort daar niet! Knipoog

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 01:41

gijsenkim"]
[quote="stef schreef:
en ik ga op zo'n moment dus niet naar buiten Haha!
Ik wil geen noodrem nodig moeten hebben, al is het maar just in case.



Ik zit midden in een woonwijk Stef........ik moet voordat ik bij iets ben dat als ruiterpad doorgaat eerst door twee speeltuinen waar moeders met hun peuters lopen. dan moet ik een kilometer over een weg van 2 meter breed met aan weerskanten een afgrond van 1,5 meter met een sloot... en dat op jonge sportpaarden. Dus vooral voor de veiligheid van alle mensen die ik passeer doe ik een slof om...... twee passen ongekontroleerde galop levert de eerste kilometer levensgevaarlijke situaties op omdat het gewoonweg door een veel te druk stukje nederland gaat.

Staat je paard ergens op de hei waar je dagenlang rond kan zwerven zonder iemand tegen te komen verklaar ik je ook voor halve zool als je er een slof aanhangt........ daar heb je de ruimte om een paard weer terug te krijgen, bij mij zit je gelijk op een glijbaan Haha!
[/quote]

Daarom zeg ik ook, ieder zijn ding.
Ik heb idd redelijk de ruimte, rij wel op de weg, maar wel in de polder (rustige polder).
Als ik in jou situatie deed deed ik wellicht hetzelfde, hoewel ik denk dat ik, indien nodig, dan zal gaan lopen naar een bak.
Ik veroordeel je niet ofzo. Het is jou keus

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 17:12

sanne83"]
[quote="sherwood schreef:
nou waar blijven die slofhaters nu dan???
Meestal bij de eerste beste keer dat je slof mompelt komen ze al aangestormd, en nu is er geen kip te bekennen...
(hoe kan dat toch...)


misschien hebben ze geen zin meer om te reageren Zolang iedereen toch eerst een mechanische oplossing gaat zoeken voor problemen, ipv iets te doen aan de band met je paard, heeft het niet zo veel zin om er tegen in te gaan. Het is ook zo'n lekker makkelijke oplossing.
[/quote]
niet iedereen is emiel voest. En de gene die het niet zijn willen ook wel eens buitenrijden. Met slof als noodrem wel te verstaan. Want aai aai aai en goh wat vinden we elkaar lief, is geen oplossing als een trekker achterop je komt rijden. Een paard is een vluchtdier en wil dus vluchten. Best gevaarlijk soms. Dus emiel voest kan het vast zonder zadel en hoofdstel, maar niet iedreen kan en wil dat.

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:05

Sluit me bij sherwood aan!

Emiel voest mag een rondje op toeties rijden dan! haha
Ik rijd sinds kort ook met slof buiten, toet is heel kijkerig en rent graag veels te hard. Vooral vandaag op het stand was ik weer blij met mijn slofje... Lekkere wind, dan veel vliegers en kite-surfers, die zijn heeeeeeeeeel eng. Toet gooit gewoon zijn hoofd omhoog en gaat rennen, nooit maar dan ook nooit kan ik hem dan stoppen.

en dan kan je banketstaaf dat je '' dan meer in de bak moet gaan oefenen'' maar dan doet ie het niet, en negen van de tien keer is ie gerust braaf, maar soms he?
Ik vind dat je veilig heid voorop staat en dit is voor mij de oplossing tegen een racend paard die ik met mijn armpjes nooit tegen kan houden als ie gaat.

ik sluit me aan bij de ode aan de slof!!
al gebruik ik hem dan alleen buiten...

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 14:11

Ik reed eerst ook niet met slof buiten, maar we zijn pas verhuisd met de paarden en zitten nu midden in een agrarisch gebied, met smalle weggetjes en meestal aan twee kanten een sloot. Het is dus gewoon een kwestie van eigen veiligheid. Als Saar over een tijdje wat meer gewend is en ze niet meer zo idioot doet als er een tractor langs komt dan gaat de slof er gewoon weer af. Ik rij ook gewoon het liefst ontspannen aan een lang teugeltje.

Bovendien als het enge voorbij is, dan laat ik de slof langer worden, zodat die "slap" hangt. Zo loopt ze toch op de stukken waar het kan lekker ontspannen en lang, en als het nodig is dan kan ik de slof er zo weer bij pakken. Voor mij op dit moment een ideale oplossing.

Bedankt voor jullie leuke reacties! Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:46

stef schreef:
euh jorie, je gaat dus niet met me mee.
Dat ik niet met hulpteugels buiten wil rijden, is puur omdat IK ontspannen wil rijden.
Op het moment dat ik weet dat mijn paard bang is voor dingen die ik tegen kan komen, en er dan tussenuit naait, of als ik van te voren al weet dat mijn paard gaat flippen, ga ik dus gewoon niet naar buiten.
Niet omdat een slof gevaarlijk is of weet ik veel (een goed vastgemaakte slof kan net zo "makkelijk" losschieten als een normale teugel naar mijn idee) maar puur omdat ik dat niet wil.
Ik rij buiten voor onze ontspanning, en hulpteugels horen daar (in mijn hoofd.....) niet bij

sommige paarden moeten eerst leren om ontspannen te zijn buiten, en dat leren ze alleen aldoende, en liefst door vaak te doen.

De ruiter moet dan inderdaad effe een periode lang door de zure appel heen bijten. En hij moet leren zichZELF te ontspannen ondanks alle hectiek van het paard. Je leert er toch veel van hoor.

maar dan komt er ook ene moment dat het beter gaat en wel ontspannen. maar dat zal met paddy en mij nooit komen, zo is ze niet. Maar goed, dat is een ander verhaal.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:20

sherwood"]
[quote="sanne83"][quote="sherwood schreef:
nou waar blijven die slofhaters nu dan???
Meestal bij de eerste beste keer dat je slof mompelt komen ze al aangestormd, en nu is er geen kip te bekennen...
(hoe kan dat toch...)


misschien hebben ze geen zin meer om te reageren Zolang iedereen toch eerst een mechanische oplossing gaat zoeken voor problemen, ipv iets te doen aan de band met je paard, heeft het niet zo veel zin om er tegen in te gaan. Het is ook zo'n lekker makkelijke oplossing.
[/quote]
niet iedereen is emiel voest. En de gene die het niet zijn willen ook wel eens buitenrijden. Met slof als noodrem wel te verstaan. Want aai aai aai en goh wat vinden we elkaar lief, is geen oplossing als een trekker achterop je komt rijden. Een paard is een vluchtdier en wil dus vluchten. Best gevaarlijk soms. Dus emiel voest kan het vast zonder zadel en hoofdstel, maar niet iedreen kan en wil dat.
[/quote]

hm, ik ben toch ook niet emiel voest, maar ik kan toch echt zonder slofteugel buitenrijden. Hoe meer je dit soort dingen gaat gebruiken, hoe slechter het meestal gaat. Ik heb het zelf ook allemaal gebruikt, hulpteugels, slofteugel.... conclusie: het werkt niet. je paard wordt alleen maar schrikkeriger.
De slofteugel is een oplossing voor een of twee buitenritjes, maar wil je een echt rustig paard, dan zal je er gewoon wat tijd in moeten stoppen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:23

Ik ben het absoluut niet met je eens, Sanne. Ik kan iones ook zonder hulpteugels buiten rijden. kon ik vroeger ook, ook al ging er ooit wel eens iets mis (omdraaien en er vandoor gaan). MAar ik kreeg hem altijd wel weer terug. Met paddy moet ik echter een slof ophangen, want die slaat door. Niet alle paarden zijn hetzelfde. Soms wordt je geen andere optie gelaten. en tijd erin stoppen moet uiteraard, maar wel ALDOENDE leert men. Als het paard aldoende leert dat hij altijd kan vluchten wanneer hij wil, leert hij iets totaal verkeerds. DAn maar liever die slof er aan, die hem leert dat hij niet moet zeiken en door de zure appel heen moet bijten.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:26

hihi dees

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:43

Tja normaal is Gracy vrij relaxed buiten, ook al had ze de laatste paar keren echt een springwegbui!! Ik heb meestal gewoon een martingaal er aan buiten, just in case. Gracy is niet zo erg dat ik een slof nodig heb.

Maar in jou geval is het wel een goede oplossing om toch de controlle er over te houden, zonder je paard natuurlijk in van die onmogelijke krullen te trekken!

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:18

Als je een slof op de juiste manier gebruikt (en da's volgens mij niet iedere dag, maar dat terzijde) is er niets aan de hand, zolang er maar overnagedacht wordt wat er kan gebeuren bij buitenrijden met slof (loshangend wel te verstaan) kwam een tijd geleden een paard zonder ruiter tegen in de polder en met slof om, een paar meter voor me gaat dat arme paard toch op zijn giechel, resultaat, kapot hooffie, beide knieen en een enorme wond (kiezeltjes....) op zijn buik.
Okee, nou is dit misschien niet echt een voorbeeld omdat het natuurlijk niet de bedoeling is om er af te vallen en weet ook dat dat met een teugel kan gebeuren, hoewel het paard met zijn been in de lus kwam die, zeg maar tussen de voor benen zit)

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:50

Trix heeft ook een periode gehad dat ze niet te houden was buiten, moest altijd iemand mee anders ging ze behoorlijk aan de kletter. Degene met wie ik vaak mee rijd staat een eindje verderop met haar pony, en in een normaal tempo doe je er een kwartier over om daar te komen, mij lukte het om dat stuk te halen in een minuut of 5..
3 keer raden hoe dat ging.. In volle galop langs een drukke weg dus.. Scheve mond
Was niet heel grappig en buitenrijden was zo helemaal niet leuk, dus ik had er maar een keer touwtjes aan gegooid, kon ze niet haar hoofd omhoog gooien, en ik had zelf mijn handen niet vol..
Maar goed, dat werkte ook niet, ze bleef gewoon wegbaggeren, ook als ik die touwtjes zelf vastpakte. Dan ging ze achter de teugel lopen en dan kon ze dus nog steeds doen waar ze zin in had.
Maar, ik heb een nieuwe methode ontdekt, bij alles wat ze niet mag laat ik haar dingen doen die ze niet leuk vindt, en in haar geval is dat vooral kleine voltes lopen. Als ze deed wat ik wilde maakte ik het makkelijk en kon ze gewoon doorlopen.
Ik had niet verwacht dat het zo goed zou helpen, als ik nu mijn hand ook maar iets opzij doe als ze gaat rennen zie je haar gelijk reageren, oh ja, mag niet rennen, dan moet ik rondjes.. En ja, dan duurt het nog veeel langer voor ze bij haar vriendinnetje is dus gewoon luisteren naar mij is de beste optie. Tong uitsteken
Ik ben dus iets van 3 keer al rondjes rijdend naar les gereden, en zo braaf als nu is ze nog nooit geweest, ze geeft (meestal) geen krimp meer als er een vrachtwagen of zelfs trekker langs komt. En die komen nogal vaak langs dus het is wel zo handig dat ze rustig is.

Mijn methode werkt denk ik alleen bij Trix of iig paarden die niet écht bang zijn maar overal een excuus voor zoeken om te gaan rennen.. Knipoog