Ode aan de slofteugel...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 20:22

Zoo leuk heb je onderhand hetzelfde meegemaakt als mij *LOL* alleen ik 1 dagje later Haha!
Alleen die van mij gaat stil staan en staan snurken Tong uitsteken Dus ben allang blij dat ze er niet vandoor gaat als ze ergens bang voor si Haha!

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 20:56

ik doe ook meestal een slof eraan (of andere hulpteugel) als ik naar buiten ga. Ik voel me dan ook net even wat veiliger.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:00

nou waar blijven die slofhaters nu dan???
Meestal bij de eerste beste keer dat je slof mompelt komen ze al aangestormd, en nu is er geen kip te bekennen...
(hoe kan dat toch...)

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:16

Als ik alleen ga rijden buiten, doe ik ook een slof om, mijn paard wil ook graag rennen als hij iets engs ziet, prima oplossing dan zo toch.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:19

sherwood schreef:
nou waar blijven die slofhaters nu dan???
Meestal bij de eerste beste keer dat je slof mompelt komen ze al aangestormd, en nu is er geen kip te bekennen...
(hoe kan dat toch...)


Misschien is dit wel een goede reden om er een te gebruiken Bloos
Ik rij eigenlijk ook nooit met slof, ben er niet echt tegen hoor, mits het goed gebruikt wordt.
Voor zo'n buitenrit is zo'n ding echt ideaal!! Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:22

Ik ben geen slofhater, wat ik wel heel naar vind is een paard die met zn kop in de krul getrokken wordt door een slof.............. dat haat ik wel

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:53

gijsenkim schreef:
Ik ben geen slofhater, wat ik wel heel naar vind is een paard die met zn kop in de krul getrokken wordt door een slof.............. dat haat ik wel


Helemaal mee eens. Zolang een slof een slof blijft is er niets aan de hand, zolang het maar niet een in-de-krul-trek-apparaat wordt geen problemen mee Haha!
Zo te zien heb je er veel baat bij gehad, hopelijk leert ze via deze weg dat het toch allemaal niet zo heel spannend is. Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:34

ik denk dat jij in jou geval hier goed aan gedaan hebt, maar mijn keus zal het niet zijn.
Ik rij buiten voor het plezier van mij en mijn paard, en als dat betekend dat ik haar dan vol moet hangen met hulpteugels of moeilijke bitten, dan maar niet naar buiten en een veilige manier bedenken om e.a. te trainen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:40

een slof zit dan juist niet in de weg. Ikzelf rijd meer ontspannen met een slof buiten dan zonder.......... en omdat ik meer ontspannen ben zal mijn paard ook meer plezier hebben Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:51

dat is jou ding, en dat is je goed recht Haha!

Bij mij werkt het niet zo

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:58

Ik ga met Stef mee. Ik vind een slof op zich al niks maar voor buiten al helemaal niks!!! hangt los, ja en als ie losschiet, weet je hoe gevaarlijk dat is???
En wat is er mis met de goeie oude martingaal?? En ik denk ook dat als je je paard strak houd ze juist schrikken. Zelf ontspannen zijn en veel buiten aan enge dingen laten wennen. In de endurance rijden de meest heftige paarden met zonder niks.......(BB)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:03

euh jorie, je gaat dus niet met me mee.
Dat ik niet met hulpteugels buiten wil rijden, is puur omdat IK ontspannen wil rijden.
Op het moment dat ik weet dat mijn paard bang is voor dingen die ik tegen kan komen, en er dan tussenuit naait, of als ik van te voren al weet dat mijn paard gaat flippen, ga ik dus gewoon niet naar buiten.
Niet omdat een slof gevaarlijk is of weet ik veel (een goed vastgemaakte slof kan net zo "makkelijk" losschieten als een normale teugel naar mijn idee) maar puur omdat ik dat niet wil.
Ik rij buiten voor onze ontspanning, en hulpteugels horen daar (in mijn hoofd.....) niet bij

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:07

Nou ja, okee, niet helemaal dan. Maar dat hulpteugels niet bij buitenrijden horen.... daar zijn we het over eens. En als je dat dus wilt bereiken moet je er wel wat oefening tegenaan gooien. Daar kies je dan voor. Of niet dus en je blijft binnen......

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:24

De eerste keren dat ik het voorjaar (alleen) het bos inga wil ik er ook nog wel eens een slof omgooien. Gezien het overweldigende enthousiasme wat dan tentoon wordt gespreid en alle bomen die ik te zien krijg is dit als noodrem echt nodig. Echter na een paar keer wordt het alweer 'normaal' dat we naar buiten gaan en kan de slof weer diep in de kist.

Nu moet ik ook zeggen (en mijn trainigsmaatje zal dit beamen en waarschijnlijk zelfs zeggen dat het nog veel erger is dan ik hier aangeef) dat de naam van mijn paard niet voor niets rijmt met debiel en imbeciel Schijnheilig

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:36

Als je gewoon in de winter doorgaat met buiten rijden heb je dus in het voorjaar ook geen slof nodig.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 09:14

Jorie schreef:
Ik ga met Stef mee. Ik vind een slof op zich al niks maar voor buiten al helemaal niks!!! hangt los, ja en als ie losschiet, weet je hoe gevaarlijk dat is???
En wat is er mis met de goeie oude martingaal?? En ik denk ook dat als je je paard strak houd ze juist schrikken. Zelf ontspannen zijn en veel buiten aan enge dingen laten wennen. In de endurance rijden de meest heftige paarden met zonder niks.......(BB)


een slof schiet net zo makkelijk of moeilijk los als elk ander stukje tuig.

Waarom zou je je paard strak houden met een slof Verward Verward Ik rijd juist met slof buiten omdat ik dan een stuk ontspannener kan rijden. Omdat ik dan juist met een lange teugel kan rijden.............. Ik zit relaxeter op mijn paard als ik een noodrem bij me heb.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 09:50

ja dat wilde ik net zeggen G&K!
Als ik naar buiten ga en buddy is in een blije spring en alles is leuk bui hang ik hem ook om, heb hem meestal niet eens nodig, maar door die slof zit ik juist veel ontspannender Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:01

en ik ga op zo'n moment dus niet naar buiten Haha!
Ik wil geen noodrem nodig moeten hebben, al is het maar just in case.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:03

ja maar als je buiten wilt rijden, je paard moet het toch een keer leren...

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:39

Leuk opgeschreven Tong uitsteken
Mijn paardje kijkt buiten eigenlijk nergens naar Tong uitsteken Ja alleen als een auto een net wat andere kleur dan een andere auto heeft... Rood en wit zijn heel erg eng *LOL*

Veel succes verder om je paard tractor mak te maken Tong uitsteken

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:50

stef schreef:
en ik ga op zo'n moment dus niet naar buiten Haha!
Ik wil geen noodrem nodig moeten hebben, al is het maar just in case.



Ik zit midden in een woonwijk Stef........ik moet voordat ik bij iets ben dat als ruiterpad doorgaat eerst door twee speeltuinen waar moeders met hun peuters lopen. dan moet ik een kilometer over een weg van 2 meter breed met aan weerskanten een afgrond van 1,5 meter met een sloot... en dat op jonge sportpaarden. Dus vooral voor de veiligheid van alle mensen die ik passeer doe ik een slof om...... twee passen ongekontroleerde galop levert de eerste kilometer levensgevaarlijke situaties op omdat het gewoonweg door een veel te druk stukje nederland gaat.

Staat je paard ergens op de hei waar je dagenlang rond kan zwerven zonder iemand tegen te komen verklaar ik je ook voor halve zool als je er een slof aanhangt........ daar heb je de ruimte om een paard weer terug te krijgen, bij mij zit je gelijk op een glijbaan Haha!

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:58

Tja, ik woon ook in een druk gebied. Moet met de paarden langs een drukke weg en zeker Murphy is geen dooie. Maar ik ken hem goed en weet wanneer hij wat gaat doen. Dus door de drukte gewoon met martingaal.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 17:28

ik heb mijn noodrem gelukkig in mijn kont zitten dus ik heb helemaal geen hulp teugels nodig... weet ik zeker dat ik mijn noodrem altijd bij me heb.
ik ga dus helemaal met stef mee!!

wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 18:30

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor een slof. Ik zag vanmiddag nog een meisje buitenrijden met een zéér braaf paard (ken het paard in kwestie) en die slof zat heel strak. Geen prettig gezicht, en vooral niet buiten, waar het fijn hoort te zijn Heel veel mensen om mij heen gebruiken de slof. Velen gebruiken hem verkeerd, omdat ze hun paard niet naar beneden kunnen krijgen. Dat vind ik er erg pijnlijk en zeer on comfortabel voor het paard eruit zien. Maarja.

Gelukkig heeft de slof je gered Knipoog Ik neem aan dat als je paard braaf is je hem niet strak hebt Lachen

Ik ga voor de martigaal maarja, zo ieders eigen mening Knipoog

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 18:57

sherwood schreef:
nou waar blijven die slofhaters nu dan???
Meestal bij de eerste beste keer dat je slof mompelt komen ze al aangestormd, en nu is er geen kip te bekennen...
(hoe kan dat toch...)


misschien hebben ze geen zin meer om te reageren Zolang iedereen toch eerst een mechanische oplossing gaat zoeken voor problemen, ipv iets te doen aan de band met je paard, heeft het niet zo veel zin om er tegen in te gaan. Het is ook zo'n lekker makkelijke oplossing.