Blijf dan in de binnenbak...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:50

Haarbal"]
[quote="Karin schreef:

En Haarbal, je paard 100% onder controle hebben is onhaalbaar. Het is en blijft een dier.



Ik ben niet helemaal duidelijk, sowwy.

Kijk, ik bedoel dat je niet naar buiten moet gaan als je paard schrikt van een blikje of een fiets. Maar als Arwenlune mij was gepasseerd, had ze een Tinker in d'r nek gehad, want Sheek houdt van feestjes.
[/quote]

Als Trix was gaan feesten, had ze daarna MIJ weer in der nek gehad. Kom nou even, IK ben toch echt de baas hoor, ze hoeft niet te gaan kloten met mij op haar rug, in het weiland heeft ze alle tijd om te donderjagen zonder mij daarmee lastig te vallen. Haha!

Dus, ik vind niet dat je iets verkeerd gedaan hebt, Arwen, misschien had je even moeten roepen ofzo, maar waarschijnlijk was het dan ook niet goed geweest omdat het geluidsniveau in het bos niet boven de 3 decibel mag komen ofzo. Knipoog

By the way, Trix was echt niet verkeersmak geboren, en dit soort situaties (net als loslopende honden) zijn de perfecte manier om JUIST een verkeersmak paard te krijgen.

Just Relax!! Clown

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:52

Was mijn bericht, dat hierboven.

dus don't blame Daphne... Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:55

Lepelaar Knipoog schreef:
...misschien had je even moeten roepen ofzo, maar waarschijnlijk was het dan ook niet goed geweest omdat het geluidsniveau in het bos niet boven de 3 decibel mag komen ofzo. Knipoog


Hier moet ik dan wel weer zachtjes om grinniken... Ik denk idd dat Arwen het bij die dame nooit goed had gedaan, gezien haar overtrokken reactie. Wat Arwen ook had gedaan, alles was in haar ogen waarschijnlijk fout geweest. Knipoog

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:58

Daarom, mensen kunnen tegenwoordig zo weinig van elkaar hebben. dus in dit geval was niets goed geweest, en daar gaat dit topic ook over .... over dit geval... Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:05

het was gewoon een sch**twijf. Zij verhaalde gewoon haar schrik op jou. Doet dat soort altijd. Jij bent fijn aan het rijden, je komt in hun omgeving, zijn meteen bang dat hun paard er op zal reageren, ook al is er niets aan de hand, en jij moet het ontgelden. Ach, heb ik al zo vaak moeten meemaken. Vandaar dat ik dus zeg, bange mensen moeten maar afstappen en nooit meer paardrijden, tenzij ze hun kop leren houden tegen anderen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:18

Maya"]
[quote="Cornelie"]En hoe zit het dan als die ruiters in de bak rijden met anderen? Moet dan ook iedereen minstens in stap passeren?
[/quote]
[quote="Richtje schreef:
In de bak is het weer een ander verhaal. Hoewel ik het dan ook op prijs stel als er rekening met elkaar gehouden wordt.
Maar in het bos zijn veel paarden (die niet dagelijks in het bos komen) toch een stuk drukker en moeilijker onder controle te houden dan in de bak.


Ik heb dezelfde vraag als Cornelie, en ik vraag dan ook aan Richtje, wat is er dan anders dan in de bak? In de bak word je ook gepasseerd in draf of galop, dat kan buiten ook gebeuren.

Maar hier komen we op een discussie, van dat je pas naar buiten moet gaan als het verantwoord is. Dus als je je paard onder controle kan houden, als er iemand passeert. Kan in stap zijn, maar kan ook in een rustige draf zijn. Dan moet je je paard onder controle kunnen hebben, anders heb je niet veel buiten te zoeken is mijn mening...

Voor degenen, die nu zich afvragen, hoe een paard er dan aan moet wennen. Dat kan idd, maar dan begin je logischerwijze op een rustige polderweg, en ga je zo steeds verder. Je gooit je paard, neem ik aan, niet gelijk in het diepe, dus in het bos, waar er veel kans is op passerende paarden. Immers, hij moet het nog leren, en je vertrouwt hem nog niet geheel...

Blijkt het zo te zijn, dat je paard buiten gewoon onbestuurbaar is, enorm opgewonden raakt van andere paarden. En niet meer naar je luistert, dan moet je gewoon weer terug naar die veilige bak, of rustig op rustigere plekken gaan oefenen, en het zo uitbreiden...

En ja, ik heb een rustig paard, maar als ze dat niet was geweest, had ik ook niet zoveel buitengereden... Het moet ten allen tijde veilig en verantwoord zijn, onder welke situatie dan ook. Je hebt natuurlijk extreme uitzonderingen, maar over het algemeen genomen.
[/quote]

Zoals ik hierboven ook al aangaf, zijn veel paarden toch wat explosiefer in het bos dan in de bak. Daarbij zijn ze in de bak veel beperkter (door de beperkte ruimte).

Ik ben het absoluut niet met je eens dat je beter op een rustig polderweggetje kan oefenen. Zoals eerder ook al aangegeven werd, is dit vaak vele malen gevaarlijker (tractoren/auto's enz.) dan in het bos. Bovendien heeft ook niet iedereen (ik niet iig) de beschikking over een rustig polderweggetje of rustig ander gebied om veilig te oefenen.

En ja, ik heb mijn paar de eerste keer in het diepe gegooid. De eerste keer op de trailer, eerste keer met vreemde paarden, eerste keer in een groep EN de eerste keer het bos in. Ging prima! In het begin was ze heel druk, maar ze heeft nooit meer in zo'n korte tijd zoveel geleerd.
En als ik het over mocht doen, zou ik het zo weer op deze manier doen. En dan heb ik toch echt liever dat ze in het bos compleet over de rooie gaan, en dan laat ik ze wel even flink rennen. Dan dat ze dat op een polderweggetje doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:29

Ik laat ze liever op een polderweggetje over de rooie gaan, daar is tenminste de ruimte, en kan je dingen van te voren zien aankomen, bijv. een zogenaamde enge trekker, of een drukke weg. In het bos heb je geen overzicht, je ziet niet, voor je de bocht om bent, of daar mensen of andere ruiters lopen. In de polder wel Lachen Bovendien heb je in het bos bomen om tegenop te knallen, of dat je paard uitwijkt voor een boom, en dan val je er als ruiter eerder vanaf. Dat heb je in op een polderweg niet.

Als het paard in een bos explosiever is, dan moet je ervoor zorgen dat ie dat niet is. Paard hoort niet in een andere omgeving explosiever te zijn. Al kan ik me bepaalde drukke situaties wel iets bij voorstellen (denk aan drukke winkelstraat met veel lawaai enz.) In de bak is ie niet explosief, want die omgeving kent hij niet, moet je ervoor zorgen dat hij dat bos ook leert kennen. En niet steeds explosief is.

Richtje, verder had ik het erover, dat als je het niet vertrouwd, dat je dan je paard niet in het diepe gooit. Dat doe je alleen maar als je het wel vertrouwd, iig op een goede afloop. Anders zou je dat niet doen. Dat bedoel ik.

Nog een vraagje, die eerste keer op trailer, vreemde paarden, met groep en het bos. Was dat de Lunterenrit? Zo ja, dan heb ik mijn twijfels over of dat prima ging...

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:35

Met van die lekkere diepe sloten aan de zijkant Maya en van die lekkere smalle weggetjes, waar je al bijna niet met 2 auto's langs elkaar kunt! Jij bent dus duidelijk nog nooit met een jong ding door de polder geweest

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:48

Ga helemaal met irish_lady mee....

En hoe wil je zorgen dat een paard het bos leert kennen, als ie daar niet in mag zolang ie het niet kent Verward

Wat betreft iets niet doen als je niet vertrouwd op een goede afloop, ik had ie eerste keer echt geen idee hoe het af zou lopen. Ik wist echt niet hoe ze zou reageren, maar die keer goed gelukkig.

En nee, die keer was niet de lunterenrit (dat was de derde keer bos, en twee keer met een groep paarden Knipoog). Die keer was de gooirit, en vraag Napoleon / Favorietje / Dynamiek of wie dan ook die toen mee was, hoe ze toen was. Ze gedroeg zich toen goed.
De lunterenrit was iets minder geslaagd, maar dat lag niet zo zeer aan het bos, als wel aan de grootte van de groep en aan het feit dat er nog enkele explosieve paarden tussenliepen.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:47

oke je moet elkaar dus in stap passeren, maar hoe doet dat mens het dan als ze langs een weilandje komt met enters?
die gaan echt wel mee rennen hoor.. gaat ze dan ook naar de eigenaar en die verrot schelden dat ze haar paard ophitsen??
ik vind het onverantwoordelijk dat als je je zelf niet onder controle hebt dat je dan het bos in gaat en anderen gaat lopen uitschelden. ik sta achter arwen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 19:15

Jullie lezen niet Lachen Dan zoek je gewoon rustige plekken uit, en pak je het rustig aan, maar ik heb eigenlijk geen zin of tijd om verder op deze discussie in te gaan. Dus ik laat het hierbij. Jullie jouw mening, ik mijn mening, iedereen happy Lachen

Trouwens Richtje, ik vroeg me dat alleen af, omdat ze toen dus totaal niet controleerbaar was op bepaalde punten Knipoog Maar blijkbaar was dat dus niet de eerste keer Lachen Maar dank voor je antwoord.

Trouwens Irish, leuk detail Knipoog ik heb mijn jonge paard buiten, dus op smalle bermen naast diepe sloten, midden in de polder, ingereden. Eerst zadelmak gemaakt op het erf, toen dus bleek dat ze me er niet af gooide. Gewoon buiten gaan rijden, en gaan met die banaan. Smalle polderwegen zijn overbekend, diepe sloten ook, maar toch heb je daar het voordeel van het overzicht, wat in het bos ontbreekt. Je ziet enge dingen aankomen, en hebt de keuze om op een veilige dam te gaan staan wachten, en eventueel het land op te schieten als je knol wegwilt.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 12:42

Voor degene die maar doorgaan over dat aanroepen herhaal ik dit nog een keer. Let wel, dit was ruim 30 meter achter de twee ruiters.

ArwenLune schreef:
Overigens hadden beide dames mij al lang en breed aan horen komen - op het moment dat ik van galop naar draf ging ging ik over een hard stuk zandpad en dat hebben ze zeker gehoord, want ze keken om.


Op het moment dat ik dicht genoeg in de buurt was (meter of 10) om op normale toon te vragen of ik erlangs kon stond mevrouw al te tetteren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:45

Maya schreef:
Als het paard in een bos explosiever is, dan moet je ervoor zorgen dat ie dat niet is. Paard hoort niet in een andere omgeving explosiever te zijn. .

Oh, en vertel eens wat een ruiter eraan doet als een paard nu eenmaal zo is? Voorop gesteld dat je niet tegen andere ruiters aan moet gaan zeiken als je bang bent op je paard, maar het karakter van je paard verander je natuurlijk niet. het enige wat je kunt doen is zelf zoveel mogelijk rustig blijven (waar die ruiter met haar grote mond dus duidelijk de fout in ging door dat NIET te doen).

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 14:42

Hmmm even gelezen, nu snap ik ook waarom dit topic bij die van mij werd gehaald...

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:43

dat heeft er nog steeds niets mee te maken vind ik... beide.. zowel jij als arwen staan in jullie recht om kwaad te zijn..
alet heeft een oplossing, maar ik vind niet dat jij hoeft te weiken om zo'n racer. arwen ergert zich maar rijdt gewoon door.. bla bla bla,, ik weet niet meer wat ik zeggen wou.. kom er nog wel eens op terug

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:10

Haha die klaske!! Haha! Ik kan me arwen wel voorstellen hoor! Als iemand nou gewoon vriendelijk blijft en even vraagt of je langzaam wil dan is dat heel wat anders dan dat je de volle lading krijgt! Daar zouden mijn stekels ook rechtovereind van gaan staan! Maar ok, dit zijn van die discussies zonder eind...

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:19

alet schreef:
Maar ok, dit zijn van die discussies zonder eind...


nou daar zeg je me wat Haha!

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:24

Pfff niet met een jong paard het bos in... niet met een jong paard de polder in..... passeren in stap in de rijbak.


Iemand nog een fjord kopen van 6 jaar Verward

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 16:44

hey, van mij mag je best met een jong paard het bos, de polder en waar dan ook heen. Heb ik met Rowan ook altijd gedaan hoor, die ging vanaf dag 1 hup, zo mee de veluwe op. Maar dan wel verantwoording nemen voor je eigen paard, en niet als 'ie moeilijk doet (of dreigt dat te gaan doen) de verantwoording afschuiven op een ander. En natuurlijk heb ik het dan niet over mensen die je voorbij scheuren of express raar gaan doen. Maar in principe is jou rijdier jou verantwoording en dan hoor je niet een andere (normale) weg/bosgebruiker op te zadelen met jou angsten en problemen...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:48

Maya, ik lees wel Knipoog
Hoe rustig de polder ook kan zijn (hier in de buurt heb ik die rustige polder overigens nog niet gevonden Knipoog), die sloten blijven er. Zeker nadat een stalgenoot met paard en al in de sloot heeft gelegen, heb ik het wel een beetje gehad met die sloten.
Auto's en trekkers die weinig rekening houden met je paard, kom je in de polder ook gemiddeld iets vaker tegen in de polder dan in het bos.

Super dat het bij jou goed afgelopen is met het inrijden in de polder. Maar ik rijd toch echt liever in een rustig stuk bos, dan in een rustige polder.
Hoe zie jij het trouwens voor je om in de polder een land in te schieten? Die zijn hier toch 99 van de 100 keer omheind met prikkeldraad of hekken.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:48

ArwenLune schreef:
hey, van mij mag je best met een jong paard het bos, de polder en waar dan ook heen. Heb ik met Rowan ook altijd gedaan hoor, die ging vanaf dag 1 hup, zo mee de veluwe op. Maar dan wel verantwoording nemen voor je eigen paard, en niet als 'ie moeilijk doet (of dreigt dat te gaan doen) de verantwoording afschuiven op een ander. En natuurlijk heb ik het dan niet over mensen die je voorbij scheuren of express raar gaan doen. Maar in principe is jou rijdier jou verantwoording en dan hoor je niet een andere (normale) weg/bosgebruiker op te zadelen met jou angsten en problemen...



796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 16:51

PS: ik lees net jou topic Alet. En bedankt he, voor de dames die mij vergelijken met die vent. Stoom uit je oren (*houdt zich in*)

Wij hebben hier ook wel eens sulky's door het bos en hoewel Rowan daar gelukkig niet zo moeilijk over doet is het gewoon lomp en irritant. Ik hoop dat mevrouw dat-doet-Arwen-ook ook even het bord voor d'r kop weghaalt en inziet dat dit een compleet andere situatie was.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 17:07

Maar ook tijdens een endurance wedstrijd hoor je te vragen of je in draf o.i.d. kan passeren...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 17:13

Richtje, moet je maar eens bij mij komen kijken, hier zijn er bijna geen weilanden, dus van omheiningen of prikkeldraad is er geen sprake. Met land bedoel ik trouwens gewoon bouwland, akkers dus Lachen Zelf heb ik geen enge slootervaringen, maar een vriendin van me wel, die is er uitgeklommen, paard uitgespannen, kar eruit getrokken, paard aangespoord, en opnieuw ingespannen, en weer verder gegaan Haha! En het is maar wat je gewend bent, ik rijd liever in de polder, met een "gevaarlijk" paard, dan in het bos, jij liever in het bos. Is jouw mening, en ik heb de mijne Lachen

En wat Arwen dus zei, over zelf verantwoording nemen, en niet op een ander afschuiven, daar ben ik het dus ook geheel mee eens Wat zei mijn rijinstructeur ook weer... Verward als je in een situatie komt, moet je het zelf zien op te lossen, want je bent er zelf ingekomen. En niet een ander het laten oplossen Lachen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 17:14

...en in endurance wedstrijden krijg je daar ook doorgaans de kans voor en staan mensen niet al te tetteren voor je in de buurt bent... Bovendien komen mensen gelukkig doorgaans niet naar endurance wedstrijden met paarden waar ze bang voor zijn of geen controle over hebben.