Blijf dan in de binnenbak...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 22:53

tallie schreef:
je kwam bij ons langs in een rustig handgalopje....

Weet je niet meer dat je me gedag zei dan????
(je hebt me dan ook nog nooit irl gezien)


*graaft in geheugen* jongen en meisje op scooter? Ja herinner ik me wel vaagjes ja. Ik zeg altijd tegen iedereen gedag onderweg Haha!

En dat galopje is ons trainingstempo, we gaan eigenlijk nooit harder. Of Rowan moet het echt in z'n kop hebben.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:53

Klopt, is ook zo, maar ik zie ook nog wel regelmatig ruiters met slofteugel strak in de krul door het bos trekken....... Kan ik slecht tegen... wordt imo paard alleen maar hitsiger van. Ook mijn paard heeft moeten leren naar mij te luisteren als het om snelheid e.d. gaat. Kwestie van veel doen en als een paard echt niet geschikt is om mee buiten te rijden (kan soms) doe het dan ook niet!!!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:54

Paarden die dezelfde kant opgaan inhalen is altijd lastig. Overgaan naar langzamere gang, aanroepen en dan vragen of het een probleem is als je direct weer naar draf gaat werkt meestal wel goed.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:55

we zaten ook zo naar je te kijken onderweg.... doen we snel als we paarden zien... net een pennymeisje en jongen Knipoog

Mijn vriend had een rode jas aan....

Je viel gewoon op omdat je er zo flitsend uitzag en in galop voorbi jkwam... dat zie je niet vaak... en meeste mensen zeggen niet altijd gedag.... ( lees verwaand)...

Nou ja heb je een snelle meeting gehad hahaha

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 23:00

Heh, record - kortste boktmeeting ooit...

Ik groet altijd omdat mensen eigenlijk altijd kijken als ik langskom... we zien er toch een beetje bijzonder uit denk ik. En als ik eenmaal oogcontact heb met iemand groet ik gewoon, of knik ik. Mensen zat overigens die dan snel wegkijken of heel raar kijken van 'ken ik jou' maar dat zijn meestal toeristen Haha! Op het fietspad bij Otterlo groet ik ook altijd iedereen, heel normaal daar Lachen

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 23:03

volgende keer als ik je zie zal ik je s taande houden....

Maarre had je geen rood haar meer... of had ik dat gemist???

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 23:07

Nee klopt, is er af Lachen Ben nu weer lekker blont van mezelf.

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:06

Het hele topic doorworsteld en ik zie fouten van beide kanten. Arwen had kunnen vragen of ze in een jog mocht passeren en die andere vrouw had best wat minder hard kunnen schreeuwen en vooral zeggen dat zij beter kan rijden vond ik wel ongepast. Op dit moment heb ik geen paard om buiten te rijden, al wil het deze zomer toch wel met mijn 5-jarige proberen om buiten te rijden. haar moeder is daar ongeschikt voor. Hoe ik zelf in zo'n situatie zou gereageerd hebben weet ik niet. Dat weet je pas als jezelf in zo'n situatie zit.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:11

het heeft twee kanten denk ik, precies wat petraaken zegt.
En ik vind het wel cru om te zeggen dat je dan maar in de binnenbak moet blijven!
ieder paard moet het leren, en wat voor jou een rustige draf is hoeft voor een ander niet zo te zijn.
Maar die vrouw had wel iets normaler kunnen reageren..

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:30

Wat een gezeur over het stap-draf gedeelte. Ze heeft het over een jog!! Mijn paard stapt met 6 km/uur, hij jogt met 7 km/uur. Een groot paard doet dit in stap nog (of zelfs nog harder)
( maar ik vermoed dat als je er als dressuurprikker uit had gezien je vriendelijker woorden te horen had gehad Haha! )
En hoe zit het dan als die ruiters in de bak rijden met anderen? Moet dan ook iedereen minstens in stap passeren?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:35

In de bak is het weer een ander verhaal. Hoewel ik het dan ook op prijs stel als er rekening met elkaar gehouden wordt.
Maar in het bos zijn veel paarden (die niet dagelijks in het bos komen) toch een stuk drukker en moeilijker onder controle te houden dan in de bak.

En tja, hoewel de snelheid jog/stap misschien niet veel uitmaakt. Zal mijn paard (ik weet het ze spoort niet Knipoog) toch heftiger reageren op een paard dat in jog langskomt dan een paard dat in stap langskomt.

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:39

Hoe je het ook went of keert het is vervelend als iemand voorbij komt sommige paarden vinden het in stap al vervelend. maar dan nog hoef je niet als een viswijf uit te vallen.

In dit geval had ze ook gewoon even kunnen zeggen "ik vind het vervelend dat je het zo doet had je het niet even kunnen vragen " wat in mijn ogen ook heel normaal is als je iemand passeert.

Nu moet ik zeggen dat ik het ook nooit vraag maar ik 9 van de 10 keer ook niemand hoef te passeren. Er rijdt bij ons in het bos ook een man die komt je rustig in gallop voorbij en dat vind ik nou niet kunnen.

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:58

Pas kwam ik wandelaars tegen. Ze liepen voor mij en ben eerst even gaan stappen tot ze acherom keken en gewoon bleven lopen. Toen ben ik in een sukkeldrafje (zal wel een jog zijn) langsgereden.

Tja mij lijkt het gevaarlijker om erachter te blijven hangen en dat mn paardje dan ineens vooruit springt en ik bovenop de wandelaars beland...

Maarja misschien zou je idd kunnen vragen of je in draf mag passeren... Maar sommigen kunnen echt wel overdreven reageren. Ze hadden ook zelf kunnen roepen dat ze ze niet onder controle hebben... toch?

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:01

tuurlijk wandelaars ga je ook gewoon passeren op de manier waarop je dat bij andere ruiters ook doet, en dan wel te verstaan wandelaars hebben niets op ruiterpaden te zoeken Haha! vraag maar eens aan waterkippie haar ervaring met een jogger... Haha!

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:06

had arwen het niet gevraagd dan? vragen kan toch ook met lichaamstaal of ben ik nou kort door de bocht.
ze keken toch achterom? dan zie je toch al dat je ingehaald wordt?
en of het nou in stap of jog is, beide gangen zijn even snel.
er wordt hier van een mug een olifant gemaakt.. kan ik niet tegen

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:12

ze was er nog zo'n 8 meter achter zei ze... en op dat moment hebben hun waarschijnlijk omgekeken. maar dan nog hadden ze kunnen bedenken dat het mogelijk was dat het paard hun in zou halen.

Daarom zeg ik "in halen mag ten alle tijden, maar doe dit wel op gepaste manier" en wanneer je het dan op gepaste manier doen hoeven mensen niet als een viswijf uit te vallen. ook niet als jou de manier van inhalen niet past.

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:17

Tja maar sommige paarden reageren buiten de bak nu eenmaal anders dan in de bak. Moet je maar eens na een hele winter in een binnenbak gereden te hebben weer eens in de buitenbak rijden. Daar merk je vaak al dat de paarden wakkerder zijn dan anders en terug wat spoken zien. Vooral jonge paarden kunnen op zulke momenten heftig reageren. Wij hebben het nu wel makkelijk zeggen of schrijven maar hoe jezelf in zo'n situatie op dat paard, had gereageerd weet je niet aangezien niet wij degene waren die dit incident meemaakten.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:18

missnynke"]
[quote="Haarbal schreef:
Ik vind dat je je paard voor 100% onder controle moet hebben als je naar buiten gaat!


mooie uitspraak, maar dan kan dus niemand meer buitenritten maken of het zijn jonge paard aanwennen. Scheve mond
[/quote]

Dat dacht ik dus ook toen ik die zin las. Je kan niet verwachten dat als je voor het eerst met een jong paard naar buiten gaat, dat je hem voor 100% onder controle hebt. Trouwens, ook niet bij oudere paarden, het blijven vluchtdieren en als ze echt bang zijn heb je soms weinig te vertellen.

Over deze situatie kan ik niet echt oordelen, het lijkt alsof die mevrouw wel wat overdreven reageerde en dat 'wij zijn 10x beter' is natuurlijk ook niet nodig. Maar inderdaad, als je in draf wil passeren kan je dat beter even vragen.

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:24

Jura schreef:
Over deze situatie kan ik niet echt oordelen, het lijkt alsof die mevrouw wel wat overdreven reageerde en dat 'wij zijn 10x beter' is natuurlijk ook niet nodig. Maar inderdaad, als je in draf wil passeren kan je dat beter even vragen.


Dat vind ik ook, in stap passeren moeten ze in principe niet moeilijk over doen en mocht ze het eng gevonden hebben dan moet je dit ruim aangeven voor ze voorbij komen. Anders zou je elkaar nooit mogen passeren Haha!

Maar meteen beginnen met wij zijn beter vind ik zo flauw want als je zo goed was had je er ook niet moeilijk over hoeven doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:31

Cornelie"]
En hoe zit het dan als die ruiters in de bak rijden met anderen? Moet dan ook iedereen minstens in stap passeren?
[/quote]
[quote="Richtje schreef:
In de bak is het weer een ander verhaal. Hoewel ik het dan ook op prijs stel als er rekening met elkaar gehouden wordt.
Maar in het bos zijn veel paarden (die niet dagelijks in het bos komen) toch een stuk drukker en moeilijker onder controle te houden dan in de bak.


Ik heb dezelfde vraag als Cornelie, en ik vraag dan ook aan Richtje, wat is er dan anders dan in de bak? In de bak word je ook gepasseerd in draf of galop, dat kan buiten ook gebeuren.

Maar hier komen we op een discussie, van dat je pas naar buiten moet gaan als het verantwoord is. Dus als je je paard onder controle kan houden, als er iemand passeert. Kan in stap zijn, maar kan ook in een rustige draf zijn. Dan moet je je paard onder controle kunnen hebben, anders heb je niet veel buiten te zoeken is mijn mening...

Voor degenen, die nu zich afvragen, hoe een paard er dan aan moet wennen. Dat kan idd, maar dan begin je logischerwijze op een rustige polderweg, en ga je zo steeds verder. Je gooit je paard, neem ik aan, niet gelijk in het diepe, dus in het bos, waar er veel kans is op passerende paarden. Immers, hij moet het nog leren, en je vertrouwt hem nog niet geheel...

Blijkt het zo te zijn, dat je paard buiten gewoon onbestuurbaar is, enorm opgewonden raakt van andere paarden. En niet meer naar je luistert, dan moet je gewoon weer terug naar die veilige bak, of rustig op rustigere plekken gaan oefenen, en het zo uitbreiden...

En ja, ik heb een rustig paard, maar als ze dat niet was geweest, had ik ook niet zoveel buitengereden... Het moet ten allen tijde veilig en verantwoord zijn, onder welke situatie dan ook. Je hebt natuurlijk extreme uitzonderingen, maar over het algemeen genomen.

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:34

Ik vind het in de bak ook een ander verhaal A weet je zo'n beetje met wie je rijdt en B heb je er meer erg in dat iemand je passeert... ook in draf.

En ik vind daarbij dat paarden die het nog niet gewent zijn het in de polder ook niet zullen leren hoe het is als paarden ze passeren en eens moet de eerste keer zijn. en dan zijn wij toch sociaal genoeg om diegene ook een kans te geven het vertrouwen van hun paard te winnen??

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:46

Ik vind het eerlijk gezegd veel veiliger om je paard voor het eerst mee naar het bos mee dan de weg op. In het bos kom je tenminste geen auto's tegen die je zelfs op een rustige polderweg passeren met gigantische snelheden. Beter een passerend paard dan een jump op een auto.

Maar ik blijf er bij dat je elkaar in stap moet passeren, ik vraag in het bos ook of ik iemand in mag halen in stap en dan later weg mag draven.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:25

Wat een zwaar overtrokken reactie, helemaal gezien de reactie van de paarden! Ok, het is beleefder om in stap te passeren als je die andere paarden niet kent, maar dit is simpelweg decadent. Een beetje tegen een ander schreeuwen (denk je eens in hoe goed paarden horen!) over wat niet hoort in de paardenwereld... Daar had jouw paard nu juist van kunnen schrikken! Als je gaat krijsen als een viswijf helpt dat je paard niet bepaald...


Laatst kwam ik ook in een drafje naar een kennis` huis toe, even een pakje bezorgen per pony express. Zegt die kennis op zwaar ernstige toon: "Je had in stap moeten gaan net in de berm hoor, er kwam een auto langs!" Die man had namelijk net een paard voor zijn dochter gekocht en...... dus verstand van paarden, pjuwk. (Voor alle duidelijkheid: De auto die ik passeerde reed aan de andere kant van de enorm brede weg, wij in de brede berm en mijn schattige hobbelpaard-merrie zat ergens tussen de stap en de draf). Dat is dus echt muggeziften om het muggeziften. Erg vermoeiend inderdaad!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:31

Ik vind dat je even had moeten roepen dat je er langs wilde.. Maarja aan de andere kant, ik merk het altijd als ik buiten rijd en er komt iemand van achter aan.. Mijn paard draait echt wel een oor hoor als hij een ander paard hoort.. Ze hadden dus ook even om kunnen kijken en daaruit kunnen concluderen dat je erlangs wilde en even halt kunnen houden oid. Tenminste dat doe ik altijd..
Het kan trouwens wel heel vervelend zijn als iemand in draf passeert (hoe langzaam die draf ook is) mijn paard kan daar soms ook wat enthousiast van worden... (ook in de bak trouwens) Als het goed is weet je dat van je paard en let je dus wat meer op inhalers maar toch vind ik dat je even had moeten gaan stappen en had moeten vragen of je even kon passeren.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:32

Sjuimpje schreef:
Euhm,
ik vind wel dat je even had moeten vragen of je in draf kan passeren...
Doe ik iig wel altijd even en ik waardeer het ook als anderen dat doen.
Ik vind niet dat jij kan inschatten wat de ander zou moeten kunnen incasseren, Ozep kan ook als een koele kikker overkomen maar wel plots exploderen. Bij hem zie je echt geen enkel teken vooraf.


Ben het met Sjuimpje eens!