leren luisteren?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CrazyNutter

Berichten: 7
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Haarlem

leren luisteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 21:39

mijn paard is achterbaks Tong uitsteken en probeert over me heen te lopen het probleem is dat ze weet dat ze sterker is dat ik en ook nog dat ik nieuw ben met paarden wie kan mij uitleggen hoe ik kan zorgen dat mijn paardje toch naar me gaat luisteren en niet zomaar mij mee trekt de bosjes in enzow Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 21:45

Tja, heel streng zijn, en consequent. En vergeet natuurlijk niet te belone als hij iets doet dat wél goed is. Lachen

Misschien kan een volwassene je helpen?

CrazyNutter

Berichten: 7
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 21:51

wat is de beste manier van streng zijn? en hoe kan ik hem het beste belonen ??? een wortel is wel leuk maar heb ik niet altijd bij me en een handje biks ook niet Boos! misschien moet ik voortaan ook maar een wortel meenemen Tong uitsteken of is dat niet wat je bedoeld?

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:06

LESSEN!!! Je moet het blijkbaar nog leren en daar maakt paard gebruik van...don't blame him ~~}>

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 23:28

Consequent zijn en idd streng, maar dan in de vorm van 1 keer nee blijft nee.
En oefenen hierin.

Bv: paard naast je laten lopen, haar hoofd ten hoogte van je schouder, niet verder dan dat, als ze er voorbij komt iedere keer ho of rustig of wat je haar ook geleert hebt, en een stukje terug trekken *in noodgevallen kan je een zweep meenemen en die voor haar borst houden als ze je in wilt halen* een duidelijke tot hier en niet verder dus.

Natuurlijk gaat het veel verder dan dit, maar als jij kan wandelen met je paard zonder dat ze je voorbij racet, ben je al een stuk verder.

Laat het paard op jou letten, stilstaan, jij staat stil en zij dus ook, heit kan je ho of halt bij zeggen, maar als het paard jou als "leider" zal zien zal zij op je letten en dus stoppen zodra ze jou ziet stoppen.
En weer wandelen als jij begint met wandelen *kan dus ook met kom of stap stemcommando's*

Jouw paard is niet achterbaks, jouw paard ziet jou niet als leider, en heeft maling aan je.
Mee trekken mag dus niet, zolang jij dit toelaat zal ze dit blijven doen en dan worden met de tijd jouw problemen alleen maar erger.

Neem dus desnoods met wandelen een zweep mee, je hoeft er niet mee te slaan, bij de meeste is het al geneog als je de zweep voor de borst houdt, en als ze echt niet luistert schrikken ze meestal al van een zacht tikje op de borst.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 23:46

CrazyNutter schreef:
wat is de beste manier van streng zijn? en hoe kan ik hem het beste belonen ??? een wortel is wel leuk maar heb ik niet altijd bij me en een handje biks ook niet Boos! misschien moet ik voortaan ook maar een wortel meenemen Tong uitsteken of is dat niet wat je bedoeld?


Je stemhulp is misschien wel 1 van de belangrijkste manieren om je paard te corrigeren.
Steeds maar voeren ben ik geen voorstander van zeker niet uit de hand, dan krijg je weer paarden die steeds in je handen buiten, je kleding kapot trekken enz...

Met je stem kan je behoorlijk duidelijk maken wat je wel en niet wilt.

CrazyNutter

Berichten: 7
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 15:57

dat ga ik idd eens proberen gedankt voor de tips Lachen