Graag jullie mening -> (verkoop-)probleem...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:47

Als iemand een paard op afbetaling moet betalen dan vraag ik me af of diegene het paard wel kan onderhouden. Want ik vind dat daar nog veel meer geld in gaat zitten en niet in de aanschaf.

Verder dat ze misschien niet helemaal zorgvuldig is met de spullen en niet helemaal perfect uitmest zou ik niet als de grootste problemen zien. Ze is nog jong en zal dat allemaal nog moeten leren als ze zelf een paard heeft.
Alleen dat ze soms niet komt opdagen vind ik een wat minder goede eigenschap Scheve mond

En misschien is het voor jou zelf ook wel prettiger om hem naar iemand te verkopen waarbij je niet steeds met je neus op de feiten gedrukt wordt. Dat je wel langs kan gaan, maar niet iedere dag langs hem komt en weer moet bedenken dat hij niet van jou is. Je zegt zelf dat je het wel fijn vind dat hij in de buurt blijft staan, maar is dat wel zo fijn?
Is het misschien niet beter dat je hem soms kan opzoeken? Mocht de verzorging je niet bevallen kan je er helaas toch niets aan veranderen.

Ik snap dat het niet gemakkelijk is om Tiko te verkopen (heb zelf ook ooit onze pony moeten verkopen).
In ieder geval succes met je besluit.

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:05

Teveel onzekerheden , teveel kopzorgen.

Je gaat Tiek daar niet met een gerust hart en goed gevoel bij achterlaten ,
en terecht....

Die afbetaling is helemaal iets waar je niet aan moet beginnen,
heeft alleen maar nadelen en heel veel mogelijkheden voor nare situaties.

Ook alzou ze in 1 keer kunnen betalen door een tijdelijke lening van opa en oma ofzo.... zou jij je er prettig bij voelen dat een 14-jarig meisje , waar je al wat twijfels over hebt , de volle verantwoordelijkheid heeft over hem ?

Net wat Pellie zegt , een erg onstabiele situatie...

Ik raad je dit echt heel erg sterk af , verkopen is al erg genoeg , zorg er dan tenminste voor dat hij echt in een gespreid bedje terecht komt.

Dan kun jij je ook volledig op je studie storten zonder nare gevoelens , en daar is het je immers in de eerste plaats om te doen , het verkopen ,zodat je je aan je studie kunt wijden ? Nou dan Lachen

Ik zou het liefste m'n paardje bij een volwassene terecht zien komen die een vaste baan heeft , stabieler leven dan een scholier.

Zeker een 14-jarige joh , in dat leven gaat nog zo veel veranderen....

Ik zou het NOOIT doen



Ach gut

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 23:11

Antoinette schreef:
Als iemand een paard op afbetaling moet betalen dan vraag ik me af of diegene het paard wel kan onderhouden. Want ik vind dat daar nog veel meer geld in gaat zitten en niet in de aanschaf.

Verder dat ze misschien niet helemaal zorgvuldig is met de spullen en niet helemaal perfect uitmest zou ik niet als de grootste problemen zien. Ze is nog jong en zal dat allemaal nog moeten leren als ze zelf een paard heeft.
Alleen dat ze soms niet komt opdagen vind ik een wat minder goede eigenschap Scheve mond

En misschien is het voor jou zelf ook wel prettiger om hem naar iemand te verkopen waarbij je niet steeds met je neus op de feiten gedrukt wordt. Dat je wel langs kan gaan, maar niet iedere dag langs hem komt en weer moet bedenken dat hij niet van jou is. Je zegt zelf dat je het wel fijn vind dat hij in de buurt blijft staan, maar is dat wel zo fijn?
Is het misschien niet beter dat je hem soms kan opzoeken? Mocht de verzorging je niet bevallen kan je er helaas toch niets aan veranderen.

Ik snap dat het niet gemakkelijk is om Tiko te verkopen (heb zelf ook ooit onze pony moeten verkopen).
In ieder geval succes met je besluit.


Kijk een dagje niet komen vind ik persoonlijk niet onoverkomelijk. Ik bedoel, hij wordt gevoerd, in de wei gezet, uit de wei gehaald enz. Ik kom ook wel eens dagje niet. Maar dat ze in haar eerste halfjaar al regelmatig een van de drie dagen niet komt, dat baart mij zorgen.

Ik schreef trouwens dat ik liever NIET had dat hij in de buurt bleef.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 23:15

Ontzettend bedankt voor al jullie reacties. De algemen mening is toch wel: "Niet doen " Dat is ook mijn gevoel, maar vind het zo vervelend, moeilijk en misschien ook oneerlijk om dat tegen haar te zeggen.

Als ik me probeer in haar situatie te verplaatsen, en ik zou een paard verzorgen waar ik helemaal gek van was, en ik nam allerlei baantje om hem te kopen en... ik mocht hem niet kopen, ik zou hem kwijtraken, verliezen... Dat zou ik vreselijk vinden! En omdat ik nog nooit het lef heb gehad om haar duidelijk te maken dat ik het liever niet wil, leeft zij nog altijd in de waan, en is ze al vreselijk blij met hem, en wordt ze nog gekke op hem.... Ik geef haar wel subtiele en minder subtiel hints, maar dat heeft ze in haar enthousiasme totaal niet door....

Ik wil niet het niet, maar vind het zo moeilijk om dat tegen haar te vertellen...

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:21

Logisch Lachen

Zou haar iig vertellen dat je toch echt in 1 x betaald wilt worden .....
daar zijn zat redenen voor om dat te willen.

Als dat niet lukt -----> helaas.

Erg jammer , maar idd reeel blijven Ach gut

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48451
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:22

Antoinette schreef:
Als iemand een paard op afbetaling moet betalen dan vraag ik me af of diegene het paard wel kan onderhouden. Want ik vind dat daar nog veel meer geld in gaat zitten en niet in de aanschaf.


hoeft niet zo te zijn... ik heb Banjer ook op afbetaling gekocht, handmatig contractje gemaakt, ondertekend. ook getuigen... en ik kan Banjer ook prima onderhouden... Lachen

Verder geef ik groot gelijk als je Tiko niet aan het meisje verkoopt.... teveel twijfel hoor ik in je verhaal.... Het lease-verhaal is een goede optie denk ik... als ik ooit, om een of andere reden, Banjer weg zou moeten doen, dan zou ik eerst de mogelijkheden voor het leasen gaan uiteenzetten...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:46

Maar ik denk dat leasen alleen een optie is als het om een bepaalde tijd gaat.
In dit geval gaat het in principe om de rest van Tiko's leven, ik denk niet dat leasen dan een haalbare optie is

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48451
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:37

daar heb je gelijk in Richtje... zo had ik het niet bekeken...

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:52

Als je er nu al geen goed gevoel bij hebt niet doen.....
Zowieso zou ik niet aan afbetaling beginnen...en het klinkt mischien hard maar je moet het hoofdstuk Tiko ook kunnen afsluiten als hij eenmaal weg is.
Ik zou niet snel een paard in de buurt verkopen,een andere eigenaar doet het weer op zijn/haar manier en als oude eigenaar heb je vaak zoiets van"dat kan ik veel beter" .

Je weet natuurlijk bij niemand of hij het paard voor eeuwig heeft.....meeste paarden hebben toch al gauw een eigenaar of 5 die zegt dat ze hem noooooit zullen verkopen.

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 11:03

Ik ben zo een meisje en ken het hele verhaal van de andere kant,
Ruim 4 jaar geleden kreeg ik te horen dat het paardje wat ik op dat moment reed: Iris (toen nog) te koop stond. Hoewel ik altijd wpners heb gereden was ik helemaal gek van Is geworden en wilde ik haar dan ook kopen. Met dat gegeven ben ik naar de eigenaresse gestapt. Dat paardje wilde ik gewoon hebben, ik was op dat moment 15,5. Wel had ik het voordeel dat ik het geld al had. Ook ik kreeg het vertrouwem van de toenmalige eigenaresse niet, ik zou te jong zijn, niet consequent genoeg en zeker niet betrouwbaar genoeg, wat nu als ik gek op jongens zou worden en Is niet meer zou willen? Ik had al een stal en alles geregeld, maar nee ik kreeg haar niet. Op dat moment ben ik echt totaal in paniek geraakt, op de een of andere manier hebben Is en ik een hele aparte band, en dat dat daar zou stoppen dat kon ik niet verkroppen. Het ging van kwaad tot erger, maar ik kan je vertellen dat er behoorlijk kwade woorden over en weer gegaan zijn. Wie uiteindelijk de knoop doorgehakt heeft was de toenmalige eigenaar van de stal waar Is stond, hij heeft gezegd dat ze haar aan mij moesten verkopen of anderes die zelfde dag nog van stal weg moesten zijn, gewoon omdat hij dat vertrouwen in mij had, en zag dat ik dat paardje nodig had op dit moment, aan dit stukje verhaal heb jij niets! Waar je wel wat aan hebt: Twee jaar geleden kreeg ik een brief van de vorige eigenaresse van Irish, een excuus brief, dat ze toen geen vertrouwen in me had, ze zei dat ze zich geen betere eigenaresse voor Is had kunnen wensen.

Bij deze zeg ik: volg je hart!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 11:30

Ik zeg niet dat het niet goed KAN gaan, maar toch is dit niet echt een ideale situatie voor de aanschaf van een paard.

Verder, ze is nu 14, wat dacht je van school? Jij doet zelf je paard ook niet voor niets weg, en waarschijnlijk gaat zij daar op den duur ook wel tegen aan lopen, zeker als ze zich ook nog rot moet werken om het paard te kunnen betalen. Wat denk je dat iemand van 14 per uur verdient? Echt schandalig weinig!

Ik zou het niet doen, dit is meer de droom van een pennymeisje dan iets dat echt haalbaar is.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 11:40

Ik zou het niet doen...Iig niet in zon lange tijd afbetalen... Kan je niet meerdere mensen laten komen...Je hebt snel genoeg door of ze goed voor hem zijn of niet..Maar aan dat meisje zou ik hem denk ik niet verkopen...denk dat je dan een grote kans hebt dat hij volgend jaar weer te koop staat Scheve mond

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 11:56

Dat is het hem gewoon , het KAN wel goed gaan natuurlijk , maar de kans dat het NIET goed gaat is veel en veel groter , en dat is niet bevorderlijk voor je gemoedsrust en het afstand nemen....

RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:41

Ik zou het ook niet doen Lachen tuurlijk, het is misschien wat sneu voor dat meisje wanneer haar liefste Tiek (en die van jou Knipoog) ineens verkocht wordt aan iemand anders. Maar er zijn genoeg andere mensen die Tiek ook en vreselijk goed nieuw plekje kunnen bieden. En die wel in een keer kunnen betalen en waar je wel meer zekerheid hebt dat het in geval van ziekte etc allemaal goed gaat. Ik denk wel dat het voor jou heel erg moeilijk gaat worden wanneer er dan straks echt mensen naar Tiek komen kijken. Dan moet je een keuze maken tussen verschillende mensen. Maar aan dat meisje zou ik hem persoonlijk niet snel verkopen. Wat ook al is gezegd, stel dat ze het qua geld allemaal niet red en dat hij dan wéér verkocht moet worden, dat maakt het allemaal een stuk moeilijker,ook omdat hij dan nog in de buurt staat...

Maar ik zou het er in ieder geval wel een keer met haar over hebben. Evt. met ouders erbij. Dan weet ze wel waar ze aan toe is.

knuf voor jou en Tiek Ach gut Lovers

Denman

Berichten: 303
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:48

He myrth,

Probeer nu even eerlijk zijn tegenover je verzorgster. Elk meisje van die leeftijd wil graag een eigen pony en bijna geen daar van krijgt ook echt een pony. Je hebt tenslotte zelf mee gemaakt hoeveel tijd, enerigie en geld het kost. Jij had ook nog eens geluk dat je ouders de stalling betaalde.

Je hebt toch geen haast om Tiko weg te doen.....

Als je zeker hebt besloten om hem weg te doen, zet hem dan te koop en kijk wat voor reacties er komen.

Zo heb je alle tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe eigenaar. Ik heb het bij Monsieur ook zo gedaan en hij staat nu bij iemand waar hij het eigenlijk beter heeft dan bij mij.

Naderhand kan je altijd nog eens gaan kijken hoe het gaat en contact houden met die mensen.

Veel succes

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 16:44

ik vind dat de mensen hier in sommige opzichten wel gelijk hebben maar denk ook aan het meisje ze bedoelt het wel goed en dus vind ik dat je eerlijk moet zijn of je het nou moeilijk vind of niet waarom is het geen optie om haar te laten leasen tot jij bv meer tijd krijgt naar je studie of zo als je duidelijke afspraken maakt moet het lukken ook ik ben zo'n meisje van 14 geweest en die haar oude verzorgpony heeft gekocht terwijl ik ook op school zat en alleen een moeder heb met weinig geld en zelf moest zorgen voor een deel van het stal geld en om dan te zeggen als het paard ziek word kan ze tiek niet meer betalen wij hebben het ook niet breed maar me paardje heeft inmiddels al van alles gehad en dat kosten mij ook veel geld en ook al heb ik het niet breed (ga maar eens werken met mij leeftijd ) ik heb haar koliek operatie wel betaald en de andere rekeningen het is maar net waar je je geld aan uit wilt geven ik heb me paardje inmiddels al bijna zeven jaar en ze gaat ook nooit meer weg ik zal altijd alles proberen om haar te kunnen houden wie zegt dat dat meisje er niet zo over denkt daar kan ik niet over oordelen alleen jij laat het weten wat je gaat doen ben ik wel nieuwsgierig naar

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 19:00

Ojee meissielief... Heeft jouw toetsenbord geen lettertekens?! Dit leest echt behoorlijk irritant!

Tiko, misschien krijg je een duidelijker gevoel over wat je moet doen als je eens met de ouders van het meisje om de tafel gaat...
Ik zou je twijfels wel aan het meisje vertellen, geen subtiele hints, maar een tactisch gesprek. Dan weet ze wat bij jou speelt.
Voor jou lucht het waarschijnlijk enorm op en zij weet waar ze aan toe is. Want geloof me, als je 14 bent en gek op een paard en je denkt dat je hem misschien gaat kopen, dan pik je die subtiele hints ècht niet op...

Vinaba

Berichten: 9757
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 19:06

ik weet niet of ik het zou doen kan ze ook niet gewoon blijven rijden voor 50 euro in de maand? en dan zie jij tiko ook nog en kan je er ook nog op rijden Ach gut

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:04

Antoinette schreef:
Als iemand een paard op afbetaling moet betalen dan vraag ik me af of diegene het paard wel kan onderhouden. Want ik vind dat daar nog veel meer geld in gaat zitten en niet in de aanschaf.


waarom zou iemand die een paard op afbetaling koopt (wil kopen), zo´n dier niet verder kunnen onderhouden?
zelf zijn mijn vriend en ik ook op zoek naar een ander (fries) paard, maar gezien wij het aankoop bedrag niet hebben liggen willen wij ook graag op afbetaling kopen. het paard zou verder niets te kort komen, komt op een goede stal te staan. veearts, hoefsmid en alles komen gewoon zodra dit nodig is (en dan zeggen we echt niet van "goh de veearts moet komen, maar dat kunnen we niet betalen", nee gezondheid van paard gaat voor). ik heb al diverse paarden gehad en momenteel hebben we 2 veulens, dus ik weet echt wel welke kosten er allemaal bijkomen (ook hele dure dierenartskosten). alleen de aanschaf hebben we niet klaar liggen, sorry als ik nu mijn droompaardje tegen zou komen en we kunnen dat op afbetaling doen...

ik snap dat niet iedereen geld heeft voor onderhoud etc, maar dat is ook zo bij mensen die wel in 1x hun paard betaald hebben.

wat het meisje uit te topic betreft, dat is idd erg onzeker want van een gemiddeld weekend baantje kan je niet en de maandelijkse termijnen + stallingskosten en wat er verder allemaal bij komt kijken betalen.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 13:39

Tiko schreef:
Bovendien vraag ik me af of ze de verantwoordelijkheid aankan.

Desondanks blijft het een feit dat ze van de 3 dagen dat zij de verantwoordelijkheid over hem draagt er regelmatig eentje niet komt...

Dus daarom twijfel ik, of ik hem wel aan haar wil verkopen.

Dillema... Wat zouden jullie doen?
Tips, commentaar, adviezen..?


Zoals je zelf al aangeeft, je twijfelt, ze komt af en toe niet eens opdagen. Dat meisje is (ook gezien familiaire omstandigheden) nog niet toe aan de verantwoordelijkheid van een eigen paard. Straks gaat ze studeren, krijgt ze vriendjes en heeft ze ook weinig tijd. Gevolg Tiko wordt weer doorverkocht.

Misschien moet je eens met haar gaan praten en haar ouders. Misschien kunnen zij Tiko de eerste tijd leasen voor een bepaald bedrag zodat jij er geen kosten aan hebt. (nog voordat je definitief overgaat tot verkoop van Tiko). Dus de periode vooraf. Kijk hoe het gaat. Maar wat als je paard ziek wordt? Waar haal ej dan de kosten vandaan?

Het is misschien niet eerlijk tegen over haar, maar wat is belangrijker dat je paard goed terecht komt of dat zij gekwetst gaat worden. Dat doe je nooit opzettelijk en je wilt niemand pijn doen. Maar door goede voorbereiding (i.o.m. haar ouders wellicht) kan je haar wel voorleggen wat de situatie is en wat je van plan bent.

Misschien is er wel een bokker die Tiko t.z.t. een super thuis gaat geven

Zou dat dan niet je voorkeur geven Verward