treurige traanbuis

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

treurige traanbuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 22:51

DA is weer geweest voor It's ogen. It heeft chronisch last van verstopte traanbuizen. Een paar keer per jaar spoten we ze door en dan ging het weer een poosje goed. Nu is dat mislukt. Op de een of andere manier zit er ongeveer tien centimeter boven de neus een blokkade. We stoten tegen iets hards aan met de sonde. Dit plekje is altijd al het probleem maar nu komen we er dus niet meer door.
Volgens de DA kan het kraakbeen, een botwoekering of een tumor zijn die zijn traanbuis dicht drukt. De enige manier om te ontdekken wat er mis is is door een laprascopie te doen. Dan moet hij naar de kliniek en onder zeil.
Ik heb besloten het nog een poos aan te zien. De grootste last die hij heeft is dat door de tranenvloed rond zijn ogen de huid geiriteerd is en ik er dagelijks even uierzalf op moet doen om het droog te houden. Het oog zelf ziet er prima uit.
Ik heb bedacht dat er bij alle drie de oorzaken erg weinig aan te doen is, alleen kraakbeen zou makkelijker verwijdert kunnen worden tijdens de laprascopie.
We hebben nog steeds pret met elkaar en It is vrolijk als altijd. We gaan gewoon door zoals het gaat en zijn gelukkig omdat we tevreden zijn

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 22:57

Jeetje, dat is niet zo goed nieuws. Hoe oud is ie eigenlijk? Zouden aan een eventuele tumor niets kunnen doen? Ik bedoel, als het niet is uitgezaaid zou je dat toch weg kunnen halen? In ieder geval sterkte Ach gut

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 23:09

Hij is 14. Nou als je dat weg zou willen halen moet je zo'n beetje de halve schedel tussen het oog en de bovenkaak zien open te krijgen. Is geen goed idee

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:39

Dat is inderdaad ook geen optie. Veel sterkte met je beslissing..........

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 09:48

Zo dat klinkt gruwelijk zeg.... Nee zou het ook lekker aankijken dan als hij er verder geen last van blijkt te hebben. Mijn paardje mist aan 1 oog de helft van zijn onderooglid moet met hem ook erg oppassen. Bij hem hoeft gelukkig alleen in de zomer de boel doorgespoten te worden.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:05

Tjee dat is geen lekker nieuws zeg .. Scheve mond Maar als hij er niet te veel last van heeft zou ik het inderdaad nog even aankijken Lachen

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:11

Ik ken een pony die een beschadigd oog en een verstopte traanbuis heeft. Is veroorzaakt door een steentje oid. Over haar wang loopt er altijd een spoortje traanvocht, ze heeft er verder geen last van afzo.