mag dit??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:28

Het is natuurlijk niet zo netjes om een weke van te voren te zeggen dat je weg gaat... De stal eigenaresse heeft er niet opgerekend!
Maar jullie hebben ook niets afgesproken daar over dus kan de staleigenaresse ook niet moeilijk gaan!

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:31

Nee, ze mist alleen inkomsten, vind je het gek dat ze boos is?

Als ik die staleigenaresse was, had ik je ter plekke van het erf afgezet, als jij zomaar weg kunt, kan zij jouw dus ook a la minuut wegschoppen Schijnheilig

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:33

Daar zit natuurlijk ook wel weer wat in. Maar dan kan ik me de reactie van de stalhouder juist voorstellen. 1 paard weg, maak je verlies, maar dat is nog goed te overzien. 2 paarden weg, dan wordt de misgelopen omzet natuurlijk al een stuk groter en dan ben je niet echt blij. Juridisch gezien heeft dit geen enkele waarde, maar menselijk gezien kan ik het me wel voorstellen.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:40

Je mag gewoon weggaan als er geen afspraken over gemaakt zijn.
Maar je wist vast wel al eerder dat je weg zou gaan dus had je het ook eerder tegen de staleigenaresse kunnen zeggen.
Bij de stal waar ik sta is ook geen opzegtermijn maar het is wel zo netjes dat je het een aantal weken van tevoren aangeeft dat je weggaat. Als er dan een wachtlijst is dan kan de staleigenaar de eerste op de wachlijst bellen dat er een stal vrijkomt zodat die ook z'n stalling op tijd op kan zeggen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:44

Ik heb er nog eens over na zitten denken.....
Het lijkt mij niet meer dan normaal dat je, onder normale omstandigheden, een paar weken vantevoren aangeeft dat je weg wil.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:27

Georgette"]
[quote="irish_lady schreef:
Ik vind het absoluut niet netjes wat jij gedaan hebt, en geef de stalhoudster groot gelijk! Een maand opzegtermijn is niet meer dan normaal!


Ben ik het helemaal mee eens. Ik ken geen één stal waar géén opzegtermijn van een maand is.
[/quote]
Bij mij op stal is er ook geen opzegtermijn. Maar zou het als ik weg zou gaan wel netjes overleggen gewoon uit beleefdheid. Je weet maar nooit soms heb je diegene weer nodig of wil je toch weer terug. Of er moet echt iets gebeurd zijn wat niet door de bocht kan dan zou ik wel zomaar vertrekken.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:39

Je zou het denk ik ook niet echt leuk vinden als de eigenaresse jou zou vertellen dat je binnen een week weg moet zijn?! (in het geval dat jij niet weg zou willen) Beetje raar dat daar geen afspraken over zijn.

Esther

Berichten: 4145
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:15

Zelfs met contract kan het misgaan. Ik heb van een van mijn vorige stalhoudsters nu nog niet gehoord dat ik weg moest. Heb dat via via gehoord dat de stal dicht ging. Ik heb bij twee vorige stallen ook kort van tevoren opgezegd omdat de mensen zo waren dat ik het anders niet meer vertrouwde of mijn paard nog wel goed verzorgd zou worden.
In principe kan ze je niet dwingen een maand langer te blijven, staat nergens wettelijk geregeld dat je een maand opzegtermijn hebt.

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:54

Het is inderdaad niet netjes om een week van te voren te melden dat je weggaat. Maar als er geen contract is of mondeling niks hierover is afgesproken, dan zou je in principe zo kunnen vertrekken per 1 april.
Moet zeggen dat er bij ons ook geen opzegtermijn is, geen contract of wat dan ook. Maar wij hebben dan eigenlijk ook geen poot om op te staan als de eigenaar zegt dat we per direct moeten vertrekken (verwacht dit niet, maar goed)

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 23:27

mijn visie...... jouw paard dus jiji beslist, spulletjes pakkenen wewg, dat zou ik doen hoor. wie is zij om je te verplichten om op stal te blijven

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:26

Ik vind het niet netjes van je ..... bekijk het eens andersom, stel dat zij ineens tegen jou zegt dat je morgen je paard en spullen moet pakken en moet vertrekken, dat zou je ook niet leuk vinden!
Nou dat geld dus ook van hun kant.
Een maand opzegtermijn is heel normaal.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:52

Netjes is het niet nee, maar in feite is het het probleem van de stal-eigenaar. Had ze je maar iets moeten laten tekenen met de voorwaarden daarin. Ze kan bv. ook een maand borg vragen, en als je dan net als nu 1 april opeens weg zou zijn, dat ze je borg inhoudt (heeft de eigenaar er geen kosten aan)

Dus verplichten kan ze je niets.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:50

Waneer er niks op papier staat is er geen opzeg termijn.
Maar het is wel zo netjes om het ruim van te voren aan te kondigen dat je weg gaat.
Toen ik op de manege stond heb ik het een maand van te voren gezegt dat ik weg ging.
Op mijn vorige stal ben ik diezelfde dag nog wegegaan toen ik het gezegt had, maar dat had ook zijn redenen.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:28

Ik ben het eens met de meningen hierboven. Er staat niets zwart op wit, mar er zijn fatsoensnormen en die houden in dat je ruim van te voren opzegt.
De stalhouder zal wel gedacht hebben een paard minder, dat vang ik wel op, maar nu gaan er al twee weg, dat is lastiger op te vangen. Ook wordt ze voor het blok gezet door jullie door op het laatste moment op te zeggen.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:41

Zonder contract, Moet je niets.
Toen ik van stal veranderde hadden wij gewoon een maand van te voren opgezegt, maar we hadden op die stal niets getekend, dus ik MOCHT eigenlijk gewoon diezelfde dag mn paard opladen, en meenemen, maar dat vind ik onbeleefd. Op de nieuwe stal hebben we een contract, en daar staat ook in de je 1 maand opzeg termijn hebt.

Maar zonder contract moet je niets, dus trek je niets van haar aan. en als het je teveel word, mag je gewoon weggaan wanneer je wilt.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:47

Bij ons is het al een paar keer voor gekomen dat mensen hun paard al hadden ingeladen en toen nog eens gingen zeggen dat ze weg gingen, dat is pas schandalig.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:50

Een maand opzegtermijn is heel redelijk en is een ongeschreven regel.
Ik geef de stalhoudster groot gelijk.

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:45

een maand opzegtermijn is heel redelijk maar op alle stallen waar ik gestaan heb kon ik gewoon gaan wanneer ik wou . Er zijn bij ons nog nooit afspraken gemaakt over een maand opzegtermijn.
Dus geen schriftelijke of mondelinge afspraken is gaan en staan waneer jij wilt .
Eigenlijk vind ik het niet eens schandalig dat je zo snel daar weggaat.
Ik kan me heel goed voorstellen dat de stalhouder hier boos over is maar dan had zij duidelijke afspraken met jou moeten maken

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:47

Nogmaals, als je geen maand opzegtermijn hebt dan mag de stalhoudster jouw ook in een maal wegtrappen, zou ik ook meteen doen als ik haar was!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:53

Ik persoonlijk vind dat je het niet kan maken om per 1 april weg te gaan. Het is in de paardenwereld volgens mij gewoon een ongeschreven regel om een maand opzegtermijn te hebben. Bij mij op stal heb ik ook nergens voor getekend, maar iedereen die weggaat houdt netjes rekening met die maand.

Heb ook weleens gehad dat ik ergens weg wilde (netjes een maand opzegtermijn gehouden, terwijl ik nergens wat getekend had) en ik moest nadat ik weg was nog een maand doorbetalen. Daar was ik het dus niet mee eens. Vond het prima om een maand opzegtermijn te hebben, maar onlogisch dat ik nog een maand door moest betalen terwijl ik weg was. Na een hele berg ruzie en gezeur heb ik dan tóch maar betaald, want ik kreeg gewoon mijn paarden niet mee.

Ik vind dat je staleigenaresse in jou geval compleet in haar recht staat!