Wat is het nut van opjagen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 23:00

Mijn 2 paarden lopen 24/7 buiten en toch zet ik ze vaak samen in de bak om te rennen.
Opjagen zal ik het niet noemen omdat ik ze zeker niet over de kop laat rennen.
De bak is daar nu eenmaal niet geschikt voor.
Ik moet ook vaak anderen waarschuwen dat ze hun paarden niet te hard opjagen ivm de bochten.

Maar laat het wel wezen dat die 2 van mij het prachtig vinden, ze zijn lekker aan het stoeien en soms laat ik ze dan even rennen en dan gaan ze weer vrolijk verder.

Ik doe het meestal als ik weinig tijd heb of als ze een 'vrije' dag hebben.
Ik moet ze toch uit de wei halen voor het voer dus waarom niet even 20 minuutjes in de bak laten lopen zodat ze toch wat extra beweging hebben en lekkere lol.

Ik laat ze erna altijd een paar rondjes stappen en dan komen ze zelf naar me toe.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 23:51

Jaloers om te horen dat sommige paarden altijd overdag buiten komen, bij mijn verzorgpaarden is dat dus niet zo.
Ik laat mijn 2 verzorgpaarden er zo veel mogelijk uit.
Vanmiddag was ik lekker vroeg klaar met mijn werk en konden de paarden lekker van de zon genieten.
In de buitenbak kunnen ze rennen, wat ze ook lekker doen.

Dit zijn ook de enige 2 paarden die met regelmaat van de 11 paarden die op stal staan buiten komen.
Sinds okt. daarvoor stonden ze lekker op het land.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:32

Amberto schreef:
Maurits jaag ik wel eens op, kan ie lekker zn ei kwijt. Ik gebruik zelden een zweep, dat is niet nodig... hij gaat me ook echt uit staan dagen.. naar me kijken en als ik dan een beweging maak rent ie overdreven bokkend en huppelend weg. Hij gaat het ook opzoeken hoor... als ik hem even negeer komt ie naar me toe en gaat net zo lang bij me staan en aan me friemelen totdat ik me omdraai... dan gaat hij er weer vandoor.
Ik vind het met een beetje natte bak ook fijner om hem op te jagen dan longeren, hij weet heel goed wat wel en niet kan en als ik hem losgooi en het is echt te glad, rent hij lang zo hard niet of hij doet niets. Maus vind het heerlijk en het is ook nog goed voor míjn conditie Haha!


Ik denk inderdaad dat het per paard nog al verschilt.
Mulan heeft er wel lol in, ik hoef dan ook helemaal niets te doen. Ik sta aan de rand van de bak, niet eens erin. Heel soms sta ik in het midden, een beetje te staan.
Ik heb dan een zweep bij me en daar bind ik een plastic zak aan. Zodra ze die zak ziet, begint het; bokken, showen, snuiven.. de hele show..dichterbij komen, weer wegvliegen als die zak in de wind beweegt.. Maar roep ik haar, dan komt ze direct naar me toe, die wapperende zak in de lucht interesseert haar dan totaal niet meer. Na een tijdje is ze uitgeshowd en gaat iets anders doen, keurt die hele zak geen blik meer waardig. En de volgende dag kan die zak weer geweldig spannend zijn... tja..
En het gebeurt ook wel eens een enkele keer dat ze helemaal niet reageert op de zak. Gewoon, geen zin. Nou, dan ruim ik hem op, klaar. Ga er niet mee lopen zwaaien of achter d'r aan hollen.
Buiten schrikt ze ook nooit van wapperende zakken, dus ze ziet het gewoon als een spelletje.
Ik jaag haar dus niet op, ik ren niet achter haar aan, ik roep niks, ik sta gewoon met een zak op een stokje.
Wel heeft ze altijd beenbeschermers om en als de bak niet goed is, doe ik het ook niet.

Je paard echt rondjagen vind ik totaal onverantwoord en gevaarlijk. Een paard moet zelf aan kunnen geven of hij het prettig vindt om te lopen en zich niet in rare bochten moeten wringen om aan jouw klapperende zweep te kunnen ontkomen.
Dat is dus ook geen overtollige energie lozen, want dat paard loopt alleen omdat jij hem op de hielen zit.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:38

Mijn pony staat verplicht in een padock en kan dus niet zelf even scheuren zodra hij daar zin in heeft.
het losgooien (wat jij opjagen noemt?) is dus enkel pony in de bak en zelf in het midden staan. Meestal heb ik wel een longeerzweep vast maar die gebruik ik eigenlijk nooit.
Het is gewoon puur dat hij even zijn beentjes kan strekken op de manier dat HIJ wil. Niet onder een zadel, niet aan de longeerlijn.
Pony weet ECHt wel wat hij wel en niet moet doen. Ze zijn niet gek.

Zelf zie ik liever een pony die ZICHZELF uitslooft dan een baas erop die hem rond laat lopen en het laat doen zoals hij het wil.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:17

Ik jaag mijn paard ook weleens op, puur om zijn energie kwijt te raken.
Maar ik zie ook dat hij het leuk vind hij maakt er vaak een spelletje van, en hij kan dan even lekker uit razen.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 14:14

Pinky_girl; maar als je hem opjaagt is dat ook niet zijn eigen wil. Als je hem loslaat in de bak en je loopt weg, gaat hij dan ook als een wilde tekeer?

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:30

Als pearl in de bak gaat is het met speesbeschermers en springschoen en laat maar lopen, is ook meestal van de gekke maar nou en....

En als ze alleen maar staat te loeren aan de rand van de bak ga ik in het midden staan met idd de zweep, ze letten er echt wel op waar ze lopen hoor Haha!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:24

Ik jaag sher ook wel eens op. Ik heb niet de mogelijkheid om haar elke dag los te zetten, ze staat wel bijna elke dag los. Meestal doet ze niets, maar af en toe vind ik gewoon dat ze ff moet rennen Tong uitsteken De eerste keer loop ik gewoon op haar af met de zweep en daarna hoef ik meestal alleen maar met de zweep in het midden te staan en dan gaat ze wel rennen Haha! En als ze dat niet doet dan heeft ze echt geen zin en hoeft ze niet van mij.... Het is heus niet zo dat ze zich helemaal over de kop rent ofzo, meer dat ze gewoon even een aanleiding nodig heeft om te gaan rennen Tong uitsteken

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:55

Cowgirl schreef:
Mijn 2 paarden lopen 24/7 buiten en toch zet ik ze vaak samen in de bak om te rennen.

Maar laat het wel wezen dat die 2 van mij het prachtig vinden, ze zijn lekker aan het stoeien en soms laat ik ze dan even rennen en dan gaan ze weer vrolijk verder.

Ik doe het meestal als ik weinig tijd heb of als ze een 'vrije' dag hebben.
Ik moet ze toch uit de wei halen voor het voer dus waarom niet even 20 minuutjes in de bak laten lopen zodat ze toch wat extra beweging hebben en lekkere lol.

Ik laat ze erna altijd een paar rondjes stappen en dan komen ze zelf naar me toe.

Hier precies hetzelfde. Die van mij staan ook 24/7 buiten maar genieten van het "opjagen". Ze vragen er zelf om: met name de oude dame gaat met haar kop slaan, rent weg als ik naar haar toeloop. Ik hoef maar mijn hand op te steken en ze rent met haar staart in del ucht weg. Ze genieten beide van het opjutten, absoluut En als ze eenmaal beginnen te rennen hoef ik niks meer te doen, behalve stilstaan in het midden. Ze bepalen zelf wanneer ze er genoeg van hebben.
Wanneer ik naar ze toeloop en ze rennen weg hebben ze er nog geen genoeg van Haha! Maar wanneer ze hun energie kwijt zijn stap ik ze beide "los" uit. Beethe de NH manier, alleen loop ik als een herdershondje mijn kudde uit te stappen Haha!

Anyway, ik heb niks tegen opjagen, zolang de paarden het zelf leuk vinden, er niet bang van worden en de grond goed is. Plus dat ik het wel een vereiste vind dat ze goed uitgestapt worden

*\o/* *\o/*

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:05

Als ze door slecht weer een keer niet naar buiten zijn geweest, laat ik haar vaak eerst even uitrazen in de buitenbak. Heb ik geen zweep bij nodig, ik loop weg en ze rent voor haar leven Knipoog
Maar als het bv slecht weer is, en ik kom savonds op stal en niemand in de binnebak, kies ik om los te gooien in de binnenbak. Moet je er bij blijven, en dan loopt ze het liefst alleen maar achter me aan. Ja, dan pak ik een zweep, en dan is een keer zwaaien genoeg...
En als je dan die bok partijen ziet, zie ik het nut er wel van in. Anders zou ze het op de wei/paddock kunnen doen

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:31

Nee vind het niet stom ofzo. In de wei kan je paard toch ook gekke sprongen maken Lachen Net zulke sprongen als je ze laat rennen.

Zazou gaat ook weleens los voor het rijden of als ze een vrije dag heeft. Als ze dan in het midden stil blijft staan hoef ik maar te bukken en mn hand uit te steken en dan gaat ze al Haha!

Sallie en Zaz mis jullie! Vriendjes zijn?
Lovers Porthos & Zonique Lovers

Tancreda4

Berichten: 24007
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:34

Als Otto niet wordt opgejaagd, gaat hij lopen nietsen in de bak. Op zoek naar verloren grassprietjes en een beetje lummelen.

Otto wordt losgegooid als een vorm van beweging. I.p.v. rijden of longeren even los in de bak.

En niet heel ruig, en maar gaan jagen. Eerst ook warming up, en ook uitstappen (doet ie zelf)

En hij is geen porseleine popje dat zijn poten gelijk breekt als hij zo rap omdraaid. En ligt aan jezelf of je hem in de situatie brengt. Niet gaan jagen, en de stuipen op het lijf gaan jagen. Enkel dat hij beweging krijgt Lachen

Tancreda4

Berichten: 24007
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:35

Ooit zijn we uitgescholden door dierenbeulen omdat we de paarden aan het opjagen waren Rolleyes Wij raken de paarden NOOIT met het losgooien met de zweep

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:10

Tancreda4 schreef:
Als Otto niet wordt opgejaagd, gaat hij lopen nietsen in de bak. Op zoek naar verloren grassprietjes en een beetje lummelen.

Otto wordt losgegooid als een vorm van beweging. I.p.v. rijden of longeren even los in de bak.

En niet heel ruig, en maar gaan jagen. Eerst ook warming up, en ook uitstappen (doet ie zelf)

En hij is geen porseleine popje dat zijn poten gelijk breekt als hij zo rap omdraaid. En ligt aan jezelf of je hem in de situatie brengt. Niet gaan jagen, en de stuipen op het lijf gaan jagen. Enkel dat hij beweging krijgt Lachen


Tjo zelfde verhaal, bedankt voor het tikwerk Tong uitsteken
Vaak zetten we ook nog een sprongetje neer, ook leuk voor de afwisseling. *LOL*

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:34

Instappen en uitstappen doe ik ook voordat ik haar losgooi. Als is het maar een paar rondjes over het parkeerterrein voordat ik haar losgooi (ze weet donders goed wat er gaat komen, en in het verleden was ze dan al niet te houden, tegenwoordig gaat het beter) en na het losgooien een rondje over de drafbaan uitstappen.

Je suis Charlie.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 12:12

Niet goed voor de band?
Sorry, maar als er 1 paard is (geweest, hij is niet meer) waarvan iedereen kon zien dat we onafscheidelijk waren, dan was het mijn Joop wel. En ja, die heb ik ook lekker op lopen jagen. Ik longeerde hem ook, en dan was het veel gevaarlijker, want hij had een paar steken los Lovers.
Ik vind dat er niet te watjesachtig over die paarden gedaan moet worden. Met Hercules (is inmiddels ook niet meer Scheve mond zou 't...) was dat wel handig, eerst moest ik tien rondjes achter hem aanrennen om 'm aan de praat te krijgen (met longeerzweep ja, maar daar trok hij zich echt niks van aan). Als hij dan warm was, dan rende hij vrolijk in het rond en had hij z'n beweging weer gehad. Uitzichzelf liepen ze nl. helemaal niet.
En nu met onze volbloedjes doe ik het ook. Stampen op de grond, slaan op m'n jas en dan met de staarten omhoog rond rennen. Mooi gezicht toch? Bovendien vinden die paarden het echt hartstikke grappig, dat weet ik echt zeker. Heb nog nooit meegemaakt dat een paard mij het ene moment doodeng vond en als ik met m'n ogen knipperde alweer om snoepjes aan het bedelen was. En als ik er daarna op moet, hoef ik me geen zorgen te maken dat hij denkt dattie net los is. De ergste blessure die ik heb meegemaakt is trouwens ontstaan bij het stappen op straat, denk dat ik dat maar oversla inhet vervolg... Rolleyes

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 12:50

Laui! schreef:
Niet goed voor de band?

En nu met onze volbloedjes doe ik het ook. Stampen op de grond, slaan op m'n jas en dan met de staarten omhoog rond rennen. Mooi gezicht toch? Bovendien vinden die paarden het echt hartstikke grappig, dat weet ik echt zeker. Heb nog nooit meegemaakt dat een paard mij het ene moment doodeng vond en als ik met m'n ogen knipperde alweer om snoepjes aan het bedelen was. En als ik er daarna op moet, hoef ik me geen zorgen te maken dat hij denkt dattie net los is. De ergste blessure die ik heb meegemaakt is trouwens ontstaan bij het stappen op straat, denk dat ik dat maar oversla inhet vervolg... Rolleyes


Hier hetzelfde, ze genieten er gewoon van! Mi komt vaak onder het opjutten, wanneer ik mijn handen omlaag breng en ontspand, gewoon weer naar me toe lopen. Bij ons is het een soort "actieve join-up" *LOL*

*\o/* *\o/*

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:30

snepje1 schreef:
Pinky_girl; maar als je hem opjaagt is dat ook niet zijn eigen wil. Als je hem loslaat in de bak en je loopt weg, gaat hij dan ook als een wilde tekeer?


Ja. Niet altijd uiteraard, maar vaak wel. Zowel Pinky als Fellow.
Ik vind het leuk om ernaar te kijken en foto's te maken.

Maaruh, als je een paardje een zadel op legt gaat hij zelf toch ook niet schouder binnenwaards lopen? Dat is dan toch ook 'onnatuurlijk'. Nog meer als bokken of opgejaagd worden! Clown

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Tancreda4

Berichten: 24007
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:57

Laui! schreef:
Niet goed voor de band?
Sorry, maar als er 1 paard is (geweest, hij is niet meer) waarvan iedereen kon zien dat we onafscheidelijk waren, dan was het mijn Joop wel. En ja, die heb ik ook lekker op lopen jagen.


Opjagen werd bij ons gezien als spelen. Lekker de mensjes in het midden van de bak met de zweep gaan uitdagen! Leuk om te doen hoor
Ze genoten altijd!

En voor Tancreda was losgooien ook de enige manier om haar beweging te geven. Was 2 jaar, en stond ze alleen was het enkel: ETEN ETEN EN ETEN en aangezien ze nogal vreselijk overgewicht had, moest ze wel elke dag beweging krijgen om dat vetpensje eraf te krijgen.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:32

Ik heb eigelijk niet zo heel veel problemen met opjagen, mits het verantwoord gebeurd natuurlijk, en onder verantwoord versta ik dat je je paard goed in de gaten houd en er zoveel mogelijk voor probeert te zorgen dat er geen gevaarlijke situatie's voorkomen !

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:05

Ik jaag nooit echt op. Iig NIET met een zweep, daar is ie bang van en gaat dan uit angst rennen. Maar ik speel wel met hem, en dat vind hij ook echt leuk en daagt me uit. Maar ik wil niet dat hij als een gek die hele bak blijft door galoperen dan sta ik ook te hooooo'en

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 20:23

Ik begrijp dat jullie het losgooien als en vervanging van werken zien.
Ik zet marquez wel eens in de bak maar laat hem dan gewoon lummelen, moet hij toch lekker zelf weten?
Werken doet hij aan de longe en onder het zadel.
Marquez wordt bang van opjagen, en neemt me het diep kwalijk als ik hem opjaag. Hij ziet het niet als een spelletje.
Marquez is zowiezo al een nerveus wantrouwend paardje, dus ik denk zeker dat het niet goed is voor onze vertrouwensband ( die ik nu eindelijk heb opgebouwd)
En ik vindt het persoonlijk ook gewoon eng, maar dat is mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:21

Tancreda4 schreef:
Als Otto niet wordt opgejaagd, gaat hij lopen nietsen in de bak. Op zoek naar verloren grassprietjes en een beetje lummelen.

Otto wordt losgegooid als een vorm van beweging. I.p.v. rijden of longeren even los in de bak.

En niet heel ruig, en maar gaan jagen. Eerst ook warming up, en ook uitstappen (doet ie zelf)

En hij is geen porseleine popje dat zijn poten gelijk breekt als hij zo rap omdraaid. En ligt aan jezelf of je hem in de situatie brengt. Niet gaan jagen, en de stuipen op het lijf gaan jagen. Enkel dat hij beweging krijgt Lachen


Hier precies hetzelfe verhaal! En die paarden vinden het zelf hartstikke leuk! Cool

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:33

Snepje: nee, het is geen vervanging van werken. Kwartiertje dollen is iets heel anders dan 3 uur door het bos crossen, of een uur serieus dressuren. Nu is het ook niet nodig, maar als ik de dikke (Hercules) moest rijden, pakte ik liever een zweep en rende ik liever achter hem aan dan dat ik erop kroop. Was gewoon niet mijn beste vriend.
Ieder paard is anders hoor. Ik geloof dat ik Jopie ook helemaal over de zeik had kunnen krijgen. Had je een zweep vast en hem aan het handje dan was hij gewoon levensgevaarlijk, zelfs met rijden heb ik er problemen mee gehad, maar dat slijt hoor.
Op dit moment staan onze paarden overdag altijd buiten, trainen zich suf en als ze rust hebben hoef ik ze echt niet aan hun kop te gaan zeuren. Maar eens met een zweep erachteraan rennen kun je ze echt niet uit hun hum krijgen. Van de zomer nog met 2 of 3 in de bak gedaan. Lachen was dat. We wilden een mooie actiefoto van de hengst. Die had er alleen geen zin in. Zusje heeft meer gerend dan hij, en we hebben 3 actie plaatjes. Ze zijn gewoon nergens van onder de indruk. Maar goed, dit zijn volgens velen ook wel erg koele paarden. Die maak je de pis echt nooit lauw. Zet er een olifant naast en ze knipperen nog niet met hun ogen als ze daar geen zin in hebben. Ik vind 't wel grappig om in de winter lekker met ze te dollen en die beesten zijn hun energie dan ook een beetje kwijt.
Ik ken ook paarden die je daar echt mee over de tik jaagt, maar die van ons kunnen er echt helemaal niet mee zitten. Die staan eerder naar jou te kijken (gut, ga jij ook eens rennen) dan dat ze een stap verzetten.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Tancreda4

Berichten: 24007
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 19:35

snepje1 schreef:
Ik begrijp dat jullie het losgooien als en vervanging van werken zien.


Nou nee niet echt. In ieder geval niet zo in het geval van Genderose en Tancreda. Of eigenlijk toch wel. Die reed ik namelijk niet. Tannie was te jong, longeren vond ik wat te belastend, dus bleef het bij lummelen in de bak.
Genderose deed ik ook wel eens losgooien en opjagen, ipv 'werken'. Met mevrouw werkte ik eigenlijk nooit, vanwege omstandigheden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LesleyAnne, onpaard en 87 bezoekers