Wat is het nut van opjagen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:16

Zijn er mensen tegen losgooien dan hier Verward

Zal ik wel overheen lezen dan Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:19

Ik jaag de paarden ook wel eens op.
maar met jagen zit ik niet constant een paard in volle galop rond te laten sjeezen. Als ie dat doet dan sta ik juist te hooo-en.

Voorbeeld er komt iemand kijken voor een paard.
die willen ze toch allemaal ff los zien lopen.
Het hooi ligt aan 1 kant van de bakrand, wat denk jij dat de klant wil zien, of hij gezonde eetlust heeft.
ja misschien wel, maar toch ook wel hoe hij loopt Lachen

Dan heb je meestal toch wel een zweep nodig om ff de aandacht te krijgen en het paard rond te laten lopen.

En zoiets doe ik ook zeker als ik een keer een leuke foto wil.
Tja en soms zijn ze zo happy, dat ze wel eens wat harder gaan dan je bedoeling en een flinke bok partij weggeven.

Persoonlijk zie ik dat eigenlijk wel graag.
betekend dat ze lekker energie rijk zijn en en de meeste gevallen ook wel gezond.

Maar jagen, dat er alleen maar gecrosst moet worden, is natuurlijk wat anders.

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:23

Ireentjuh schreef:
met opjagen bedoel ik meestal gewoon longeren zonder lijn, dus ook gewoon draven stappen etc. om mij heen Knipoog uit zichzelf doet ze helemaal niks namelijk als ik haar los zet Blond

Zelfde hier Knipoog
Ik ben nou eenmaal te groot om op Gate (shet) te rijden, dus dan ga je wel andere dingetjes verzinnen om toch lekker met je paardje bezig te zijn en dat ze toch lekker dr beentjes kan strekke.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:45

Kijk RK, zo doe ik het ook. Als ik een paard even in een paddock kan losgooien wil ik ook dat ze de tijd gebruikt om haar benen even te strekken, en niet sprietjes loop te zoeken. De volgende staat namelijk achter me te popelen tot haar paard ook eens los kan.

Je suis Charlie.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:50

Cassidy schreef:
Als ik een paard even in een paddock kan losgooien wil ik ook dat ze de tijd gebruikt om haar benen even te strekken, en niet sprietjes loop te zoeken.

Is dat dan het "paardzijn"wat jij bedoelt?

Je paard heeft er blijkbaar geen behoefte aan om zijn benen te strekken.
Dat je het doen om je paard te verkopen vind ik nog te verkroppen, maar omdat jij vindt dat ie zijn benen moet strekken Scheve mond

Maar goed, ieder zijn eigen mening Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:18

RK, als ik besluit met mijn paard te gaan wandelen moet ze ook achter me aan.
Als ik besluit haar te longeren, of zonder longelijn met haar te werken, moet ze ook lopen.
Nu werk ik met haar in een bak van 25 x 50, waar ze even lekker hard rechtuit kan, en dat ook doet. Als het aan mij lag had ik ook een boerderij met een paar hectare land om haar 24 uur per dag buiten te laten lopen (ja ook in de winter)
Helaas zal dit dubbeltje nooit een kwartje worden en moet ik het doen met de middelen die ik tot mijn beschikking heb.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:21

Romkabouter"]
[quote="Cassidy schreef:
Als ik een paard even in een paddock kan losgooien wil ik ook dat ze de tijd gebruikt om haar benen even te strekken, en niet sprietjes loop te zoeken.

Is dat dan het "paardzijn"wat jij bedoelt?
[/quote]

Nee, dat is niet het "paardzijn" zoals ik dat idealiter voor ogen heb. Maar het is het tussending tussen 7 dagen in de week in het gareel te moeten lopen, en haar 12 uur per dag buiten te hebben staan.

Je suis Charlie.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:35

Ik jaag nooit op. Hij heeft dan al de hele dag op de wei gestaan en zich al genoeg uitgeleefd. Als ie eens door de hele dag slecht weer op stal heeft gestaan leeft ie zich zelf uit in de bak.
Ik zie er niet echt voordelen van in....
Een meisje die ook haar pony op de stal heeft staat heeft [**] wel eens opgejaagd.. (haar 2 ponys stonden er ook bij in de bak en daarbij doet ze het regelmatig). Die van haar draafden maar een beetje maar [**] was superopgefokt (helemaal zn staart omgekruld en heek hard galopperen en snuiven) en had al 2 rondjes af terwijl die van haar nog met de eerste bezig waren...

Ik had er helemaal geen goed gevoel bij en heb hem ook meteen de bak uitgehaald (met een smoesje, zo ben ik ook wel weer Scheve mond )
Van mij hoeft het dus helemaal niet!

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:44

Das niet nodig, mijn paard die leeft zich altijd flink uit, uit haar zelf. En als k haar wil laten rennen dan longeer k haar, meestal zonder longeerlijn eignlijk.

Als k haar losgooi hoeft z niet te gaan rennen, dan mag ze idd gewoon ff paard zijn (jahoe, bijna april kunnen ze het land weer op, kan ze weer paard zijn Lachen )

Kyno

Berichten: 10417
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:48

Het nut van opjagen? Persoonlijk stap ik liever niet op een paard dat heel frisjes is en bijv. even stil heeft gestaan. Die jaag ik ook meestal eerst even liever op. (meestal is dit niet nodig) en er bestaat dan ook altijd nog een verschil tussen opjagen en opjagen. Als ik opjaag doe ik het wel verantwoord, dus niet er achter aan blijven rennen/zwiepen met de zweep enz. Meestal is even met de tong klakken of een klein zwiepje met de zweep in de lucht al genoeg om het paard die ik rijd te doen uitrazen.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:13

Mijn pony vind het helemaal geweldig om opgejaagd te worden, ze maakt er echt een spelletje van, vooral als ik een hindernis in de bak heb gezet, dan is het echt feest.
Zo rent ze zelf heen en weer over de sprong, maffe pony heb ik Clown
En dan na 5 minuutjes loopt ze keurig om mij heen, en is het net longeren alles gangen op commando alleen dan zonder longeerlijn.

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 19:34

Mijn mening is dat een paard niet fris hoeft te zijn voor het rijden.
Veel is al te voorkomen door ze gewoon een uurtje op de wei te doen. Is dit niet mogelijk dan doe ik hem liever eerst aan de longeerlijn, dat is naar mijn mening veel veiliger.

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:41

Bij mijn oude verzorgpony deed ik het regelmatig. Gewoon lekker als afwisseling, en omdat hij het écht ontzéttend leuk vond *LOL*:))
We maakten er altijd een heel spel van. Ik 1 stap naar voren en hij draaide zich om. Ik zeg 1 x BOE en hij sprint weer weg Haha!
Op het laatst ging het zelfs zo mooi dat hij als ik stil ging staan zo naar me toe kwam draven Lovers

Zie het als een soort kudde in het wild: ik ben de leider en zeg wat hij moet doen, en hij volgt de bevelen op, ondertussen maken we er een heel spel van Lachen

Hij leefde er iig heel erg van op, en dát is nou de reden dat ik het regelmatig deed! Uit zichzelf was ie nooit zo actief

Romeo Lovers

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:45

Voor mij is opjagen meer het spelen met de paarden. Lekker van de ene kant naar de andere kant rennen en lekker bokken en gek doen Haha!

Kamide
Berichten: 1764
Geregistreerd: 11-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:53

eej iedereen..

opjagen vind ik een groot woord..noem het liever losgooien

pegassa(mijn verzorgpaardje) is nu hoogdrachtig maar ik heb haar tot vorige week lekker losgegooid in de bak. zij staat overdag gewoon in de wei maar ze leeft zich ontzettend graag uit in de bak!!ik hoef echt nix te doen en ze begint als een gek te showen en te racen!! *LOL* OK dan!

maar egt opjagen van pony's dat ze voor je weglopen en bang worden vind ik niet goed

groetjes MOI Knipoog

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:05

opjagen doe ik alleen als ze na een tijdje losstaan nog niet heeft bewogen (of 3 stappen ofzo). als ze 23 uur per dag op stal staat heb ik toch zoiets van "strek nou die benen maar eventjes", dat lijkt me uiteindelijk voor haar ook wel fijn.
en opzich vind ze het wel leuk als ik er achteraan ga rennen, en ook nog goed voor mn eigen conditie Haha!

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:06

thinka schreef:
maar egt opjagen van pony's dat ze voor je weglopen en bang worden vind ik niet goed

er is toch een groot verschil tussen weglopen en bangmaken hoor, als ik met een longeerzweep loop te zwaeien rent ze weg, maar als ik die zweep wegleg (of zelfs stop met ermee zwaaien) staat ze binnen 5 sec weer naast me *knuf*

elvislover
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-03-04
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:15

hoihoi,
ik ga wel eens met me verzorgpaardje in de bak en dan wil ik heb op jagen maar dan gaat ie stijgeren en bokken dat ik echt nief
maar ja dat maakt niet uit vind ik ook leuk, doei joyce

elvis love you for all

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:45

Ik heb het niet nodig Haha!
Mijn paarden staan dag en nacht buiten en rennen zelf wel door die wei. Levensgevaarlijk, het verbaast me nog altijd dat ze nog nooit wat gehad hebben Schijnheilig . Dat gaat er echt grof aan toe en iedere dag Bloos! . Maarja zo zijn ze wel lekker paard *LOL*

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:49

Ja, ik jaag mijn paard ook wel eens op. Anders gaat ze als een dooie voor het hek staan.
Daarentegen als ik haar 'opjaag' en ze heeft echt zin om te rennen is er ook erg weinig voor nodig. Dan hoef ik 1 keer te springen en ze gaat volledig uit haar dak.
Dat heeft natuurlijk zo z'n risico's maar ik vind het wel belangrijk dat ze soms even lekker gek kan doen.
Al vind ik het soms wel erg eng en probeer ik haar juist te kalmeren Haha!

Mocht ze zelf wat minder 'actief' zijn, jaag ik haar wel op; zo dat ze gewoon een rustig drafje maakt of een galopje. Maar niet dat ze ook echt als een gek tekeer gaat.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:50

runningkawa schreef:
Ik jaag de paarden ook wel eens op.
maar met jagen zit ik niet constant een paard in volle galop rond te laten sjeezen. Als ie dat doet dan sta ik juist te hooo-en.

Voorbeeld er komt iemand kijken voor een paard.
die willen ze toch allemaal ff los zien lopen.
Het hooi ligt aan 1 kant van de bakrand, wat denk jij dat de klant wil zien, of hij gezonde eetlust heeft.
ja misschien wel, maar toch ook wel hoe hij loopt Lachen

Dan heb je meestal toch wel een zweep nodig om ff de aandacht te krijgen en het paard rond te laten lopen.

En zoiets doe ik ook zeker als ik een keer een leuke foto wil.
Tja en soms zijn ze zo happy, dat ze wel eens wat harder gaan dan je bedoeling en een flinke bok partij weggeven.

Persoonlijk zie ik dat eigenlijk wel graag.
betekend dat ze lekker energie rijk zijn en en de meeste gevallen ook wel gezond.

Maar jagen, dat er alleen maar gecrosst moet worden, is natuurlijk wat anders.



Mmm.. precies wat ik allemaal bedoelde, zei het alleen wat anders.
Als er kopers komen of we hebben een nieuw paard en willen de gangen bekeken word het paard ook opgejaagd, maar op een verantwoordelijke manier, zoals RK beschreef.

En inderdaad als het paard eens een keer bokt op de wei het liefst uit zichzelf wil alleen maar zeggen dat er levenlust inzit OK dan!

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:19

runningkawa schreef:
Ik jaag de paarden ook wel eens op.
maar met jagen zit ik niet constant een paard in volle galop rond te laten sjeezen. Als ie dat doet dan sta ik juist te hooo-en.


Idd... Meestal jaag ik ze niet op ofzo, maar zoals vandaag, ze begonnen zelf al gek te doen, dus heb ik ze gewoon even laten rennen, maar als het me wat te ruig ging dan sta ik ook te ho-en net als wat Runningkawa al zegt!

    If you can dream it, you can do it ...

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:25

Ik jaag mijn paard nooit op, als ze behoefte heeft aan rennen, doet ze dat zelf wel, als ze het prettig vindt om de hele dag wat sloom rond te lopen, heb ik er ook geen last van Clown

Ze loopt met een jong paard in de bak, beweging krijgt ze ook zonder mij erbij wel.
Laatst bijgewerkt door Ann op 23-03-04 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:28

Het is volgens mij ook niet goed voor de band tussen jou en je paard om er achter aan te gaan jagen met een zweep. Maar gewoon je paard even losgooien en als ie dan uit zich zelf lekker maf gaat doen... jah..
Dat moet kunnen vind ik! Longeren zonder lijn vind ik ook een goede manier van bewegingn geven.Als paarden in de wei met elkaar stoeien bezeren ze zich ook wel eens doordat ze te wild doen. Een paard weet zelf echt wel wat ie kan en wat ie niet kan. (beetje vaag gezegd maar goed)
Maar met een zweep erachter aan rennen vind ik echt niet goed!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:29

Ik jaag Ivanka ook niet op, zie daar het nut niet zo van in bij haar. Ze loopt de hele dag buiten, die strekt haar eigen benen wel als ze daar zin in heeft Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB, marloesxx, MirjamRobin, sommodore, Vagabondo en 46 bezoekers