Weide seizoen komt er weer aan; pennymeisjes...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:05

Ben ik blij dat je bij ons de oprit van het huis op moet om bij de wei te komen...

En inderdaad toch maar aan je opa vragen of er alsjeblieft een bordje opgehangen mag worden.

loulou

Berichten: 14812
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:10

wow, lekker brutaal allemaal!!!

hang een bordje op dat er videobewaking is Knipoog
en idd verboden te voeren omdat ie allergisch is voor eiwitten en speciaal voer krijgt Lachen

Marsie

Berichten: 956
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:17

wat een verhalen zeg over die pennymeisjes! Bloos! gelukkig heb ik ze nog niet zo erg meegemaakt, gewoon een beetje rijden op je paard....wat een aso's zeg! Boos! Maar je moet zoals in de zomer enzo wel opletten ja. Vorig jaar of een paar jaar terug ging er ook zo'n penny meisje op de shet van onze buren zitten! Beestje was een jaar of 2 ofzo.. want als ik bij de stallen ben heb ik uitzicht op de wei van onze buren, maar 'k was te laat om er wat van te zeggen want toen rennde dat stomme kreng alweer weg Grrr Boos! Bij ons aan de deur komen ze ook wel es van 'mogen we je paardje verzorgen?' haha Haha! mooi niet dus. Maar wat je es zou moeten doen is gewoon bij je paard z'n wei zitten. Of gewoon er in de buurt ofzo...tussen de bomen, wel in gewone kleding. Als ze dan komen kan je ze mooi aanpakken Knipoog Haha! *LOL*

Marsie

Berichten: 956
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:19

of nee een waakhond erbij zetten Haha! Tong uitsteken haha

loulou

Berichten: 14812
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:21

Marsie schreef:
of nee een waakhond erbij zetten Haha! Tong uitsteken haha


en as je die niet hebt gewoon een bandje afspelen met heel gevaarlijk geblaf en gegrom Knipoog Tong uitsteken

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:22

Wij hebben dat ook! 's Zomers staan onze paarden op ons weilandje een eindje verderop en dan komt het regelmatig voor dat de manen helemaal gevlochten (lees: geknoopt) zijn. Soms zelfs met elastiekjes er door geknoopt Boos!

En wat ik nog veel erger vind, ons weilandje is precies op een mooi uitzichtspunt en net er voor parkeren 's zomers veel toeristen. Dan moet ik vaak dagelijks plastic zakjes, snoeppapiertjes, blikjes en andere troep uit het weiland vissen!

We hebben stevig stroom op het draad staan en een goed, overduidelijk gesloten hek. Ook hebben we het eerste stukje wei al eens afgezet om te zorgen dat de paarden een paar meter van de weg af bleven, maar dat had alleen tot gevolg dat mensen in het voorste stukje wei gepicknicked hadden, met achterlating van hun zooi natuurlijk! Boos! Boos!

Vorige zomer ben ik er meermalen daags heen gereden, op de gekste tijden. Maar ik heb maar 1x mensen kunnen betrappen. Toeristen die onze paarden roze koeken stonden te voeren.

Doodmoe wordt ik van die lui, hebben ze dan echt geen greintje verstand of besef van andermans spullen???
Verward

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 15:33

Ik vind het vreselijk, de manen die een paard verliest aan dat geknoop Boos!

En ja, Marsie, daar ben ik dus ook bang voor; dat ze geprobeerd hebben op Leo te klimmen... Ze was 2 notabene vorig jaar Lips are sealed En dit jaar wordt ze dan wel ingereden, maar toch; geen fijjn idee, als een stel pennymutsen op je pony klimmen (Al is ie 10, het blijft hetzelfde) Want als er wat gebeurd mag jij ervoor opdraaien als eigenaar van de pony.. Scheve mond

Caira
Berichten: 26077
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 15:37

Irish heeft manen van 1.20 die al in de vlechten zitten. En dan ook nog een veulen ernaast: das de ultieme pennyfactor!

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 15:38

Ik heb met mijn pony's bijna 10 jaar langs een openbare weg gestaan en dat doe ik nooit meer. elke lente, zomer en zelfs soms in de winter werd er door pennymeisjes op mijn pony's gereden. Je komt dan aan, hangt er opeens een touw om zn nek en zijn ze zwaar bezweet... Tot 3 keer toe heb ik kinderen op heterdaad betrapt, ben zelfs naar de politie toegestapt maar joy riding op een paard is niet strafbaar
Wel zou de wijkagent meer toezicht houden ofzo...

Ze werden ook constant gevoerd door voorbijgangers, vooral op zondag, als veel dagjes mensen een stukje gingen fietsen (mijn weiland zat vlakbij een recreatiegebied) Dus bordjes opgehangen, hielp niks. Het enige bordje wat wel hielp was dat ze ziek waren en dat ze op speciaal dieet waren. Een lange brief met dat er niemand in de wei mocht komen (en daarbij dat we al naar de politie waren gegaan) plus een hele uitleg over hoefbevangenheid was er na 2 dagen afgehaald.
Als ik mijn pony's op een kaal weiland zette in de lente, is het zelfs voorgekomen dat het hek eruitgetild was omdat ze niks te vreten hadden (ze konden toen zo de weg oplopen, maar ze waren wel zo snugger om de andere wei in te gaan met gras, anders......... )

Dus uiteindelijk besloten daar weg te gaan, ik heb mijn pony's nu liever op een weiland waar alleen de eigenaar van dat weiland bij kan komen (en dan het liefst nog een paar grote, enge honden op het erf) Haha!

wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:34

Hier kan ik me zo over opwinden. Het is werkelijk ONGELOVELIJK dat die kleine onderkruipsels zomaar JOUW weiland betreden, JOUW paard berijden of gaan verzorgen of wat dan ook, of ze gaan VOEREN.

Ik zou werkelijk zo kwaad worden. Hoe halen ze het in hun hoofd om zich op JOUW terrein te bevinden en dan net te doen alsof het hun EIGEN paard is? Het is toch JOUW weiland? Daar horen ze vanaf te blijven, hup ophoepelen met dat grut. Het is verboden terrein. Ik ga toch ook niet zomaar een huis inlopen om een kat te verzorgen?

Eigenlijk zouden ze in de penny een oproep moeten zetten, die luidt:

PAARDEN OP HET WEILAND

Ben jij op zoek naar een verzorgpony? Ga dan gewoon lekker naar een manege, of zoek marktplaats af. Maar ga niet zomaar een weiland op van iemand, om op een pony te rijden of hem te borstelen en/of te vlechten. Die pony is niet van jou, en wat je doet is VERBODEN. Immers, zou jij het leuk vinden als een onbekend persoon even in je huis komt? Nee! En ga vooral geen paarden langs de weg of op een weiland voeren, want je weet nooit waar die paarden allergisch voor zijn. Straks bezorg jij dat paard een koliek aanval! Omdat je hem iets heb gegeven wat hij niet mag. Nee, een paard is niet zielig als hij op een kale wei staat, hij kan een keer hoefbevangen zijn geweest, en als jij hem dan gaat bijvoeren is dat héél gevaarlijk. Dus meisjes, wees gewaarschuwd en vraag gewoon of je mag voeren, poetsen of verzorgen aan de eigenaar.

Groetjes, RAKKER *LOL* Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:44

je kunt er boosom worden maar er zijn gewoon mensen die aan je paard zitten als ze er bij kunnen.
Ik heb ooit een verzorgpaard in een park-weide gehad. Je wilt niet weten wat die allemaal wel niet te eten kreeg, dat ging van slaatjes tot frikandel aan toe. als gevolg ging het paard bedelen en kwam zo met eeen voet in het draad te zitten.
Voor mij een reden om er op toe te zien dat er op zulke plekken 24-7 toezicht is en dat je paard achter een dubbele rij lint staat. Net als met paarden in aangrenzende weides die gaan ruzie maken Lachen

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 16:46

Ik denk dat ik zoiets ga insturen op de pennysite Knipoog

Leo heeft aan het eind van vorig seizoen zware (bijna fatale) koliek gehad. Dat was dan wel zandkoliek, maar dat hoeven die pennykinders niet te weten Ik denk dat ik even een brief / aankoniging maak en die aan het hek hang...

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:01

Citaat:
Eigenlijk zouden ze in de penny een oproep moeten zetten, die luidt

Om even heel eerlijk te blijven tegenover de Penny. Mijn dochter heeft een abonnement op de penny en ik lees het blad ook vaak Lachen
Maar het valt mij op dat er de laatste jaren erg vaak verhalen in staan waarbij meisjes dus inderdaad een paard stiekum bijvoeren en het dan hoefbevangen blijkt te zijn, of meisjes een paard "redden" wat helemaal niet gered hoeft te worden. En dat dus ook duidelijk gemaakt wordt.

Wat dat betreft zouden de meisjes die ècht de penny lezen dus eigenlijk dit soort stommiteiten niet meer moeten uithalen.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:31

Vossebier heeft een goeie *LOL*
Ik zou geloof ik gaan kamperen langs mijn paard, als ze dat zouden doen Boos!

Misschien aan de straat kant meerdere stroomdraden, zodat ze er niet onderdoor/overheen kunnen en er flink stroom op hebben.

F_Orumster

Berichten: 15339
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:33

het zou gewoon standaard in het onderwijspakket moeten zitten op de basisschool Haha!

Ik ben tussen de paarden geboren, en daar is het me altijd ingeprent me nooit in andermans weides tussen al dan niet bekende paarden te begeven en/of te voeren.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:15

Ze gooien bij ons wel voer over het hek, maar dat is op te lossen met een draadje *LOL* . Ze zijn nog nooit in de wei geweest, misschien dat een enorme hoeveelheid stroom en draden daar de oorzaak van is Schijnheilig .

Maar idd balen dat ze gewoon de wei in gaan. Misschien toch een bordje ophangen Lachen .

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:31

Myra1 schreef:
Bordje ophangen: Geen vlechtjes maken (oid)...

ha,die vind ik echt goed!

maar of ze het vatten Blond

Dreamy

Berichten: 24071
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:34

Zo heej..sommige gaan dus echt te ver Bloos!
Toch niet normaal meer joh

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:40

dat is echt vervelend! Als je niet weet wat ze met je paard uitspoken Scheve mond
Zo'n 2 jaar geleden is de hele voorpluk van Silke (verzorgpony van zilla (piedro) en mij) afgeknipt. Haar voorpluk kwam tot d'r neus en ze hadden hem gewoon met een schaartje helemaal afgeknipt! t was echt geen gezicht!!
En er liepen ook altijd meisjes bij ons in t land als we d'r niet waren. Dus zilla en ik kwamen daar aan stonden ze weer midden tussen de paarden. Dus wij d'r heen en vragen wat ze daar deden. Na ja heel verhaal opgehangen en ze vertelden er ook bij dat ze wel eens op ehm.. Bloos vergeten nou ja ze zeiden een naam en daar hadden ze wel eens opgezeten. Maar wij dachten dus dat ze op een manege reden ofzo.. Dus wij hun gevraagd te vertrekken en roepen ze nog eventjes wat naar de paardjes en dus ook die naam d'r bij. Dus ik zeggen wat hun echte namen zijn en dat ze waarschijnlijk d8 dat dit andere paarden zijn dan die zij kent. Maar nee ze hadden ze eigen namen gegeven!! En wat was het nou diegene waar ze wel eens opgezeten hadden dat was quincy!! mijn verzogpony van 3 maanden!!!!!!!!!!!!!
We konden ze wel wurgen dus wij gauw eigenaar dr bij gehaald en naar hun ouders gegaan.. maar toen werd er opeens een verhaal opgehangen dat ze alleen maar op het hek hadden gezeten en dat quincy aan hun voeten had geknabbeld.. Verward jaja
We hebben ze mooi duidelijk gemaakt dat ze never nooit meer t land in mogen komen!
Pff ik ben er nog steeds boos om!!!
Voor zover heeft hij er niets aan over gehouden ...
Sorrie voor t even off-topic gaan Bloos

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:44

Als je bang bent dat je paard weer in de ketting verstrikt raakt, is hier een tip:

Koop een tuinslang in de lengte van de ketting of het touw waar je je paard aan wilt zetten, en snij die in drie of vier stukken. Doe daar het touw of de ketting doorheen, en je paard kan er nooit meer in vast komen te zitten.

Mijn voorkeur zou persoonlijk het schrikdraad zijn, maar gebruik dan wel dat brede lint, want draad kan gemene wonden veroorzaken.

En bordjes in het weiland kun je proberen...maar met de jeugd van tegenwoordig vraag ik me af of dat echt wat uithaalt...Lips are sealed

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:08

Of je pony/paard een muilkorf omdoen, waardoor het niet zoveel voer meer binnen krijgt. Ik ben alleen bang dat de Pennymeisjes korte metten maken met een muilkorf.

Persoonlijk vind ik een dubbele rij schrikdraad en duidelijke bordjes met:
NIET VOEREN IVM ZIEKTE een goede optie.

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 08:16

Paar meisje uit mijn klas (op de basisschool long time ago) zeiden vroeger ook dat ze wel eens met een halster en halstertouwtje op een paard in de wei sprongen zonder te vragen.

Ik zou niet durven..... Je weet nooit wat voor paard het is en het is nog eens een paard van een ander......

Het lijkt me moeilijk om te voorkomen dat ze bij je paardje komen want je kunt er nu eenmaal niet 24 uur per dag bijzijn. Schrikdraak kan helpen of een bord of toezicht. Maar ja dat heeft iedereen hierboven al geroepen.
Misschien kun je als je zelf vakantie hebt een extra oogje in het zeil houden en proberen die meiden te betrappen. Dan kun je ze duidelijk maken dat jij en je paard hier niet van gediend zijn. Denk dat als ze los staat dat ze dan ook misschien minder kans hebben om ongestoord vanalles met haar te doen (misschien een wat grotere weide eerst maaien of laten begrazen door schapen ofzo). Mijn paard laat zich in ieder geval niet vangen door vreemden. Zelfs uit de stal halen word al moeilijk.

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 08:44

Leo_ke schreef:
Ik denk dat ik zoiets ga insturen op de pennysite Knipoog

Leo heeft aan het eind van vorig seizoen zware (bijna fatale) koliek gehad. Dat was dan wel zandkoliek, maar dat hoeven die pennykinders niet te weten Ik denk dat ik even een brief / aankoniging maak en die aan het hek hang...



die manen zijn dat echt vlechten of van dei rondgedraaide knopen?
dat komt namelijk door het rollen krijg je met lange manen Haha!
wel vervelend ik heb er echt een hekel aan als ze aan mn paard zitten, zelf als ik op vakantie ben zou ik ze eigelijk door niemand anders willen laten doen, en idd bordje met niet voeren ivm ziekte
succes

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:03

Hmmz, ik heb de perfecte oplossing.... Het hele weiland is te overzien. Er wonen mensen naast, er is altijd iemand aanwezig die op de paarden let. De stalhouder rijdt zelf vaak langs. Zowel die mensen als de politie die 's nachts waakt, weten ons te bereiken. De meiden komen als gekken op je af gegallopeerd als je de wei inkomt en njadien is het beste "waakpaard" wat je ooit hebt gezien... Als er een onbekende in de wei komt vliegt ze er op af met de oren plat in haar nek en haar mond wijd open om te bijten.... Ze neemt haar taak als moeder en kuddeleider erg serieus Knipoog Bovendien zijn ze erg eenkennig en zullen zich niet gemakkelijk aan laten raken door een onbekende... Ook niet voor voer... En er zit ook en slot op het hek, dus dat kunnen ze mooi niet open doen Lachen

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:38

Gelukkig woon ik in een buurt waar iedereen goed toezicht op elkaars spullen houdt/heeft.

Zelf heb ik maar 1x meegemaakt dat er vreemde mensen bij Imker in de wei waren, dat heb ik eerst van een afstandje eens zitten bestuderen.
Ze begonnen met aaien, en na 10 minuten was dat niet meer leuk genoeg en begonnen ze hem op te jagen. Toen was ik dus binnen 2 tellen daar en heb ze even uitgelegd dat schrikdraad betekent: paard IN de wei, mensen UIT de wei. En dat als mijn paard hen sloeg terwijl ze hem opjoegen, dat ze mij dan de schuld zouden geven en dat ik dan mooi niet aansprakelijk was.

Ze waren zo weg OK dan! !