Vervelende situatie op stal

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 22:42

Hey hallo allemaal,

Ik moet even m'n verhaal kwijt, even alles een beetje relativeren.
Bij mij op stal staan een paar paarden die echt veel te mager zijn, deze paarden zijn van de staleigenaar die een hele zooi paarden heeft staan omdat hij geregistreerd staat als fokkerij vanwege gesleep met de gemeente (anders mag hij geen pensionpaarden hebben staan). Deze paarden heeft hij dus eigenlijk puur voor de vorm staan en hij kijkt er dus ook niet naar om. Afgelopen zomer waren er een flink aantal paarden die hoefbevangen stonden. Daar hebben ze eigenlijk helemaal niets aan gedaan (hoewel ze geloof ik 1 keer een hoefsmid langs hebben laten komen na tig weken), hij laat ze gewoon staan en neemt verder geen advies aan van wie dan ook. Hij heeft zelf namelijk het idee dat hij heel veel verstand heeft van paarden (hij heeft ten slotte ook koeien gehad Clown).

Hij heeft in de zomer een heel stel merries naar de hengst gebracht (ws wegens een bijdehante opmerking van een stalgenoot die zei dat een fokker toch wel minstens elk jaar veulens heeft), ook degenen die vreselijk hoefbevangen stonden. Eén van de merries heeft ie daar achtergelaten omdat die fokker (die ook niet bijster begaan is met het welzijn van paarden) zelfs had gezegd dat het beestje beter afgemaakt kon worden. Of ze nu daadwerkelijk is afgemaakt weten we eigenlijk niet eens, maar we hopen van wel. Het vooruitzicht voor de volgende zomer is nu dus een heleboel hoefbevangen paarden die ook nog eens hoogdrachtig staan (zijn ook pas in augustus gedekt geloof ik). Zijn theorie was trouwens ook nog dat het beter was om alles met veulen te zetten, want het veulen had veel eiwitten nodig en dan zouden ze dus niet hoefbevangen raken... Dat het van de ene op de andere dag van een kale winterweide naar een vette voorjaarsweide met een flinke hoeveelheid fructaan in het gras de voornaamste oorzaak is van hoefbevangenheid, is wat hem betreft onzin.

Wat het ontwormen betreft, hij gebruikt sinds zo'n anderhalf jaar andere wormenkuren, waaronder middelen waar veel resistentie tegen is en bovendien geeft hij de middelen o.b.v. ivermectine maar eens in de 3 maanden, omdat hij dat zo gewend was van het voorheen gebruikte wormmiddel o.b.v. moxidectine. Hem uitleggen dat het helaas niet zo werkt is vergeefse moeite geweest, zelfs de vertegenwoordiger van de betreffende wormenkuur kon hem niet overtuigen, dat was allemaal onzin en hij wist echt wel hoe het moest.

Wat er momenteel speelt is dus het feit dat er tot nu toe 4 ponies waren die echt vreselijk mager stonden. Ik heb zelf 1 van de beestjes een tijdje zo nu en dan bijgevoerd, 2 anderen hebben nog 2 ponies onder hun hoede genomen in de hoop dat het iets uit zou halen. Zo'n 2 weken geleden was hij in ieder geval zover om er 2 uit het land te halen en op te stallen, er is toen zelfs een DA bij geweest (wat op zich al een wonder is), ze waren vreselijk aan de diarree en mochten alleen hooi. Aangezien ik een van de 2 dieren al een tijdje voerde heb ik dat beestje ook een paar keer de gebruikelijke luzerne gegeven.
In eerste instantie hebben ze alleen maar kuil gevoerd gekregen, omdat ik zelf eigenlijk weinig vertrouwen heb in de staleigenaar heb ik aan de DA gevraagd hoe het met de voeding zat, toen kreeg ik dus te horen dat ze pertinent geen kuil mochten hebben, alleen droog hooi en dat luzerne op zich ook prima was, zolang het maar geen krachtvoer was (1e prioriteit was namelijk om ze van de diarree af te krijgen). Dus heb ik met de da afgesproken dat ik zou proberen te regelen dat ze in ieder geval luzerne en hooi zouden krijgen i.p.v. enkel kuil.

Daardoor begon er een hele discussie op stal, omdat ze van de eigenaar niet gevoerd mochten worden en omdat een stalgenootje (diezelfde met de eerder genoemde bijdehante opmerking) min of meer de leiding daarover had genomen en daarin nogal stug was. Na een flinke discussie waren we zo ver dat we inderdaad de luzerne zouden bijvoeren en dat ze ook een halve pavokoek per dag zouden krijgen (was ook akkoord door DA). Dit ging 2 dagen goed, totdat de staleigenaar naar me toe kwam dat ik ze dat niet meer mocht voeren want ze mochten niks. Toen heb ik hem uitgelegd dat ik zelf met de DA had gesproken en dat hij had gezegd dat luzerne en die koeken prima spul waren om erbij te geven om van die diarree af te gaan komen. Ook uitgelegd dat luzerne alleen maar een ruwvoer is, maar dat het wel een veel hogere voedingswaarde heeft dan de kuil die hij ze nog steeds gaf.
Hij reageerde toen alsof hij natuurlijk al lang wist dat luzerne hardstikke goed was, want dat is natuurlijk ruwvoer (bla,bla,bla)... 10 minuten daarvoor stond hij tegen me te preken omdat het niet mocht, maar ineens wist hij al die tijd al dat het wel goed spul was. Ja vast....

Ik heb hem toen ook gezegd dat 2 van de paarden die apart stonden (er was er nog 1 bij gekomen) niet goed aten. De ene at een paar dagen daarvoor nog prima en de ander was degene die ik al langer voerde, maar die at eigenlijk alleen graag slobber, dus dat kan ook met de luzerne te maken hebben gehad. Aangezien hij daar verder niets mee heeft gedaan heb ik de DA gebeld en de situatie weer voorgelegd (het probleem van niet eten en nog steeds aan de diarre zijn), hij heeft toen gezegd dat ik maar gewoon even iets moest proberen qua eten, omdat het belangrijker was dat ze in ieder geval wat binnen zouden krijgen (ook al was het dan krachtvoer). Op advies van de DA heb ik diarreeremmers gehaald en dat met slobber vermengd en de paarden dat spul gegeven. Ik heb de staleigenaar daar niet over ingelicht, maar het stalgenootje was erbij toen ik het ze gaf en wist er dus wel van. Uiteraard besef ik dat dit niet echt een doordachte actie is geweest, maar ik had het eigenlijk een beetje gehad met die man, hij heeft niet omgekeken naar die beesten en de kans dat ze iets dubbel binnen zouden krijgen was nihil, aangezien stalgenootje er ook vanaf wist en het de volgende dag nog een keer zou geven.

Mijn adoptiepony heeft het toen wel opgegeten, maar zijn zusje heeft eigenlijk niets gegeten (zij was degene die in eerste instantie wel wilde eten, maar sinds een paar dagen dus niet meer) de 3e pony heeft het ook goed opgegeten. Stalgenootje zou dus zorgen dat ze het de dag erna ook zouden krijgen.
Twee dagen later belde stalgenootje in paniek op dat de fokker was komen kijken en dat hij zei dat het een verloren zaak was. Zij dacht eigenlijk dat hij ze zou komen ophalen en dat ze dus uiteindelijk bij de slacht terecht zouden komen, aangezien ze nogal in paniek was en me vroeg wat we eraan konden doen, heb ik geopperd dat de enige mogelijkheid was om de DBS te bellen in de hoop dat zij ze in beslag zouden kunnen nemen. Ik ben gaan rondbellen maar kwam erachter dat als we ze in beslag wilden laten nemen dat het alleen via de politie kon, stalgenootje weer gebeld en het voorgelegd, omdat we natuurlijk geen zekerheid hadden over het lot van de paardjes en als de politie voor niets zou komen, dan worden we misschien niet meer serieus genomen.

's Avonds kwam de staleigenaar ineens naar me toe, samen met z'n zoon (wat echt een vreselijke slappe ******** is) met de opmerking dat ik ze niet zomaar allerlei dingen moest voeren (achter zijn rug om) want het waren zijn beesten en daar had ik niets mee te maken en anders mocht ik vertrekken. Ik heb hem vervolgens verteld dat alles wat ik heb gedaan, op advies van de da is geweest en dat ik, toen ik eerder met suggesties kwam, totaal niet serieus genomen werd en dat hij daar nooit naar luisterde. Ik kreeg zo'n beetje de volle laag van beiden, ook kreeg ik er de schuld van dat ik de dbs een paar weken eerder gebeld zou hebben (daar zat ik vast ook achter volgens zoonlief), waar ik dus echt helemaal niets mee te maken heb gehad.
Ik was nogal overstuur door deze actie en heb ze toen gezegd dat zij die beesten gewoon laten creperen en dat ik dat nou eenmaal niet zo kan. Op mijn opmerking dat ze de paarden toch niet zomaar dood konden laten gaan kreeg ik het uiterst nuttige commentaar 'ze gaan heus niet zomaar dood hoor'....
Uiteindelijk hebben we toen een afspraak gemaakt dat ik ze wel gewoon luzerne bij mocht blijven voeren, nadat ik ze meerdere malen duidelijk had geprobeerd te maken dat het mij toch echt om het welzijn van die paardjes ging.

Toen ik daar de volgende dag aankwam hoorde ik van mijn vriendin dat het ene paardje wat niet meer wilde eten (die ook de diarreeremmers niet binnen had gekregen) 's ochtends dood in de stal was gevonden, die arme ziel, maar nu heeft ze het in ieder geval beter.
Stalgenootje begon (samen met een andere stalgenoot, die zich ook bezighoudt met de paardjes) die dag ook nog een hele discussie over dat gedoe met die slobber/diarreeremmers en weet ik het wat al nog meer, kortom, ik was slecht bezig omdat ik niet alles in overleg met de staleigenaar heb gedaan en zij hebben alles wel netjes overlegd en de staleigenaar was toch zo slecht nog niet. Let wel, dit was dus hetzelfde stalgenootje wat mij de dag daarvoor in paniek op m'n werk opbelde omdat ze dacht dat de dieren afgevoerd zouden worden. Die de staleigenaar voor alles uitmaakte wat lelijk was en die zei dat ze volledig zou flippen als dat zou gebeuren en wat een hufter het toch wel niet was.

Aangezien m'n adoptiepony nog steeds niet lekker wilde eten heb ik gisteren zijn luzerne natgemaakt omdat hij het droog niet zo goed wil eten, ik heb er zelf ook een klein beetje slobber bijgedaan voor de smaak in de hoop dat het zou helpen. Vandaag was er wederom een rel omdat de natte luzerne nog steeds in zijn bak lag en mensen dat blijkbaar nogal schokkend vinden.
Ik hoorde van mijn vriendin ook dat het met de andere pony ineens heel slecht ging en dat ze alleen nog maar kon liggen. Er is eindelijk iemand geweest die de DA heeft gebeld (de staleigenaar wilde deze eigenlijk nog afbellen omdat het heus zo erg niet was, volgens hem), uiteindelijk heeft de DA de pony in laten slapen omdat de kans dat ze er ooit nog bovenop zou komen nihil was. Van m'n adoptiepony heeft ze mest en bloedmonsters genomen en ze komt morgen terug om de situatie verder te bekijken, goddank.
Wat ik nu ook hoorde is dat de mensen op stal ondertussen aardig op mij hebben lopen zeiken vanwege die natte luzerne/slobber die nog in de voerbak lag (waaronder stalgenootje die me het ene moment om hulp vraagt en me het andere moment zo veel mogelijk zwart probeert te maken).

Ik ben nu eigenlijk best wel van de rel van de hele situatie en zie er even geen gat meer in, ik geef toe dat ik niet altijd even slim heb gehandeld, maar ik heb wel alles in het belang van die paardjes gedaan, en er zijn nu binnen een paar dagen tijd, 2 dieren overleden en dat vind ik echt heel erg. Ik krijg het gevoel dat iedereen op stal nu mij daar min of meer verantwoordelijk voor houdt. Wat ik vooral niet snap is dat niemand ook maar iets onderneemt tegen de staleigenaar en het belangrijker schijnt te vinden om een zondebok te vinden dan om eens eerlijk te zijn tegen zichzelf en de staleigenaar eindelijk eens ergens mee te confronteren. Vrijwel de hele stal houdt hem de hand boven het hoofd (ws uit angst om hun mooie plekje te verliezen), ik heb een tijdje geprobeerd om me afzijdig te houden, maar dat kan ik simpelweg niet.
Ik weet dat ik stronteigenwijs, betweterig en bemoeizuchtig ben, maar ik vind toch echt niet dat ik zo fout zit in deze situatie, hoewel ik bepaalde dingen beter wel in overleg had kunnen doen. Ik schaam me er eigenlijk voor dat ik het nog zo ver heb laten komen zonder zelf iets te doen, enkel omdat ik bang was m'n stal kwijt te raken.

Sorry voor het enorme verhaal, ik hoop dat het enigszins duidelijk is. Ik verwacht geen oplossingen of iets dergelijks, maar ik moest toch m'n verhaal even kwijt aan wat objectievere paardenliefhebbers.

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:49

En dan zeggen ze dat de dierenbescherming er voor dieren is.. not dus.
Jij hebt absoluut goed gehandeld, jij hebt tenminste hart voor die beestjes, en hebt er alles voor gedaan. Maar je stalgenoot, wat een slappe was zeg....
Ik hoop dat alles met je adoptiepony goed komt, en dat je ook snel een goede andere stal hebt, en ik hoop voor je dat die andere pony dan ook mee kan.
Jij hebt echt absoluut goed gehandeld.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 23:04

Thanks, ik wordt onderhand nogal moedeloos van de hele situatie en weet niet zo goed wat ik nu nog moet, jouw reactie vind ik heel fijn om te horen. De andere stalgenoot waar ik het over had (die ook met de paarden bezig is) heeft ook wel daadwerkelijk hart voor de dieren en zelfs het stalgenootje bedoelt het doorgaans ook wel goed(ondanks haar wispelturigheid), dus er zijn gelukkig nog wel een paar mensen betrokken bij hun welzijn. Jammer genoeg heb ik niet de financiële middelen om die pony zelf te onderhouden, anders had ik het op die manier kunnen oplossen, maar dat red ik helaas niet . Het kosten van het extra voer zijn al zo'n beetje de max, maar zeg nooit nooit, misschien valt er nog wel iets te regelen. Maar dan moet hij het wel eerst overleven en zelfs die kans acht ik niet zo groot.

lisje90

Berichten: 549
Geregistreerd: 18-10-07
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:17

Poeh wat een verhaal zeg, en een rotverhaal nog wel!
Volgens mij heb jij gewoon gedaan wat je hart je ingaf en dat is goed, je probeerde de paarden tenslotte alleen maar te helpen.
Maar valt die dierenarts dan niet op dat er een luchtje hangt bij jullie op stal? Anders moet je hem eens opbellen en je hele verhaal vertellen...
Hoop voor je dat wat er nog is nog goed komt,
Nou succes nog met alles he!!

marije85

Berichten: 176
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: zeist

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:22

heb het verhaal aandachtig gelezen en vind dat je goed gehandeld hebt. Je wilde ze alleen maar helpen en dat de paardjes zo ver heen waren om het zo maar te zeggen kon je ook niet weten. het is enorm k*t allemaal en zou zelf ook de paarden toch nog proberen te helpen.
Ik hoop dat het met je adoptie pony goed is en anders komt.
heel veel sterkte ermee

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:30

Ik vind het knap dat je zo gehandeld hebt, de meesten stoppen hun hoofd in het zand als er iets gebeurt in de directe omgeving. jij hebt je best gedaan en ik zou ook de DA informeren en proberen om samen met DA een goed gesprek aan te gaan (als dat al lukt met deze man) over hoe je paarden hoort te onderhouden (het zijn toch echt geen Koe Koe ) Moeilijke situaties zijn dit en ik zou tegen al die anderen zeggen: hou zo je het vinden als jouw paard zo wordt verzorgt.... ff een spiegel voorhouden, dat wil weleens helpen....

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:33

Wat een verhaal zeg Bloos!

Alle alarmbellen zouden toch moeten gaan rinkelen bij de staleigenaar (en de DA) als er in een paar dagen tijd plots twee pony's dood liggen Scheve mond

Misschien ben je wel te ver gegaan door de pony's bij te voeren en diarreeremmers te geven, maar aan de andere kant, anders krijgen ze niets Scheve mond.

Is al enigzins bekend wat de paarden hebben? Is het verzwakking of hebben ze iets onder de leden? Hoop dat je adoptiepony het overleefd.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 23:43

De dierenarts heb ik het hele verhaal vorige week verteld, dus die weet ervan en vroeg ook of ik ze ervan op de hoogte wilde houden i.v.m. de dierenbescherming, zodat hij ze daarover zou kunnen adviseren (tegen de tijd dat ze besluiten er iets aan te gaan doen). Maar de DApraktijk kan zelf toch ook vrij weinig eraan doen, die man volgt geen enkel advies op van wie dan ook, alleen van degenen waarvan het advies hem wel goed in de oren klinkt.

Ik heb m'n kop ook lange tijd in het zand gestoken, maar dit kan ik echt niet aanzien. Alleen durf ik toch ook niet overal tegenin te gaan, straks komt m'n paard op straat te staan en dat blijft toch ook door m'n hoofd spoken. Aan de ene kant heb je overal op stallen gedoe, maar dit loopt de spuigaten uit. De locatie is ronduit geweldig, maar dit is het me ook niet waard.
Bovendien houdt het niet op als ik ergens anders sta, dan heb ik er alleen geen zicht meer op.

Misschien is het wel een idee om met de DA om tafel te gaan zitten, misschien dat het genoeg indruk maakt, het is de moeite van het proberen waard.

Ik hoop dat er morgen een uitslag is, de da heeft vandaag monsters genomen. Het absurde is dat het hem helemaal niets lijkt te doen, hij doet er verder niets mee, zoals ik al zei, hij wilde vandaag de DA eigenlijk nog afbellen nota bene!

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:54

Tja, je doet er weinig aan als iemand echt niet wil veranderen... je kunt alleen maar hopen dat zo iemand gaat nadenken... Ik vind dat je het toch tactisch geprobeerd hebt en ik kan me voorstellen dat je bang bent om je stal kwijt te raken, maar hoe gaat dat dan, verzorg je je paard helemaal zelf of voert hij jouw paard ook? En gaat dat wel goed?

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:11

he bah wat een verhaal!
helaas kan je er denk ik neit zo gek veel aan doen.. die man is dus kennlijk zo eigenwijs en niet voor rede vatbaar Boos! ..
Tis erg dat zulke mensen bestaan, maar de realiteit is niet anders.
Heel vel sterkte in ieder geval, en jij heb alles in je macht gedaan wat je kon doen!

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 00:12

Nee, goddank niet zeg! Iedereen zorgt voor z'n eigen beesten, hij voert niet zet ze niet binnen of buiten, iedereen dat alles zelf. Maar het gaat me er in eerste instantie om dat m'n paard ergens kan staan.

Preddy

Berichten: 2627
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:51

Vandaag was er een andere DA dan de vorige keer (wel van dezelfde DApraktijk) en deze hield wel stug vol. Ze zei ook: 'Ik sta hier morgen weer', ipv 'is het goed als bla bla...' Wat dat betreft is deze dame ook beter geschikt voor onze staleigenaar omdat ze recht op haar doel afgaat. Ze kneep ook in het vel van (het inmiddels ingeslapen) paardje en zei gewoon: 'ziet u, uitgedroogd, dit komt niet van enkele dagen, hier gaan zeker weken zijn het geen maanden overheen!' Maargoed, ze zei ook dat er gewoon veel eerder gehandeld had moeten worden. Eigenlijk wat een ieder al wist maar waar de staleigenaar gewoon zn kop voor in het zand heeft gestoken. (En dat altijd zal blijven doen, die man snapt het niet of wilt het niet snappen!!!)
Ik ben trouwens vriendin en stalgenote van Hyppolyte maar dat hadden jullie vast wel door Knipoog We worden hier echt moedeloos van!!!

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 18:44

Zo even een begin van de update (doe de rest straks even maar anders heb ik het weer voor niets zitten typen Clown), de Da is weer geweest (dit keer degene waar ik tot nu toe steeds contact heb gehad) en het schijnt dus een salmonellainfectie te zijn (hoewel wij nog een vermoeden hebben dat het wel een rode bloedwormen zouden kunnen zijn, aangezien dat nogal eens samengaat met salmonella). Aangezien ik zelf niet op stal was vandaag heb ik de DApraktijk nog even gebeld omdat er namelijk nog steeds een ander beestje ook nog slecht aan toe is, hoewel die het tot nu toe beter heeft dan AP (adoptiepony), maar die gaat wel dezelfde kant op als de andere 3. Da was al ter plaatse, dus konden ze dat niet meer doorgeven, ik heb vervolgens weer een andere stalgenoot gebeld zodat zij door kon geven dat er nog 1 gechecked moest worden.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 20:31

Zo ben ik weer.
De andere stalgenoot heeft geprobeerd om het andere paardje ook bij de DA onder de aandacht te brengen, maar helaas was de staleigenaar ook aanwezig toen de DA er was en heeft dat dus dus voorkomen. Dat is wel weer balen, want met haar gaat het ook niet goed. De Da heeft ons gesommeerd om niet meer in de buurt te komen van AP als we nog met onze eigen paarden bezig zijn, aangezien de salmonella besmettelijk is, dus het contact moet zo eenzijdig mogelijk gehouden worden.

Het plan is nu om er zoveel mogelijk voor te zorgen dat alle andere paarden op stal zo min mogelijk kans lopen op besmetting en ziekte. Dus gaan we er in ieder geval voor zorgen dat we ze All-septicum gaan geven (is weerstandverhogend) en we gaan ook proberen om zoveel mogelijk paarden extra te ontwormen met moxidectine (dat roeit ook de larven van de rode bloedwormen uit), om een wormbesmetting van onze eigen paarden te voorkomen, of beter gezegd, de kop in te drukken.
Ik heb helaas de DA zelf niet meer kunnen spreken (hij had een spoedgeval), dus ik weet even niet hoe het nu verder zal gaan.

Ik hoorde van preddy dat de staleigenaar mij ondertussen alweer aardig af begon te zeiken. Eigenlijk is het wel goed dat ik er even niet geweest ben, ik heb alles nu aardig op een rijtje kunnen zetten en ik begin ondertussen steeds pissiger te worden (wat in dit geval wel goed is i.m.o.). De angst om van stal getrapt te worden is nu minder dan mijn kwaadheid om de gang van zaken. Ik weet zeker dat ik morgen wel weer flink op mijn falie zal krijgen van de staleigenaar, stalgenootje en de andere miep die ook ineens besloten heeft dat ze blijkbaar een hekel aan me heeft nu (van haar had ik het ook echt niet verwacht en het valt me ook ontzettend tegen). Aangezien zij momenteel al met een campagne bezig zijn om mij zwart te maken.

Het klinkt waarschijnlijk een beetje raar voor jullie, gisteren was ik echt vreselijk van de rel en zag ik er echt geen gat meer in, maar nu ben ik alleen maar vastberaden om wat aan die wanpraktijken en huichelarij te gaan doen (is ook mede dankzij jullie), ongeacht de gevolgen.

Als ze mij morgen weer zo dapper met z'n allen komen aanvallen, dan gaatde knop bij mij definitief om en dan kunnen ze het totaal schudden. Ik schrik er zelf haast van, maar ik ben ondertussen zo furieus dat ik alles wat in mijn macht ligt in zal zetten om die mensen te geven wat ze verdienen.

Wat voor mij het belangrijkste is, is dat de laatste 2 paardjes er weer bovenop gaan komen, als dat nog mogelijk is, en om er anders voor te zorgen dat ze niet onnodig hoeven te lijden, als de situatie echt uitzichtloos blijkt te zijn. Maar ik heb nog wel hoop, AP is wel een bikkel, ondanks alles blijft hij toch heel pittig en houdt zich al heel lang staande. Ik ben ook wel een beetje voor hem gevallen om eerlijk te zijn, ik heb dat niet zo snel met die beestjes van de staleigenaar (zijn qua type echt niet mij soort paarden), maar deze heeft iets wat me toch wel raakt, ik kan m'n vinger er niet op leggen en het lijkt ook totaal niet op wat ik met Jamie heb, maar toch is er iets. Ik moet wel enige afstand proberen te houden, want de kans dat hij het niet redt is voorlopig nog groter dan z'n overlevingskans.

Wat mij betreft ga ik het grove geschut nu uit de kast trekken, dit kan echt niet meer zo, al zijn beesten moeten daar eigenlijk gewoon weg en moeten ergens ondergebracht gaan worden bij mensen die wel een donder om hun beesten geven.

Iedereen in ieder geval thanx voor de mental support, ik had het gisteren echt even nodig en nu kan ik er weer tegenaan.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:34

wat een verhaal zeg
dat dit soort dingen ook in nederland gebeuren sta je niet bij stil

maar heb je wel een plek om met je eigen paard heen te gaan, stel je wordt weggestuurt

vind het echt heel dapper dat je je zo voor die ponys inzet

romatjuh

Berichten: 1069
Geregistreerd: 24-09-04

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:40

Wat een man zeg! En heb je idd wel een plek voor je paard als dit helemaal uit de hand loopt?

ukoldaatje

Berichten: 1517
Geregistreerd: 21-10-06
Woonplaats: Bruinisse,schouwenduiveland

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:49

Ik heb het hele verhaal gevolgd, ik ken je niet, maar ik heb zoveel respect voor iemand die durft op te komen voor het welzijn van dieren. Afgelopen week stond er in de krant dat er in nederland zoveel paarden worden verwaarloosd en dat ze daar wat aan gaan willen doen, dan zou je toch denken dat de DBS hier actie zou ondernemen.
Super dat je contact hebt met de DA!!! Ik neem echt mijn petje voor je af!!!
Ik zou wel proberen zo snel mogelijk een ander plekje te vinden voor je paard, mocht die eigenaar vervelend willen zijn (of zoonlief) staat je paard straks op straat.

Niet twijfelen aan jezelf, je bent echt super bezig! Ook al ga je misschien een grens over om diarreremmers te halen en te geven, maar verder word er ook niets gedaan.

Trouwens om met plezier naar je paard te gaan, is op zo´n plek toch ook niet meer haalbaar, zeker niet als ook andere stalgenootjes zich tegen je keren.

Meid zet m op!!!!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:51

Ik kan het alleen maar hard brengen en neem het niet te persoonlijk op, maar jij krijgt op deze manier alleen maar bonje met je stalhouder. Jij bemoeit je namelijk met zijn zaken. En ik snap wel dat jij dat doet in het belang van zijn paarden. Maar straks zit je met de gebakken peren, dan kun je op zoek gaan naar een andere stal en daar zijn zijn paardenbeesten ook niet mee geholpen.

Hou er mee op je verantwoordelijk te maken voor zaken waar je niet verantwoordelijk voor bent. Bedenk eens andersom. Dat jij er van overtuigd bent dat je alleen maar goed doet voor jouw pony (wat je ongetwijfeld doet) En dan gaat er iemand aan je kop zeuren dat het anders moet en gaat ook nog eens achter jouw rug om jou paard "verzorgen". Ik denk dat je dan uit je vel zou klappen.
Daarom hou er mee op!
Zoek een plek waar je je niet bezig hoeft te houden met andermans beesten zodat je ook geen bonje kunt krijgen met hun eigenaren. Het is misschien sielugh voor zijn paardjes, maar hij is verantwoordelijk niet jij.
Alles je wat zou kunnen doen is de dierenbescherming de oren eraf zeuren en de DA waarschuwen als het helemaal mis gaat. Let wel alleen waarschuwen, het is aan de DA wat hij daar mee doet.

nina88
Berichten: 2265
Geregistreerd: 26-09-06

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:56

Pff.. Heftig verhaal!
Ik vind het heel goed dat je je zo inzet voor deze paarden! Ik had precies hetzelfde gedaan als ik jou was! Super!
Af en toe moet je verder kijken dan wat in je eigen belang is en dat doe jij zeker..
Ik weet niet waar je woont, maar mocht je onverwacht uit je stal gekickt worden, ik heb hier thuis naast de 2 boxen voor mijn eigen paarden, nog een box leeg staan Knipoog ..

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 22:34

Mrie, ik snap je standpunt, ik heb daar namelijk zelf een hele tijd ook over nagedacht, maar ik ben nu op een punt dat ik het niet meer kan en wil aanzien en afwachten, of de andere wang toekeren. Ik kwam erachter dat ik als het nodig is, mijn paard altijd wel ergens terecht kan, naast onze stal is ook nog een stalling, en hoewel het daar niet geweldig is, kan ik er wel terecht. Bovendien zijn er hier in de buurt voldoende mogelijkheden, die misschien wel duurder kunnen zijn, maar uiteindelijk komen we wel goed terecht.

Als ik daar gewoon wegga zonder een poot uit te steken ben ik net zo goed schuldig aan de mishandeling van die arme dieren en bovendien wordt de situatie dan alsnog niet beter, dan gaat hij gewoon op dezelfde voet verder. Alle beesten die hij daar heeft staan moeten daar uiteindelijk weg. Mijn reactie heeft niet alleen betrekking op de huidige situatie, maar ik maak me ook vooral zorgen over de komende periode, als de lente weer komt dan zullen vrijwel alle merries hoefbevangen raken terwijl ze tegen die tijd dus hoogdrachtig zijn. Dat zou inhouden dat ze gruwelijke pijnen moeten lijden alleen omdat niemand in durft te grijpen.

Als iemand zonder mijn medeweten zomaar allerlei dingen met mijn paard zou willen doen zou ik flippen ja. MAAR! Dan is het uitgangspunt heel anders, als ik mijn paard namelijk al maanden/jaren zou verwaarlozen, waardoor ze uiteindelijk doodziek zou worden en me daar niets van aan zou trekken, dan zul je mij niet horen als er iemand ingrijpt, omdat ik dan mijn verantwoordelijkheid niet neem. Alleen zal het bij mij nooit zover komen. Bovendien is het in deze situatie geen kwestie van een mening dat de paarden mishandeld worden, maar een voor alle omstanders (leek of niet) duidelijk feit.
De situaties die je soms bij animal planet ziet bij animal rescue, zo erg is het met die paardjes ook al bijna. Zoals ik al eerder zei, schaam ik me er eigenlijk voor dat ik het zo lang nog heb aangekeken.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:38

Nou meid, ik vind het geweldig dat je het zo opneemt voor die paardjes, maar houdt erwel rekening mee dat je er inderdaad weggestuurd kan worden en is het nog wel fijn als iedereen zich tegen je keert? Begrijp je me? Ik heb zelf ook eens zoiets bij de hand gehad en heb het ook kunnen oplossen, zal je ff uitleggen.. anderhalf jaar geleden had ik kantinedienst op mijn manege (= van verening) en hoorde ik dat er een pony in het land stond met een ben gebroken op 7 plaatsen en dat dat paardje er al 6 weken zo bijstond... Deze pony was van mijn oom en was voor verhuur. Ik ben toen gaan kijken en ben me kapot geschrokken. Het beestje had totaal geen levenslust meer, was heel erg mager (zelfs z'n hoofd had niets meer over) en stond op drie benen en kon niet meer van de plek komen. Gebroken achterbeen was heel dik en je kon zien dat het gebroken was. Dierenbescherming is er 2 keer geweest, maar omdat m'n oom zei dat hij 10% kans had om te overleven en daarom liep hij er nog steeds. Dierenbescherming is hier vaak over gebeld, maar ze deden er niets aan. Ik heb toen de volgende ochtend opgebeld naar de dierenbescherming en heb het verhaal gedaan, volgens medewerker was er nog nooit over gebeld (ondanks dat ze er al 2 keer bij waren geweest Koe ) Heb toen gezegd dat ik opnames had gemaakt van de pony en dat ik wilde dat ze binnen 2 dagen ervoor zouden zorgen dat er wat aan de situatie werdt= gedaan anders zou ik SBS6 (Hart van nederland) de opnames geven en die zouden dat waarschijnlijk wel uitzenden, aangezien het gewoon niet meer normaal was, hoe die pony eruit zag.. Ik heb trouwens geen opnames gemaakt maar het resultaat was dat die zelfde dag de pony wel een spuitje heeft gekregen (dierenbescherming had toch maar actie ondernomen, bang om gezichtsverlies?) Soms moet je dus of liegen of inderdaad opnames maken om wel goed door te dringen bij de dierenbescherming.... Ben trouwens na ruim 30 jaar lid te zijn geweest bij de verening weggegaan, aangezien het bestuur er ook niets aan had/wilde doen...

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 00:17

Daar ga ik al vanuit, dat ik daar weg moet, maar ik wil er ook absoluut niet blijven op deze manier .
Het idee wat je nu oppert heb ik ook al aan zitten denken, maar ik denk dat het toch ook niet echt onwil is vanuit de dbs, het is alleen zo dat de Nederlandse wetgeving ze nergens in ondersteunt, dus kunnen ze ook weinig. Ik weet nog niet exact hoe ik het ga doen, maar ik weet wel dat het zodanig gaat gebeuren dat de dbs/politie of wie dan ook er niet meer omheen zal kunnen. Ze moeten daar weg, hoe dan ook, any means necessary. Gelukkig zijn er een paar mensen die wel achter me staan en weet ik dat ik in ieder geval ergens terecht zal kunnen met mijn paard.

Ik hoop in ieder geval dat het allemaal gaat lukken en dat ik in ieder geval iets voor elkaar kan krijgen. Zoals ik al zei, with any means necessary. Desnoods ga ik collectes houden om ze allemaal over te kopen, maar dan houdt het probleem nog niet op, het zou die man verboden moeten worden om ooit nog paarden te houden. Ik ga in ieder geval bezig om een goed plan op poten te zetten, zodat het niet staat of valt door onbenulligheden. Research, evidence, results, dat moet 'm worden.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:05

Hyppolyte, heftig zeg. Wat onnozel van je stalgenoten dat zij zich nu ook tegen jou keren. Je zou toch zeggen dat als jullie een blok kunnen vormen dat je dan sterker staat.

Hoop dat het niet over slaat naar jullie paarden.

Ik denk inderdaad dat uiteindelijk verhuizen met jouw paard onvermijdelijk is. Maar goed, dat is beter dan nu toezien en niet doen.

Ik wens je heel veel succes en ik hoop dat je iets kunt bereiken.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 10:20

Hey apple, thanks Lachen ik hoop het ook. Ik begrijp mijn stalgenoten inderdaad ook niet, maar het zij zo, ik ga me om hun niet meer druk maken. De besmettingskans is volgens mij vrij groot, ik denk dat de meeste van onze paarden er ook al mee besmet zijn, maar gelukkig hebben die van ons allemaal een stuk betere weerstand dan die paarden van de staleigenaar, dus dan is de kans dat het bij hun ook uitbreekt in ieder geval wel een stuk kleiner. Maar het risico is wel degelijk aanwezig dus daar moeten we ook echt wel wat aan gaan doen om het te voorkomen.

Die verhuizing in inderdaad onvermijdelijk, maar ik was toch al niet van plan om te blijven als die man op dezelfde voet verder zou gaan, dus ik ben al een tijdje bezig met m'n opties bekijken.

Ik hoop zo verschrikkelijk dat het allemaal goed zal gaan, het zal hard tegen hard gaan, maar dat is het i.m.o. wel waard.

Mistral_Bink

Berichten: 1192
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Noordwolde

Re: Vervelende situatie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:51

wat een verhaal joh!
ik vind het super wat je doet!
en dan nu ook nog horen dat de andere paarden misschien ook wel een ziek kunnen zijn en nog steeds zo doorgaan! je verzetten tegen allemaal mensen die het niet met je eens zijn en gewoon voet bij stuk blijven heel knap!
Dat de dbs hier niks aan doet vind ik heel erg!
je moet ze gewoon blijven bellen ik heb het in engeland gehad met drie shetlanders en die zijn meteen de eerste dag bekeken de dag erna ook geen verbetering en derde dag in bezet genomen!
nou ik hoop uiteindelijk in dit topic te lezen dat het je gelukt!
heel veel sterkte succes en haal je niet TE veel op hals!