Neerkijken op anderen (discussie)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:10

Als de spullen er schoon en goed onderhouden uitzien, vind ik het ook genoeg.
En goed verzorgd geld ook voor het paard imo.
Ik denk dan niet aan een dunne vacht en opgeschoren voetjes.
Maar een paard waar wel een keer een borstel over gehaald is.
Ik snap dat een buiten paard, niet grondig gepoetst mag worden, maar 2cm zand op zijn kont is weer het andere uiterste.
En zo zag ik een meisje regelmatig in de les verschijnen.
Vroeg me ook altijd af hoe hij er onder het zadel uitzag.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:12

hmm...soms heb ik een beetje moeite met de mensen die wedstrijd rijden op mijn manege, volgens mijn moeder en een lesgeefster (goede vriendin die me in de zomer priveles geeft!! gewoon omdat we goed met elkaar om kunnen en omdat ze mijn ponytje met de bijnaam gengske die ze heeft helpen opleren en inrijden wil zien) heb ik talent genoeg om wedstrijden te gaan rijden...(en dus ook bepaalde klasses te halen) maar ik vind gewoon, zolang ik lol heb met de paarden is het goed voor mij, misschien dat ik ooit eens ga meedoen aan wedstrijden, maar nu wil ik gewoon nog even recreatief rijden! daar leer je ook veel van, die mensen die wedstrijdrijden op de manege vinden dat ik gewoon moet gaan rijden! dat ik geen spelletjes meer moet spelen met mijn pony als ik eve goed hoger op kan raken!! maar ik persoonlijk vind niet dat ik zo goed rijd, ik kan nog heel wat leren! en als ik wat zelfzekerder ben zal ik wel eens gaan wedstrijdrijden, maar ik bedoel, die 'goede' ruiters kijken dan op je neer om te zeggen van: 'je kan wedstrijd rijden en je doet het niet, wat is dat nou voor flauwe kul?' (is toch je eigen keuze of niet Haha!)
maarja...als recreatie ruiter maak ik vaak ook nijdige reacties naar hun dat ze hun paard als een ding zien dat hun 'beroemd' kan maken, niet als een dier waar je van houd! dus...ik denk dat je het van twee kanten moet bekijken

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:17

Lovely schreef:
Het één staat volledig los van het ander.

Daar ben ik het helemaal mee eens!

Nog even een voorbeeldje:
Zelf merk ik zo vaak dat mensen al op scherp staan als ik bijvoorbeeld met Triumph nog even door het bos stap nadat we thuis even in de bak hebben gereden met wat mooie spulletjes op...
Diezelfde mensen zeggen je de week erop gewoon gedag als ik met mijn helm, lange chaps, springzadel, hoofdstel met lage neusriem en een stel simpele peesje voorbij stap.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:21

Ik kijk tegen niemad op en kijk ook op niemand neer ik vind net als een hele boel hier. LOL MET JE KNOl dat vind ik het belangrijkste en iedereen doet dat op zijn eigen manier en beleeft het weer anders.

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:22

Karin schreef:
Het gaat hier IMO niet om 'te allen tijde onder controle hebben', het gaat hier om twee verschillende wedstrijdsituaties. Er zijn mensen die zich in de ene situatie (bijv. dressuur) als een vis in het water voelen, en in de andere situatie (bijv. springen) wat gestresst worden omdat ze daar minder bekend mee zijn (en niet zozeer omdat ze het paard niet onder controle zouden hebben). Vergelijk het met schoolvakken: je kunt nog zo'n hoog IQ hebben, maar de een heeft meer feeling met de vreemde talen en de ander met de exacte vakken, waardoor je je bij het een ook zekerder voelt dan bij het andere.

De ene situatie is de andere niet. Buitenrijden en dressuurrijden in een bak zijn op die manier in feite ook niet met elkaar te vergelijken. En recreatierijden en wedstrijdrijden dus ook niet, in de zin van 'het een staat boven het ander'. Enige overeenkomst is dat je bij allebei in het zadel zit. Knipoog


Daar heb je wel een goed punt. Toch vind ik het grappig dat mensen zich daar zo over opwinden. Haha! Als je je paard goed aan de hulpen hebt staan is het niks om je over op te gaan winden lijkt me.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:57

ik heb hier al vaker dingen over gezegd, dus hierbij wat quotes
Citaat:
na alle reacties over arrogante wedstrijdruiters wil ik er toch nuances in aanbrengen. Er wordt hier veel gezegd dat wedstrijdruiter op recreatieruiters zouden neerkijken en dat Z ruiters helemaal het hoog in de (bol)hoed hebben. Maar ik proef hier een beetje dat dat wordt gebaseerd op het feit dat ze geen aandacht hebben voor 'alleen maar' recreatie ruiters. Ik rijd zelf wedstrijden (vroeger ook z) maar pretendeer daarmee niet om de wijsheid in pacht te hebben. Maar, van de andere kant ben ik met paard rijden vooral geinteresseerd in trainen en verbeteren van mijn paard. Dan zal ik dus eerder in discussie raken met iemand die daar ook mee bezig is (op welke manier dan ook, en dat hoeft dus niet in wedstrijdverband te zijn!) dan een ruiter die alleen buiten rijdt. No offense, maar daar heb ik meer mee gemeen. Dat heeft niets met arrogant zijn te maken. Ik vind dat er hier soms wat vooroordelen zijn over diverse groepen, en zoals Ada terecht zei: hoe zou het hir zijn als dit een manege irl was? Sommigen van ons zijn fanatiek wedstrijdruiters, anderen rijden alleen buiten. Iedereen zijn feestje. Je ziet dat die elkaar ook een beetje opzoeken zonder dat daar haat en nijd over ontstaat en velen zijn bereid om mee te denken over problemen. Geef mensen irl - dus ook die wedstrijdruiters -die kans. Ik lees hier dat 'wij' wat meer contact met manegeruiters 'moeten' zoeken, dat kan toch ook andersom? Ik wil bets vertellen wat ik aan het doen ben, wie wil dat niet? En als iemand me vraagt om te helpen met een manegepony opzadelen, of te kijken naar een kreupel paard, doe ik dat best. Maar ik kan niet 'ruiken' dat iemand die hulp nodig heeft als ik zelf ook bezig ben. Het moet van beide kanten komen.

Zo, genoeg. Ik wil niet preken, maar dat wilde ik even kwijt.


Lielle"]
[quote="een andere bokker"]Ja, oke, dan nog een vraag, voor wie hebben jullie meer respect ?
Persoon 1; kan goed rijden (doet me denken aan de mensen die in het topic hieronder genoemd worden) en kan toch redelijk met paarden omgaan, maar die persoon weet (helaas) van zichzelf dat hij ofzij goed kan rijden.
Persoon 2; kan wat minder rijden, maar heeft veel over voor zijn of haar paard en kan er goed mee omgaan en dat paard heeft een fantastisch leven, loopt af en toe lekker onder het zadel en lummeld de rest van de tijd in het land met andere paarden of word wat gepoetst.

Dan heb ik toch meer respect voor persoon 2.
[/quote]

en dan heb ik ook een vraag. Voor wie hebben jullie meer respect?

Persoon 1; kan wat minder rijden, maar heeft veel over voor zijn of haar paard en kan er goed mee omgaan en dat paard heeft een fantastisch leven, loopt af en toe lekker onder het zadel en lummelt de rest van de tijd in het land met andere paarden of word wat gepoetst. Persoon vindt (helaas) wel dat iedereen die wedstrijden rijdt alleen maar prestatiegericht bezig is ten koste van zijn paard en en niet echt om zijn paard geeft.

Persoon 2; kan goed rijden, rijdt graag wedstrijden en is daar serieus mee bezig. Rijdt lessen, traint veel en gaat met kennis van zaken om met de capaciteiten van zijn paard.

Dan heb ik toch meer respect voor persoon 2.
[/quote]

[quote="Lielle schreef:
twee bokkers, jullie zeggen het goed: 'want we zijn bang dat ze op ons neerkijken' (vrij vertaald)
Je denkt nu voor iemand anders en je geeft hem/haar niet de kans om dat beeld recht te zetten. Zo kan ik ook denken dat mijn instructeur op me neer kijkt omdat ik nu 'maar' L2 rijd.

Wie zegt dat? Ik heb jaren op een manege gestaan, en ben niet te beroerd om iemand te helpen, die daarom vraagt, pensionklant of niet. Maar dan moet je het dus wel vragen!
Ontelbare kinderen hebben mijn paard droog gestapt, en dan straalden ze. Ik probeerde daar juist de 'stille kinderen' voor te vragen, die haantjes-de-voorsten redden zich toch wel. Overigens sta ik nu op een pensionstal omdat ik dat veel rustiger vind.
Maar het is wel zo dat ik als ik over paarden praat minder geboeid ben door de discussie "mijn paard wil niet aan de teugel lopen" (dat is nl geen doel op zich maar een middel) maar eerder door vragen die wat verder en dieper gaan dan dat. Maar vooraf en zomaar zeggen dat ik arrogant ben en neerkijk op manegeklanten vind ik arrogant!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:00

Vriendin van me rijdt puur recreatief, ik wil liever de dressuur kant op met mijn haffie *ze denkt dat ze een KWPNer is dus ik hoef niets extra's te bewijzen hoor Haha! *

Zij kan met haar paard, dat een maand ouder is dan mij en even lang onder het zadel urenlange buitenritten maken, met mijn hittepetit ben ik allang blij als ik het overleef Haha!
Ik kijk er niet op neer...vind het geweldig dat het met haar paard wel lukt *ook geen makkelijke* en met die van mij *nog* niet op de relaxte ontspannen manier zoals het bij haar gaat.

Zo makkelijk als dat ik in de bak iets uit mijn mouw schud doet zij dat buiten...dus wie ben ik dan om me beter te voelen?
We vullen elkaar enigszins wat aan...ik help haar in de bak eens met wat commentaar en zij laat me lachen als ik vol zenuwen op mijn horsie zit.

Verder wil ik nog springen, buiten ritten maken, strand hoppen en ga zo maar door..zit er de laatste tijd zels serieus aan te dneken eens emt een cross achtig iets mee te doen.

Allemaal elkaar lekker in de waarde laten en gewoon genieten van je paard, daar heb je dat ding immers voor gekocht toch?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:07

Lielle schreef:
en dan heb ik ook een vraag. Voor wie hebben jullie meer respect?

Persoon 1; kan wat minder rijden, maar heeft veel over voor zijn of haar paard en kan er goed mee omgaan en dat paard heeft een fantastisch leven, loopt af en toe lekker onder het zadel en lummelt de rest van de tijd in het land met andere paarden of word wat gepoetst. Persoon vindt (helaas) wel dat iedereen die wedstrijden rijdt alleen maar prestatiegericht bezig is ten koste van zijn paard en en niet echt om zijn paard geeft.

Persoon 2; kan goed rijden, rijdt graag wedstrijden en is daar serieus mee bezig. Rijdt lessen, traint veel en gaat met kennis van zaken om met de capaciteiten van zijn paard.

Dan heb ik toch meer respect voor persoon 2.


Ik vind deze vergelijking wat scheef. Bij beide personen worden hun capaciteiten beschreven en wat zij met hun paard doen. Maar alleen bij persoon 1 wordt aangegeven hoe hij denkt over de groep waartoe de andere persoon wordt gerekend.

Als bij persoon 2 nog zou staan: 'Persoon vindt (helaas) wel dat iedereen die recreatief rijdt maar een beetje doelloos bezig is en niet bereid is om het beste uit zijn paard te halen', zou je dan nog steeds meer respect hebben voor persoon 2?

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:22

Het maakt mij niet uit of iemand nu wel of geen wedstrijden rijd.
Het maakt mij ook niet uit of iemand nu altijd in een setje rijdt of een samenraapsel van verschillende kleuren en materialen.
Waar het mij om gaat is dat iemand plezier heeft met zijn of haar paard.

En voor wie heb ik respect?
Ik respect voor mensen die ondanks alles blijven genieten van hun paard en hun hobby en ook kunnen genieten van anderen. Maar vooral respect heb ik voor mensen die in harmonie met hun paard weten te rijden.
Het paard moet het niet slaafs ondergaan, maar het paard dat voor je door het vuur gaat omdat hij/zij dat over heeft om het zijn baasje naar de zin te maken. Wanneer je dat kunt bereiken met je paard, dan verdien je in mijn ogen zeer zeker respect.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:36

Karin"]
[quote="Lielle schreef:
en dan heb ik ook een vraag. Voor wie hebben jullie meer respect?

Persoon 1; kan wat minder rijden, maar heeft veel over voor zijn of haar paard en kan er goed mee omgaan en dat paard heeft een fantastisch leven, loopt af en toe lekker onder het zadel en lummelt de rest van de tijd in het land met andere paarden of word wat gepoetst. Persoon vindt (helaas) wel dat iedereen die wedstrijden rijdt alleen maar prestatiegericht bezig is ten koste van zijn paard en en niet echt om zijn paard geeft.

Persoon 2; kan goed rijden, rijdt graag wedstrijden en is daar serieus mee bezig. Rijdt lessen, traint veel en gaat met kennis van zaken om met de capaciteiten van zijn paard.

Dan heb ik toch meer respect voor persoon 2.


Ik vind deze vergelijking wat scheef. Bij beide personen worden hun capaciteiten beschreven en wat zij met hun paard doen. Maar alleen bij persoon 1 wordt aangegeven hoe hij denkt over de groep waartoe de andere persoon wordt gerekend.

Als bij persoon 2 nog zou staan: 'Persoon vindt (helaas) wel dat iedereen die recreatief rijdt maar een beetje doelloos bezig is en niet bereid is om het beste uit zijn paard te halen', zou je dan nog steeds meer respect hebben voor persoon 2?
[/quote]
terechte aanvulling. Nee, niet meer respect, maar wel iemand met wie ik eerder een praatje zal aanknopen omdat we met hetzelfde bezig zijn.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:40

mdmoiselle schreef:
Daar heb je wel een goed punt. Toch vind ik het grappig dat mensen zich daar zo over opwinden. Haha! Als je je paard goed aan de hulpen hebt staan is het niks om je over op te gaan winden lijkt me.


Dat weet je niet, misschien dressuurt 'ie wel hartstikke lekker en geeft 'ie onder het springen nog wel eens een vreugebok'je' ofzo. Ik ben zeker van m'n paard, al dressuren we nog niet echt maar ik heb 'm prima onder controle - toch vind ik springen heel spannend. Heb er geen goede ervaringen mee namelijk, al wil ik het nog wel graag doen. Als ik niet op een echt zekere springer zit dan reken maar dat ik er nerveus van word.

Heb vroeger op de manege leren springen op een paard dat mij er het liefste vanaf schraapte aan de staanders. Dressuren ging prima hoor, maar wat was dat een rotbok bij het springen...

NB: iedereen kijkt op mij neer, ik heb namelijk maar een heel klein paardje... Haha! Clown
Laatst bijgewerkt door 796285 op 15-03-04 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:54

Lielle schreef:
...maar wel iemand met wie ik eerder een praatje zal aanknopen omdat we met hetzelfde bezig zijn.


Logisch, gelijkgestemden hebben de neiging om elkaar op te zoeken. Is ook niets mis mee. 't Wordt IMO wel anders als er door 'wedstrijdruiters' bijv. minachtend wordt gesproken over mensen die hun paard niet binnen een x-aantal jaren in het Z hebben lopen. Of over mensen die met de bibbers in hun benen een hindernis van een meter springen, maar die ondertussen wel zonder angst op de moeilijkste paarden het bos in gaan.

Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten en doelstellingen. En het een is IMO niet per definitie beter dan het ander, dus 'het ander' is ook niet iets om minachtend over te doen. Maar dat is mijn bescheiden mening. Knipoog

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:01

Nou dan moet je op een tinker zitten...........
Ik zweer het je,ik sta er iedere keer weer van te kijken hoe bot sommigen kunnen zijn.

Ik wist niet dat je dan door sommigen ineens bestempelt word als zijnde "beginner"
Er zijn mensen die groeten je niet eens tijdens een bosrit
De vraag "wanneer ga je weer ECHT rijden" Verward
Oude kennissen die vragen of je nog rijd en als je antwoord "Tinker" stilvallen en over het weer beginnen Clown

Ik persoonlijk moet er erg om lachen en laat ze zo wijs.....

Ik zelf kijk eigenlijk op bijna niemand neer maar ik kan absoluut niet tegen mensen die zich meer voor doen dan ze zijn......en die zijn er best wat.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:21

Heel herkenbaar, CarS. Op onze vorige stal kregen we regelmatig doodserieus te horen: 'Wanneer kopen jullie nou eens een ECHT paard? Jullie zijn toch al boven de 18? Met die pony kom je toch niet verder.' Op een gegeven moment was ik het zat en ik heb toen geroepen dat ik al een echt paard had: 'Kijk maar: vier benen, twee oren en een staart!'. Daarna heb ik het volledig genegeerd. Het waren ook steeds dezelfden die dat soort ongein ventileerden, op een gegeven moment word je er ook wel immuun voor, je weet tenslotte wie het zegt.

Op onze huidige stal hebben we dat soort mensen gelukkig niet. Paarden en mensen in allerlei soorten en maten, met een grote diversiteit aan interesse. En het afgezaagde 'je bent 18 geweest dus hoor je een paard te kopen' zul je daar niet horen. Een ware verademing. Lachen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:39

Als ik heel eerlijk ben heb ik bij de meeste mensen die ik in het bos tegenkom op een Tinker ook niet gelijk de gedachte dat het vast geweldige ruiters zijn. Er rijden een aantal mensen in de buurt rond die denk ik na 5 manegelessen een paard gekocht hebben - een Tinker, 'want die doen toch niets'. Mensen hebben de beestjes dus absoluut niet onder controle, en als ik tijdens het trainen in een rustig drafje inhaal (na aangeroepen te hebben en met voldoende afstand etc) word ik uitgescholden omdat het dier een huppelpasje maakt en een stukje sneller gaat stappen.

Ik doe echt m'n best om het geen vooroordeel te laten zijn, maar het is jammer dat de gedachte regelmatig bevestigt word.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:51

Bij ons in het bos kom ik 'dat soort mensen' voornamelijk tegen op KWPN-ers of andere grotere warmbloeden. Knipoog

Maar idd, als keer op keer je gedachten worden bevestigd, dan is het moeilijk om zo'n vooroordeel los te laten.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:05

De enige grote warmbloeden die ik regelmatig tegenkom zijn de jachtpaarden van een naburige stal. En hoewel niet al die ruiters er even... eh... conventioneel opzitten (laatst een oudere man in mooie waxjas en waxhoedje, een sigaar rokende en op een knalroze dekje...) hebben die de paarden wel altijd aardig onder controle.

Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:18

Vooral dat knalroze dekje doet het hem Haha!.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:21

Ja die combinatie, het was een vent & paard die rechtstreeks uit de Landleven waren weggelopen, leren laarzen met zo'n bruine kap erop etc...

En dan dat dekje. Haha! Clown

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:38

Wahaaa, dan had zijn dochtertje het paard de dag ervoor gereden waarschijnlijk *LOL*
Ik kan me niet voorstellen dat je voor je lol met zo'n dekje rond gaat rijden.

Om even ontopic te gaan: ik kijk op niemand neer, als je maar plezier hebt met je paard en iedereen in zijn waarde laat.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:41

Ik heb dus een ijslander waar ik puur voor mijn eigen lol mee rijdt. Aangespannen en onder het zadel. Ik ga dan lekker het bos in en ik vermaak me prima.
Maar als ik dan mensen tegen kom (meestal de dressuur miepen) die kijken dan echt op mij neer. Die vinden het raar dat je op zo'n kleine pony zit met van die dikke manen en lange haren.
En als je dan hoort wat voor opmerkingen je naar je kop krijgt van die lui. Ik heb geen ongevraagd advies nodig van dat soort figuren.
Ik vraag niet om dat gezeik van hun en ik kraak hun, in mijn ogen stomme, lelijke paarden ook niet af. Ik houd mijn opmerkingen wel voor me.
Dus als iedereen dat nou eens zou doen, dan hadden we een stuk minder problemen. Gewoon iemand in zijn waarde laten,accepteren dat de 1 een ander soort paard heeft dan de ander en die anders rijdt, geen wedstrijden doet. etc etc etc

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:13

Wellicht een beetje een late reactie maar goed Knipoog

Citaat:
Maar marcha, zeggen mensen dat ook echt, of denk je dat.

om ff een dom voorbeeld geven, hoeveel kinderen met een bril denken dat ze gepest gaan worden,maar in werkelijkheid, valt eigenlijk niemand op dat die persoon een bril draagt.
Dus is het vaak wat jezelf voelt.
Snapje een beetje wat ik bedoel (moeilijk uitlegen vind ik)


RK, over beide voorbeelden die ik gaf (dus zowel over het recreatief rijden als over het feit dat mijn paard is afgekeurd als wedstrijdpaard) zijn daadwerkelijk opmerkingen tegen mij gemaakt. Ten eerste over het wedstrijd rijden; ik stal mijn paard op een dressuur/springstal simpelweg om het feit dat ik graag over de faciliteiten wil beschikken die mijn huidige stal mij kan bieden. Tijdens mijn zoektocht naar geschikte stalling ben ik wel tot de conclusie gekomen dat recreatief rijden en alle luxe van een binnenbak, solarium ed. op de een of andere manier vaak niet samen gaan Scheve mond Voor mij was dit echter geen probleem, van mensen met hele andere doelen of interesses kun je immers een hoop leren Knipoog

De eerste vraag die ik kreeg op mijn nieuwe stal: ''op welk niveau rijd je?'' Een antwoord als, ''geen echt niveau ik rijd recreatief en ik heb nog nooit wedstrijden gereden'' werd toch als vreemd beschouwd hoor Knipoog Soms spreekt iemands blik boekdelen. Wanneer er in een volgend gesprek mijn wekelijkse lessen ten sprake kwamen kreeg ik vrij vreemde antwoorden als: ''Waarom les je als je er niks mee wil bereiken?'' Uiteraard wil ik er iets mee bereiken! Ik hoef mijn vorderingen alleen niet perse te laten zien aan anderen en een uitspraak als het bovenstaande bewijst dan toch wel dat dat soms erg vreemd kan zijn Knipoog En zo heb ik nog wel wat voorbeeldjes Knipoog

Wat betreft de uitslag van de röntgenfoto’s van mijn paard... Nadien heb ik zeker erg negatieve reacties gehad... Het feit dat sommige mensen anders over paarden denken als ik maakt me niks uit (ieder zijn mening natuurlijk) maar dat mensen letterlijk zeggen ''En heb je haar al te koop gezet en wat doe je nou als je haar niet verkocht krijgt?'' terwijl ik nog absoluut niet over verkopen heb nagedacht vind ik wel wat vreemd en ook nogal gevoelloos.... Mijn paard is een levend wezen wat je niet zomaar aan de kant schuift als het niet meer aan je verwachtingen voldoet. Wanneer je dit duidelijk maakt komen er alsnog uitspraken van: ''o, nou die wekelijkse les hoef je dan ook niet meer te nemen want dat heeft weinig nut'' Tja, zo zie je hoe mensen toch allemaal verschillende gedachtes over dingen hebben he Scheve mond

Maar ik snap heel goed wat je bedoelt, sommige verschillen zie je zelf wel terwijl de persoon waarvan je denkt dat hij jou als ''minder'' beschouwd hier helemaal niet zo over denkt.... En ik moet eerlijk zeggen dat je soms zelfs dingen erger ziet al dat het is... Als je iemand bijvoorbeeld niet zo graag mag heb je bijvoorbeeld snel de neiging om op alles commentaar te geven wat deze persoon doet Knipoog Dat is een beetje hetzelfde idee lijkt me.

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:33

Ik moet eerlijk toegeven dat ik soms een beetje neerkijk op wedstrijdruiters. Bloos
Dit komt voornamelijk doordat ik zelf ook een aantal jaren wedstrijden heb gereden en daar mee gestopt ben omdat ik het zat was om steeds onderste boven gereden te worden. Dan was ik aan het los rijden met mijn verzorgpaard, komt er een ruiter die 1 of 2 klassen hoger rijdt en die vind dat jij voor haar maar aan de kant moet. Dit deed ik dan braaf totdat ik er genoeg van kreeg en ook een keer gewoon door reed.
Je had de andere ruiter moeten zien o zo boos Boos! .
Ander voorbeeld tijdens het losrijden heb ik mijn beenbeschermers om. Net voor ik de ring in moet zie ik mijn voorganger de ring in gaan met haar beenbescherming nog om. Ik waarschuw haar ze kijkt me aan en laat pappie de beenbescherming af doen. Een bedankje kan er echter niet van af.
Nog een: meisje is zonder voorlezer naar de wedstrijd gekomen en is op zoek naar iemand die wil voorlezen. Omdat mijn proef er op zit wil ik dat wel even doen. Meisje is klaar met haar proef, rijdt de bak uit en ik hoor niks meer van haar. Nog geen bedankje.
Deze mentaliteit die ik vaak tegenkwam op wedstrijden heeft mij doen besluiten om te stoppen met de wedstrijden. Ik doe het voor mijn lol en niet om zo behandeld te worden.
Ik vind het wel leuk en knap als een vriendin goede punten op een wedstrijd haalt.
Alleen die mentaliteit . Daar kijk ik op neer ruiters die andere ruiters als minder behandelen omdat je niet in de zelfde klasse rijdt, geen eigen paard hebt enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:37

Sjuimpje schreef:
(afgelopen weekeinde heb ik wel wel weer 'bewezen' dat ik niet alleen maar op hoogbenige sportpaarden hoef te zitten.)


Tong uitsteken Vertelvertel, wat heb jij gedaan van 't weekeinde? Haha!

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:04

Toegegeven; ik kijk ook neer op bepaalde mensen met paarden.

Namelijk die mensen die in de verste verte geen paardenmensen zijn, niet eerlijk, vriendelijk en verantwoord met hun paard(en) omgaan. Dát zijn vaak mensen die geen respect hebben voor het paard, waardoor ik op mijn beurt geen respect voor die mensen heb en dus op ze neer kijk.
Maar iedereen die op een leuke manier met paarden omgaat, van mijn part alleen met ze in de modder rolt, kan ik juist alleen maar respect voor opbrengen. Dat er mensen zijn die zo puur van paarden genieten, zonder enige vorm van prestatie druk. Wow!