Neerkijken op anderen (discussie)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:58

mobick schreef:
Iedere wedstrijdruiters zal in mijn ogen eens in een rengalop door het bos moeten crossen en moeten springen.


Dat zou ik inderdaad eens moeten doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:00

essie79"]
[quote="mobick schreef:
Iedere wedstrijdruiters zal in mijn ogen eens in een rengalop door het bos moeten crossen en moeten springen.


Dat zou ik inderdaad eens moeten doen..
[/quote]
Blij dat ik dat dan eens gedaan heb Tong uitsteken

Nu nog een keer sgw



Mag ik dat nog heel lang uitstellen? Bibber
Ik kijk dus juist tegen die ruiters op, ipv neer, mag dat in deze discussie ook?

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:01

Billy"]
[quote="mobick schreef:
Iedere wedstrijdruiters zal in mijn ogen eens in een rengalop door het bos moeten crossen en moeten springen, iedere recreant zal in mijn ogen eens een wedstrijd/cq serieuze proef neer moeten zetten. Dus gewoon alle facetten van de sport allicht eens proberen.

Ik heb met mijn paard 2 x in de B gestart (zonder winstpunten, was al blij dat hij niet over de hekjes sprong) en 2x een aangespannen wedstrijd gereden.
Maakt dat mij nu een beter mens/ruiter/menner?
Dacht het niet. Ik heb nog steeds evenveel lol aan het rijden als toen ik die wedstrijden gereden heb.
[/quote]

Nee, ik zeg niet dat het je beter maakt... maar ieder geval wel beter dan de mensen die er negatief over praten zonder te weten waar ze het over hebben.
Ik leg de nuance meer op HET ALLES PROBEREN MET JE PAARD, dan op het feit dat het iemand beter maakt of hij wel of niet een keer is gestart. Je bij voorbaat ergens tegen verzetten omdat "die van mij" hele gaat flippen ofietsdergelijk zonder dat je het geprobeert hebt daar heb ik het over...

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:03

runningkawa"]
[quote="essie79"][quote="mobick schreef:
Iedere wedstrijdruiters zal in mijn ogen eens in een rengalop door het bos moeten crossen en moeten springen.


Dat zou ik inderdaad eens moeten doen..
[/quote]
Blij dat ik dat dan eens gedaan heb Tong uitsteken

Nu nog een keer sgw



Mag ik dat nog heel lang uitstellen? Bibber
Ik kijk dus juist tegen die ruiters op, ipv neer, mag dat in deze discussie ook?
[/quote]

Ik zie in je avatar hindernissen waar ik lopend onderdoor kan..... dus zo hard zal jij wel niet bibberen denk ik!!! (en zeker niet met zo'n paard onder je kont)

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:03

Springen wil ik ook nog gaan doen, gewoon wat springlesje voor de fun
*lees: niet te hoog aub*

Buitenritten wil ik ook wel, maar heb geen E en dan kom ik nergens Huilen

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:03

dan moet je dat ook nog maar net durven Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:04

Ben jij zo klein dan Lachen


Maar als het los ligt durf ik nog wel iets, maar vaste hindernissen...
dan houd het bij een boomstam van 20 cm vlak op de grond toch op.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:05

Waterkippie schreef:
dan moet je dat ook nog maar net durven Knipoog


Tuurlijk, ik heb het ook niet over lef... Ik heb het over mensen die op andere mensen neerkijken.... neerkijken op iemand kan je niet als je het zelf niet eens durft... Ieder zijn grens, maar probeer het!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:06

runningkawa schreef:
Ben jij zo klein dan Lachen


Maar als het los ligt durf ik nog wel iets, maar vaste hindernissen...
dan houd het bij een boomstam van 20 cm vlak op de grond toch op.

*bukt een beetje* Jaaaaa Schijnheilig

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:07

mobick"]
[quote="Waterkippie schreef:
dan moet je dat ook nog maar net durven Knipoog


Tuurlijk, ik heb het ook niet over lef... Ik heb het over mensen die op andere mensen neerkijken.... neerkijken op iemand kan je niet als je het zelf niet eens durft... Ieder zijn grens, maar probeer het!
[/quote]

ja snapwel wat jij bedoeld, maar ik denk niet dat ik anders tegen mensen aankijk als ik ineens fanatiek ga springen Knipoog
ik laat iedereen zoals hij is, zolang ze maar eerlijk zijn tegenover hun paard..

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:09

Waterkippie"]
[quote="mobick schreef:
Dat bedoel ik, mensen die altijd maar klagen dat de dingen fout gaan maar nooit de fout bij zich zelf zoeken.... (daarom houd ik niet van competitie)


ja of als ze slecht rijden was het paard afgeleid door die fjord die ook aan het losrijden was Tong uitsteken
[/quote]

Ja vooral die fjorden die veroorzaken altijd alle ellende... Knipoog

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:14

Ik heb vaak last van het 'neerkijken' in letterlijke zin Haha!:

Afbeelding

Maar serieus: iedereen moet vooral doen wat ze leuk vinden met hun paard en gelukkig vind niet iedereen hetzelfde leuk (anders zou het toch eng druk worden op mn favoriete stukje strand Knipoog ).

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:17

manic schreef:
Vaak merk je dat er in de paardensport door de wedstrijdruiters best wel neergekeken wordt op de recreatie ruiters, maar andersom zeer zeker ook! Dat laatste wordt nog wel eens voor het gemak vergeten.


Daar heb je idd een punt te pakken. Er zijn 'verstokte recreatieruiters' (om er maar even een etiketje op te plakken) die problemen hebben met het verschijnsel 'wedstrijdsport'. Wedstrijdsport staat bij hen gelijk aan uitbuiting en meer van dat soort ellende. Terwijl je op sportief gebied zulke leuke dingen met je paard kunt doen! Maar goed, deze mensen (niet alle recreatieruiters uiteraard!) zien wedstrijdruiters als een apart slag volk waar op neergekeken moet worden: alleen ZIJ zijn goed met hun paard bezig, wedstrijdruiters niet.

Andersom (neerkijken op recreatieruiters) is het voor mijn gevoel sterker merkbaar, IRL en ook hier op Bokt. Ik denk dat het vaak onbewust gebeurt: er zijn wedstrijdruiters die zich moeilijk kunnen inleven in mensen die het leuk vinden om 'doelloos' rondjes door het bos te rijden, terwijl er recreatieruiters zijn die het maar raar vinden dat mensen hun paard 'misbruiken' voor het behalen van prijzen. Je meet de dingen toch altijd af aan je eigen referentiekader, maar het zou prettig zijn als mensen zich eens wat meer zouden proberen te verplaatsen in elkaars interesses en de interesses van een ander niet meteen zouden afdoen als 'belachelijk' of 'zinloos'.

Ik rijd endurancewedstrijden. Voor veel recreatieruiters ben ik daardoor een wedstrijdruiter, voor veel wedstrijdruiters (dressuur/springen) ben ik nog steeds een recreatieruiter. Er zal vanuit beide 'kampen' ook vast wel op mijn manier van doen worden neergekeken en zij zullen daar ieder hun eigen argumenten voor hebben, maar ik probeer me daar niet te veel door te laten leiden. Ik zou niet weten in welk hokje ik daadwerkelijk pas, en ik zou ook niet weten waarom je op een ander zou moeten neerkijken om wat-ie met zijn leven doet. Als diegene daar toch gelukkig mee is? Ik volg mijn leven lang al het motto dat hierboven een paar keer is genoemd: 'lol met je knol'. Zolang mijn paard en ik maar plezier hebben in wat we doen! Lachen
Laatst bijgewerkt door Karin op 15-03-04 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:18

essie79 schreef:
Je merkt ook dat er best wel neergekeken wordt op paardjes zoals dravers, haflingers, friezen of fjordjes en dat dit nauw samenhangt met dit discussiepunt...


Ik vind van mezelf dat ik niet neerkijk op recreatieruiters, daar heb ik meer last van als ik hele slechte ruiters zie. Bloos

En op andersoortige rassen kijk ik ook niet neer, alleen word ik soms moe dat eigenaren van deze rassen zo graag willen bewijzen dat ze net zo goed zijn als een rijpaard, wat mi totaal overbodig is.
Ieder ras heeft namelijk bepaalde eigenschappen die jou aanspreken en daarom heb je het beest gekocht.
[/quote]

Dat heb ik nu ook.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 15:19

Ik denk dat het ook in dit geval weer neerkomt op mensen (en hun paarden) in hun waarde laten.

De vraag "wanneer ben je wedstrijdruiter" is ook een leuke. Ikzelf heb vroeger wat wedstrijdjes gereden op manegeponies en daarna eigenlijk alleen maar jong spul gereden. Wedstrijden vond ik dus eigenlijk altijd vreselijk, omdat een aantal mensen om me heen die wedstrijden reed altijd zo ontzettend in de stress schoot en dan gewoon irritant/onhebbelijk werd (wordt). Op die manier hoeft het voor mij dus niet zo...

Maar goed, toch even een onderling wedstrijdje geprobeerd, en dat vond ik toch eigenlijk stiekem wel erg leuk. Dus dan maar een keer voor het "echie". En wat blijkt nu? Ik vind het erg leuk om te horen wat een jury te zeggen heeft over mijn paard en om een "onafhankelijke" mening te krijgen. Maar om mezelf nou wedstrijdruiter te noemen? Met 2 B wedstrijden? Nou nee...

Ik val dan zelf ook zwaar onder het label "recreatieruiter"

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:20

En dat bedoel ik... wat maakt het eigenlijk uit als je maar geniet van je paard. (slaat op verhaal Karin)
Laatst bijgewerkt door mobick op 15-03-04 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:20

Ik heb zelf ook al regelmatig ondervonden dat mensen mij als ''minder'' zien omdat ik toevallig geen wedstrijden rijd. Dat ik wel altijd mijn best deed (en doe overigens) om d.m.v. lessen mezelf te verbeteren werd dan ook maar als onzin beschouwd Knipoog Als je toch geen wedstrijden rijd kun je net zo goed helemaal niet serieus rijden of bezig zijn met je paard, dan kan je beter alleen maar wat rondhobbelen in de bak als de ''serieuze ruiters'' toevallig eens niet rijden Knipoog

Hetzelfde wat betreft mijn paard, na de uitslag van afgelopen dinsdag blijkt mijn paard dus niet geschikt voor de sport en mag ze alleen maar recreatief bereden worden. Je wil niet weten hoe er nu al op mijn paard neergekeken wordt.... Mijn paard is in andermans ogen namelijk niks meer waard en waarom dan nog houden? Ach, gelukkig ben ik niet zo gevoelig voor dit soort meningen of uitspraken Knipoog Laat ze maar banketstaaf, als ik en mijn paard er plezier in hebben vind ik het prima.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:23

ikkies schreef:
Geweldig die mensen die zich beter voelen, ik lach me er altijd kapot om.
Vooral op duindigt !! Lopen ze daar in een zondagse kleren mooi te wezen.
Als je maar lol heb toch.

ben ik het mee eens
en de meeste wedstrijdruiters gunnen andere niks dat is gewoon erg zielig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:23

Maar marcha, zeggen mensen dat ook echt, of denk je dat.

om ff een dom voorbeeld geven, hoeveel kinderen met een bril denken dat ze gepest gaan worden,maar in werkelijkheid, valt eigenlijk niemand op dat die persoon een bril draagt.
Dus is het vaak wat jezelf voelt.
Snapje een beetje wat ik bedoel (moeilijk uitlegen vind ik)

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 15:26

Ik snap wat je bedoelt RK, en vind het eigenlijk wel een heel goede vraag (mischien niet perse gericht aan Marcha, maar in het algemeen). Hoeveel van het wederzijds neerkijken-gevoel is nu eigenlijk werkelijk zo, of is het eigenlijk maar allemaal verbeelding?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:27

Nee, is eigenlijk ook niet perse aan Marcha, maar door haar verhaal kwam ik er alleen maar op Lachen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:29

MarchaL schreef:
...na de uitslag van afgelopen dinsdag blijkt mijn paard dus niet geschikt voor de sport en mag ze alleen maar recreatief bereden worden. Je wil niet weten hoe er nu al op mijn paard neergekeken wordt.... Mijn paard is in andermans ogen namelijk niks meer waard en waarom dan nog houden?


Daarom heb ik ook moeite met uitspraken als 'mijn paard is vastgelopen in het M'. Dan bekijk je het IMO van de negatieve kant. Een uitspraak als mijn paard is tot het M gekomen' klinkt toch veel positiever? En je paard is dan toch ook niet afgeschreven? Misschien ligt er wel een nieuwe carrière voor hem in het springen, de SGW, de endurance of het aangespannen rijden, of zelfs Knipoog als recreatiepaard. Er is meer wat je met je paard kunt doen dan die ene tak van sport die jij als eigenaar voor ogen hebt. Knipoog

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:31

Ik kijk op niemand neer. Ik irriteer me soms wel aan paarden mensen . Maar dan vooral als het paard niet goed behandelt of gereden wordt. En dan geen advies willen aannemen...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:33

sharonaollie"]
[quote="ikkies schreef:
ben ik het mee eens
en de meeste wedstrijdruiters gunnen andere niks dat is gewoon erg zielig


Als ik op wedstrijd ben, ben ik vooral met mijn paard en mezelf bezig. Rustig opzadelen en inrijden en een goede prestatie proberen neer te zetten. Anderen vinden mij vast fanatiek (ik mijn paard alleen maar zie als gebruiksvoorwerp), en arrogant (geconcentreerd)
Wat je niet ziet is, dat als ik klaar ben, altijd geinteresseerd ben in de prestaties van anderen en overal een praatje maak of dat ik thuis heerlijk een beetje met het knollie loop te frutten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:34

Ik heb mijn Z dressuur en M springpaard nu ook omgedoopt tot boscrosser. Haha!
Niet dat hij dat eerst nooit mocht, maar de heoveelheid die hij eerst echt moest trainen en de keren bos zijn nu precies opgedraaid.
Regelmatig het bos in en een enkel keertje trainen.

En we vinden het beide heerlijk en ik heb niet het idee dat er iemand op me neer kijkt.
Eigenlijk stiekum wel andersom.
want er zijn juist mensen die het goed van me vinden dat ik juist recreatie ga rijden en mijn paard niet over de top laat lopen, in iets wat ik graag zou willen, ipv te kijken wat je paard afkan.

Misschien is het neerkijken iets hoe je hetzelf uitstraalt naar buiten toe?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-03-04 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt