Gevangenis

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 03:43

Er zijn in Nederland gevangenissen. Waar mensen 23 uur per dag op cel moeten blijven. Dan krijgen ze een uurtje per dag sport. Ze hebben dan zelf niets te zeggen maar iemand anders bepaald wanneer ze moeten rennen of lopen. Meestal in een omheinde ruimte waar ze rondjes moeten rennen met soms een kleinere cirkel o.i.d. Vaak wordt een zweep gebruikt.

Sommige hebben geluk en mogen daarbij enkele uurtjes buiten luchten.
Andere moeten soms wel 24 uur op cel blijven, en hopen dat ze de volgende dag wel een uurtje mogen sporten.

De cel is vaak ook nog een kleine ruimte waar ze ook moeten plassen en poepen. Als ze geluk hebben wordt dat wel een keer per dag weggehaald. Vaak in de ochtend zodat de cel vies is wanneer ze willen slapen.

Eten wordt gebracht. 2 keer in een bak en twee keer smijten ze het gewoon op de grond. Die hebben nog geluk want op sommige plekken krijgen ze maar twee keer op een dag eten. Alles tegelijk. Ze mogen het zelf verdelen over de dag.

Dit zouden mensen natuurlijk niet pikken. Maar voor sommige paarden is dit werkelijkheid. Huilen

Tuurlijk erg zwart-wit. Je kunt het natuurlijk niet vergelijken. Of toch wel?

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 03:52

ik dacht even dat je het over de 'echte' gevangenis had, en dacht WÁT??? WAS dat maar zo, voor veroordeelde hufters....
maargoed, daar had je het niet over, en ik voel me ook niet aangesproken, want mijn paard heeft een idioot grote nachtwei met uitloop stal wat voor hem dus 'op stal' is [niet op het land], maar jeetje ja, brrrrr, zo kan, en gaat het ook...
ik word er naar van als ik er mee te maken heb....
en het gebeurd...
regelmatig....

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 08:10

waarom kan je het niet vergelijken?
het ergste is dat men het wel zielig vind voor de mensen, maar het niet zo bij de paarden zien. ik vind het echt verschrikkelijk om te zien dat paarden de hele dag op stal staan en moeten werken wanneer het hun uitkomt, precies zo als je het zegt.
maar ja, wat kan je er aan doen? niet veel denk ik....
maar het gebeurd.... zeker!

weet even niet meer wat ik hierover moet zeggen...

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 08:45

Tja, maar wat kunnen we eraan doen, Gollempje?
Ik heb geen eigen paard, maar rijd alleen op een manege.
Owja, ik verzorg Peer en Ginger ook, maar ik mag de stal niet uitmesten, maar een klein beetje etengeven enzo... Dus wij kunnen er niet echt wat aan doen...

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 09:32

Je hebt gelijk... maar als ik zo'n vergelijk maak tegen iemand (want het gebeurd niet alleen met paarden, ook sommige honden, de bio-industrie)
dan heb je hem zitten hoor... pfff dat mág je toch niet vergelijken!!!
Ow, en waarom niet dan Scheve mond

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 09:54

Ik ben hel er helemaal mee eens, ik vind dat je het echt wel kunt vergelijken (helaas) Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 10:18

Sja, het is verschrikkelijk. Gelukkig hebben paarden nog het grote voordeel dat ze niet ook nog eens 8 uur per dag naar andermans pijpen moeten dansen voordat ze mogen sporten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 10:20

Er zit inderdaad wat in...alleen paarden hebben natuurlijk niks misdaan en hebben geen tv in hun cel Knipoog

Ik vind niets zieliger dan een paard die 23/7 op stal moet staan omdat hij anders misschien vies wordt in de wei...

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:18

Het enige wat niet klopt is dat 't op de grond gesmeten wordt -> das nog het enige natuurlijke wat ze daar hebben!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:19

Tsja, alle dieren die gedomesticeerd zijn wordt de wil van de mens opgelegd. Het is nu eenmaal niet anders. Eerlijk gezegd zou ik ook heel graag elke dag de hele middag door het bos banjeren met mijn knollie, en haar hectaren van groen gras en leuke soortgenootjes geven voor die momenten dat ik er niet ben. Maar helaas zit onze maatschappij zo niet in elkaar: overdag moet ik werken, zodat ik mijn paardje een leven kan geven wat zo natuurlijk mogelijk (!) is...

Uiteraard kan het altijd beter en natuurlijker, maar je moet roeien met de riemen die je hebt.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:24

schrok ff toen k t begin las.. maar nu k dr over na dnek.. die opaarden hebben t bestwel heel slecht..

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:34

Dat is dus ook de reden dat mijn paardje op een stal staat waar ze veel buiten komen. Als de grond erg hard is of het weer erg slecht staan ze wel binnen, maar dan ben ik er zelf wat langer om ze toch even naar buiten te gooien. Zolang het weer het toelaat staan ze zo'n beetje van zonsopgang tot zonsondergang buiten en in de zomer 24/7...
Ik heb haar ooit ook in de winter 24/7 op het land gehad, maar er gebeurde erg veel daar 's nachts (weggebrande snorharen ed). Ik vertrouwde het niet meer om haar daar zonder toezicht te laten staan en nu gaat het goed.

Ik denk trouwens wel dat je dat vergelijk kan maken tussen mensen en dieren... Sterker nog, ik denk dat het voor een dier nog vele malen zwaarder is om 'op stal' te staan dan voor een mens, een dier is er echt voor gemaakt om te bewegen, wij vermaken ons (als het af en toe een dagje is) ook wel met tv ed...

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:53

zo dan zo word je even op de harde waarheid gedrukt..

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:03

Er zijn nog ergere gevangenissen:

Sommigen zit je in een kooi. Je mag er nooit uit. Sommige van je lotgenoten hebben nog gezelschap of mogen soms los. Maak je teveel lawaai dan wordt er een doek over je kooi gehangen zodat je denkt dat het avond is.

Anderen zitten ook in een kooi tussen hun eigen uitwerpselen. Kooi wordt eens per week schoongemaakt als je gelukt hebt. Je mag er alleen uit om lief bij anderen te zitten. Contact met soortgenoten heb je vaak niet. Er zijn soortgenoten die het beter hebben, maar dat komt weinig voor.

Je zit in een kom. Je hebt 1 plantje. Weinig ruimte. Hoewel je erg groot kunt worden en wel 30 jaar oud wordt je klein gehouden door de weinige ruimte die je hebt. Je wordt waarschijnlijk ook niet echt oud, omdat je niet de verzorging krijgt die je nodig hebt.

Met andere woorden: mensen kunnen beter geen huisdieren houden.

ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:19

ik ben het er helemaal mee eens! gelukkig staan mijn paarden in een stal van 3.5m bij 3.7m en staan ze 2 tot 4 uur per dag buiten en 1 uurtje rijden. En ze worden meerdere keren per dag uitgemest. Maar soms zie je op stallen(ik noem geen namen) waar de paarden in de prut gemengd met stro(inmiddels zwart) en drollen met z'n 2e of 3e in een overdekt stukje van 3 bij 4 staan... dat is toch niks.... dus vergelijken kan je het zeker!

Haha! er is geen leven zonder lol (en paarden):D

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:25

Beetje vergezocht...

ja: het is erg dat paarden 23 uur per dag op stal staan, maar

gevangenissen voor mensen zijn erger, al is het alleen maar omdat mensen nadenken.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:26

zo'n topic was er vorige week ook al Verward

ik vind niet dat je mensen en paarden kan vergelijken, ik zou ook niet bepaald blij zijn als ik 8 uur gras moest eten.

maar er zit natuurlijk wel wat waarheid in, jammer genoeg worden veel dieren slecht behandelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:40

Sja en met een beetje pech worden ze nog mishandeld ook, maar gelukkig komen ze dan in hun tweede leven bij een lief, aardig meisje terecht.

Spruit_Elf

Berichten: 2169
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam... pak me dan...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:05

Ryanne schreef:
Er zit inderdaad wat in...alleen paarden hebben natuurlijk niks misdaan en hebben geen tv in hun cel Knipoog

Ik vind niets zieliger dan een paard die 23/7 op stal moet staan omdat hij anders misschien vies wordt in de wei...


haha die van de tv is goed *LOL*

het gekke is dat mijn paard dus echt niet langer dan een half uun in de wei wil staan! anders begint ze helemaal gek te worden en naar iedereen die langsloopt te hinneken dat ze dr echt UIT wil.

maar ter compensatie dat ze niet de wei in gaat (behalve af en toe met mooi weer een uurtje)
dat ze er 3 x per dag uitgehaald word om 2 x mee te stappen en 1 x mee te rijden

(is toch ook niet zielig?!?!?!)

Ik miste mijn ex ;( volgende keer schiet ik raak

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:11

Ik vind dat je het het wel mag vergelijk! Het is gewoon zo! Dat kun je ontkennen, maar het is nou eenmaal zo. En dan is nog het ergste dat het normaal gevonden wordt, er zijn zoveel mensen die hun paard zo lekker altijd op stal zetten.

Nooit zou ik een paard willen als hij op stal moest, echt niet. Doodzielig vind ik dat Scheve mond
Ik heb het supergeluk gehad dat wij een flinke wei met stal hebben, thuis gewoon. Dus mijn meissie staat echt nooit op stal, alleen soms met een deken als ze heel nat is, maar ik vind dat eigelijk al erg.
Ik vind dat je alles, maar dan ook echt alles van zo'n beesje afpakt door hem op stal te zetten: zn privacy (heel de dag mensen en paarden die zien wat ie allemaal doet), zn natuurlijke eetgedrag enz...

Tja iedereen moet het zelf weten, maar ik zou er persoonlijk veel meer geld voor over hebben om voor mijn paardje een weitje te zoeken, waar ie iig overdag op kan. Dat is toch het minste wat je voor hem kan doen? Ze moeten altijd maar werken, luisteren ze niet, flinke stamp, met een beetje pech nog met een ijzeren pin! Bloos! Of natuurlijk een keiharde pets met de zweep en lekker in die mond rukken Lips are sealed

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:15

dana schreef:
ik vind niet dat je mensen en paarden kan vergelijken, ik zou ook niet bepaald blij zijn als ik 8 uur gras moest eten.


Maar jij bent ook vrij in je keuzes! Je verplicht het paard toch niet om 8 uur achter mekaar te vreten, dat doet ie zelf Verward

Mijn meissie heeft 22 tot 23 uur per dag de vrije keuze te doen wat ze zelf wil! Eten? Slapen? Rollen? ze mag het allemaal zelf kiezen. Net als mensen dus, waarom zou je het eigelijk niet mogen vergelijken?

Omdat een paard een dier is? minder dan een mens? Verward Mensen staan boven alles Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:20

Heike, ik kan dit bericht niet rijmen met een vorig topic waarin je je afvroeg of je je paard zou verhuizen omdat de zijkanten van z'n box dichtgemaakt zouden worden ivm een drachtige merrie, en je besloot 'm toch maar te laten staan waar hij stond omdat het toch maar voor 5 maanden is.

MAARRRRRR: Als jouw paard de hele dag (dus niet voor een uurtje!) op het land staat met andere paarden, dan gelieve deze reactie van mij als niet geschreven te beschouwen!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:20

De belevingswereld van paarden en andere dieren verschilt nogal van die van de mens. Belevingswereld van de ene mens tov de ander verschilt al enorm, kun je nagaan.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:21

Ja erg zwart wit ..... maar een mens kan zich binnen nog vermaken... Een paard staat maar te staan Scheve mond Die hebben geen tv of radio....

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:58

gollempje schreef:

het ergste is dat men het wel zielig vind voor de mensen, maar het niet zo bij de paarden zien.


Ik zou het juist voor mensen niet zielig vinden en voor paarden wel! Die mensen zitten niet voor niks in de gevangenis, van mij mogen ze dan zo behandeld worden, dat hebben ze aan zichzelf te danken. Paarden hebben t nergens aan te danken..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boyca, criollo_yess, esmee1233, GoogleAdsense, ievie, Libra76, Mjelleke, pol013, Sica, Yom, YvonneV en 128 bezoekers