Discussie: Wanneer is een paard vals??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:54

Renske zo een paard als jij het hier beschrijft noem ik gewoon een slim paard

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:32

gijsenkim schreef:
Renske zo een paard als jij het hier beschrijft noem ik gewoon een slim paard


hier in t dorp hier beter bekend als rotbok Schijnheilig
maar idd, hij is heel slim, maar of het eerlijk is om bange mensen aan te vallen, hij zet zich nml echt vast en laat dan niet los, mn moeder heeft geregeld echt met blauwe plekken(door een winterjas+dikke trui heen gebeten) rondgelopen
in haar hals zag het er echt niet uit, helemaal kapot en blauw/paars/rood

mn zus die is ook bang, komt ook nooit binnen zijn bereik, maar als die toevallig langs de stal loopt omdat ze achter moet zijn, dan komt ie ook al naar buiten gevlogen
gillende drukke kinderen doet ie t zelfde bij, en als onze honden even voor zn stal zitten krijgen ook een kennismaking met zn tanden

maar staat mn buurmeisje van 6 hier, totaal niet bang en heel rustig, voor zn stal gebeurt er helemaal niets, komt ie even kijken of ze wat lekkers heeft, zo niet, nou dan mag ze hem alsnog wel even aaien voordat ie weer met zn hoofd terug zn stal in gaat

ben zelf trouwens ook weleens gebeten, hij stond op stal(dan is ie atijd vrij chagie, als je in zn stal staat is at over, maar sta je buiten zn stal dan is ie geirriteerd) en ik stond te [praten met iemand bij zn stal en was hem aan t aaien ondertussen, maar ik kijk de andere kant op en ineens had ie t topje van mn middelvinger tussen zn tanden, en ineens voelde ik een ruk aan mn ar en hij tok me dus echt helemaal zo ver als ie kon naar ziocht toe
heeft weken geduurd voordat ik dat vingertopje weer kon bewegen!
en waarom hij dat doet Verward tsja ik had moeten nadenken en hem niet staan aaien terwijl ik de andere kant op keek, maar aan de andere kant, waarom hij ineens beet en me niet losliet Verward

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:06

opletten dus Haha!

Maar de meeste slimme paarden noemen ze rotbokken! En eigenlijk zijn ze dat natuurlijk ook Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:14

haha ja als je in een korte tijd erg veel wil leren en ook goed wil leren atijd oplettend te zijn bij een paard, moet je die van mij een weekje lenen Tong uitsteken is een goede leermeester, niet opletten is pijn lijden Tong uitsteken
maar ik kan me er ook wel iets bij voorstellen dat vooral mensen die wat minder met paarden hebben, het al snel een rotbok vinden
die denken leuk een paard, even aaien
tsja dat gaat dus niet zomaar!

al was ik vorige zomer een keer op wedstrijd, daar liep toen een heel klein meisje, ze kon wel een beetje praten maarwas nog echt heel jong en stond ook nog wel vrij wankel en had regelmatig de broek van dr avder vast om niet om te vallen, maar iig die stond dus bij dezelfde ring te kijken als ik, want ik was al klaar met mn proef en een clubgenootje moest nog rijden, en zij stond daar met dr vader, en toen wilde ze quentin aaien

wat denk je dat ie doet, met zn hoofd helemaal naar beneden(en nee niet om gras te eten) en ze kon hem over heel zn hoofd aaien, zelfs een vingertje tegen zn oog vond ie niet erg

dus hij is wel lief, alleen moet je idd wel altijd goed opletten!

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 14:54

Jammer dat die verkrachter niet bij een vals paard in de stal was gekropen ;was er weinig van hem overgebleven! Haha!

Maar even serieus; Ik denk ook dat niet ieder paard vals gemaakt is, sommige zijn gewoon zo, sommige mensen zijn ook gestoord en die hebben ook niet altijd een slechte jeugd ofzo gehad. Verward

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:22

Ik weet eigenlijk ook niet wanneer ik een paard echt 100% vals moet noemen.

Wel ken ik een paard op de manege die op stal zeker onder of in de buurt van deze categorie mag vallen. Op zijn zachts gezegd een rotknol en het enige paard waar ik het niet bij riskeer om zonder zweep een stal in te gaan(armbewegingen en geschreeuw hebben immers totaal geen invloed op hem). Paard is zo gemeen, dat hij zeker mensen die hem niet kennen in een hoek van een stal drijft zodat ze niet meer naar buiten kunnen, zn gat ervoor en een stamp verkopen, verschillende mensen zijn op een haar na aan een flinke trap ontkomen. Daarbij valt hij ook iedereen met open muil aan die de deur ook maar opendoet als hij zijn dag niet heeft.

Maar eens hij is opgezadelt en in de paddock staat is het het betrouwbaarste paardje voor beginners, bijt hij niet meer en stampt hij niet meer. Dus dat dit paard over de hele lijn vals is kan je niet zeggen.

Dan stond er ook nog een paard(dat nu jammer genoeg in de eeuwige grasvelden graast Verdrietig ) die al verschillende mensen tussen haar tanden had gehad. Heel nors en agressief op stal, altijd met de oren plat en gift in de ogen, durfde ook op iedereen afvliegen...
Maar zelfde verhaal, eens dit paard een hoofdstel aanhad was ze plots poeslief geworden en een beginnerspaardje, dus echt vals kon je dat ook niet noemen.

Daarnaast ken ik ook paarden die 'vals' zijn onder het rijden. Bokken, andere paarden aanvallen, weglopen... Maar op de stal zijn ze dan wer poeslief.

Maar echte valse paarden ben ik nog niet tegengekomen, bij de meeste paarden is het valse karakter er in de loop van de eeuwen ook uitgefokt, echt van nature valse paarden vind je dus niet zo vaak meer, vaak worden paarden door bepaalde omstandigheden 'vals'. Zoals de merrie in mijn 2de voorbeeld, ze was eens een tijdje verkocht geweest(maar bleef wel op de manege staan). Wat bleek, amper enkele weken later was het humeur van deze merrie merkelijk beter geworden, toen ze later terug verkocht werd aan de manege en weer door jan en alleman onder handen werd genomen daalde het humeur ook dadelijk.
Sommige paarden zijn daarbij ook nog eens slecht opgevoed, soms oververwend en worden nooit gestraft voor dingen die verkeerd zijn. En paarden zoals in mijn laatste voorbeeld, waar vals express tussen ' ' staat, kan je vaak niet vals van karakter noemen, maar eerder slecht ingereden, slecht gereden, koppig of zelfs slim.

TaNjAlOvEr

Berichten: 41
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:33

eigenlijk is geen 1 paard vals of het is zo geworden door de vorig eigenaar of het heeft gewoon een pesthumeur *LOL*
bij mij op de manege hebben we ook zo'n paard belisar rare naam maar waar zij is in de stal niet te vertrouwen heeft een humeur van hier tot tokio zo slecht en als ze uit de stal komt oortjes naar voren en jah hoor haar humeur is weer helemaal stralend.
ze doet geen vlieg kwaad in der stal maar ze dreigt alleen,ze bijt of trapt niet echt,en jah dat vind ik wel logisch als je de hele dag met je hoofd naar de muur moet kijken wachten tot je eindelijk er uit wordt gehaald(ze staat namelijk in een stend of stand hoe je het ook schrijft) maar goed de meeste kinderen daar zijn bang voor haar en ik heb zo'n idee dat ze dat niet zo erg vind Lachen Knipoog. bestwel vaag

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 01:26

gijsenkim schreef:
een paard is vals als het zonder enig teken plotseling uit het niets gericht een ander paard of mens pijn doet, zonder waarschuwing dus!

Een boos kijkend paard die na een aantal malen met uiterlijke kenmerken ondersteunde signalen de wereld instuurt en die dan hapt of zelfs trapt kan je nog mee werken. Maar een paard die uit het niets in de aanval gaat is vals.



Helemaal mee eens! Op de vorige pensionstal waar ik mijn paarden had staan had een vrouwtje een 6 jarige KWPN merrie gekocht: die was dus vals. Als je langs haar liep ramde ze lief kijkend met haar oren naar voren je gebit eruit. Doodeng, ze gaf inderdaad géén signalen af van te voren. Mevrouw heeft haar nog steeds Verward en paard trapt ook nog steeds, de rotbok.

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 10:35

Een paard is niet vals..een paard word vals gemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 10:43

Een vals paard vertoond onberekenbaar gedrag naar mensen en soortgenoten.
Wanneer een paard, dat als vals wordt bestempeld, wel goed functioneerd in de wei tussen soortgenoten, dan is er niets mis met dat paard. Dan is er alleen een communicatiestoornis tussen mens en paard.
Een paard dat in de kudde niet functioneerd heeft een geestelijke afwijking.

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 11:19

loveyaliefie"]
[quote="Joyce schreef:
mocht er wel een vals paard zijn, denk ik dat die door de mens zo gemaakt is..


hier ben ik het helemaal mee eens. als een paard 'vals' is dan is het 9 van de 10 keer door de mensen zo gemaakt
[/quote]

ben ik het ook helemaal mee eens

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 12:36

Linardsje23 schreef:
Een paard is niet vals..een paard word vals gemaakt


Precies OK dan!
Al is vals in veel gevallen een groot woord!!

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:41

Ik ben van mening dat een paard niet vals geboren wordt maar wel gemaakt wordt ( zoals al eerder vermeld )
Zelf heb ik een tinker waar ik alles mee kan doen en met mij nog veel meer mensen , kleine kinderen enz
Maar zet een DA of Hoefsmid voor zijn neus dan draait hij zijn knop om en gaat gericht in de aanval . Is dit vals? Nee ik vind van niet, in zijn verleden zijn er een aantal dingen misgegaan en daar reageert hij nog heftig op als de DA of Hoefsmid er is. Dat is geen vals heid maar angst voor iets. Een bang paard is anders dan een vals paard maar wel net zo gevaarlijk. Je weet nooit hoe een paard in angst reageert. Die van mij verdedigt zichzelf en een ander rent misschien wel hard weg .
Helaas wordt er te snel gezegt dat een paard vals is ...