Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horseygirlyx
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-05-24

Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 21:45

Hoi allemaal!!

Ik heb even een vraagje,

Ik wil namelijk mijn eerste eigen paard kopen en ik heb wat contact gehad met mensen die paarden te koop aanbieden binnen mijn budget, maar die zijn allemaal rond de 17/18 jaar. Ik sta ook echt dichtbij om een paard over te nemen maar hierdoor krijg ik twijfels.

Nu hoor ik van sommige dat zo’n leeftijd niet uitmaakt en van sommige dat het verstandiger is om voor een jonger paard te gaan. Uiteraard laat ik het paard wel keuren van te voren.

Nu weet ik even niet meer wat ik moet doen. Is zo’n leeftijd echt te oud?

Het betreft gewoon een recreatiepaard. Geen sportpaard of doeleinden voor wedstrijden etc.

Hoop dat jullie kunnen helpen

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:48

Als eerste paard gewoon lekker doen en leren en genieten van een stabiel paard wat al heel wat van de wereld heeft gezien.
Zouden meer mensen moeten doen.

future_vet
Berichten: 2623
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:50

Ouderdom komt vaak wel met gebreken. Dus als er enkel oudjes uit de zoektocht komen ivm budget vraag jezelf dan wel af als je paardje op een gegeven moment bijvoorbeeld dagelijks medicatie nodig heeft of je ook die kosten kan gaan dragen.

maralyn

Berichten: 10455
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:53

Ik ken genoeg paarden die met 15 op zijn en ook genoeg paarden die met 27 nog elke dag een uur lopen.

Het ene paard is eerder oud dan de ander.
Paard van een vriendin van me, startte L2 met een 21 jarige.
Is gestopt met rijden, omdat ze moeder werd. Is nu een hele leuke kinderpony geworden.

Nyaleti

Berichten: 6309
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:53

Dan is een keuring extra belangrijk.
Evt direct op Cushing laten checken?

En je afvragen of je kwaaltjes en aangepaste zorg kan waar maken / betalen / managen.

Met dieren is het sowieso geluk hebben. Mijn eerste pony was 19 toen ik hem kreeg. Tot 25 jaar (incl een jaar rust door peesblessure) wedstrijden gestart. Je kan nooit zeggen wat de toekomst brengt natuurlijk.

Freyr
Berichten: 702
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:54

Mijn paard was 22 en nu bijna 27: Ik heb zó veel van haar geleerd en zoveel plezier ermee. Een paard wat al veel heeft gezien is goud waard, echt.

Ik zou ook absoluut zeggen: Laat de leeftijd je niet tegen houden. Houdt er wel rekening mee dat ze geen 20 jaar meer mee gaan en dat je soms tegen wat ouderdomsdingetjes tegen aan kan lopen (mijn paard moet in de winter echt wel even opstarten). Als jij denkt ja, dit is het paard: Ga ervoor!

Ze kunnen op deze leeftijd alleen vaak niet meer verzekerd worden, maar ik verzeker mijn paarden ook niet.

Sababber

Berichten: 2721
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:58

Leeftijd is ook best wel ras afhankelijk, mijn pony kreeg ik pas op haar 21ste en heeft tot haar 28ste geen pas kreupel gelopen. Toen was ze ineens op.

Over een fries wordt vaak gezegd dat 20 oud is, bij trekpaarden zelf al bij 16. Dus het is ook een beetje de vraag wat voor ras of type het is.

Met geen een paard heb je garanties dat ze gezond blijven of lang meegaan. Het blijft uiteindelijk toch een gok..

Zebrastreep

Berichten: 9833
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:00

Mijn eerste paard was ook 17 op het moment dat ik haar kocht. Ik heb er geen spijt van gehad , ik reed haar al een jaar en wist dat ik er een betrouwbaar en fijn paard voor kreeg. En overigens ook een gezond en sterk paard. Ik heb haar niet laten keuren , wel haar 2 jaar later laten dekken. Ze begon toen wel echt meer artrose te krijgen. Ze is nu 25 en ik heb haar uiteraard nog steeds. Ik ga nu wel meer verder met haar dochter.

Ik vond een ervaren paard die alles al een keer had gezien prettig om goed ervaring mee op te doen. Een jong paard had ik op dat moment nog geen plezier uit gehaald en was nog teveel een uitdaging.

FleurSandro

Berichten: 1809
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:12

Mijn eerste pony was bijna 17. Geen enkel moment spijt van gehad. Uiteindelijk op bijna 23 jarige leeftijd overleden aan hevige koliek waar we niks meer voor konden betekenen. Daarna een 2 jarige gekocht die inmiddels 6 is.

Zonnebloem24
Berichten: 69
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:13

Persoonlijk zou ik het wel te oud vinden, maar ook een beetje afhankelijk van het ras (en geluk hebben) sommige lopen op hun 28ste gewoon nog prima, dan kun je er 10 jaar plezier aan beleven.

horseygirlyx
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 22:20

Zonnebloem24 schreef:
Persoonlijk zou ik het wel te oud vinden, maar ook een beetje afhankelijk van het ras (en geluk hebben) sommige lopen op hun 28ste gewoon nog prima, dan kun je er 10 jaar plezier aan beleven.



Ze is een kwpn’r uit rubiquilxfurore.. ik weet niet precies hoe het zit met leeftijden van kwpn’rs?

horseygirlyx
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 22:23

future_vet schreef:
Ouderdom komt vaak wel met gebreken. Dus als er enkel oudjes uit de zoektocht komen ivm budget vraag jezelf dan wel af als je paardje op een gegeven moment bijvoorbeeld dagelijks medicatie nodig heeft of je ook die kosten kan gaan dragen.



Dankjewel voor je reactie!

Hier houd ik zeker rekening mee! Ik vind het alleen niet waard om een paard van 10.000 euro te kopen als ik het enkel voor recreatie ga gebruiken om het zo te zeggen. Ik bespaar natuurlijk het liefst zoveel mogelijk zodat ik inderdaad een groot genoeg potje over heb voor mocht er eventueel meer nodig zijn.

pluisje88

Berichten: 8110
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:30

Mijn eerste paard was 21 toen ik hem kocht en daar heb ik 3 jaar veel plezier van mogen hebben. Toen overleed hij. Ik had 20 jaar rij ervaring maar op een manege en bijrijdpaarden. Helemaal alleen een paard gezond houden vond ik wel een hele verandering. Kamulet was mijn perfecte eerste eigen paard. Zonder hem had ik mijn tweede paard niet kunnen hebben want die is veel uitdagender. Ik heb er nooit spijt van gehad.

Ik kende de geschiedenis van dit paard wel trouwens. Vanaf z’n 6e ofzo weet ik wie de eigenaren zijn geweest en wat er ongeveer met heb aan de hand was geweest. En de prijs was er ook naar hoor. De eigenaar wilde heel graag een fijne plek voor hem. Ze wilde al jaren een jonger paard maar heeft dat nooit gedaan omdat ze deze niet wilde afserveren de handel in. Dit was een mooie oplossing voor ons allebei.

Celebi
Berichten: 3795
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:34

Ik kocht er eentje op zijn 20e. Ik kende hem wel al 10 jaar, maar hij kwam dus op zijn 20e voor mij helemaal uit het buitenland. Beste keuze ooit. Hartstikke fit en echt mijn maatje voor het leven. Maar ik heb zoveel commentaar gehad dat ik niet aan zo'n oud paard moest beginnen en of ik wel niet wist wat ik me op mijn hals haalde..

Weet je wat het is, een paard kan prima 30 worden en dan is 18 echt nog niet oud. Je kan ook een paard van 7 kopen die maar 8 mag worden. Je weet het gewoon niet. Tuurlijk, met ouderdom komen gebreken en als er iets aan de hand is herstelt het vaak minder goed. Ouderdomsziekten zoals PPID of zaken als een slecht gebit en moeilijker op gewicht blijven kunnen zich langzaamaan gaan aandringen. Maar paarden zijn toch wel duur, hoe je het went of keert.

Heb je het gevoel dat het paard echt bij je past en jullie samen een mooie tijd tegemoet kunnen gaan? Dan zou ik de leeftijd echt ondergeschikt vinden. Mits het dier nu natuurlijk wel gewoon nog prima in conditie is en gezond is. Echte problemen wil je liever niet kopen want die krijg je vanzelf namelijk. Maar verder gewoon je hart volgen en kijken hoe het loopt.

De mijne wordt dit jaar 24 en dat zijn dus al mooi bijna vier jaren samen hier. Vier jaar vol mooie herinneringen. <3

hwn
Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:35

Geen antwoord op je vraag, maar toch wel redelijk on topic: als het om budget gaat: anders even rondkijken in België? Heb de indruk dat de prijzen veel lager zijn, paarden boven de 10 000 zie ik hier niet vaak voorbijkomen hoor.

Roulette_
Berichten: 1065
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:39

Toen ik mijn destijds 15-jarige merrie kocht zei mijn instructrice ‘als ze zo gezond deze leeftijd heeft bereikt, gaat ze zo nog 10 jaar mee’. Dat lijkt ze behoorlijk goed waar te gaan maken; ze is nu bijna 21 (merk ik niets van), we hebben onze eerste Z1 dressuur winstpunt binnen en het belangrijkste: nog steeds ben ik iedere dag zo blij met haar!

Zou wel laten keuren en misschien iemand met veel kennis die jou ook kent mee laten kijken? Wat eerder iemand schreef, sommige paarden zijn met 15 al echt oud en sommige worden schijnbaar moeiteloos 25+, mijn instructrice heeft mij heel goed kunnen helpen de net-niets eruit te filteren. Verder zou ik me in jouw situatie niet tegen laten houden door deze leeftijd, als ze gezond is.

horseygirlyx
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 22:47

Celebi schreef:
Ik kocht er eentje op zijn 20e. Ik kende hem wel al 10 jaar, maar hij kwam dus op zijn 20e voor mij helemaal uit het buitenland. Beste keuze ooit. Hartstikke fit en echt mijn maatje voor het leven. Maar ik heb zoveel commentaar gehad dat ik niet aan zo'n oud paard moest beginnen en of ik wel niet wist wat ik me op mijn hals haalde..

Weet je wat het is, een paard kan prima 30 worden en dan is 18 echt nog niet oud. Je kan ook een paard van 7 kopen die maar 8 mag worden. Je weet het gewoon niet. Tuurlijk, met ouderdom komen gebreken en als er iets aan de hand is herstelt het vaak minder goed. Ouderdomsziekten zoals PPID of zaken als een slecht gebit en moeilijker op gewicht blijven kunnen zich langzaamaan gaan aandringen. Maar paarden zijn toch wel duur, hoe je het went of keert.

Heb je het gevoel dat het paard echt bij je past en jullie samen een mooie tijd tegemoet kunnen gaan? Dan zou ik de leeftijd echt ondergeschikt vinden. Mits het dier nu natuurlijk wel gewoon nog prima in conditie is en gezond is. Echte problemen wil je liever niet kopen want die krijg je vanzelf namelijk. Maar verder gewoon je hart volgen en kijken hoe het loopt.

De mijne wordt dit jaar 24 en dat zijn dus al mooi bijna vier jaren samen hier. Vier jaar vol mooie herinneringen. <3



Dankjewel voor je reactie. Ik heb veel paarden bekeken maar bij dit paard had ik echt het beste gevoel. Degene die met mij mee waren zagen ook dat ik bij deze merrie gewoon het meest straalde. Ik had voor mijn gevoel echt die klik en het enige wat me zou tegenhouden is dus de leeftijd en daarom dacht ik laat me toch nog even advies vragen. Tot nu toe voornamelijk positief :).

simongek

Berichten: 5348
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:52

Ik zou er zelf niet aan beginnen. Tuurlijk zijn er mensen die mazzel hebben en nog fitte paarden van die leeftijd hebben.

Wat ik om mij heen zie is dat paarden eenmaal in de 20 toch wel wat gaan mankeren, minder fit worden etc.

En wat ga je doen als dat gebeurt?

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 01:45

Wat bedoel je met recreatie?

Mijn pony wordt er 20 dit jaar en loopt nog in de wedstrijden, zelfs beter dan ooit. Paarden hier op stal zijn ook allemaal dik boven de 20 kunnen doorgereden worden, zij het aangepast (op op pensioen omwille van eigenaar zonder tijd maar paard kan nog prima).
Ik zou het dus zeker aandurven met het doel op wandelingen van 5-15 km en licht bakwerk, b/L proefje maar niet als je meer wil.

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 07:39

Mijn allereerste verzorgpaard ben ik begonnen toen ze 23 jaar was. Ik reed toen nog op de manege. Dit was voor mij een mooie manier om te leren wat er allemaal bij komt kijken bij een eigen paard. De eigenaresse woonde in het buitenland dus ik had eigenlijk gewoon de dagelijkse verzorging. We hebben haar afgelopen najaar op haar 31e laten gaan.

Ik heb afgelopen februari mijn allereerste eigen paard gekocht. Door alle nattigheid heb ik haar pas vorige maand kunnen verhuizen. Ik heb ook erg zitten twijfelen/stoeien wat nu te doen met de leeftijd. Ik wil er gewoon mee kunnen lessen en lekker mee naar buiten kunnen gaan. Een jaar of 10 a 12 was ideaal geweest, maar de halfzus van een paard wat ik al veel reed kwam op mijn pad. Dit voelde gewoon heel fijn en vertrouwd aan. Zij wordt volgende maand 16 jaar. Ik ben er uiteindelijk toch voor gegaan.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 07:44

Op zich is het geheel aan het paard of deze oud is op die leeftijd of juist niet. Onze kwpn merrie liep met 23 nog volop voor de wagen in de bos met gemak ritten van een 3 uur met hele stukken galop er in. Ze liep de jonkies er met gemak uit. Heb ze ook gehad die met 18 al oud waren.
Bedenk goed dat als ze ouder worden er ook vaak meer zorg komt en vaak de daarbij behorende kosten die elke maand weer terug komen. Overleg met dierenarts waar je laat keuren of het paard bij je verwachtingen past.

Maritelisab
Berichten: 1109
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 07:54

Hier 1 die een vriendin van mij in 2019 heeft aangeschaft. Dit jaar wordt hij 27.
Er wordt nagenoeg elke dag iets met hem gedaan en ik start zelfs nog wedstrijden (L1).

Het is echt per paard verschillend. Mijn ervaring is dat je er wel echt enorm veel van kan leren en genieten.
Houd er inderdaad wel rekening mee dat ze aan sneller dingen kunnen mankeren.

Nimber

Berichten: 26556
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:06

Gewoon doen! Een lesklant van mij heeft 2 jaar terug een 21 jarig manege paard gekocht. Zij maken dit weekend op 23 jarige leeftijd hun z2 debuut. ( paard is niet eerder geklasseerd geweest en was al heel erg lang manege paard)

Een andere lesklant heeft haar 30 jarige merrie dit jaar met pensioen gedaan. Zij reed m dressuur met haar en vorig jaar op 29 jarige leeftijd liep ze nog de 4 daagse in Epe (15/30 km per dag)

Zeker als je doel is recreatief rijden kan dat paard misschien nog super lang met je mee.
Je hebt t niet voor t zeggen.
Mijn 8 jarige merrie lag ineens dood in de wei, spontane aorta scheuring en een 4 jarige van mij ging dood aan koliek. Leeftijd zegt niets

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34754
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:39

Wij hebben de pony van onze dochter gekocht toen hij 21 was. Hij heeft wel gebitsproblemen door zijn leeftijd inmiddels heeft hij aan tandarts kosten meer gekost dan de aanschaf prijs maar we hebben er nog geen dag spijt van gehad. Hij is zo leuk en dochter heeft er zoveel van geleerd. Hij is nu 25, vorig jaar kreeg hij helaas een peesblessure en dachten we aan pensioen maar hij denkt dat zelf anders over. Pees is weer ok, en hij is helemaal blij dat hij weer wat mag doen.

Ik zou het dus wel aandurven, om een ouder paard te kopen. Zeker met het doel wat jij voor ogen hebt.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:42

Voor jouw doel zou ik ook zeggen, doen.

Wel even laten keuren, oudere paarden kunnen wat sneller gaan mankeren (hoeft niet) zaken om even goed naar te kijken zijn eventuele beginnende artrose, gebit en PPID. Ik zou alleen klinisch keuren, dan komt als het goed is bovenstaande wel naar voren.