Moeilijk verkoopbaar paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49246
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Moeilijk verkoopbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 19:32

Ik vind hem ook leuk hoor! Als ik op zoek was zou het best iets kunnen zijn. Daar zitten toch meer mensen op te wachten? Op een knappe en hele brave die niet zo groot is?

Popstra
Berichten: 13773
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Moeilijk verkoopbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 19:39

Waarom willen jullie zo graag dat een paard al op voorhand door eigenaren gekeurd is!?

Je verkoopt een paard toch enkel als het gezond is en geen makke vertoond!?

Ik vertrouw dus juist nooit op een melding clean Xrays.

Lekker zelf keuren door je eigen gekozen arts als je een paard op het oog hebt.

BigOne
Berichten: 38295
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 19:39

Een vriendin van mij had ooit een merrie goedkoop gekocht want te klein voor eigenaar, was 1.62 met 4. Hij had beter kunnen wachten want met 8 was ze 1.70 en een topper in springen en eventing.
Met 4 zegt hoogte lang niet alles, goede voeding, goede training en kan zo maar de lucht ingaan tot een jaar of 7,8.

mavantos

Berichten: 3603
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 19:49

Popstra schreef:
Waarom willen jullie zo graag dat een paard al op voorhand door eigenaren gekeurd is!?

Je verkoopt een paard toch enkel als het gezond is en geen makke vertoond!?

Ik vertrouw dus juist nooit op een melding clean Xrays.

Lekker zelf keuren door je eigen gekozen arts als je een paard op het oog hebt.


Mensen laten ze vrijwel altijd over keuren, maar tegenwoordig is het normaal dat je de keuring altijd zelf betaald als koper. Dus ook bij afkeuren.

Dan is het fijn als het paard al een keer goed is geweest. Dan heb je een grotere kans dat dit nu nog steeds zo is. Overigens laat ik altijd de röntgenfotos die er al zijn eerst beoordelen door mijn eigen arts. Als ze dan als iets geks zien dan ga ik niet eens over tot keuren.

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:41

Popstra schreef:
Waarom willen jullie zo graag dat een paard al op voorhand door eigenaren gekeurd is!?

Je verkoopt een paard toch enkel als het gezond is en geen makke vertoond!?

Ik vertrouw dus juist nooit op een melding clean Xrays.

Lekker zelf keuren door je eigen gekozen arts als je een paard op het oog hebt.


Dat is heel normaal bij de dressuurpaarden, veel van wat ze zeggen dat niet gekeurd is, is eigenlijk niet goed op de foto's. Als kopers bij ieder paard zelf de keuring moeten betalen en er worden er 3 afgekeurd dan zijn ze al een klap geld kwijt. Daarnaast als verkoper wil je ook weten wat je verkoopt, kun je ook de prijs op aanpassen en het voorkomt trammelant later.

Bij sommige advertenties staat ook: is gekeurd ipv is goedgekeurd voor de sport. Dan weet je ook al dat er bemerkingen zijn en is de prijs daar wellicht al op aangepast of nog op af te dingen. Oftewel, het geeft een heleboel waardevolle informatie.

BeFunny

Berichten: 10572
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:44

Elisa2 schreef:
Popstra schreef:
Waarom willen jullie zo graag dat een paard al op voorhand door eigenaren gekeurd is!?

Je verkoopt een paard toch enkel als het gezond is en geen makke vertoond!?

Ik vertrouw dus juist nooit op een melding clean Xrays.

Lekker zelf keuren door je eigen gekozen arts als je een paard op het oog hebt.


Als kopers bij ieder paard zelf de keuring moeten betalen en er worden er 3 afgekeurd dan zijn ze al een klap geld kwijt.


Dat gaat hier niet op.
Want verkoper betaald het als paard niet goed wordt gekeurd heel netjes. En het voordeel daaraan is dat koper kan bepalen wie hem keurd.

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Moeilijk verkoopbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:45

Ik praat ook over het algemeen, wat Kabayo biedt is heel netjes. Komen alleen nog altijd wel het geld voor de keuringskosten bij de vraagprijs. En voor sommige mensen is dat dan teveel.

BeFunny

Berichten: 10572
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:48

Elisa2 schreef:
Ik praat ook over het algemeen, wat Kabayo biedt is heel netjes. Komen alleen nog altijd wel het geld voor de keuringskosten bij de vraagprijs. En voor sommige mensen is dat dan teveel.



Dat weet je toch vooraf.
Vind je het allemaal te duur dan zoek je verder. Dan is dit paard in een te hoge prijsklasse voor die persoon.
Of je gaat in gesprek en vraagt of de verkoper de keurings kosten op zich wil nemen. Bij serieuze interesse ga je sowieso contact opnemen en dingen vragen lijkt me.

anjali
Berichten: 15108
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:54

Elisa2 schreef:
Ik vindt B ook geen meerwaarde hebben, 4 en en paar keer L gestart zijn door een prof wel.

Of deze met deze stokmaat 15 op zal brengen weet ik niet, de vraag of of je het er uit krijgt voor wat je er in stopt. Maar misschien ook wel, hij is knap en een prof weet ze vaak al snel wat beter te krijgen in de gangen. Maar alles valt of staat met eerst kijken of hij goed is op de foto, als dat niet zo is dan moet je er ook niet in investeren.

Ik vind het wel uitmaken dat een paard al in de B gestart zou zijn omdat hij dan al wedstrijdervaring heeft in de zin van concoursen en het gedoe eromheen kennen en er stressbestendig genoeg voor zijn.

anjali
Berichten: 15108
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:58

Elisa2 schreef:
Popstra schreef:
Waarom willen jullie zo graag dat een paard al op voorhand door eigenaren gekeurd is!?

Je verkoopt een paard toch enkel als het gezond is en geen makke vertoond!?

Ik vertrouw dus juist nooit op een melding clean Xrays.

Lekker zelf keuren door je eigen gekozen arts als je een paard op het oog hebt.


Dat is heel normaal bij de dressuurpaarden, veel van wat ze zeggen dat niet gekeurd is, is eigenlijk niet goed op de foto's. Als kopers bij ieder paard zelf de keuring moeten betalen en er worden er 3 afgekeurd dan zijn ze al een klap geld kwijt. Daarnaast als verkoper wil je ook weten wat je verkoopt, kun je ook de prijs op aanpassen en het voorkomt trammelant later.

Bij sommige advertenties staat ook: is gekeurd ipv is goedgekeurd voor de sport. Dan weet je ook al dat er bemerkingen zijn en is de prijs daar wellicht al op aangepast of nog op af te dingen. Oftewel, het geeft een heleboel waardevolle informatie.

Ja, soms staat er: "Keuringsrapport aanwezig" maar niet wat er op dat rapport vermeld staat.

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:58

BeFunny schreef:
Elisa2 schreef:
Ik praat ook over het algemeen, wat Kabayo biedt is heel netjes. Komen alleen nog altijd wel het geld voor de keuringskosten bij de vraagprijs. En voor sommige mensen is dat dan teveel.



Dat weet je toch vooraf.
Vind je het allemaal te duur dan zoek je verder. Dan is dit paard in een te hoge prijsklasse voor die persoon.
Of je gaat in gesprek en vraagt of de verkoper de keurings kosten op zich wil nemen. Bij serieuze interesse ga je sowieso contact opnemen en dingen vragen lijkt me.



Natuurlijk, maar zoiets kan net een reden zijn waarom mensen bij een twijfelgeval niet komen kijken.

Ik vertel alleen maar wat mijn ervaringen ermee zijn, al gekeurd zijn is voor veel mensen toch een pre.

Anjali:
Of paard is gereden die hem alles verkeerd aan heeft geleerd omdat ze in de B moesten beginnen. :+ Het is maar net hoe je het bekijkt, al begrijp ik wel wat je zegt. :)

grauwman

Berichten: 2686
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 10:07

Popstra schreef:
Waarom willen jullie zo graag dat een paard al op voorhand door eigenaren gekeurd is!?

Je verkoopt een paard toch enkel als het gezond is en geen makke vertoond!?

Ik vertrouw dus juist nooit op een melding clean Xrays.

Lekker zelf keuren door je eigen gekozen arts als je een paard op het oog hebt.


Was het maar waar dat er alleen maar gezonde paarden verkocht werden. Afgelopen maanden met stalgenoot mee geweest zij had 2 paarden laten keuren waar flinke ks uit is gekomen. Paarden worden dezelfde dag opnieuw aangeboden met melding dat de koper afgehaakt is. Ging om bedragen boven de 20.000

Zo jammer dat een aantal rotte appels het verzieken voor een ander.

996981
Berichten: 9751
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 10:23

grauwman schreef:
Popstra schreef:
Waarom willen jullie zo graag dat een paard al op voorhand door eigenaren gekeurd is!?

Je verkoopt een paard toch enkel als het gezond is en geen makke vertoond!?

Ik vertrouw dus juist nooit op een melding clean Xrays.

Lekker zelf keuren door je eigen gekozen arts als je een paard op het oog hebt.


Was het maar waar dat er alleen maar gezonde paarden verkocht werden. Afgelopen maanden met stalgenoot mee geweest zij had 2 paarden laten keuren waar flinke ks uit is gekomen. Paarden worden dezelfde dag opnieuw aangeboden met melding dat de koper afgehaakt is. Ging om bedragen boven de 20.000

Zo jammer dat een aantal rotte appels het verzieken voor een ander.

En wat was het klinische beeld? Ks leidt lang niet altijd tot problemen.

Citaat:
Overriding spinous processes of the thoracolumbar vertebrae of horses is common. Only a small per- centage of these horses become clinically painful through their backs. However, the condition is 3 times more likely in horses that present to a veter- inarian with back pain. Thoroughbred horses, horses used for dressage, horses 5 years of age or
less, and horses with 5 or more vertebra overriding are much more likely to develop back pain caused by the kissing spines. Medical treatments designed to reduce pain and induce muscle relaxation, combined with routine exercise to stretch and strengthen the back, are very effective and can keep the majority of affected horses working.

https://www.cabidigitallibrary.org/doi/ ... 0123295117

anjali
Berichten: 15108
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 10:24

@Elisa2: Maar, als je zeker wilt weten dat vorige eigenaren een paard niets verkeerds hebben aangeleerd dan kun je het beste een absoluut groene kopen. Echter, dan moet je hem alles zelf aanleren en niet iedereen kan dat! Of wil dat, sommigen willen een paard waar ze zelf meteen mee kunnen beginnen, zeg maar, opstappen en wegrijden. Die mogen dan meer kosten dan de groene.

Bowo
Berichten: 2819
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Moeilijk verkoopbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 10:57

Het is ook weer niet heel raar dat er alleen staat dat een paard gekeurd is. Paarden worden immers nog steeds niet goed- of afgekeurd, er wordt een advies gegeven. Het is aan de eventuele koper om te bepalen of de gevonden afwijkingen een probleem zijn of niet. Het kan natuurlijk ook prima dat iemand een paard laten keuren, laat staan om afwijking x en dat de volgende koper daar uberhaupt nooit over zou hebben geklaagd.

BeFunny

Berichten: 10572
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:00

BeFunny schreef:
Elisa2 schreef:

Dat weet je toch vooraf.
Vind je het allemaal te duur dan zoek je verder. Dan is dit paard in een te hoge prijsklasse voor die persoon.
Of je gaat in gesprek en vraagt of de verkoper de keurings kosten op zich wil nemen. Bij serieuze interesse ga je sowieso contact opnemen en dingen vragen lijkt me.



Natuurlijk, maar zoiets kan net een reden zijn waarom mensen bij een twijfelgeval niet komen kijken.



Ook een reden om juist wel te kijken. Als er namelijk wel gekeurd zou zijn. Zou ik toch zelf bij aankoop ook laten keuren. Die kosten heb je dus toch.
Nu is èèn en ander mogelijk in goed overleg met de verkoper.
Ik zie eigenlijk alleen maar groene vinkjes. Helaas ben ik niet opzoek maar ik zie geen reden om het anders aan te pakken dan dat ze nu al doet.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:39

Popstra schreef:
Waarom willen jullie zo graag dat een paard al op voorhand door eigenaren gekeurd is!?

Je verkoopt een paard toch enkel als het gezond is en geen makke vertoond!?

Ik vertrouw dus juist nooit op een melding clean Xrays.

Lekker zelf keuren door je eigen gekozen arts als je een paard op het oog hebt.


Dat is heel normaal bij de dressuurpaarden, veel van wat ze zeggen dat niet gekeurd is, is eigenlijk niet goed op de foto's. Als kopers bij ieder paard zelf de keuring moeten betalen en er worden er 3 afgekeurd dan zijn ze al een klap geld kwijt. Daarnaast als verkoper wil je ook weten wat je verkoopt, kun je ook de prijs op aanpassen en het voorkomt trammelant later.

Bij sommige advertenties staat ook: is gekeurd ipv is goedgekeurd voor de sport. Dan weet je ook al dat er bemerkingen zijn en is de prijs daar wellicht al op aangepast of nog op af te dingen. Oftewel, het geeft een heleboel waardevolle informatie.[/quote]
Ja, soms staat er: "Keuringsrapport aanwezig" maar niet wat er op dat rapport vermeld staat.[/quote]
dat is makkelijk even na te vragen toch?

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:40

Ik denk dat het zelf laten keuren ook meer voor de zekerheid van de verkopende partij is. Die kan dan makkelijker aangeven dat die bij afkeuren niet de kosten op zich neemt omdat het paard eerder gewoon was goed gekeurd/er geen bemerkingen waren. En er zullen ook vast wel kopers zijn die daar genoegen mee nemen.

996981
Berichten: 9751
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 12:42

BrankaZ schreef:
Ik denk dat het zelf laten keuren ook meer voor de zekerheid van de verkopende partij is. Die kan dan makkelijker aangeven dat die bij afkeuren niet de kosten op zich neemt omdat het paard eerder gewoon was goed gekeurd/er geen bemerkingen waren. En er zullen ook vast wel kopers zijn die daar genoegen mee nemen.

Daarnaast bepaald de gezondheid van een paard voor een groot gedeelte de prijs.

grauwman

Berichten: 2686
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 13:38

@996981 dat maakt als er veel geld voor gevraagd wordt niet uit. Ik snap dat iemand zo'n dier laat staan zeker als de DA geen positief advies geeft, score 5 krijgt en de kans groot is dat dier pijn heeft.

Achteraf hebben we bij dat dier nog eea kunnen achterhalen en bleek deze uit de sale bij een bekende Duitser te komen. Dier is destijds verkocht in Duitsland met verhaal van de bemerking voor weinig geld. De NL verkoper dacht even snel te cashen want mooi papier en plaatje om te zien.

996981
Berichten: 9751
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 13:46

grauwman schreef:
@996981 dat maakt als er veel geld voor gevraagd wordt niet uit. Ik snap dat iemand zo'n dier laat staan zeker als de DA geen positief advies geeft, score 5 krijgt en de kans groot is dat dier pijn heeft.

Achteraf hebben we bij dat dier nog eea kunnen achterhalen en bleek deze uit de sale bij een bekende Duitser te komen. Dier is destijds verkocht in Duitsland met verhaal van de bemerking voor weinig geld. De NL verkoper dacht even snel te cashen want mooi papier en plaatje om te zien.

Wat maakt niks uit? De klinische bevinding bij een rx bemerkinng? Dat maakt zeker wel uit. Er zijn paarden met cystes op het straalbeen die 1,60m springen.

Als drie jarige laat je zo’n paard staan. Is hij 10, altijd in de sport uitgebracht en klinisch goed is het risico een stuk lager dat het dier alsnog last krijgt. Hetzelfde geldt voor ks en alle andere rx bemerkingen.

€20.000 is veel geld. Maar niet voor een goed en gezond paard… het paard met ks kan zonder bemerking zomaar nog een smak meer waard zijn.

Popstra
Berichten: 13773
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Moeilijk verkoopbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:54

Ik weet dat het normaal is maar zou voor mij persoonlijk niks zeggen want ik laat toch zelf keuren. Men kan wel zoveel beweren over dat een paard goed zou zijn omdat het eerder al op de foto is gezet.
Hoor nog te vaak gerotzooi daar mee. Fotos die niet bij het paard hoorde bijv.

Anomien

Berichten: 7393
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 15:55

996981 schreef:
grauwman schreef:
@996981 dat maakt als er veel geld voor gevraagd wordt niet uit. Ik snap dat iemand zo'n dier laat staan zeker als de DA geen positief advies geeft, score 5 krijgt en de kans groot is dat dier pijn heeft.

Achteraf hebben we bij dat dier nog eea kunnen achterhalen en bleek deze uit de sale bij een bekende Duitser te komen. Dier is destijds verkocht in Duitsland met verhaal van de bemerking voor weinig geld. De NL verkoper dacht even snel te cashen want mooi papier en plaatje om te zien.

Wat maakt niks uit? De klinische bevinding bij een rx bemerkinng? Dat maakt zeker wel uit. Er zijn paarden met cystes op het straalbeen die 1,60m springen.

Als drie jarige laat je zo’n paard staan. Is hij 10, altijd in de sport uitgebracht en klinisch goed is het risico een stuk lager dat het dier alsnog last krijgt. Hetzelfde geldt voor ks en alle andere rx bemerkingen.

€20.000 is veel geld. Maar niet voor een goed en gezond paard… het paard met ks kan zonder bemerking zomaar nog een smak meer waard zijn.


20.000 geen geld voor een gezond paard?
Ik denk dat de gemiddelde bokker (en toch we redelijk afspiegeling van de maatschappij) dit wel veel vindt.
Denk dat het bij velen wel ophoud bij 8 a 10.000 euro.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57961
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:12

Anomien schreef:
996981 schreef:
Wat maakt niks uit De klinische bevinding bij een rx bemerkinng? Dat maakt zeker wel uit. Er zijn paarden met cystes op het straalbeen die 1,60m springen.

Als drie jarige laat je zo’n paard staan. Is hij 10, altijd in de sport uitgebracht en klinisch goed is het risico een stuk lager dat het dier alsnog last krijgt. Hetzelfde geldt voor ks en alle andere rx bemerkingen.

€20.000 is veel geld. Maar niet voor een goed en gezond paard… het paard met ks kan zonder bemerking zomaar nog een smak meer waard zijn.


20.000 geen geld voor een gezond paard?
Ik denk dat de gemiddelde bokker (en toch we redelijk afspiegeling van de maatschappij) dit wel veel vindt.
Denk dat het bij velen wel ophoud bij 8 a 10.000 euro.

Als de gemiddelde bokker 8K zou spenderen aan een paard met een chipje en 10K aan een goede trainer zouden ze al veel verder komen. :o :o het probleem is en blijft dat mensen die niks vinden en, en, en, en willen maar daar niets voor willen betalen. Ofwel moet ie drie zijn en bomproof of vijf en klaar om ZZ te lopen maar hij moet ook alleen buiten kunnen en loepzuiver zijn op de RX… liefst voor 6K gekeurd en wel natuurlijk.
Steek nu natuurlijk wat de draak er mee maar in dit topic lees je bv al hoe men reageert op een prima paard dat mits wat begeleiding zo mee op wedstrijd kan van wat ik lees.

Babootje

Berichten: 26317
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:15

Popstra schreef:
Waarom willen jullie zo graag dat een paard al op voorhand door eigenaren gekeurd is!?

Je verkoopt een paard toch enkel als het gezond is en geen makke vertoond!?

Ik vertrouw dus juist nooit op een melding clean Xrays.

Lekker zelf keuren door je eigen gekozen arts als je een paard op het oog hebt.


Omdat de kans dan groter is dat je niet "voor de kat zn viool" keurt.
Overkeuren zou ik ook altijd doen. Maar je loopt minder risico op afkeuring als het paard al eerder gekeurd is geweest. Dus een minder groot risico dat je je geld door de plee trekt.