[VOLG] Mayline, van project naar...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oza04
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-23

[VOLG] Mayline, van project naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 22:47

Hai iedereen!

Het leek mij voor mezelf wel leuk om een topic te starten waar ik wat vorderingen kon plaatsen over mijn 'project' Mayline!

Ze is een nu 7 jarige (maart 2017) tuigmerrie. Laatst gemeten op 1.66 :j
En weegt 540 kilo!

Wij hebben May op 1 December 2023 gekocht nadat ik mijn e pony verkocht. Ze werd geadverteerd als braaf maar wel als een soort projectje. Ze kon namelijk wel eens stil gaan staan bij miscommunicatie of als ze overweldigd raakte.

In de eerste 2 maanden dat ik haar had was het uiteindelijk zo erg dat we met rijden niet meer in zn vooruit gingen, maar ze echt stokstijf bleef staan. Een paar rondjes stappen ging super, wilde ik aandraven? Dat wilde ze echt niet.

Toen ben ik mega veel vanaf de grond gaan doen. En heb dat uitgebouwd naar eerst grondwerken en dan rijden.

Ondertussen gaat ze meeega goed! Hebben we tijdens het longeren ook al eens een sprongetje meegepakt en laat ze alleen maar een stijgende lijn zien!

Onder het zadel is ze meeega werkwillig en heeft echt super fijne gangen. Ze kan ook heeeeuuull goed showen <3

Hieronder zijn wat fotos bijgevoegd en video's zal ik op een later moment nog delen!

Ik zal hierbij een beetje bijhouden hoe de trainingen gaan. Vandaag waren we bezig met trailerladen, dat ging echt meeega vandaag. We zijn van mega veel spanning en rennend de trailer afgaan bij elk speldje dat viel, naar relaxt in de trailer met de stang los tegen haar billen duwend gegaan in een stuk of 8 sessies!

Hopelijk gaan we zaterdag voor het eerst een stukje met de trailer op pad en dan kunnen we binnenkort gaan lessen bij onze vereniging!

Bij de vorige eigenaar!
Afbeelding

De eerste keer buiten in de kleine paddock voor ze de groep in mocht!

Afbeelding
(Hier nog met lange manen hihi)

Eerste keer rijden bij ons thuis (nog veel stress)
Afbeelding

Lekker wandelen buiten! Dat vind ze prachtig, ben benieuwd hoe ze het op buitenrit gaat doen!
Afbeelding

Na haar cranio sacraal behandeling!
Afbeelding

Mijn vriend loopt ondertussen ook zo met haar weg, ze maakt al mega grote stappen!
Afbeelding

En als laatste, daaaagg lange manen hihi. Ik zei vanaf dag 1 al, die gaan eraf.. maar dat gaat nog niet zo makkelijk met een paardje wat een schaar eng vind _/-\o_
Afbeelding

Oza04
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-23

Re: [VOLG] Mayline, van project naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 23:00


boemel

Berichten: 8416
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [VOLG] Mayline, van project naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 23:07

Het spijt me om het te zeggen, maar ik vind het rijden er niet fijn uitzien. Paard veert niet in haar lijf. De benen bewegen, maar ze spaart haar lijf.
Ze oogt ook heel strak aan de voorkant.

Is ze medisch (door een dierenarts) nagekeken?

Hoe loopt ze aan de longeerlijn?

Rocamor

Berichten: 10882
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Mayline, van project naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 23:17

Ik ga - helaas - met Boemel mee. Vind May een erg leuk paard, maar vind haar vooral achter enorm verslechterd tov de eerste keer rijden.

In stap, op het laatste filmpje vroeg ik me ook af of ze niet kreupel loopt.

Nienke1979
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-03-24

Re: [VOLG] Mayline, van project naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 23:54

Laatste filmpje oogde ze kreupel
Rijden ziet er niet fijn en ontspannen uit en loopt ze ook niet in een fijne halahouding

Ik vind het wel een leuk dier maar kan weinig positiefs schrijven over de filmpjes

Oza04
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-23

Re: [VOLG] Mayline, van project naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 11:20

Ik snap wel waar jullie vandaan komen, maar ik weet waar zij vandaan komt. Momenteel is het gewoon naar voor gaan en vraag ik niet veel van haar.

Ze heeft een hele tijd niet naar voor gedurft dus vind dit al een hele verbetering. Dat het er niet uitziet ben ik het compleet mee eens. Hand doe ik ook niets mee, wil dat ze meer de hand aanneemt maar ze wilt zelf kin op de borst, daar hou ik me nu niet mee bezig. Mijn doel is vooral, blijven draven en niet meer ineens stil gaan staan. Dat gaat nu goed en daar doelde ik op, niet op dat ze zo fijn en mooi loopt.

Vanwege haar verleden (waar ik van tot het inrijden van weet) vind ik dit allemaal niet gek en weet ik waar dingen vandaan komen.

In de laatste 2 filmpjes had ze ook nog wel spanning, ze vind de kantine erg eng en de andere korte zijde net zo. We kunnen er nu al wat meer langs maar echt ontspannen is het niet.

Kreupel vind ik niet, maar vind idd wel dat die niet helemaal lekker door t lijf liep. Daarom heb ik er ook al even niet opgezeten om te werken aan de hand.

Rocamor

Berichten: 10882
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Mayline, van project naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 11:32

Sorry, maar ben het niet met je eens dat je niks doet met de hand en dat ze uit zichzelf er zo achter kruipt. Ik heb de laatste twee filmpjes nog eens bekeken en ik zie nergens waslijntjes tgv er uit zichzelf achter kruipen. Wel lijk ik een aantal keren te zien dat ze haar neus richting boeg trekt in het ritme dat zij en dus jij hebt.

Ik denk dat ik met dit paard, mits geen gebreken, vooral handen naar voren en lange lijnen zou rijden en daarmee proberen meer schakelen vanuit je zit en minder met de (in mijn ogen) die handrem erop.

7ofhearts

Berichten: 2791
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: [VOLG] Mayline, van project naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:25

Dat hele fijne rijden zie ik ook niet terug.
Ik zou helemaal terug gaan naar de basis qua vertrouwen kweken en qua rijden.
Maar bovenal eens kijken hoe haar lijf in elkaar steekt qua spanning en dat als eerste onder handen nemen voor je er überhaupt een zadel op legt.
De hals vind ik geen fijn plaatje.

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] Mayline, van project naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:46

Waarom ga je in dat eerste filmpje van 1,5 week geleden doorzitten? Hier is je paard echt nog niet aan toe en maakt dat hij zich meer en meer vast zal gaan houden in die bovenlijn. Op het tweede filmpje waarbij je licht-rijdt ziet je dat hij zich makkelijker loslaat daarin. Je wilt veel te snel veel te veel. Doorzitten en je paard meer bij elkaar proberen te rijden, als hij nog zo moeilijk beweegt is gewoon een No Go. Paard op eigen benen leren lopen, lengte in die hals zien te krijgen en ontspanning in de bovenlijn is echt het enige waar je nu mee bezig zou mogen zijn. Er zit echt geen spier meer op zijn lijf, dus vraag geen dingen en aanspanning waar hij gewoon echt nog niet aan toe is.

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:07

Het viel mij in het eerste filmpje gelijk op hoe hij zijn staart draagt. Is zijn rug wel eens nagekeken? Het zou mij niet zoveel verbazen als hij last heeft van zijn rug gezien het sterrenkijken en hoe hij zijn staart draagt. Er zitten zeker betere stukjes tussen met het rijden maar ik vraag het me wel af. Verder vind ik het wel een leuk paard.
Kreupel vind ik hem niet maar hij moet duidelijk nog wel veel leren. :)
Laatst bijgewerkt door Eretria op 11-04-24 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7919
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [VOLG] Mayline, van project naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:12

Normaal ben ik altijd vrij kritisch maar in dat laatste filmpje vind ik haar best oke lopen hoor. Het lijkt me wat work in progress, ze weet gewoon nog niet hoe ze haar lichaam goed moet gebruiken maar ze doet goed haar best. Dat stukje doorzitten zou ik ook nog niet zo snel doen, lekker voorwaarts door het lijf. Maar ik zie geen kreupelheid. Als je ziet waar TS met haar vandaan komt vind ik het er al best fijn uit zien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Mayline, van project naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:26

Serieus? Ze loopt achter duidelijk niet rad in het laatste filmpje.

dioni

Berichten: 827
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:30

Eens met earth. Ik zie een paard wat nog veel moet leren. Die onregelmatigheid die jullie zien als kreupelheid lijkt mij een paard dat het eng vindt daar en opzij wil stappen, ts voorkomt dat.
Ja zij loopt te diep, en houdt zich strak bij vlagen.
Work in progress inderdaad

dioni

Berichten: 827
Geregistreerd: 05-08-12

Re: [VOLG] Mayline, van project naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:31

Misschien iets kramperig? Ik zie geen kreupel paard in draf.

Anomien

Berichten: 7391
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:29

Ik zie zeker een paard die nog zat kan groeien. En een onwijs gaaf karakter. Leuk dier om te zien.
Onder het zadel ook leuk.
Dus ja… ik snap deze aankoop wel. Leuk project!

Maar met bovenstaand commentaar en terug naar de basis met meer ontspanning kun je er nog wel eens een topper uit krijgen. Ze is enorm braaf zo te zien. Want dat staken komt niet uit onwil.

Succes en laat haar eens nakijken.
Zou het erg leuk vinden meer te zien!

different1
Berichten: 3636
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 17:02

Ik vind het een erg leuk paard!
En je rijd d'r ook echt netjes.

Doorzitten zou ik voorlopig niet doen, ze loopt daar onder haar tempo en dat kost nog veel kracht.
Ook galopperen zou ik nog niet teveel doen, ze is nog behoorlijk scheef, daar hangt de staartdracht ook mee samen.
Ik zou daar eerst in stap en draf aan werken (ze draaft heel makkelijk, dus daar kun je mooi gebruik van maken), de galop over een paar weken of zelfs maanden pas weer meenemen en dan vooral richten op korte stukken die goed gaan, een beetje hard/voorwaarts is niet erg.
Ik zou haar iets meer over de rug en met meer lengte willen zien en daarin ook zeker wat zijwaarts mee gaan nemen, dat kan ook mooi met grondwerk/werken aan de hand.
Het is duidelijk een project maar wel een hele leuke en je hebt al grote stappen gemaakt!

Ik ben benieuwd naar de voortgang en denk dat je over een jaar niet weet wat je ziet, in positieve zin.

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: [VOLG] Mayline, van project naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 18:52

Ik zie onrust bij het hoofd en jou handen, wat een negatief effect op elkaar heeft. Het hoofdschudden van je paard zorgt voor bewegende handen bij jou, wat weer tot gevolg heeft dat je paard onrust ervaart. Ik vind ook dat je je teugels erg kort houdt. Probeer haar wat meer ruimte te geven, je teugels wat langer te doen en lekker voorwaarts blijven rijden zodat ze zelf de ontspanning op kan zoeken.

Marigold

Berichten: 12587
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:00

Wat leuk, een tuiger!
Wat mij opvalt aan de stand foto is dat het paard (ook voor een tuiger) een heel lange rug heeft.
Een tuiger is natuurlijk meer gefokt als show en trek paard en niet zozeer om te dragen.
Allemaal redenen om het echt goed op te bouwen. Rustig het paard sterker maken en helpen zijn balans te vinden ohz.
Super hoe lief je voor hem bent en hoe geduldig je hem al begeleid waardoor hij al niet meer staakt. Tuigers tonen vaak ook heftiger dan ze eigenlijk zijn. Bedoel, ze showen snel en maken poeha, maar echt out of control raken ze (m.i.) niet zo heel snel.

Heel veel succes met je paard! Zou leuk zijn om je vorderingen te kunnen volgen op bokt. :j

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:23

Dacht bij het lezen van de reacties echt een verschrikkelijk beeld te zien, maar euhm, ik vind het er eigenlijk al vrij goed uitzien. Ze lijkt wel moeite te hebben met ontspanning en coördinatie, maar zie toch ook niets alarmerend. Zou dit vooral proberen verbeteren met longeren met hulpteugel zoals gogue en afwisselend ook balkjes introduceren.
Zou het wel een vaste termijn geven waarin je echt verbetering moet gaan zien. Indien verbetering van gedrag/ontspanning uitblijft zou ik ze wel medisch laten checken. Het lijkt wel dat ze heel groen/ongetraind is, klopt dat ?

Edit: ik zie nu pas in je startbericht dat je haar al meer als een jaar hebt, hoe vaak rijd je gemiddeld?

different1
Berichten: 3636
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:44

betadine schreef:
Dacht bij het lezen van de reacties echt een verschrikkelijk beeld te zien, maar euhm, ik vind het er eigenlijk al vrij goed uitzien. Ze lijkt wel moeite te hebben met ontspanning en coördinatie, maar zie toch ook niets alarmerend. Zou dit vooral proberen verbeteren met longeren met hulpteugel zoals gogue en afwisselend ook balkjes introduceren.
Zou het wel een vaste termijn geven waarin je echt verbetering moet gaan zien. Indien verbetering van gedrag/ontspanning uitblijft zou ik ze wel medisch laten checken. Het lijkt wel dat ze heel groen/ongetraind is, klopt dat ?

Edit: ik zie nu pas in je startbericht dat je haar al meer als een jaar hebt, hoe vaak rijd je gemiddeld?


Je edit klopt niet, ze heeft haar nu 5 maanden...

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] Mayline, van project naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:12

Betadine heeft nogal moeite met datums O:)

Oza04
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 20:43

betadine schreef:
Dacht bij het lezen van de reacties echt een verschrikkelijk beeld te zien, maar euhm, ik vind het er eigenlijk al vrij goed uitzien. Ze lijkt wel moeite te hebben met ontspanning en coördinatie, maar zie toch ook niets alarmerend. Zou dit vooral proberen verbeteren met longeren met hulpteugel zoals gogue en afwisselend ook balkjes introduceren.
Zou het wel een vaste termijn geven waarin je echt verbetering moet gaan zien. Indien verbetering van gedrag/ontspanning uitblijft zou ik ze wel medisch laten checken. Het lijkt wel dat ze heel groen/ongetraind is, klopt dat ?

Edit: ik zie nu pas in je startbericht dat je haar al meer als een jaar hebt, hoe vaak rijd je gemiddeld?


Ik heb haar nog maar 4 maanden hihi, nog geen jaar! Ik rijd nu 1 a 2x per week en longeer ook 1 a 2x per week. Veel aan de hand wandelen en grondwerken. Ze geeft zelf aan momenteel niet meer te willen (staken komt dan weer terug). Ze is inderdaad erg groen! Ik ben haar 4e eigenaar (fokker niet meegeteld) en ze is bij de plek waar wij haar vandaan hebben 2 jaar geweest. Ze is daar vooral vanaf de grond begeleid, oude eigenaar was wat banging en combi met een onzeker paard die veel steun nodig heeft ging niet.

Ze mist veel zelfvertrouwen en de eerste periode van rijden bestond vooral uit, stappen en als we dan 1 pasje draf gingen belonen alsof ze net het beste rondje van haar hele leven had gelopen. We komen imo echt van ver en dat in 4 maanden met 1 a 2x per week rijden.

Doorzitten was idd niet de handigste keuze mbt tot verzamelen maar ze was ervoor mega schrikkerig en sprong alle kanten op dus wilde haar graag even een paar rondjes tussen mijn benen kunnen houden.

Oza04
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 20:48

different1 schreef:
Ik vind het een erg leuk paard!
En je rijd d'r ook echt netjes.

Doorzitten zou ik voorlopig niet doen, ze loopt daar onder haar tempo en dat kost nog veel kracht.
Ook galopperen zou ik nog niet teveel doen, ze is nog behoorlijk scheef, daar hangt de staartdracht ook mee samen.
Ik zou daar eerst in stap en draf aan werken (ze draaft heel makkelijk, dus daar kun je mooi gebruik van maken), de galop over een paar weken of zelfs maanden pas weer meenemen en dan vooral richten op korte stukken die goed gaan, een beetje hard/voorwaarts is niet erg.
Ik zou haar iets meer over de rug en met meer lengte willen zien en daarin ook zeker wat zijwaarts mee gaan nemen, dat kan ook mooi met grondwerk/werken aan de hand.
Het is duidelijk een project maar wel een hele leuke en je hebt al grote stappen gemaakt!

Ik ben benieuwd naar de voortgang en denk dat je over een jaar niet weet wat je ziet, in positieve zin.


Dankjewel!
Doorzitten was zoals hierboven door mij genoemd misschien niet de beste keus maar ik wilde haar even tussen 2 benen houden ipv het wegvliegen wat ze daarvoor even deed. Kantine kant is blijkbaar leeevens gevaarlijk maar als ik haar dan tussen 2 benen kan houden en beloon loopt ze er daarna wel weer fijn langs.

Galoperen doen we ook niet veel! Daar heeft ze nog helemaal de kracht niet voor. We bouwen het nu langzaam op maar de helft van de tijd galloperen we in een training helemaal niet. En als we dan galloperen max 2 rondjes op beide kanten.

Grondwerken doen we inderdaad al veel! Merk dat dat haar ook helpt om te onstpannen dus dat doen we meestal als instappen voor ik erop ga. Zijgangen neem ik dan ook altijd mee, net als achterhand en voorhand verplaatsen. Dat gaat ook al steeds beter.


Mijn doel is overigens niet dat ik over 2 maanden een B proef start. We kochten haar als project. Ik had uberhaupt al niet verwacht dat het zo goed zou gaan vergeleken met een maand terug. Dus ben echt blij met elk stapje. Ze geeft gelukkig zelf ook goed aan wat wel en niet voor haar werkt dus daar heb ik ook enorm geluk mee!

Bernadth99

Berichten: 141
Geregistreerd: 22-05-14
Woonplaats: Nederland

Re: [VOLG] Mayline, van project naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 21:57

Leuk paard! Ik vind topics zoals deze altijd leuk, dus ik volg. :)

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Mayline, van project naar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 22:36

Succes met je mooie paard. Bokt kan soms hard over komen, maar hopelijk neem je de bruikbare feedback mee. Het is niet leuk om te horen, maar wellicht helpt het jullie samen verder te groeien.