Mel en ik in Denemarken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 17:51

Ja ik heb wel geboft hoor met dit plekje! Twee grote schuilstallen met stro, onbeperkt hooi en onbeperkt gras (bijna 3 hectare gras). En dan een binnenbakje en een buitenbak, er zijn kleinere bossen en velden. Geen verkeer :) en eigenlijk geen klusjes, behalve dan dat ze niet doorhadden dat de bedrading op de grond lag en de poort naar de buitenbak open moest door twee grote balken te tillen en drie strotouwtjes open te maken :+ dat heb ikzelf gefikst zodat het wat beter functioneert. Maar voor dit geld mag dat :j
De eigenaar wilt gewoon dat er gezellig nog wat paarden bij zn huis lopen en verder geen gedoe meer, dus niet meer teveel eigenaren op het terrein etc.

Ik zet een bakje voer klaar elke dag die hij mag voeren :P daar geniet hij van :D

Ik hoop dat je spoedje niet al te ernstig was?

Molfre

Berichten: 2640
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:39

Paard op 3 benen, ik vermoedde een hoefzweer, maar toch... Was gelukkig inderdaad een hoefzweer. Inmiddels weer bijna de oude!

Maar wat fijn dat je zo'n lekker plekje getroffen hebt! Dat soort plekjes zijn zeldzaam.

Ik zou me overigens niet te druk maken om de taal. Het gros van de Denen spreekt prima Engels. Een van de eerste zinnetjes die ik me eigen gemaakt heb was "Må jeg snakke dansk med dig?". Dat werd enorm op prijs gesteld en daar is eigenlijk altijd positief op gereageerd :)

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 19:15

Gelukkig maar. Mel dr beentje is ook alweer bijna net zo slank als normaal. Alleen de plek waar ze in eerste instantie tegen de punt van die voerbak aankwam is een beetje gevoelig, het zal wel een beetje een blauwe bult zijn

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 11:34

Mellies been vandaag, nog niet álle klei is eraf:
Afbeelding
Maar er zitten nette (kleikleurige :') ) korstjes op en op sommige schaafplekken is geen eens een korst gekomen.

De schiefels op het andere been zijn trouwens oud en niet belangrijk :)

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 12:21

Hmm vraagje voor de mensen die in Denemarken werken. Ik heb nu mijn contract binnen voor mijn nieuwe baan en er staat doodleuk in dat ik geen pensioen ga opbouwen? Mag dat?

Sowieso ga ik hier niet lang werken als ze dit erin willen houden :+ ...

Molfre

Berichten: 2640
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:56

Goh ik weet eigenlijk niet of dat tegen de regels is. Ik ben hier aan mijn tweede baan en voor bijde bouwde ik vanuit mn werkgever pensioen op.

Phonix
Berichten: 1101
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 19:19

Klinkt apart. In Noorwegen heb je een standard pensioen en door werk kan je er extra bovenop. Maar of dat zo ook zo in Denemarken weet ik niet.

Nado
Berichten: 3355
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:37

Hier mijn man en ik beide pensioen opbouw bij onze banen. Maar ik weet niet wat de regels zijn. Wat je zou kunnen doen is de vakbond van jouw beroepsgroep bellen/mailen om het na te vragen. Hier zijn veel mensen lid van een vakbond naast de A-kasse dus ik acht de kans groot dat er eentje is die jou kan helpen.

Mews

Berichten: 5501
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 12:46

Volgens mij mag het wel gewoon (in Nederland overigens ook, ik had het bij mijn laatste werkgever in NL ook). Mijn man bouwt hier ook geen pensioen op, maar heeft dan wel een hoger salaris om dat te compenseren. Hij spaart zelf pensioen via onze bank. Ik heb zelf wel gewoon goede pensioenopbouw bij mijn werkgever, ik snap als het een reden zou zijn om van baan te wisselen. Vind het zelf wel fijn dat het gewoon geregeld is zonder dat ik er zelf over na hoef te denken.

Mijn ervaring is ook dat paarden houden duurder is in Denemarken. Vooral de hoefsmid en dierenarts zijn flink duurder dan ik gewend was uit Nederland. Mijn stallingprijs is dan wel weer redelijk (270 EUR ongeveer voor all-inclusive 24/7 buiten met schuilstal in een ruinenkudde, 3000 m2 voor 8 paarden en 's zomers weidegang, met een buitenbak + longeercirkel + kleine ovaalbaan en pal aan het bos in Hillerød). En ook wat jij zegt Sintara, dat het lastiger was om een stal te vinden waar hij niet 's nachts op stal ging - zelfs bij IJslanderstallen is stal vrij normaal. Superfijn dat je een fijn betaalbaar plekje voor Mel hebt gevonden zeg! :D

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 21:54

Ok dankjewel. Ik vond het zo vreemd, maarja voor nu is pensioen opbouw niet perse dringend..

De hoefsmid is bij mij ook duurder, ca 65 euro per keer vs 42.
Maar qua bijvoer kan ik minderen omdat ze nu volop gras kan eten en het hooi voedzamer is. Ik ga kijken, nu mn Nederlandse voer opraakt en het weer beter wordt, of ze puur op de muesli over kan. Dat is een stuk goedkoper dan een volle schep fibrebeet, 200 ml lijnzaadolie en een plak luzernehooi per dag :+

En ze lust het ook graag, ik maakte me daar wel zorgen over want het was een hele zoektocht indertijd in Nederland om voer te vinden dat ze eet. Maar deze muesli vindt ze heerlijk, blijkbaar kunnen de denen lekker paarden voer maken Y)(^)

Ook hebben we alweer het eerste wandelingetje het erf af gemaakt en dat ging super, geen last van de verlatingsangst gehad. De hormonen zijn weer wat gesetteld dus een zielig roepende ruin zorgt nog amper voor een reactie. Ik ben super trots op haar *\o/*

Phonix
Berichten: 1101
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 22:15

Voor voer zou je ook nordic horse kunnen bekijken, ze hebben veel verschillende.

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 22:21

Sintara, ik werk voor Brogaarden dus kan je helpen aan een voedingschema :D Ik werk dan wel voor het Zweedse team, maar in DK hebben we dezelfde producten :)) Laat maar weten als je hulp nodig hebt. Ben ook wel een beetje op de hoogte van wat andere voedingsmerken in DK :)

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 19:57

Thanks! Ik denk dat het voor nu ok is, maar het is natuurlijk nog tekort dag om te weten hoe ze het erop doet. Als ik ergens tegenaan loop ga ik je zeker even contacten :j

De muesli die ze nu krijgt is volgens mij van het eigen merk van de "land og fritid" winkel. Eerlijk gezegd ruikt het ook wel lekker, heel kruidig :)

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 19:42

En nu zijn we serieus op zoek naar een paard voor mijn vriend :D

Het is niet zo makkelijk.. Mijn vriend is echt een beginner maar is wel een volwassen man, dus het liefst hebben we een wat steviger paard dat oer en oer braaf op buitenritten mee wil :P bv een wat ouder dier met een mindere blessure (oude spat, luchtzuiger etc) ofzo zou prima kunnen. Maar dan kom je natuurlijk in een goedkoop segment waarin veel.. niet okee is.

Achja, de juiste combinatie komen we vast wel een keer tegen

Furst
Berichten: 628
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:42

Leuk zeg! Wellicht richting een fjord kijken? Die hebben ze zeker en vast ook wel in Denemarken :D

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 07:33

Ik vind dat zeker een optie, maar zelf wilt hij liever een warmbloed. En dan minimaal iets groter/ breder dan Mel.

Hij past trouwens prima op formaat mel maar hij houdt van kastelen blijkbaar xd

Molfre

Berichten: 2640
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:13

Sintara schreef:
Ik vind dat zeker een optie, maar zelf wilt hij liever een warmbloed. En dan minimaal iets groter/ breder dan Mel.

Hij past trouwens prima op formaat mel maar hij houdt van kastelen blijkbaar xd

Typische man :+

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:17

Sintara schreef:
Ik vind dat zeker een optie, maar zelf wilt hij liever een warmbloed. En dan minimaal iets groter/ breder dan Mel.

Hij past trouwens prima op formaat mel maar hij houdt van kastelen blijkbaar xd

Noorwegen en Zweden hebben ook nog wat andere rassen dan de Fjord en Finland heeft het Finse paard (1 ras, 4 secties).

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:22

Een leuke Frederiksborger <<)

Fijn dat Mel d’r been goed gaat en ze zo dapper is op pad!

mino1
Berichten: 365
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:06

Kijk eens naar een draver die zijn niet zo duur in Denemarken.

Molfre

Berichten: 2640
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:23

mino1 schreef:
Kijk eens naar een draver die zijn niet zo duur in Denemarken.

Dravers zijn inderdaad goedkoop hier, maar naar mijn ervaring geen kastelen. Gemiddelde schoft zit op de 1.62m en ze zijn toch vrij fijn gebouwd, meer a la een volbloed.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 16:36

Molfre schreef:
mino1 schreef:
Kijk eens naar een draver die zijn niet zo duur in Denemarken.

Dravers zijn inderdaad goedkoop hier, maar naar mijn ervaring geen kastelen. Gemiddelde schoft zit op de 1.62m en ze zijn toch vrij fijn gebouwd, meer a la een volbloed.

Ook de koudbloed dravers?

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 16:53

Ja ik ben zeker niet anti draver, die heb ik in nl ook wel op 165 gezien. Het ras is natuurlijk ook echt ondergeschikt, het karakter is sowieso nummer 1 :j

En mel is ook voor een volbloed best wel een langpootmug. Haar ribbenkast is een stuk breder dan je zou denken maar verder is ze heel smal gebouwd. Hoofdstelmaat pony :')

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Mel en ik in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:07

We gaan zo kijken bij een Oldenburg paardje, wish us luck :):)

Sansa
Berichten: 48
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:15

Wat leuk dat je naar Denemarken bent vertrokken! Ik ben zo'n 9 jaar geleden verhuisd en de ruimte en natuur gaf mij echt rust. Ik sta ook op zo'n lekker DIY plekje op een boerderij. Paard heeft het prima en het kost eigenlijk geen drol *D

Over geen pensioen opbouwen: Dit is omdat je niet Deens bent. Soms is het wel zo dat je salaris er rekening mee houdt, of dat het bedrijf dat voor je doet, maar hier moet je zeker op letten. Dat betekent ook dat als je geen pensioen opbouwt via je salaris, je 10% van je jaarlijkse kapitaal gaat missen. -O-

(Extra sneaky: Je ziet ook veel buitenlands werkers in agricultuur baantjes bijvoorbeeld, want lekker cheap.)