Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10537
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:04

anjali schreef:
BeFunny schreef:
Honden en paarden is nog wel een behoorlijk verschil.
Een pony dat jarenlang als manege hobbelpaard heeft gediend is aardig versleten hoor met 23. Een lang leven is mooi als dat zoveel mogelijk pijnvrij gaat.

Een C pony weg doen als manege is best apart. Daar is iets mee. En dan is het bedrag veel te hoog. Ik zou zeggen laat ze zelf de kosten maar dragen. Het paardje heeft immers al genoeg geld opgeleverd.

Ik denk niet dat een manegepaard op een goede manege meer slijt dan een paard dat tot zijn grenzen moet gaan in de (top)sport. Er is zowiezo een natuurlijke levensverwachting van een lichaam die een paard die helemaal niet werkt ook heeft. Wel ben ik het met deze post eens dat het vrij vreemd is dat een manege een oude pony wil verkopen want die zijn juist favoriet bij beginners en kinderen. Dan is er iets mee ,ts zegt toch ook dat hij slaat naar andere paarden. Niet braaf genoeg dus.


Nou op een manege gaat er van alles op er wordt getrokken in de mond, geschopt en er gaan kinderen op die nog stuiteren letterlijk. Dus ik denk dat je daar best wel eens fout kan zitten al gaan paarden in de top sport ook vaak pas weg als de topsport niet meer gaat en daar gaan ze vaak te lang mee door dus mogelijk is daar idd geen verschil. Ook een pony uit de topsport met deze leeftijd zou ik dat geld niet voor neerleggen.

Een goede manege zoekt vooral naar de juiste oplossing voor de pony als die "uitgewerkt is" en verkoopt hem niet op een manier als dit dat iemand verwacht er nog wat mee te kunnen en dan gaat het paardje dus wat langer doorwerken terwijl een stapritjes misschien echt wel leuk is voor de pony.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:32

EmmaXP schreef:
Hoihoi,

Ik rij op een manege. Nu word mijn favoriete pony verkocht. Ik had de eigenaresse een mailtje gestuurd over hoeveel ze voor hem vragen. Nu gaf zij aan rond de 3500 euro. Nu is de pony al bijna 23. Nu is hij verder wel gezond. Hij trapt alleen naar andere paarden tijdens de manege les, dit is waarschijnlijk ook de reden dat hij weggaat.
Ik twijfel of dit een 'normale' prijs is voor een pony rond deze leeftijd. (Ik heb verder ook geen ervaring met het kopen van paarden/pony's). Ik weet daarnaast niet hoelang hij het nog 'doet' en hoelang ik nog plezier van hem kan hebben.

Ik twijfel nu of dit een goede prijs is, en ik zou eventueel jullie advies willen :P


EDIT: Dankjewel voor jullie reacties! Ik ga het er nog even met mijn ouders over hebben, maar voor mijn gevoel is het inderdaad veel geld voor zijn leeftijd. Dus mijn gevoel is hierin bevestigd. :9


Zonder dat ik jou ken of je profiel ken, komt het verhaal overeen met de pony van 23 op de manege van mijn dochter.

Deze pony, ruin van 23, is moeilijk in de beginners lessen, maar als privé pony voor mijn dochter zou ik hem absoluut intressant vinden.

Manege. ( of eigenlijk zorgstal) heeft een te kort aan brave C/D pony’s waar beginners vertrouwd en zelfstandig mee kunnen leren rijden en in combinatie met het gedrag van deze pony ( tolereert de andere pony’s niet in zijn buurt ) is hij te koop zodat ze een andere pony kunnen aanschaffen die wel voor de beginners in te zetten is.

Het is dat wij hier geen plaats hebben momenteel, maar indien dat het geval was geweest hadden wij hem zeker overwogen. En dan is het net wat een gek er voor geeft. Ik hoop dat er een particulier ruitertje nog een lange tijd blij van wordt.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:36

Er is een verschil of een pony te koop wordt aangeboden omdat men ervan af wil of moet, of dat iemand zelf gaat vragen om een bepaalde pony te mogen kopen. In het laatste geval ,als het gaat om een pony die eigenlijk niet te koop staat, zou ik het snappen als ze een hoog bedrag vragen. Maar nu wil de manege zelf de pony verkopen volgens ts. Die krijgen er nooit 3500 euro voor. Dat weten ze zelf ook wel.Als ik belangstelling zou hebben, dan zou ik dat aangeven maar wel dat de prijs dan naar beneden moet. Ik vraag me trouwens af of hij door een keuring zou komen. Toen ik mijn toen 22-jarige kocht voor 1250 (die kwam uit een faillissement) heb ik hem niet laten keuren. Als ze 3500 zouden vragen zou ik wel laten keuren.

BeFunny

Berichten: 10537
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:38

Op MP staat toevallig een heel leuk C ponytje (tenminste lijkt leuk) van 14 jaar. Die 4 jaar manege pony is geweest.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:55

Zonnetje81 schreef:
Ben benieuwd in het algemeen waar jullie een brave fijne c pony denken te halen voor 1000-1500 euro :+ ouder of niet ze zijn schaars.

Voor ts zelf zou ik iets anders zoeken ivm leeftijd van haar.


Rond of boven de 20 is tussen de 1500/ 2000 euro echt geen gekke prijs. De prijzen zijn ook alweer gezakt inmiddels. Dit gaat om een manegepony he? Niet om een schoolmaster.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:15

Elisa2 schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ben benieuwd in het algemeen waar jullie een brave fijne c pony denken te halen voor 1000-1500 euro :+ ouder of niet ze zijn schaars.

Voor ts zelf zou ik iets anders zoeken ivm leeftijd van haar.


Rond of boven de 20 is tussen de 1500/ 2000 euro echt geen gekke prijs. De prijzen zijn ook alweer gezakt inmiddels. Dit gaat om een manegepony he? Niet om een schoolmaster.


Als het om dezelfde pony gaat gaat het om een Z2 pony. De knopjes zitten er op, wellicht onder het stof ;-)

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:24

BeFunny schreef:
Op MP staat toevallig een heel leuk C ponytje (tenminste lijkt leuk) van 14 jaar. Die 4 jaar manege pony is geweest.

Ik heb op marktplaats gekeken. Ik zeg niets want volgens mij mogen er geen advertenties besproken worden op Bokt? Het viel mij wel op dat er heel veel verschil in prijzen is bij oudere ponies (ik zocht op >11 jaar, dat is een keuzecategorie).

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:48

Zijn C pony’s gewild ja?
Jaren geleden raakte je die maat aan de straatstenen niet kwijt :=

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:50

Saul schreef:
Zijn C pony’s gewild ja?
Jaren geleden raakte je die maat aan de straatstenen niet kwijt :=


Dat is echt al lang geleden. Ze zijn er niet en zeker om wedstrijdniveau niet.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:53

Brainless schreef:
Zonnetje81 schreef:
Absurd of niet, als je iets zoekt wat schaars is dan kost het wat.....daarbij vind ik veiligheid van mn kind belangrijker dan een goedkopere pony die niet geschikt is.

Voor een (klein) kind mss wel, maar TS is 20 en de "kleine, dure, oude" pony is voor haarzelf.
Mijn arabier is 24 en super mak (ook buiten), degene die 3500 biedt kom ik hem met strik brengen.

Hier een Haflinger die 9 jaar jonger is, een slagje groter is en 450 duurder.
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... ger-merrie


Echt? Mijn arabier is 27, voor mij heel makkelijk, maar niet voor iedereen, en moeilijk te huisvesten. Maar al kom je tien miljoen brengen, ze gaat niet met je mee. :n

Ik vind die 3500,- rationeel gezien niet reëel. Ik vind idd dat de manege blij moet zijn dat iemand de pony een fijn pensioen wil geven.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 15-03-24 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:55

belle_boef schreef:
Overweeg je deze pony te kopen omdat je hem kent en een klik hebt/stapeldol op dit dier bent of was je sowieso al op zoek naar een paard.

Als je dit dit wil kopen vanwege de eerste rede dan is het maar net wat jij er voor over hebt.

Zoek je sowieso al een paard maar niet perse deze dan zou ik hem aan de dure kant vinden op basis van wat je beschrijft.


Dit is goed gezegd. Zo zie ik het ook.

7ofhearts

Berichten: 2767
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 19:44

Een fijne plek is belangrijker dan het geld zou ik denken. Die pony heeft zijn kost en inwoning op de manege waarschijnlijk allang betaald, en dan hebben we het nog niet over bloed, zweet en tranen.
Triest dat het beest zijn rust niet wordt gegund op een fijn plekje.
Alleen daarom zou ik af zien van de koop.

Hatsikidee89
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-05-19

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 01:13

Toevallig heb ik in december een 23 jarige c pony gekocht als 1e pony voor mijn dochter. Deze pony heeft 17 jaar manege lessen gelopen en is echt super braaf. De vorige eigenaren wilde een plekje waar ze nog wat actief zou zijn maar niet meer hard zou moeten werken. Ik heb €250 voor deze pony betaald, en mijn dochter is er heel blij mee

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 09:16

Hatsikidee89 schreef:
Toevallig heb ik in december een 23 jarige c pony gekocht als 1e pony voor mijn dochter. Deze pony heeft 17 jaar manege lessen gelopen en is echt super braaf. De vorige eigenaren wilde een plekje waar ze nog wat actief zou zijn maar niet meer hard zou moeten werken. Ik heb €250 voor deze pony betaald, en mijn dochter is er heel blij mee

Kijk eens aan! Dat is beter! <3

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 09:31

Of het te veel is(gevoelsmatig wel) hangt misschien ook af van vele factoren.
Beginnend met een hele goede apk door een dierenarts, geen tandproblemen en soepel door de klinische keuring (waarbij die geschikt zou zijn als rijpaard)
Vind ik al heel ander verhaal worden dan er achter komen dat er gigantische problemen op fysiek vlak zijn waardoor je eerst kunt beginnen met oplappen, als dit al te doen is)

Het zal zeker niet de eerste zijn die eotrh blijkt te hebben, of eigenlijk kreupel is op 4 benen maar in manege termen nog goed genoeg is.

BeFunny

Berichten: 10537
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 09:45

Welke manege doet een C pony weg na jaren die gunstig door de apk komt. Dat soort Pony's zijn goud waard voor een manege.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 09:56

BeFunny schreef:
Welke manege doet een C pony weg na jaren die gunstig door de apk komt. Dat soort Pony's zijn goud waard voor een manege.

Volgens ts trapt deze pony naar andere paarden. Die is dan niet geschikt voor manegelessen.

Rizette
Berichten: 4377
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 11:07

anjali schreef:
BeFunny schreef:
Welke manege doet een C pony weg na jaren die gunstig door de apk komt. Dat soort Pony's zijn goud waard voor een manege.

Volgens ts trapt deze pony naar andere paarden. Die is dan niet geschikt voor manegelessen.

Volgens mij liep hij al trappende in de manegelessen. Nu is dat daar misschien nog te hanteren maar ergens anders hoef je er niet mee naar toe. Daar wil niemand zijn kind bij in hebben rijden.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 12:36

Een pony die naar anderen trapt wil meteen zeggen dat het geen beginners pony is.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 12:47

Zonnetje81 schreef:
Een pony die naar anderen trapt wil meteen zeggen dat het geen beginners pony is.

Eerlijk gezegd wil ik een trappende pony nog niet hebben al kreeg ik er geld bij. Mogelijk kan hij ook niet in een groep op de wei zonder andere paarden te blesseren .Ik heb er ooit zo een gehad en die trapte mij ook zonder dat ik hem iets had gedaan.Met veel moeite terug naar verkoper gestuurd.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 13:41

anjali schreef:
Zonnetje81 schreef:
Een pony die naar anderen trapt wil meteen zeggen dat het geen beginners pony is.

Eerlijk gezegd wil ik een trappende pony nog niet hebben al kreeg ik er geld bij. Mogelijk kan hij ook niet in een groep op de wei zonder andere paarden te blesseren .Ik heb er ooit zo een gehad en die trapte mij ook zonder dat ik hem iets had gedaan.Met veel moeite terug naar verkoper gestuurd.


Trappen is een breed begrip. We kennen de pony niet. Bokt ie als ze steeds op zn kont lopen? Of uit het niks.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 13:57

anjali schreef:
Zonnetje81 schreef:
Een pony die naar anderen trapt wil meteen zeggen dat het geen beginners pony is.

Eerlijk gezegd wil ik een trappende pony nog niet hebben al kreeg ik er geld bij. Mogelijk kan hij ook niet in een groep op de wei zonder andere paarden te blesseren .Ik heb er ooit zo een gehad en die trapte mij ook zonder dat ik hem iets had gedaan.Met veel moeite terug naar verkoper gestuurd.


Hoeft niet hoor. Ik heb er eentje die ook niet fijn reageert als een ander hem voorbij wil steken of te dicht komt maar die staat prima zonder ongelukken met dezelfde paarden in groep. We weten ook niet wat ie juist doet… een pony die bvb alleen trapt als een ander ‘in zijn kont’ komt rijden is niet meteen ongeschikt als kinderpony maar is niet ok om groepslessen met onevaren ruitertjes mee te lopen.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 14:19

Nu ja. Ts kent de pony. Zij kan weten of zijn trapgedrag voor haar acceptabel is. "Vroeger" droegen dergelijke paarden een rood strikje in de staart om te waarschuwen er niet te dicht op te rijden. maar in een manegeles zal dat niet altijd haalbaar zijn.

WillemijnL
Berichten: 47
Geregistreerd: 12-11-22

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 14:37

TS, heb je al een gesprek gehad of een bod gedaan? Benieuwd of je verder komt, ingewikkeld soms als er emoties meespelen. Succes!

BeFunny

Berichten: 10537
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 16:20

anjali schreef:
BeFunny schreef:
Welke manege doet een C pony weg na jaren die gunstig door de apk komt. Dat soort Pony's zijn goud waard voor een manege.

Volgens ts trapt deze pony naar andere paarden. Die is dan niet geschikt voor manegelessen.


Maar als dat trappen ineens is ontstaan dan komt dat ergens door en dan moet dat toch eerst eens goed bekeken worden.