Handelaars & probleempaarden (discussie)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Handelaars & probleempaarden (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 14:06

In een ander topic werd er gediscusseerd over een Tinker die iemand compleet lens heeft geslagen. Het desbetreffende paard is door de handelaar waar hij van was naar de slager gestuurd. Vervolgens barstte de discussie los of dat niet beter opgelost had kunnen worden, of dat dit nu juist een goede oplossing is.

Mijn stelling kwam zo ongeveer op het volgende neer. Een (redelijk tot goede) handelaar ziet over het algemeen zo veel paarden voorbij komen, dat hij vrij snel kan inschatten of het dier de moeite waard is om tijd en geld in te investeren. Komt hij bijvoorbeeld een paard tegen met onwijs goede gangen, maar waar verder weinig mee gedaan is dan "bospaard" zal een goede handelaar deze waarchijnlijk door laten trainen en wellicht uit laten brengen, om het dier vervolgen met goede winst te verkopen.

Als de handelaar een paard in zijn bezit krijgt die zodanig slecht is dat het de moeite niet meer waard is, zal hij eerder geneigd zijn het dier naar de slager te brengen, om op die manier in ieder geval de slachtprijs nog terug te krijgen.

De tegenover staande stelling is dat handelaren wellicht te makkelijk over probleem paarden denken en niet bereid zijn hier tijd/geld in te investeren.


Zelf vind ik dat dat nogal logisch is, aangezien een handelaar geen liefdadigheidsinstelling is en er uiteindelijk toch winst gedraait moet worden op zo een dier. Bovendien moet een handelaar ook nog eens een beetje om zijn goede naam denken. Over het algemeen blijft een gevaarlijk paard (onhandelbaar/onberekenbaar) toch altijd dat en kan het dier ieder moment weer doorslaan, waardoor mogelijk bloedlinke situaties ontstaan. Is het dan aan die handelaar om de kosten op zich te nemen om zo een dier een "kans" te geven,er geld in te pompen en hem weer een beetje terug te zetten op de rails? Dat zou inderdaad het mooiste zijn en ik ben het er mee eens dat zelfs een bloedlink paard mischien ooit nog wel eens bloedjelief kan worden, maar ik denk dat dit toch meer een ideaal/utopia plaatje is. We leven nou eenmaal in de realiteit waar een paard gewoon erg kostbaar is om aan te houden, zeker als er een goede kans bestaat dat het gewoon niks meer wordt met het dier.

Hard, maar waar. Een valse hond laat je ook niet gewoon doorlopen... ongeacht van hoe lief die 99% van de tijd is.

Europe is our playground


Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:32

Ik geef je helemaal gelijk.
Als handelaar heb je een naam hoog te houden. Een levensgevaarlijk paard verkopen kan dan zorgen voor problemen..
Ook vind ik dat echt levensgevaarlijke paarden geslacht moeten worden. Een handelaar die paarden verkoop in de lagere prijsklasse zal ook kopers treffen die er niet zoveel verstand van hebben en een paard kopen voor dochterlief.
Dochterlief verongelukt bijna met het paard en er is niet genoeg geld om dit paard opnieuw te trainen. Een en al ellende dus.
Een waardevol paard komt mijns inziens niet vaak bij de slacht terecht, deze paarden worden in veel gevallen toch weer opnieuw getraint.

In je laatste zin heb je het over honden, daar ben ik het niet mee eens. In het asiel tref je vaak honden aan, die wat mij betreft een spuitje mogen krijgen. Wel hard, maar wel zo veilig voor de omgeving.

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:45

Ik heb nu mijn welsh ruintje te koop omdat mijn zusje er simpel weg niet consequent genoeg voor is.
Ik probeer hem nu al een aantal maanden particulier te verkopen,maar als hij binnenkort niet weg is gaat hij toch naar de handelaar.
Liever heb ik dit natuurlijk niet,maar mijn ouders hebben ook geen boom op hun rug en houden hem nou eenmaal niet omdat hij zo lief is op stal.
Het is een heel leuk beestje,waar zeker nog heel wat uit kan komen,maar mijn zusje is gewoon niet consequent genoeg en ik ben er te eigelijk te groot voor.
Het is een heel leuk paardje die echt goed kan springen,en met de juiste ruiter ook in de dressuur nog wel wat winstpunen kan binnenhalen.
Maar uit liefdadigheid kunnen we hem nou niet houden,mijn ouders vinden paarden een dure hobby,en we moeten er dan ook wel plezier van kunnen hebben.
En aangezien we hem particulier niet kwijt raken,gaat hij waarschijnlijk ook naar een handelaar.

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:05

Ik vind het geen slechte reactie van de handelaar om zo een paard naar de slacht te brengen...
Zeg nu zelf, bij probleempaarden gaat het meestal zo: verkocht - nieuwe eigenaar ontdekt na een tijd dat het probleem er niet uit raakt - verkoopt opnieuw - ... En zo blijft het dier ook in een vicieus cirkeltje zitten...
Ik zeg nu niet dat het met alle probleempaarden zo is dat het niet meer op te lossen is met veel geduld, maar je hebt dan ook probleempaarden en probleempaarden. Het moet niet levensgevaarlijk worden om zo een dier om te scholen tot 'braaf' paard.

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:10

Ik vind het ook niet slecht van die handelaar. Zoals je zelf al zegt, hij ziet regelmatig paarden langs komen en weet wat er nog met die paarden te beginnen is. Hij krijgt natuurlijk ook een verhaal van de vorige eigenaar of zo mee wat hij meeneemt om te kijken wat er nog met het paard gedaan kan worden. Probleempaarden eindigen jammer genoeg meestal bij de slacht, maar ja je hebt ook niks aan een paard waar niks mee te beginnen is. Vaak zijn mensen dan nog te koppig en proberen er wel iets mee, terwijl hen duidelijk verteld is dat ze het niet moeten doen en dus later verongelukken of wat dan ook. Dan is het denk ik voor het paard en de mogelijke "toekomstige" eigenaar toch het beste dat ze naar de slacht gaan. Het is heel cru gezegd, maar ik denk dat zo het paard en de mens er beter vanaf zijn. Maar ja zo zal ieder wel een eigen mening erover hebben.

Hoe erg het ook is om een paard af te laten maken, want ik zou het denk ik niet zomaar kunnen. Ik zie altijd het goede in dieren en zou altijd nog proberen om er iets van te maken als ik zo'n paard in mijn bezit had.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:19

Natuurlijk gaan gevaarlijke paarden naar de slacht. Gevaarlijke mensen gaan in het gevang en in andere landen worden ze ook geslacht. Niet meer dan normaal. Aan een gek paard moet je niet sleutelen, sterker nog je moet er zelfs niet aan willen sleutelen............. Een beetje onaangepast gedrag kan nog wel mits het dier in bekwame handen is, maar paarden in de lagere prijsklasse die voor beginners of als eerste paard verkocht moet worden, daar moet je als handelaar geen risico mee nemen. Het is algemeen bekend dat de paarden die hoog in de sport meelopen allemaal lastige karakters hebben. Mylord van Nadine Capellmann was een moordenaar...... ik heb heel wat snelle acties moeten uitvoeren om het er levend vanaf te brengen als ik met het dier moest stappen........ maargoed dat was wel een paard dat internationaal in de dressuurtop meeliep, daar moet je dan dus mee leren omgaan.......... maar voor een dier dat niet de B uit zal komen is dat veel te gevaarlijk, en er zijn nou eenmaal meer paarden die de B niet uitkomen als paarden die internationaal starten.......... Haha!

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 16:26

Dat sommige mensen denken met zo een dier een leuk veulentje te fokken gaat mij verstand ook echt te boven, maar dat komt eigenlijk weer een beetje uit een ander topic vandaan...

Europe is our playground

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:27

manic schreef:
Dat sommige mensen denken met zo een dier een leuk veulentje te fokken gaat mij verstand ook echt te boven, maar dat komt eigenlijk weer een beetje uit een ander topic vandaan...


Lijkt mij ook dat het karakter naar boven kan komen in het veulen. Het is toch erfelijk.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:37

manic schreef:
In een ander topic werd er gediscusseerd over een Tinker die iemand compleet lens heeft geslagen. Het desbetreffende paard is door de handelaar waar hij van was naar de slager gestuurd. Vervolgens barstte de discussie los of dat niet beter opgelost had kunnen worden, of dat dit nu juist een goede oplossing is.

Mijn stelling kwam zo ongeveer op het volgende neer. Een (redelijk tot goede) handelaar ziet over het algemeen zo veel paarden voorbij komen, dat hij vrij snel kan inschatten of het dier de moeite waard is om tijd en geld in te investeren. Komt hij bijvoorbeeld een paard tegen met onwijs goede gangen, maar waar verder weinig mee gedaan is dan "bospaard" zal een goede handelaar deze waarchijnlijk door laten trainen en wellicht uit laten brengen, om het dier vervolgen met goede winst te verkopen.
(...)


Ik denk dat het niet alleen om geld gaat, maarof je er ook levens in wilt investeren... Het meisje uit het desbetreffende topic is met spoed naar het ziekenhuis gebracht omdat 't nog maar de vraag was of ze 't zou halen. Het bleek gelukkig mee te vallen, maar voor hetzelfde geld.... Lips are sealed In het verleden zijn er kennelijk hele verkeerde dingen gebeurd met het dier, dat het ook nog maar de vraag is of deze daar ooit goed overheen gekomen was (zonder nog meer slachtoffers te maken)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:42

een paard wat van nature geschift is komt weinig voor
zolang het gedrag gecreƩerd is door het toedoen van mensen zal het niet erfelijk zijn
alleen genetisch vastgelegde eigenschappen zijn erfelijk
probleem van fokken met een geschift paard is, je komt waarschijnlijk niet bij het veulen in de buurt en zult er moeite voor moeten doen om het beestje na een half jaar een halster om te doen etc

maar een moeilijk paard is niet erg, als je er maar goed mee omgaat

een geschift paard kan alleen beter worden als je weet wat je doet,
en dan ligt het er ook erg aan in hoeverre een paard doorgedraait is

sommige paarden moet je niet willen redden, of je moet een tig hectare land hebben en een geldboom en daar en kudde met geschifte paarden op beginnen en ze dan een aantal keer per jaar nock out schieten met een verdovingsgeweer om ze te bekappen te enten/ontwormen en na te kijken
maar dat is ook niet erg realistisch geloof
soms is een dier geestelijk zo beschadigd dat er maar 1 oplossing is,
het beestje zijn rust gunnen en zijn lijden be-eindigen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 16:43

Overigens ben ik ook absoluut niet van mening dat ieder paard dat onberekenbaar/"gevaarlijk" is altijd maar "mishandeld" is of een slecht verleden heeft...

Een wat dominant paard meet een weinig consequente baas kan ook behoorlijk wat problemen veroorzaken.

Niks te maken met het dier in kwestie, maar sommige dieren zijn gewoon gevaarlijk en of dat komt door een moeilijke jeugd, een slechte opvoeding whatever, heeft er echt verder weinig mee te maken.

Bovenstaande kan je ook zomaar op mensen loslaten...

Europe is our playground

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:45

heb je gelijk in manic
ken ook wel een paar voorbeelden van paarden die nooit iets geleden hadden, behalve een niet consequente baas
daar kan een paard idd ook levensgevaarlijk van worden

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:50

Maar ook handelaren kunnen ernaast zitten: zo is het ook voor een kundig persoon erg moeilijk om te beoordelen of een bepaald gedrag komt door lichamelijke problemen (en als ik de topics hier lees over mensen die van hot naar her gaan met een paard met een lichamelijk probleem heeft en waar niemand een juiste diagnose weet te stellen) of veroorzaakt is door verkeerde behandeling.

Zo heb ik verhalen gehoord van een manegeeigenaar die paarden kocht met een lichamelijk probleem, deze de kans gaf te herstellen/revalideren, en aansluitend met vette winst verkocht. Petje af voor die man, maar wees eerlijk: als hij er niet zelf aan had verdiend had hij het ook niet gedaan. Een mens kan nu eenmaal niet leven van lucht alleen.

Wat betreft gevaarlijke paarden of paarden met een lastig character die hoog in de sport meedraaien: helaas is het nog steeds zo dat, als een paard eenmaal hoog in de sport heeft meegedraaid, er het liefst zo veel mogelijk veulentjes van moeten komen. En meestal zijn de primadonna's van de showring die paarden die voor de doorsneeruiter erg moeilijk te hanteren zijn.

Maar een gevaarlijk paard, dat mensen naar het leven staat, zou van mij ook een enkeltje slager krijgen. Als Handelaar zou ik het niet wagen om mijn goede naam op het spel te zetten door zo'n paard te verkopen. Een goede reputatie is sneller stukgemaakt dan opgebouwd.

Je suis Charlie.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:08

Ik snap serieus niet waarom een paard naar de slager brengen erg is.
Dat paard is misschien wel beter af, dan weer bij nieuwe mensen waar hij weer doorverkocht word. Ik vind het persoonlijk vele malen asocialer om zo'n paard weer door te verkopen.
Want iedereen denkt wel dat hij weer een paard kan oplappen en ik denk dat dat in de praktijk moeilijker is dan je denkt.
Die handelaar hakt misschien wel een knoop door die de eigenaar niet heeft kunnen maken.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

boemel

Berichten: 8269
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:26

In de jaren dat ik voor een handelaar reed, kwam er zelden een fijn gereden paard binnen. Sommige waren gewoon groen, maar er waren er ook zat bij met rare kuren. Daar werd best wel wat tijd aan besteed.
Bij het gros van de paarden was het verwend gedrag en hadden ze het gewoon nodig om even op de plaats gezet te worden. Andere paarden waren gewoon zo moeilijk/gevoelig dat je daar absoluut niet zomaar iemand op kon zetten. Daar werd eigenlijk best wel goed rekening mee gehouden.

Er zaten goede maar moeilijke paarden tussen, die na verkoop het onder een goede ruiter uitstekend deden. Dat klikte gewoon! Dat is dan heel erg leuk om te horen.

Ik heb 1x meegemaakt dat een paard naar de slager is gegaan vanwege zijn gedrag. Dat ging om een engelse volbloed ruin van 8 jaar. Hij had het gewoon nogal "tegen gehad". Was niet echt mooi gebouwd en was als 3 jarige zadelmak gemaakt en altijd gereden door een baasje dat 10 rij-lessen had gehad toen hij aangekocht was.

Dit paard was zo ernstig verreden en had economisch gezien zo weinig waarde dat hij helaas naar de slager gegaan is. Was jammer, want hij leek gezond, maar op zich te begrijpen vanuit het oogpunt van de handelaar.

M1+10

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:36

bij ons is er een naar de slager gegaan omdat die op stal je gillend aanviel, onder het zadel kon je er een kind op wegsturen..... maar in die stal was ze levensgevaarlijk. Dier had heel dr leven tussen de koeien gestaan en wat veulens gekregen.........

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:18

essie79 schreef:
Ik snap serieus niet waarom een paard naar de slager brengen erg is..


Ik ook niet, maar veel mensen bijkijken dit vanuit een menselijk oogpunt. "Oh jee, nu word 'ie doodgemaakt"

Een paard kijkt niet vooruit. Is niet bang voor de dood. Weet niet - of maar heel kort - wat er gaat gebeuren. Hij gaat gewoon een vrachtwagen in, komt er ergens weer uit waar het gek ruikt, gaat een ruimte in met een betonnen vloer, wat heeft die man nou voor raar ding in z'n handen?

En het is gebeurd.

Zo'n beest legt geen verbanden met z'n gedrag en 'dood moeten' ofzo. Het is gewoon afgelopen. Eindelijk rust.

Vanuit een handelaars oogpunt is het een goede actie geweest om het dier af te maken. Als particulier had ik er nog wat meer geprobeert en het - als ik het gevoel had dat het voor het dier een goede kans zou zijn - eventueel aan iemand als Voest gedoneerd. Maar niet uit een soort nobel gevoel van alle paarden moeten 'redden', alleen als ik serieus dacht dat diegene er werkelijk de kneep voor zou hebben. Als het jaren van stress zou betekenen ging 'ie ook dan naar de slager.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:41

Ik ben het eigenlijk heel erg met Manic eens.
Heb er niets aan toe te voegen.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:50

Andersom kan het ook. Wij hebben ooit eens een paard op stal gehad dat van de slager kwam. Was door hem aangekocht, en hij zag er nog heil in en vond het zonde om hem af te maken. Paard was door onkundige mensen gekocht en er was niet erg verstandig mee omgegaan (eigenaar had het paard vastgezet aan een deur, paard schrikt, deur uit het scharnier, en natuurlijk paard in paniek. Het was en bleef een neuroot, maar er is een goed baasje voor gezocht en de huidige eigenaresse heeft er nog steeds veel plezier van.

Je suis Charlie.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:12

manic, op zich een goed verhaal maar hoe komt zo'n handelaar als in deze in godsnaam aan zo'n beestje????

kan ik niet verklaren voor een handelaar die kan inschatten of het dier de moeite waard is om er tijd en geld in te steken en die ook nog een beetje om zijn goede naam moet denken...

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:15

Ik zou graag willen weten om welk paard/handelaar het gaat??

Ik kan de gesloten tropic enz niet vinden..

Kan iemand me het zeggen of pb sturen

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:15

Pellie schreef:
manic, op zich een goed verhaal maar hoe komt zo'n handelaar als in deze in godsnaam aan zo'n beestje????

kan ik niet verklaren voor een handelaar die kan inschatten of het dier de moeite waard is om er tijd en geld in te steken en die ook nog een beetje om zijn goede naam moet denken...


mee eens, als deze handelaar zo'n paardenkenner is had hij in eerste instantie dit beestje ook niet gekocht.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:27

En Djuno wat had er dan mee moeten gebeuren ???

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:45

als het echt zo'n verschrikkelijk "evil" beest is dan had de vorige eigenaar de rit naar het slachthuis moeten maken en had ze nooit in het handelscircuit terecht mogen komen. Maar of deze handelaar is ook bij de poot genomen (ondanks AL zijn kennis) of er is na aankoop is met het beest gebeurd. Hoe dan ook haar gedrag is gemaakt door de mens (en dan laat ik een evt. tumor even buiten beschouwing).

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 10:28

Ik kan me goed voorstellen dat een handelaar voor een zot lage prijs zo een dier kan kopen, omdat de ex-eigenaar te laf is om zijn probleempaard zelf naar de slager te sturen. Zo'n handelaar ziet er mischien dan nog heil in, om het inderdaad even te proberen door mensen met meer paardengevoel. Als de prijs maar laag genoeg is is dat echt niet zo een naar scenario en dat een paard verbeterd in deskundige handen is ook niet echt raar. Maar dan ben je inderdaad bezig om de paarden die gewoon slecht opgevoed zijn te scheiden van de paarden die gewoon een karakterfout hebben die ze gevaarlijk maakt. Die laatsten gaan naar de slager, die daarvoor naar deskundige ruiters die de strijd met zo een paard aan kunnen gaan en die dan ook winnen.

Europe is our playground


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anjali, Dartel, flossies, JPitty, Mieke, NikkivanOlst, ogidni, pillow en 36 bezoekers