Handelaars & probleempaarden (discussie)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 10:28

Of je gaat ermee naar een toverinstructeur -die zonder blikken of blozen beweert dat je paard niet kreupel is- zodat je paard met al die pijn ook nog eens moet lopen onder jouw zadel... het is toch verschrikkelijk??
Maar paarden zijn zo brááf dat ze dat allemaal doen voor het baasje, juist omdat ze er niet zo over nadenken.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 21:46

ArwenLune schreef:
Leuke reactie. Ben je nog bereid uit te leggen wat je zo stuiterend van ongenoegen heeft gekregen?

Ik ben het in ieder geval met jou eens Arwen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 22:55

Lovely schreef:
Of je gaat ermee naar een toverinstructeur -die zonder blikken of blozen beweert dat je paard niet kreupel is- zodat je paard met al die pijn ook nog eens moet lopen onder jouw zadel... het is toch verschrikkelijk??
Maar paarden zijn zo brááf dat ze dat allemaal doen voor het baasje, juist omdat ze er niet zo over nadenken.


Sorry Lov, ik denk te weten wie je bedoelt, en dit vind ik een steek onder water. Hoort ook niet in dit topic thuis, maar ik ben het NIET met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 01:08

Je hoeft het niet met me eens te zijn hoor. Dat van die steek onder water slaat echt nergens op, maar als jij het op een bepaalde manier op wilt vatten, moet je dat vooral doen.
Neemt niet weg dat ik vond, vind en zal blijven vinden dat je op een kreupel paard niet rijdt.

daantjexxx93
Berichten: 21
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:24

o zzzzzzielig
wij hebben zelf ook een tinker
en ze zijn sterk maar wel heel leif Lovers
sommige mensen mochten van mij al naar de maan
ze zijn echt heel gek
maar ja ik kan er niets aan doen

(sorry leife tinker Huilen )

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 18:26

Lovely schreef:
Je hoeft het niet met me eens te zijn hoor. Dat van die steek onder water slaat echt nergens op, maar als jij het op een bepaalde manier op wilt vatten, moet je dat vooral doen.
Neemt niet weg dat ik vond, vind en zal blijven vinden dat je op een kreupel paard niet rijdt.


Wanneer is een paard echt kreupel? Denk je niet dat je onregelmatige/kreupele paarden kunt krijgen door eenzijdige overbelasting? Denk je niet dat een onregelmatig paard (= kreupel) weer regelmatig kunt krijgen als je er op een goede manier op kunt rijden? Zouden stijfheden niet de oorzaak kunnen zijn van kreupelheden? Op het moment dat er een stijfheid is die de oorzaak is van kreupelheden: denk je niet dat je een kreupel/niet rad paard door de juiste manier van rijden weer rad kunt rijden? Dat het soms nodig is om even door te zetten, waarna het paard wel weer rad is?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 03:44

En mocht je een naam willen van een zogenaamde " toverinstructeur":

Antoine de Bodt! OK dan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 07:35

Ik ben ook niet geheel vies van Antione. Alleen zo hokus spokus is het niet, Het is gewoon een recht paard Haha! Haha!

Ik begrijp Lov wel, Lov rijd ondertussen op een niveau dat je paard wel recht moet zijn, maar er zijn 100.000 mensen die een paard zo scheef rijden als de neten, als die paarden gaan kreupelen dan hebben ze denk ik wel baat bij een paar lesjes Antoine Haha! Iemand die zn paarden al recht heeft en op een correcte manier nageeflijk die heeft niks te zoeken bij hem.

Ik ben altijd een beetje wars van successtories. Als ik honder paarden heb staan met dezelfde aandoening dan is er altijd wel eentje die er miraculeus overheen komt, dan kan ik dat ene succesverhaaltje wel aan gaan dikken om mijn kennis en kunde te onderstrepen maar dan moet ik om het verhaal goed te houden wel even verzuimen te vertellen dat ik er 99 weg heb kunnen brengen..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 12:19

Kim, dank je wel Lachen.
Cassidy, ik denk dat een toverinstructeur (welke dan ook) niet de aangewezen persoon is om te bepalen waarom een paard kreupel is. En daarom kan zo'n instructeur ook niet bepalen of het wel of niet goed is om op dat kreupele paard te rijden. Het is wel zo dat hij daar zijn klantjes vandaan haalt en dus geld verdient aan kreupele paarden en daar hou ik nu eenmaal niet zo van.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 15:01

We duiken nu een heel andere kant op, maar toch nog even dit. Als je er van uit gaat dat er meer mensen hun paard NIET recht rijden, en er ook van uit gaat dat de meeste paarden hun blessures krijgen door dat ze niet recht gereden worden, denk ik dat het met het wegbrengen van die 99 andere paarden ook nog wel meevalt. Ik heb persoonlijk paarden zien veranderen tijdens een van zijn lessen van een half uur, en paarden met een duidelijk onregelmatige gang zien rad zien lopen en vooral zien MARCHEREN na een lesje van hem. Niet iedereen is gezegend met goede instructie. Natuurlijk zul je altijd uitgaan van je eigen ervaringen, maar verplaats je ook eens in een ander.

Mijn excuses voor het off-topic gaan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:01

cassidy ik heb het ook gezien, ik heb drie clinics gereden bij hem met drie verschillende probleem paarden. weet best hoe die man goed kan helpen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:06

Mooi, dan is de naam van Antoine de Bodt hiermee van het lijstje der zogenaamde "Toverinstructeurs" geschrapt. Haha!

Zullen we nu maar weer ontopic gaan?

Kurby

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:55

Ik ben heel benieuwd wie die handelaar is, gezien er nog maar 145 ERKENDE PAARDENHANDELAREN in Nederland zijn... Mijn vader is er een van die 145..

Ik weet voor 100 % zeker dat de bovengenoemde handelaren zulke paarden 'probleem, levengevaarlijke paarden' direct naar de slacht doen.. zij zullen nooit een mensenleven hieraan wagen, alleen al de gedachte aan de gevolgen die er uit kunnen ontstaan... nee zulke paarden gaan dood, beter zij dan een mens...

Ik ben met paarden opgegroeid en als er een paard kwam voor de handel en me pa zei / zegt dat wij er niet bij mogen komen dan doen we dat ook echt niet.. Hij hoeft dan ook echt niets over het paard te zeggen wij weten dan genoeg... Bij mij thuis komen dus allerlei paarden en pony's dus ook paarden die naar de slacht gaan. Ik heb hier dus geen problemen mee...

Er zijn heel veel mensen vinden het zielig als een paard na de slacht gaat, maar een koe, schaap en varken vinden ze niet erg... mensen eten ook hun vlees dus waarom niet van een paard....

Maar probleempaarden worden door de echte handelaren eruit gepikt, zij kijken er dwars doorheen.. tuurlijk wordt er ook na de eigenaar gekeken, hoe zij zich gedragen na het paard etc...

Dus een probleempaard wordt dus door de erkende paardenhandelaar echt niet aan mensen verkocht maar gaan naar de slacht...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:57

Haha! paardenmens das duidelijk Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:59

Petje af voor je vader Kurby...wat G&K al zei, een paardenman.

Kurby

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:00

zeker wel een paardenmens, maar wel een met gezond verstand...

Je laat geen mensen verongelukken met z'n probleempaard en zeker geen kinderen...

Kurby

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:14

Hij zit al meer dan 35 jaar in de paardenhandel (ERKENT) en heeft al een hoop ellende gezien welke door beun de haas veroorzaakt zijn..

De erkende handel kan dus dit soort dingen opknappen.. dus zoals met de tinker die naar de slacht gebracht is...

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:43

Kurby schreef:
zeker wel een paardenmens, maar wel een met gezond verstand...

Je laat geen mensen verongelukken met z'n probleempaard en zeker geen kinderen...

En het probleem met probleempaarden is ook nog dat juist de leken denken dat ze het dier wel even op zullen knappen. Mensen die jarenlange ervaring in de paardenwereld hebben, de paardenmensen dus, beginnen er niet aan.
Laatst bijgewerkt door germie op 21-03-04 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:44

en zo is het maar net Germie

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:28

Ik denk dat er weinigen zijn die toe durven te geven dat je paard niet meer veilig is om mee om te gaan...
Helaas eindigen de meeste van die dieren vaak bij een "slechte" handelaar (veel geld krijg je er vaak niet voor...dus willen sommige handelaaren hem graag hebben.., en die geven net weer wat meer geld ervoor dan de slager, wat de eigenaar toch weer als iets goed's ziet..tenslotte het dier heeft al genoeg gekost..).
Gevolg is dat die paarden weer op de markt komen...misschien wel na een hele poos op het land te hebben gestaan of dat ze bij een trainings stal zijn geweest...al met al...ze zijn dan even rustig..om na een poosje weer hun "ware" karakter te laten zien...(karakter wordt niet alleen gevormd door opvoeding, afstamming en de dingen die een paard mee gemaakt heeft maar ook door de lichamelijke toestand van het dier)
En dan begint het hele verhaal weer van voren af aan..
Moet wel zeggen dat vele ongelukken die niet tijdens het rijden gebeuren vaak komen door ontwetendheid van de mens die op dat moment omgang heeft met het paard, ja ook vele ongelukken tijdens het rijden gebeuren daardoor..
Gemene paarden worden niet geboren...maar worden gemaakt door de mens...niet altijd bewust maar juist vaak onbewust....

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:38

In de paardenhandel gebeurd het net zo als in de asiels....bij negatief advies denkt men het wel aan te kunnen om dat het beestje zo mooi en lief oogt...
Ik kan me absoluut niet voorstellen dat er een paardenhandelaar is die willens en wetens een paardje verkoopt waarvan hij/zij weet dat dat ongelukken geeft...
Bij goede en slechte handelaren denk ik aan de tevreden en ontevreden klanten/kopers...waarbij vooral de betweters meestal die mensen zijn die een handelaar een slechte naam proberen te geven

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:45

4000 punten voor Alane! OK dan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 08:46

Idd zo mee eens Alane

Kurby

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:06

zoals ik al eerder aangaf de erkende handelaar verkoopt dus echt geen probleempaard aan leken.. maar beun de haas dus wel....

hierdoor zijn er in de loop der jaren al zoveel ongelukken gebeurd...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:09

Alane schreef:
Ik kan me absoluut niet voorstellen dat er een paardenhandelaar is die willens en wetens een paardje verkoopt waarvan hij/zij weet dat dat ongelukken geeft...


Willens en wetens misschien niet. Maar het ligt me nog vers in het geheugen dat er een medebokster het leven heeft gelaten bij het uitproberen van een paard bij een handelaar (of deze nu erkend is of niet doet er even niet toe), waarbij de handelaar wist dat het paard weleens vaker omhoog kwam.