Hooi aanbieden in schuilstal?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Hooi aanbieden in schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 10:46

Wie van jullie biedt er wel of geen hooi aan in de schuilstal? en waarom?

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Hooi aanbieden in schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:50

Ik wel, zodat ze droog kunnen eten en mijn hooi niet verregent, wegwaait of de bodem in wordt gelopen.

colleen3
Berichten: 322
Geregistreerd: 09-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:50

Ik bied geen hooi aan in de schuilstal omdat ze anders maar blijven hangen in de schuilstal.. met schuilstal, hooi en water op verschillende plaatsen bewegen ze aanzienlijk meer.

Heb overigens wel het hooi in een hooistolp met net erover staan, zodat het hooi droog blijft en ze het niet vertrappen.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:53

Ik ook wel, er hangen 2 netten in de schuilstal waar áltijd hooi in zit.
Maar in mijn geval is dat vrij grof graszaadhooi, wat ze niet als liefste eten zegmaar.

Het ''lekkere hooi'' voer ik bewust wel op verschillende plekken buiten (in bakken, netten etc). Maar dat eten ze tenminste ook nog graag op als het een beetje nat geregend is. Het graszaadhooi willen ze dan écht niet meer :)

Ik vind zelf ook het belangrijk dat ze, als ze het écht beroerd rotweer vinden en dus binnen willen blijven, óók kunnen eten als ze willen.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:54

Ja bij mij ook hooi in de schuilstallen. Momenteel in netten. Ze hebben ook buiten hooi, dus ze kunnen kiezen waar ze willen eten.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Hooi aanbieden in schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:05

Ik bied er wel hooi aan maar de hoeveelheid is afhankelijk van het weer. In de zomer bij hitte dus vrij veel, in de winter bij flinke regen ook. Op mooie dagen waarop het prima buiten zijn is wel iets hooi maar de hoofdmoot buiten.

Beetje zoals Akshay, binnen minder lekker hooi. Maar dus wel hooi omdat ik ze niet naar buiten wil dwingen.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Hooi aanbieden in schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:50

Ligt aan het weer.... met dit weer hangt een deel binnen en een deel buiten. Als het prima weer is, alles buiten. Ik heb water in de stal dus door hooi buiten te hangen, wandelen ze lekker op en neer.

DuoPenotti

Berichten: 29517
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:09

Nu niet meer omdat mijn ruin niet prettig is bij eten.

Voorheen toen ik andere paarden 24/7 buiten had staan wel.
Stonden jaar rond op gras. Dus buiten kwamen ze zelf voldoende. Maar in de schuilstal stond ook altijd een bak hooi. Daar bleef het schoon en verregende niet.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:14

Wat ik ook al zei ik het andere topic: ik ben geen fan van eten in een schuilstal. Zeker niet bij veel paarden en beperkte ruimte. Ik heb op een stal gestaan waar er onbeperkt eten was binnen en beperkt buiten (moest door de eigenaren zelf in toerbeurten van de binnenruif maar de buitenruif verplaatst worden iedere dag) en eigenlijk heb ik mijn paard daar in een jaar tijd nooit echt zien eten. Volgens mij heb ik hem daar 2x even zien knabbelen in dat hele jaar toen de hele stal leeg was, maar verder durfde hij er nooit in. Stonden toentertijd hele pittige paarden in die hem er vanaf moment 1 uit trapte. Het hooi daar was van hun, zo voelde het een beetje. Resultaat was dat hij daar in weer en wind buiten stond omdat hij die schuilstal niet in durfde/mocht. Vond het echt heel sneu. Gelukkig was het dat jaar relatief droog en kon hij met een deken er prima mee uit de voeten maar handig vond ik het niet. Ik geloof dat de kudde daar nu een stuk rustiger is en ik vraag me af of het nu geen probleem meer zou zijn. Maar alsnog blijf ik er geen fan van. Liever een schuilplek om echt te schuilen en slapen dan dat de daar alleen maar staan om te eten. Een kleine overkapping over een buiten hooipunt en een losse schuilstal zou ik het meest ideaal vinden als ik mocht kiezen. :j

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:15

Ja wij voeren alleen in de schuilstal. Het nadeel is dat ze dan met heel slecht weer veel binnen blijven staan. Voor een dagje niet erg maar dit najaar was dat vaak.
Met mooi weer gaan ze nog steeds volop de track op enzo dus dan komen ze nog ruim aan hun beweging :D

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hooi aanbieden in schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 14:10

Ik voer een deel binnen en een deel buiten, ongeacht het weer. Juist om te voorkomen dat ze te lang op 1 plek staan. Maar hier kunnen ze prima samen in de stal. Met slecht weer voer ik hier zeker de helft van het hooi en de andere helft buiten. Met goed weer ongeveer 1/4 binnen en de rest dan buiten.
Ik heb ook groepen meegemaakt dat er gedonder was en dan wil je ook niet alleen in de stal voeren. Zeker niet als je stal aan 4 kanten dicht is en maar 1 in-/uitgang heeft op 1 kant.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 14:14

Ik heb alleen 2 hooinetten in de stal hangen. We sluiten s nachts de deur. Alleen bij guur weer zie ik veel mest binnen. Meestal ligt het merendeel alsnog in de paddock, wat aan geeft dat ze ook wel zonder drink en eet motivatie naar buiten gaan. Oké, om te drinken gaan ze momenteel ook naar buiten, want die waterplassen zijn altijd lekkerder dan kraanwater volgens mijn heren. _O-
Ik heb 2 minis dus geen grote kudde met veel veranderingen. Staan altijd samen, kunnen inmiddels ook niet zonder elkaar.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 26-02-24 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

pinto_1

Berichten: 2558
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 14:21

De paarden krijgen hooi in de schuilstal. Simpel om het droog te houden en zandvrij.
Ponies krijgen een bakje buiten waar alleen zij bij kunnen. Wel op een stenen ondergrond en niet op het zand.
En die waterplassen, heel herkenbaar. :') Hoef de waterbak niet meer te vullen met schoon water, dat is niet lekker meer.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Hooi aanbieden in schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 14:24

Ik denk dat dat heel erg afhankelijk is van je kudde en de grootte van je schuilstal. Wij hebben er 1 dominante (geen alpha) flikker bij staan die er zeker voor zou zorgen dat de meest onderdanige geen eten meer zou krijgen in de schuilstal. Dus hier geen hooi in de schuilstal maar in een grote overdekte hooiruif. Daar kunnen ze allemaal rustig eten zonder stress.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Hooi aanbieden in schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 14:37

Het is indd afhankelijk van veel dingen, grootte stal, kudde, track\paddock. Hier één pony en shetlander, tja, die eten gezellig in de schuilstal. Ligt ook hooi buiten op het 'pleintje' in een bak, kunnen ze kiezen. Bij 3 paarden had ik 3-4 voerplekken buiten en binnen.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:51

De groepsdynamiek is inderdaad wel belangrijk. Mijn groepje is al jaren stabiel en niet aan verandering onderhevig, dat scheelt.Afbeelding[

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hooi aanbieden in schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:56

Ik bied alleen hooi aan in de schuilstal als het heel slecht weer is.
O.a. omdat het hooi dan zelf niet natregent en omdat de wind weleens naar op de voerplaats wil staan, waardoor paard met het hoofd recht in de regen zou moeten eten.
Als het niet hard waait en regent, dan voer ik buiten.
Buiten voeren heeft mijn voorkeur, het is dichterbij, makkelijker te bereiken en het is er verhard, dus geknoeid hooi kan ik gemakkelijker opruimen.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Hooi aanbieden in schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 15:40

Bij ons wordt het niet door de stal gedaan, maar als ik er ben doe ik dag zelf. Vind het wel fijn als ze droog kunnen eten. Of als je even wat rustiger wil staan

Wpaard

Berichten: 473
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 15:43

Mijn ponys lopen 24/7 buiten heb een hooiruif buiten staan en die vul ik helemaal vol met hooi. In de schuilstal hang ik alleen hooi met netten als het gesneeuwd heeft en ze dus niks kunnen knabbelen vanuit het land.

Ze eten liever buiten dan in de schuilstal.