Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 09:31

mala26 schreef:
Je hebt hem nog maar 2,5 maand. Geef hem even de tijd om te landen. De 1 is eerder aan een nieuwe situatie gewent dan een ander.
Waar je naar kan kijken is een bach bloesem/rescue druppels om hem te helpen met de verhuizing.

Een tandarts staat nog niet in je rijtje dus daad zou je ook nog naar kunnen laten kijken.

Is dit voor jou voor het eerst dat je een jong paard opleid?



Tandarts staat ingepland! Vroeger een pony, maar een springgefokt paard nog nooit. Was ook niet mijn intentie/bedoeling om een groener paard te kopen, maar omdat het al zo vertrouwd voelde en hij al super goed de basis kende op de stal waar ik hem weg heb…

Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 09:32

Levita schreef:
Heb je hem helemaal laten keuren? Dus ook foto's van rug en hals?


Nee alleen foto’s van de benen

Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 09:34

tengeltje11 schreef:
Hoeveel komt hij buiten? En als hij buiten is, alleen? Met maatje? In groep?

Daarnaast is 2,5 maand echt nog kort. Menig paard heeft een half jaar nodig om zich aan te passen.

Ik geloof niet dat kuil ipv hooi ofzo aan zo’n basis ligt, ook geen handje van dit of dat. Als je er nu bv 4 kg krachtvoer zou instoppen en dat kreeg hij vroeger niet, kan dat er wel mee verband houden, maar dat is hier niet.


Elke dag in de paddock, denk van 10 tot 6 ongeveer met 3 voer beurten. Staan 6 ruinen in de kudde. Zodra het weer het toe laat gaan ze op het gras en werken we richting de 24/7 buiten.

Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 09:35

Elisa2 schreef:
Hoeveel ervaring heb je zelf met jonge paarden doorrijden?


Niet absurd veel dus… pony van vroeger maar dit is wel een andere koek. Zie reactie hier boven

Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 09:38

Bielsje schreef:
Ik gooi er nog een vraag bovenop, sorry :')

Aangezien je aangeeft dat je instructrice hem heeft gereden, was zijn gedrag toen anders of exact hetzelfde?


Moment dat zij reed veranderde er wel iets maar op dat moment had ik ook nog veel spanning van mijn val. Zij uiteraard niet, dus je zag wel dat hij anders reageerde op haar en goed naar haar luisterde. Maar heel relaxed liep hij niet. Later toen mijn eigen spanning weer weg was, was hij bij mij ook beter onder het zadel maar alsnog niet zoals het hoort. Echter heeft zij wel iets meer oog voor dingen en tonnen met ervaring, dat mis ik nog wel een beetje.

Elisa2

Berichten: 37180
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 09:42

Elli99 schreef:
Elisa2 schreef:
Hoeveel ervaring heb je zelf met jonge paarden doorrijden?


Niet absurd veel dus… pony van vroeger maar dit is wel een andere koek. Zie reactie hier boven


Ja het paard lijkt ontheemd en is ook nog erg groen onder het zadel. Als het dressuur gefokt is en daarbij een wat kijkerig/ rillig karakter heeft dan kan het zijn dat je (nog) niet genoeg leiding, zekerheid en handigheid kan bieden.

Het is goed om de voeding onder de loep te nemen en grondwerk te gaan doen. Of dit paard ohz geschikt is voor jou is echter wel de vraag. Het beste wat je kunt doen is het paard een tijdje door laten rijden op je eigen locatie door een handige ruiter en kijken wat er dan gebeurd. Gaat dat goed dan kun je het wellicht weer overnemen onder begeleiding. Blijft het moeilijk dan is dit misschien net een maatje te groot voor je op dit moment.

Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 09:42

Sababber schreef:
Ik vind het wel bijzonder dat de fokker zo laat pas aan de slag is gegaan met dit paard. De meeste fokkers houden een paard niet zo lang aan en beginnen niet zo laat met inrijden. Is er een reden waarom dit paard zo laat pas is begonnen? Is het paard gekeurd voor aankoop?


Ze fokken meer voor de lol en stoppen de paarden in een natuurgebied tot ze denken dat ze er aan toe zijn om ingereden te worden. Bij hem hadden ze heel lang zoiets van hij is mentaal nog te jong om aan het werk te gaan. Ze hadden ook destijds geen passende ruiter voor hem omdat hij blijkbaar een andere aanpak nodig had en niet binnen een paar week kon worden ingereden; gevoeliger paard, heeft meer rust nodig tussendoor en is heel intelligent…

In het begin vond ik het een mooi concept, lekker uit laten groeien etc. Maar nu denk ik zou er dan toch een andere reden zijn geweest? Ik heb hem laten keuren met been foto’s.

Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 09:43

StalNollie schreef:
Wat voor zadel/singel reed je bij verkoper en wat nu? Dressuur en spring singel kan ook voor reactie zorgen


Dressuurzadel en ik heb nu een springzadel. Ze heeft hem daar wel eens met springzadel gereden toen ze met hem ging springen.

Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 09:45

Nouvel schreef:
Ik zou voor de zekerheid ook even stoppen met de lucerne, wij hebben al meerdere paarden gehad die al wat gevoelig waren en daar nog kijkeriger/schrikkeriger op werden.

Verder inderdaad veel grondwerk doen, longeren, wandelen, etc op vertrouwen op te bouwen.
Helpt het misschien om te rijden met een ander paard erbij in de bak dat hij niet alleen is?

Ik herken het wel, ik heb met het kopen van mijn huidige paard hetzelfde gehad.
Het bleek dat zij nooit alleen met hem reed, maar altijd veilig achter iemand aan of in ieder geval samen met iemand, dus die van mij heeft nooit op eigen benen leren staan bleek later…
Ik ben ook nog steeds aan het tobben met kijkerigheid en schrikreacties waardoor ik er in het begin hard ben afgevallen, het lijkt bij die van mij ook zijn karakter te zijn.
En blijkbaar was hij in de binnenbak waar ik hem proef ging rijden zo vertrouwd dat hij dat daar niet liet zien…


Oh ja herkenbaar! Die van mij is inderdaad ook in de binnenbak gereden, wel zoveel mogelijk alleen en met andere paarden. Maar nooit in een buitenbak…

Ik ga eens proberen hem van de luzerne te halen!

Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 09:48

EngeltjeS schreef:
Wat een lastige situatie zeg... gelukkig worden er al goede tips en adviezen gegeven.
Wat ik mij afvraag: hoe stap jij nu op?
Het is logisch als je heel gespannen bent. Maar met erge spanning zou ik zelf nooit opstappen. Dit is voor jou natuurlijk niet fijn maar ook niet voor je gevoelige paard.
Investeer in een sterke en goede basis, door middel van grondwerk, longeren, lekkere poetsbeurten en 1 op 1 momenten. Leer elkaar kennen, speel eens met hem in de bak, en vergeet hem niet goed te belonen.
Dit paard is waarschijnlijk heel gevoelig voor veranderingen en dat maakt hem onzeker.

Ik ben ook benieuwd of jouw instructrice verschil merkt?


Met erge spanning stap ik ook niet op hoor, er is altijd wel een beetje een soort van spanning aanwezig maar probeer heel erg op mijn ademhaling te letten en zodra ik een paar rondjes dat heb gedaan voelt het ook al een stuk beter.

Laatste keer dat ik gevallen ben twijfelde ik wel om op te stappen na longeren. Hij was super onrustig, leer voor de volgende keer, niet op stappen dus :(

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:02

Ik heb vroeger veel paarden aangereden en weer verkocht. En dit zag ik ook vaker gebeuren.
Een braaf paard, licht groen, wordt verkocht naar iemand met niet heel veel ervaring. Er gebeurd iets en beide partijen worden onzeker en brengen dit op elkaar over.
Jullie versterken elkaars gedrag en dat moet doorbroken worden.
Dat kan alleen jij zelf doen. Paard wegbrengen en door laten rijden geeft tijdelijk hulp, maar komt hij naar huis heb je kans dat het weer gebeurd.
Mijn advies zou zijn om veel en vaak les te nemen. Een keer of 3 per week. De andere dagen kan je hem longeren en aan het werk houden.
Je moet veel met hem bezig zijn en duidelijk.
Een paard kijkt naar jou voor leiding. Ben jij daar onzeker in, wordt hij dat ook.
Dat betekend niet dat je moet slaan of streng zijn of iets, maar wel duidelijk. Dat begint al op de poetsplaats en op stal. Als jij hem opzij wil duwen moet hij gewoon opzij. Als je stilstaat mag hij niet een pas naar voren, doet hij dat wel: direct een paar passen terug duwen. Hij moet ook respect hebben voor jouw plak, hij mag je niet omduwen, tegen je aan leunen, etc.
Als je dat overwicht er naast hebt neem je dat ook al veel meer mee er op.

Ik denk zelf dat het probleem nog niet zo groot is, maar je moet het doelgericht aanpakken. En dan kan het vrij snel opgelost zijn. Want als dit paard niet braaf was, was zijn gedrag al veel extremer geweest.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:11

Elli99 schreef:
Sababber schreef:
Ik vind het wel bijzonder dat de fokker zo laat pas aan de slag is gegaan met dit paard. De meeste fokkers houden een paard niet zo lang aan en beginnen niet zo laat met inrijden. Is er een reden waarom dit paard zo laat pas is begonnen? Is het paard gekeurd voor aankoop?


Ze fokken meer voor de lol en stoppen de paarden in een natuurgebied tot ze denken dat ze er aan toe zijn om ingereden te worden. Bij hem hadden ze heel lang zoiets van hij is mentaal nog te jong om aan het werk te gaan. Ze hadden ook destijds geen passende ruiter voor hem omdat hij blijkbaar een andere aanpak nodig had en niet binnen een paar week kon worden ingereden; gevoeliger paard, heeft meer rust nodig tussendoor en is heel intelligent…

In het begin vond ik het een mooi concept, lekker uit laten groeien etc. Maar nu denk ik zou er dan toch een andere reden zijn geweest? Ik heb hem laten keuren met been foto’s.

Met dit verhaal had ik hem laten staan. Vind het sowieso knap dat ze dat kunnen beoordelen terwijl hij in een natuurgebied loopt.

Jammer dat je geen bloedje hebt laten trekken.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:19

Is hij rustiger als hij met andere paarden samen in de rijbak is? Klinkt voor mij als een heel onzeker paard dat nog heel erg moet wennen. Alles is natuurlijk anders, omgeving, vriendjes, mensen, stal, voer, alles.

Ga met hem spelen, doe leuke dingen en kijk of hij dan meer ontspant. Voorlopig zou ik denk ik niet rijden tot zowel jij als hij niet zo gespannen meer zijn.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:19

Ik zou er met een gevoelig paard van uit gaan dat dit echt nog door de verhuizing komt. Geef hem de tijd, vraag niet teveel en ga vooral dingen doen waarvan je vrijwel zeker weet dat het goed gaat. Bouw wat vertrouwen op samen en geef hem de tijd alles te verwerken. Mijn gok is dat de rest dan wel volgt :)

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:28

janderegelaa schreef:
Elli99 schreef:

Ze fokken meer voor de lol en stoppen de paarden in een natuurgebied tot ze denken dat ze er aan toe zijn om ingereden te worden. Bij hem hadden ze heel lang zoiets van hij is mentaal nog te jong om aan het werk te gaan. Ze hadden ook destijds geen passende ruiter voor hem omdat hij blijkbaar een andere aanpak nodig had en niet binnen een paar week kon worden ingereden; gevoeliger paard, heeft meer rust nodig tussendoor en is heel intelligent…

In het begin vond ik het een mooi concept, lekker uit laten groeien etc. Maar nu denk ik zou er dan toch een andere reden zijn geweest? Ik heb hem laten keuren met been foto’s.

Met dit verhaal had ik hem laten staan. Vind het sowieso knap dat ze dat kunnen beoordelen terwijl hij in een natuurgebied loopt.

Jammer dat je geen bloedje hebt laten trekken.



Misschien beetje kort door de bocht maar in mijn oren klinkt het ook als een enigszins eufemistische manier om te brengen dat dit paard best een rotbok was :+ te lastig was om normaal in te rijden en dat niemand het aan durfde om erop te gaan zitten. Niet exact eentje voor een onervaren amateur iig.

Lastig, je kunt altijd nog kijken of dit karakter te maken heeft met een onderliggend medisch probleem. Maar het kan net zo goed dat hij gewoon stressgevoelig en snel in de reacties blijft en daardoor toch maar een bovengemiddeld handige ruiter nodig heeft.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:56

Of kissing spines.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 11:08

Ik vind het verhaal anders best aannemelijk, maar misschien ben ik naïef. Wij hebben ook wel eens oudere paarden gehad om in te rijden of door te rijden.

Ik heb helaas ook wel meegemaakt dat een jong, maar doorgereden paard (en dan bijvoorbeeld M-geklasseerd, super te rijden in het bos, sprong een parcours) ineens niet meer te rijden was bij de nieuwe eigenaren. Super schieterig, paar keer gevallen, etc. Daar ben ik vervolgens ook heengereden om er zelf weer op te stappen en ik reed er net zo vertrouwd mee weg op hun locatie, in de volle wind en regen. Dat is niet leuk, maar dan mankeert er niets aan het paard. :o En het betekent overigens ook niet dat de ruiter het verkeerd doet. Iets in de manier van rijden maakte het paard onzeker, waar de ruiter weer bang van werd en zo ging het van kwaad tot erger. Met andere begeleiding ging het uiteindelijk wel goed. We hadden het paard ook wel terug willen kopen, maar dat wilde de nieuwe eigenaresse absoluut niet.

Je kunt ervoor kiezen om met intensieve begeleiding wel je weg te gaan vinden in het rijden. Is het vertrouwen teveel beschadigd, dan is het nooit een schande om het paard te verkopen en om uit te kijken naar een paard waar je dat vertrouwen wel mee kunt behouden. Laten doorrijden is ook een optie, maar dan komt er altijd nog een moment waarop je het over moet nemen van de ruiter en dat kan dan toch weer even lastig zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 11:24

Het kan inderdaad zoveel redenen hebben.
Uiteraard medisch, of toch het zadel dat goed lijkt te liggen maar net een mini drukpuntje heeft wat teveel kan zijn.

De kuil, neem aan dat het voordroog is (kuil zit net als mais in een kuil) en geen natte kleffe zooi, daar hoeft zeker niet meer voedingswaarde in te zitten, dat is een hardnekkige fabel.

Dan met het verhaal we laten hem lang staan want mentaal er niet aan toe bla bla...
Ja dat geeft voor mij ook alarmbellen.
Hij is 7. Niet dat ze hebben gezegd anders rijden we in met 3,5 en deze met 4,5.
Maar pas met 6... hmmm
Niet verstandig met die info zo'n paard te kopen als je niet heel ervaren bent in niet ervaren paarden met niet zo'n makkelijk karakter.

En ja dan heb je ook wat Lorette zegt.
Ik heb er ook zadelmak gemaakt, alsof ze zadelmak geboren waren. Echt nul problemen gehad, geen bokje niks. Naar vreemd terrein geweest, allemaal netjes.
En dan gaan ze naar een nieuwe eigenaar en dan krijg je na een maand verhalend dat je denkt?? Dat paard???
Je gaat er heen, voelt spanning bij het opstappen, maar je werkt daar zo makkelijk doorheen en rijd ermee weg.

Ja dan heb je toch zo'n paard al die tijd meer leiding gegeven dan je beseft en doet de nieuwe eigenaar dat niet en gaat het fout.

Wranglerbutt

Berichten: 10379
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 11:30

Neem les waarbij je leert je paard én jezelf te trainen. Featherlight, Warwick Schiller, o.i.d.
Het begint met snappen hoe een paard de wereld beziet en hem te leren waarop hij zelf invloed kan hebben en waarop niet.

Voor een paard dat, voordat hij bij jou kwam, zijn hele leven op dezelfde plaats, bij dezelfde mensen en in stabiele groep/ kudde is geweest, kan een verhuizing een enorm gevoel van onveiligheid geven. Het kan zijn dat jij in de omgang met hem een heel andere taal spreekt dan wat hij gewend is.

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 11:51

Zelf vind ik dit vrij normaal en is iets wat ook heel veel voorkomt. Zelfs bij manegepaarden die jaren in de les hebben gelopen, worden ze verkocht en komen op de nieuwe plek, worden ze opeens wild. Zo'n jong paard wat je nu hebt, wat nog niks gewend is, een gevoelig karakter heeft, komt op een nieuwe plek, kent de paarden en de mensen niet, is dus totaal uit zijn doen, er wordt niet duidelijk met hem omgegaan omdat je niet precies weet welke signalen hij geeft, ik vind het logisch. Verhuizen is heel wat hoor voor een paard, wij zijn zelf twee jaar geleden verhuist met de paarden (staan en stonden aan huis) en ik kon duidelijk merken dat het heel lang duurde voordat ze écht gewend waren, dat ze niet meer heel erg op hun hoede waren voor alles wat om heen heen gebeurd. Zelf denk ik dat je je beter nog meer kunt verdiepen in training aan de hand en als hij straks op de wei gaat weer eens gaat beginnen aan het begin met rijden. Als voorbereiding kun je met dubbele lange lijnen beginnen, dan heeft je paard een goede voorbereiding en kun jij hem beter helpen. Wat ik al zei, trt is leerzaam en met je nh lessen leer je hopelijk ook hoe je je paard met spanning kan helpen om te gaan.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:06

Nou zeg, doe je alles volgens de 'bokt regels' ben je ook weer verdacht.

Laat je een beest langer doorgroeien tot ie er wel klaar voor is. Zoek je een passende methode en ruiter. Laat je de klant 3! keer komen proefrijden en mag ze het beest vervolgens nog 3 weken op die stal onder begeleiding verder rijden. (wat blijkbaar ook nog eens allemaal goed ging)
Is dát weer verdacht :+

je kunt het niet snel goed doen hé.

Succes TS. Vervelend dat je hier tegenaan loopt. het kan soms in iets heel kleins zitten wat net een domino effect de verkeerde kant op heeft. Ik zou nog even verder puzzelen als dit paard als je er voorheen zo'n goed gevoel bij had.

Anoniem

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:18

Er wordt hier heel erg naar allerlei (externe) oorzaken gekeken, maar komt de angst niet gewoon bij jezelf vandaan? Heeft ie misschien jouw angst gevoeld toen je hem bij jou op stal had staan na 3 weken daar onder begeleiding te hebben gereden? Was het voor jou spannend en heeft hij dat overgenomen? Vervolgens viel je eraf en werd dat ook nog eens bevestigd, zowel bij jou als bij je paard.. Hoe reageer jij als ie zo schrikt of is afgeleid? Negeer je het of ga je erin mee? Schrik jij misschien al voor hem? Probeer daar eens naar te kijken.. :)

pinto_1

Berichten: 2558
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:33

Ik ga ook mee in wat hierboven wordt gezegd.
Heb hetzelfde gehad met mijn ruin. Zadelmak en zelf ingereden met 4, ging super. Alle knopjes erop, paard was braaf en relaxed, lessen gingen prima en we konden overal rijden.
Tot het moment dat de buurman met een koets voorbij raasde. Mijn paard schrok, en ik had achteraf gelijk moeten reageren en de leiding pakken. In plaats daarvan bleef ik wachten tot hij weer rustig werd. Toen vervolgens ook de hond nog achter de koets aan stoof was het te laat. Paard explodeerde gewoon, en ik kon het niet uitzitten. Vanaf dat moment was het vertrouwen weg, van beide kanten. Ik werd er voortdurend afgegooid, alles was eng, en ik zag het op gegeven moment ook niet meer zitten.
Mijn vriendin nam het over, zoals ze zelf zei: ik heb geen slechte ervaring dus ook geen angst. Uiteraard met begeleiding, maar zij nam de leiding en paard vond zijn vertrouwen weer terug.
Het blijft een paard wat je voortdurend moet corrigeren. Waar hij loopt, hoe hij staat, altijd zoekt hij wel een grens op. Ben je duidelijk in die grenzen, is het een superbraaf paard. Gaat hij tevreden briezen, loopt prachtig en schrikt nergens van.
Misschien kun jij ook iemand anders (instructrice?) tijdelijk op hem laten rijden om zijn vertrouwen (en die van jou) weer terug te krijgen? Ondertussen kun je grondwerk met hem doen, zonder spanning maar wel om duidelijkheid bij hem te krijgen.

anjali
Berichten: 15088
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:39

MirandaMalik schreef:
Zelf vind ik dit vrij normaal en is iets wat ook heel veel voorkomt. Zelfs bij manegepaarden die jaren in de les hebben gelopen, worden ze verkocht en komen op de nieuwe plek, worden ze opeens wild. Zo'n jong paard wat je nu hebt, wat nog niks gewend is, een gevoelig karakter heeft, komt op een nieuwe plek, kent de paarden en de mensen niet, is dus totaal uit zijn doen, er wordt niet duidelijk met hem omgegaan omdat je niet precies weet welke signalen hij geeft, ik vind het logisch. Verhuizen is heel wat hoor voor een paard, wij zijn zelf twee jaar geleden verhuist met de paarden (staan en stonden aan huis) en ik kon duidelijk merken dat het heel lang duurde voordat ze écht gewend waren, dat ze niet meer heel erg op hun hoede waren voor alles wat om heen heen gebeurd. Zelf denk ik dat je je beter nog meer kunt verdiepen in training aan de hand en als hij straks op de wei gaat weer eens gaat beginnen aan het begin met rijden. Als voorbereiding kun je met dubbele lange lijnen beginnen, dan heeft je paard een goede voorbereiding en kun jij hem beter helpen. Wat ik al zei, trt is leerzaam en met je nh lessen leer je hopelijk ook hoe je je paard met spanning kan helpen om te gaan.

Ik heb dat vaak gezien ,dat een braaf manegepaard verkocht wordt aan een particulier- dan hoeft hij ineens veeeel minder te werken en wordt "wild". Ook als hij op dezelfde stalling is blijven staan. Dat wordt dan vaak opgelost door hem toch weer in lessen te laten meelopen zodat hij weer voldoende werk heeft. En geen energie over om te klieren. Ik zeg echter niet dat het paard van ts ook te weinig werk zou hebben hoor. Wel typisch dat hij tot 6 jaar in een natuurgebied heeft gestaan en toen pas ingereden is (en ook op stal gekomen is). Het zal wel gaan schelen als hij straks 24\7 op de wei komt wat voor zover ik begrijp het plan van ts is. De meeste paarden worden daar een stuk kalmer van.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:46

ik lees vooral in de OP dat er door TS de eerste tijd met name grondwerk is gedaan, dus niet erop gezeten (denk ik dan....)
Wanneer zo'n jong dier bij een stal vandaan komt waar het gereden wordt , dan gaat verhuizen en die regelmaat van rijden wegvalt wat nog niet bevestigd is..... tja, dan is "opeens " weer erop na een tijd grondwerk best weer spannend lijkt me. Misschien gaat het daar ook mis,

En is er eindelijk een keer een bedrijf wat met 6 jaar iets gaat doen is het wéér niet goed hier op bokt..... er word hier echt altijd overal wat van gevonden..... ( sorry)