Paddock paradise overstap

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Paddock paradise overstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 23:31

Beste allemaal,

De knoop is doorgehakt en ik en mijn paard gaan naar een pp verhuizen. We hebben geen binnenbak, en ik als toekomstige wedstrijdritme zat hier toch wel mee. Gelukkig is er op 20 min stappen of 3 minuten met de trailer een prachtige rij vereniging met wedstrijden en een binnenbak. Is 20 min heen en 20 min terug een beetje haalbaar? Anders ga ik even kijken of er misschien iets mogelijk is met een trailer aanschaffen.

Daarnaast gaat mijn paard voor het eerst op een pp. Ze wordt naast de groep gezet en langzaam geïntroduceerd. Ze hebben een fijne ruime schuilstal en meerdere voerplek. Iemand nog tips voor het inscharen?

Als ik nog vragen heb zal ik ze ook hierin stellen. Ik hoor graag tips en/of ervaringen! Hebben jullie veel verandering gemerkt in gedrag/conditie/algehele uitstraling van je paard?

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Re: Paddock paradise overstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:35

Jazeker! 20 minuten heen stappen en 20 minuten terug, heb je gelijk mooi in en uit gestapt.

Hier ook jaren lang gedaan.

Maar mocht je de mogelijkheid hebben om een trailer aan te schaffen, dan is dat zeker met oog op de natte dagen en de wintermaanden altijd fijn om tot je beschikking te hebben. :)

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:37

Heb je wel een buitenbak? Dan ga je denk ik binnen rijden als het weer slecht is. Dan zou ik de trailer pakken. Maar he, mooi weer ruiter hier.

Ik zou weerstand ondersteunen. Ook door verhuizing jn het algemeen maar helemaal als ie niet gewend is om jn weer en wind te staan. Het is momenteel echt bagger weer. Dus opletten en zorgen dat ie niet de hele dag nat staat, wel gebruikt maakt van schuilstal.
Persoonlijk zou ik nooit volledig in 1 keer management omgooien. Opbouwen. Is hij gewend on hele dagen buiten te staan of een dagdeel? Met goed en slecht weer? Anders uitbouwen. En kijken hoe dat gaat. Je kunt snel aanpassen

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 23:51

Cioccolato schreef:
Heb je wel een buitenbak? Dan ga je denk ik binnen rijden als het weer slecht is. Dan zou ik de trailer pakken. Maar he, mooi weer ruiter hier.

Ik zou weerstand ondersteunen. Ook door verhuizing jn het algemeen maar helemaal als ie niet gewend is om jn weer en wind te staan. Het is momenteel echt bagger weer. Dus opletten en zorgen dat ie niet de hele dag nat staat, wel gebruikt maakt van schuilstal.
Persoonlijk zou ik nooit volledig in 1 keer management omgooien. Opbouwen. Is hij gewend on hele dagen buiten te staan of een dagdeel? Met goed en slecht weer? Anders uitbouwen. En kijken hoe dat gaat. Je kunt snel aanpassen


Gelukkig wel een buitenbak, wordt goed gesleept en komt binnenkort een sproei systeem.

Op dit moment staat ze ‘s winters 9 uur buiten door weer en wind, zomers 24/7. We verhuizen rond april wanneer ze op de huidige stal ook 24/7 naar buiten moet. Dus in dat opzicht is het verschil gelukkig niet zo groot.

Tot mijn verbazing is de pp zeer goed droog, op een paar kleine plekjes na. Heel fijn natuurlijk!

Hoe kan je het beste de weerstand ondersteunen?
Laatst bijgewerkt door DorkyDweeb op 19-02-24 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 23:52

maaaikkee schreef:
Jazeker! 20 minuten heen stappen en 20 minuten terug, heb je gelijk mooi in en uit gestapt.

Hier ook jaren lang gedaan.

Maar mocht je de mogelijkheid hebben om een trailer aan te schaffen, dan is dat zeker met oog op de natte dagen en de wintermaanden altijd fijn om tot je beschikking te hebben. :)


Fijn om te horen! Ik ga er dan zeker even naar kijken, bak is zelfs met dit weer plas vrij dus dat scheelt!

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Re: Paddock paradise overstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 23:52

En welke balancer geven jullie die ze ook echt lusten om direct te eten? Ik kan het dan natuurlijk niet ergens neerzetten.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Paddock paradise overstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 00:26

Ik heb zojuist mijn paard verhuis naar een op. Hij staat er nu een goede 3 weken. Hij was niet gewend 24/7 buiten te staan. Ook is ie niet meer de jongste, wordt 23. Hij had wel stress. Hem hiervoor wat gegeven. Bij introductie waren er eerst een paar hobbels, maar nu is het voor de kudde duidelijk wie waar staat.
Is hij op een goed moment verhuisd? Nee, hij is afgevallen en heb hem daardoor ook onder een dikkere deken gezet dan hij normaal zou hebben. De rust komt bij hem terug en dekens zijn alweer wat dunner en het aankomen komt ook wel weer.
Ik denk voor jouw paard in april een mooi moment om te verhuizen. Hopelijk is het regenseizoen hier een beetje over.

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 11:22

Bullebeest schreef:
Ik heb zojuist mijn paard verhuis naar een op. Hij staat er nu een goede 3 weken. Hij was niet gewend 24/7 buiten te staan. Ook is ie niet meer de jongste, wordt 23. Hij had wel stress. Hem hiervoor wat gegeven. Bij introductie waren er eerst een paar hobbels, maar nu is het voor de kudde duidelijk wie waar staat.
Is hij op een goed moment verhuisd? Nee, hij is afgevallen en heb hem daardoor ook onder een dikkere deken gezet dan hij normaal zou hebben. De rust komt bij hem terug en dekens zijn alweer wat dunner en het aankomen komt ook wel weer.
Ik denk voor jouw paard in april een mooi moment om te verhuizen. Hopelijk is het regenseizoen hier een beetje over.


Wat had je hem daarvoor gegeven? Ik weet dat mijn paard altijd wel gestresst is op nieuwe locatie's, maar meer om de dingen er omheen dan het inscharen of de kudde zelf.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 12:12

Als het een goede PP is . Dus met voldoende ruimte/ paarden ratio en goed ruwvoer hoef je eigenlijk niet zo gek veel te doen om je paard te helpen. Dan zal het hem waarschijnlijk vanzelf gewoon goed gaan doen.
Buiten gebruikelijke verhuisstress maar dat is niet gerelateerd aan PP specifiek.

Geen binnenbak hebben hoeft geen enkel probleem te zijn. Ik heb nog nooit een binnenbak gehad en dat heeft mij nog nooit belemmerd in mijn wedstrijd doelen behalen. Ook niet in de winter.
Hooguit als er sneeuw ligt of er langdurige vorst is. Dan pak ik de trailer om naar een binnenbak te gaan. Die trailer is voor mij wel essentieel. Maar dat komt deels ook doordat ik spring en cross en ik dus voor parcoursen altijd op pad ben naar een bak/terrein waar die al staan.

20 Minuten is dan wel weer net wat ver. Maar als je ook stukjes kunt draven hoeft ook dat geen probleem te zijn. Ik kan in de zomer eigenlijk alléén op de club gaan rijden omdat het thuis in een sahara verandert en ben dan 10-15 minuten onderweg. Ideaal om los te stappen en uit te stappen. Kun je dat nooit afraffelen. Dat doe ik zonder probleem alle dagen van de week als het nodig is.

Mijn (wedstrijd) paarden doen het eigenlijk allemaal heel goed op 24/7 buiten. Ik vind ze allemaal juist lekker energiek zonder de scherpe kantjes doordat ze altijd kunnen bewegen (is meer conditie) maar zich ook altijd kunnen uitleven (is minder noodzaak om onder de man fratsen uit te halen).
Ze zijn beter gewend aan alle 'slechte' weersomstandigheden omdat die windracht 5/regenbui al de hele dag door hun oren suist als ik eens ga rijden en reageren daar dus ook niet meer op.
Ik hoef me ook nooit meer zorgen te maken over spierpijn oid omdat ze die er zelf geleidelijk aan uitlopen of niet eens krijgen omdat ze zo veel gematigd beweging.
En het zijn gewoon blije beesten omdat ze meer zelf kunnen bepalen wat ze leuk vinden/ hoe ze hun dag willen indelen.

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 12:21

Ik zou zo een overstap pas maken in het voorjaar/ zomer om eerlijk te zijn. Nu zo vanuit stal ritme naar 24/7 buiten in deze natte koude tijd daar kan je paard een behoorlijke knauw van krijgen. Ook moet het geaccepteerd worden door zn nieuwe kudde genoten. Dat gaat ook vaak niet zonder slag of stoot. Het mogen mee eten ook niet.

Zo tof vind ik dat niet voor een paard om door de stress af te vallen nu zoals iemand hierboven schreef. Dat paard heeft er echt onder te lijden.

Over een aantal maanden is het droger, warmer en zijn de weides toegankelijk met veel gras en ruimte om te eten.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 12:58

@postra: ik heb ze toevallig alle 3 in december/januari naar hier verhuisd/gekocht en dat is altijd helemaal goed gegaan. En dat waren allemaal voormalige 'paar uurtjes buiten (1-8h) en de rest op stal' paarden.

De kanttekening is dan: met voldoende mogelijkheid tot rust en een droge ligplek. Desnoods de eerste periode nog even gescheiden van de groep als optie.
Zo te horen gaat dit paard in fases bij de groep én pas in april verhuizen. Dus ik zie daar geen onmiddellijk probleem in.

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paddock paradise overstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:21

Ah zo, april is een fijne tijd ja

Bentuh

Berichten: 3434
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re: Paddock paradise overstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:08

ik denk wel dat als je elke keer 20 min heen en 20 min terug moet stappen een beetje tegen gaat staan. zeker met slecht weer. Dus als je de mogelijkheid hebt om met een trailer te gaan, zou ik dat zeker overwegen.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paddock paradise overstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:48

Er is wel een buitenpiste op stal, als die wat goed rijdbaar blijft in de winter dan ga je hooguit bij slecht weer naar de binnenpiste gaan (en dan zal die trailer wel fijn zijn idd, anders kan je alsnog evengoed in de buitenpiste rijden.
Hoe groot is de groep paarden en mogen ze allemaal schuilen? Dat zou ik nu de belangrijkste vinden, eentje die snachts op stal staat en dan plots niet meer mag schuilen krijg je problemen mee. Een goed deken kan ook fijn zijn;

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 16:42

Duhelo schreef:
Er is wel een buitenpiste op stal, als die wat goed rijdbaar blijft in de winter dan ga je hooguit bij slecht weer naar de binnenpiste gaan (en dan zal die trailer wel fijn zijn idd, anders kan je alsnog evengoed in de buitenpiste rijden.
Hoe groot is de groep paarden en mogen ze allemaal schuilen? Dat zou ik nu de belangrijkste vinden, eentje die snachts op stal staat en dan plots niet meer mag schuilen krijg je problemen mee. Een goed deken kan ook fijn zijn;


Dat is zeker waar. Het is een groep van 7 paarden inclusief de mijne. Ze hebben een ruime schuilstal en 3 voer plekken verdeeld over de hele pp inclusief 2 drinkplekken. Ze kan er dus heen zonder persee langs een paard te moeten. Dat scheelt!

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paddock paradise overstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:25

Een goede buitenbak is ook prima!
Zelf heb ik op twee minuten stappen een binnenbak maar mijn buitenbak is ook altijd goed dus in de binnenbak ben ik nooit geweest. :=
Nu kan ik ook makkelijk trainen wanneer het uitkomt dus dat scheelt.
Maar als het echt heel slecht weer is of met vorst, dan kun je als je tien minuten stapt en nog een drafje maakt waarschijnlijk in een kwartier bij de binnenbak zijn, allebei een regenjas aan dat is dat ook wel te doen.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 00:15

DorkyDweeb schreef:
Bullebeest schreef:
Ik heb zojuist mijn paard verhuis naar een op. Hij staat er nu een goede 3 weken. Hij was niet gewend 24/7 buiten te staan. Ook is ie niet meer de jongste, wordt 23. Hij had wel stress. Hem hiervoor wat gegeven. Bij introductie waren er eerst een paar hobbels, maar nu is het voor de kudde duidelijk wie waar staat.
Is hij op een goed moment verhuisd? Nee, hij is afgevallen en heb hem daardoor ook onder een dikkere deken gezet dan hij normaal zou hebben. De rust komt bij hem terug en dekens zijn alweer wat dunner en het aankomen komt ook wel weer.
Ik denk voor jouw paard in april een mooi moment om te verhuizen. Hopelijk is het regenseizoen hier een beetje over.


Wat had je hem daarvoor gegeven? Ik weet dat mijn paard altijd wel gestresst is op nieuwe locatie's, maar meer om de dingen er omheen dan het inscharen of de kudde zelf.


Ik geef hem Pavo nerv control.

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Paddock paradise overstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 08:56

Ik heb mijn paarden al ruim 12 jaar in een PP. En wanneer ik een nieuw paard kocht zijn er in de afgelopen jaren heel wat geweest gingen ze altijd direct het PP in. Ik heb hier nooit problemen mee ervaren en ook het gevoel dat alle paarden het heerlijk vonden.
Mijn veulens gaan ook altijd meteen 24/7 het PP in zowel aangekocht als zelf gefokt.

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Paddock paradise overstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 09:52

Leuk zeg! Ik lees even mee! Mijn paar verhuis binnenkort ook naar een PP :)

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Re: Paddock paradise overstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 14:13

Hoe weten jullie dat je paard genoeg rust? Ze hebben 3 voerplekken met 7 paarden, waarvan 2 kleine shetjes. Een voerplek is de grootte van ongeveer 3 voerbakken. Dus laten we zeggen 5 voerplekken. De shets kunnen naar binnen om onder een draadje door hun eigen plekje te hebben om te eten. Is dit dat ongeveer voldoende?

Daarnaast is de schuilstal zonder bodembedekking. Ik weet dat mijn paard het heerlijk vind om in het zand te liggen/luieren. Geen zorgen om maken?

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Paddock paradise overstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 14:33

Ik zou even kijken hoe de buitenbaan het houd in de winter, maar als je regelmatig weg wilt zeker een trailer overwegen. 20 min stappen is prima te doen, bij goed weer....maar bij goed weer ga je niet binnen rijden. Dat doe je bij regen, kou, vorst ed en dan is 20 (of eigenlijk 40) minuten wel heel lang denk ik. Maar als de bak er nu nog goed bij ligt, kan die in ieder geval heel wat hebben qua water!

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 14:40

0000 schreef:
Ik zou even kijken hoe de buitenbaan het houd in de winter, maar als je regelmatig weg wilt zeker een trailer overwegen. 20 min stappen is prima te doen, bij goed weer....maar bij goed weer ga je niet binnen rijden. Dat doe je bij regen, kou, vorst ed en dan is 20 (of eigenlijk 40) minuten wel heel lang denk ik. Maar als de bak er nu nog goed bij ligt, kan die in ieder geval heel wat hebben qua water!


De bak is op dit moment volledig droog, verbazingwekkend dus!

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paddock paradise overstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 23:57

Ik kan ze begluren om te zien of ze genoeg rust hebben.
Afgelopen nacht lagen ze buiten.

Afbeelding

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 09:52

DorkyDweeb schreef:
Hoe weten jullie dat je paard genoeg rust? Ze hebben 3 voerplekken met 7 paarden, waarvan 2 kleine shetjes. Een voerplek is de grootte van ongeveer 3 voerbakken. Dus laten we zeggen 5 voerplekken. De shets kunnen naar binnen om onder een draadje door hun eigen plekje te hebben om te eten. Is dit dat ongeveer voldoende?

Daarnaast is de schuilstal zonder bodembedekking. Ik weet dat mijn paard het heerlijk vind om in het zand te liggen/luieren. Geen zorgen om maken?


Ik heb 2 voerplekken voor 4 paarden en dan is er nooit gesodemieter. Het liefst staan ze zelfs met zijn allen rondom 1 plek. Maar heel soms is het blijkbaar wel lekker om even alleen te kunnen eten. Dus vanuit mijn situaties zonder terror paard zou ik zeggen dat het voldoende zou moeten zijn.

Qua rust: ze slapen echt het liefst gewoon buiten in het zand. Alleen als het echt nat is (geen modder maar wel een natte ondergrond) slapen ze liever in het stro. Deze hele winter dus eigenlijk al......
Maar in normale winters liggen ze eigenlijk 80% van de tijd vrijwillig buiten.

Ik hou bij mijn paarden in de gaten of ze gelegen hebben. Te zien aan zand wat aan ze vast plakt. in het geval van een stro stal en een dikke staart is het helemaal makkelijk te zien.