Rekening houden met paarden? (discussie)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:35

Ellende schreef:
Mensen met honden, paraplu's en dergelijke... tja... dat is niet anders, daar kan ik me neit zo aan ergeren, als je er vanuit gaat dat alle ehonden netjes aan de lijn zitten en braaf luisteren kan je misschien maar beter niet gaan buitenrijden

Ik vind wel dat automobilisten rekening zouden moeten houden met paarden. Ik bedoel, vaart minderen ben ik blij mee, maar hoeft van mij op zich niet, maar ga niet net naast een paard inhalen, hou even afstand en ga niet lopen toeteren, dat zou toch niet teveel gevraagd moeten zijn...

Helemaal mee eens.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:42

Je hebt vaak honden die denken dat dat paard met ze wil spelen en zijn daar vol van overtuigd conclusie is dat ze achter je paard aan gaan rennen en gaan blaffen. Dan kan je als hondeneigenaar ook niet zoveel doen denk ik...
Over die auto's, tsja daar kan je je mening over hebben en er zijn mensen die willen dat dit ook een onderdeel in het examen word, maar ik denk niet dat veel automobilisten zich er wat van aantrekken... ik denk dat je dan alleen de mensen treft die toch al rustig gedaan zouden hebben als ze een paard tegen kwamen, maar de 'wegpiraten' zal je toch niet kunnen tegen houden. En ik vind dat je paard daar vanzelf aan gaat wennen. ik woon zelf in een overbedrukte straat er rijden ieder uur meeer als 50 vrachtwagens langs en dan nog eens de overige pers.auto's. Maar als jij doet dat het normaal is dat die (vracht)auto's komen langsgeraast denkt dat paard ook wel dat het normaal is. Na verloop van tijd went je paard er wel aan....

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:46

Laatst ben ik zowat aangereden door zo'n snelle jongen die dacht de bocht af te kunnen snijden,hij kon me niet zien door de struiken langs de kant.
Wat er gebeurd was als daar een auto had gereden,of wij met de kar. Scheve mond
Zelf rij ik zoveel mogelijk in de berm.Maar in principe hebben we net zoveel recht op de weg als andere weggebruikers.
Verder zal een jong paard toch ook moeten leren naar buiten te gaan, wat thuis al bekend is kan buiten toch weer eng zijn.

En we verwachten echt niet teveel,automobilisten horen het te weten.
Anderen zien toch ook wel dat een dier gevaarlijk kan zijn.
Honden en kinderen kun je het niet kwalijk nemen maar volwassenen die roepen moet je je paard maar onder controle houden, zou een stukje onwetendheid kunnen zijn maar dan weten ze toch de volgende keer wel dat hun aktie gevaar opleverd.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:06

Yorghos schreef:
Ik denk dat in beide stellingen wel een waarheid schuilt.
Mensen die niets van paarden weten, vergeten soms dat het levende wezens zijn. Wezens met reactievermogen en vluchtgedrag. Daar zou, ook voor hun eigen veiligheid, best wat meer aandacht voor mogen komen.
Anderszijds vind ik ook dat een ruiter zijn paard behoort te kennen en als je paard van elke beweging schrikt, moet je misschien eerst daar eens iets aan doen voor je het dier mee naar buiten neemt.


Helemaal mee eens Yorghos!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:12

MargaV"]
[quote="Vippie schreef:
Immers weet iedereen (ook mensen die geen verstand hebben van paarden) dat paarden snel schrikken.


Ik denk dus dat heel veel mensen dat echt niet weten. Meestal komen mensen alleen maar in aanraking met hele makke suffe ponies in hun jeugd. Ponies die niet vooruit te branden zijn. Hoe moet je dan weten dat paarden zo schrikachtig zijn?
[/quote]

Mensen die hier in de buurt met de hond wandelen hebben een speciaal stuk waar de honden los mogen (zonder ruiterpaden of fietspaden) het speciaal voor hun ingerichte Hondenbos, daarbuiten moet de hond aangelijnd. Echter dit gebeurd zelden en menig paard is daar al op hol geslagen dus je zou denken dat ze het ondertussen wel weten als ze daar dagelijks/wekelijks met de hond wandelen, borden genoeg die vertellen de honden aangelijnd te houden.
Als die boswachters van Cinzano nu eens op deze mensen zouden letten zouden wij ons als ruiters ook netjes aan de regels kunnen houden zonder VAN het ruiterpad OP het fietspad gejaagd te worden door loslopende honden.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:22

Marrie"]
[quote="Yorghos schreef:
Ik denk dat in beide stellingen wel een waarheid schuilt.
Mensen die niets van paarden weten, vergeten soms dat het levende wezens zijn. Wezens met reactievermogen en vluchtgedrag. Daar zou, ook voor hun eigen veiligheid, best wat meer aandacht voor mogen komen.
Anderszijds vind ik ook dat een ruiter zijn paard behoort te kennen en als je paard van elke beweging schrikt, moet je misschien eerst daar eens iets aan doen voor je het dier mee naar buiten neemt.


Helemaal mee eens Yorghos!
[/quote]
Ik ook Lachen

natuurlijk mag een weg gebruiker wel wat begrip opbrengen.
Ze hoeven niet met 10 km voorbij te komen.
Maar ook niet met 90.
Komen ze normaal voorbij vind ik dat jij als ruiter je paard daarvoor ook genoeg in de hand moet hebben, dat dat veilig kan.

Zo ook met honden, nee ze horen niet los en je paard kan schrikken.
Maar tussen een schrik reactie op kunnen vangen zit wel verschil.
Springt je paard opzij of een paar passen naar voren, dat kun je niet voorkomen.
Naait je paard daar meteen 100 meter zonder rem er van door, vind ik dat je als ruiter thuis nog ff wat moet oefenen.

Wat ik zelf trouwens wel heb zitten denken om bij mensen extra begrip op te brengen is het volgende.
De eerste keer met een jong dier de weg op, is ook altijd wel spannender wat hij gaat doen.
waar een ouder paard niks om geeft, kan zo'n jonkie nog ff heftig op reageren.

Wat als we nu zo'n veiligheids hesje aan zouden doen met een grote L erop.
Dan weten andere mensen ook dat ze hier met een onervaren ruiter of paard te doen hebben.
En zullen ze misschien wel voorzichtiger zijn?
Of zou dat niks maken?

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:25

Ik houd mezelf maar altijd voor dat mensen echt niet beter weten... Veel mensen denken dat een paard net is als een fiets..

Ik vind het ronduit asociaal als honden al blaffend en grommend op mn paard af komen rennen of als er twee auto's tegelijk in volle gang moeten passeren... Ik denk dan altijd maar dat ze niet beter weten, anders zit ik me dood te ergeren iedere dag.

Het zijn trouwens niet alleen mensen zonder paarden hoor! Ik ben ook weleens in de problemen gekomen doordat iemand te paard het nodig vond mij van achter in volle galop te passeren..........

Parapluus en dergelijke heb ik geen problemen mee. Ik vind dat als je buitenrijd je maar moet zorgen dat je paard dat niet eng vind.. Je kan toch kwalijk van mensen verwachten dat ze kletsnat regenen omdat jouw paard het eng vind..

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 14:45

runningkawa schreef:
Wat als we nu zo'n veiligheids hesje aan zouden doen met een grote L erop.
Dan weten andere mensen ook dat ze hier met een onervaren ruiter of paard te doen hebben.
En zullen ze misschien wel voorzichtiger zijn?
Of zou dat niks maken?


Toevallig kwam dit onderwerp laatst op een engelse newsgroup voorbij. Lichtgevende hesjes met de tekst "Young horse" zijn daar volop te koop. Er werd echter opgemerkt dat dit verzekeringstechnisch nog wel eens wat gevolgen kan hebben. Door het dragen van een hesje met een dergelijke boodschap zou jij namelijk aangeven dat het dier niet voldoende onder controle is. Als er dus een ongeluk uit voorkomt heb jij als het ware al "schuld" bekend.


Overigens mogen in het Amsterdamse Bos honden op diverse plekken ook langs het ruiterpad gewoon loslopen (volgens mij zijn all "honden aan de lijn" bordjes weggehaald).

Drie situaties die ik jongstleden heb meegemaakt:

Alleen op buitenrit met relatief jong, maar koel paard. Wat kijkerig, maar absoluut niet ongecontroleerd. Hond al blaffend om hem heen, geen probleem. Paraplus, geen probleem. Kanos die onder de brug vandaan komen. WHOA, eng! Stilstaan en snuiven na eerst een halve meter weggesprongen te zijn. Vervolgens gepasseerd worden die iemand op paard in rengalop. Nadat ik HO roep remt hij wel iets af, maar gallopeerd vrolijk door. Mijn paard staat te stuiteren en te snuiven en ik heb toch wel weer wat overredingskracht nodig om hem weer bij me te krijgen. Vervolgens verderop rijdt er een ruiter bij me vandaan in draf (wel netjes gevraagd of dat kon) en op het moment dat die uit het zicht verdwijnt heb ik weer eens een hond al blaffend om me heen... Ik probeer hem er weer bij te krijgen door hem in draf te zetten. Resultaat? Explosie. Eigenaar van de hond nooit meer gezien, alhoewel ik toch erg mank mezelf uit de modder moest trekken.

Tweede scenario. Op het moment dat een ruiter de weg over wil steken komt er een vrachtwagen aan die behulpzaam wil stoppen om de ruiter voor te laten gaan. Hij remt af, waarbij het sissende geluid van de remmen het paard uitermate overstuur maakt.

Derde scenario. Ruiter rijdt paard niestvermoedend in het bos. Lang teugeltje, lekker relaxed. Op een gegeven moment moet hij een fietspad kruisen waar -net- een klein meisje op een fietsje met erg luidruchtige zijwieltjes aan komt rijden. Resultaat: Paard in de stress.


Zomaar een paar voorbeeldjes...

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:01

Ik vind niet dat honden los mogen op openbare plaatsen. Het zou niet voor het eerst zijn dat ik ergens langs fietsend (niet dat ik nu nog veel fiets) een wild blaffende hond achter mij krijg. Te snel rijdende automobilisten krijg ik wel snel traag, heb een trukje geleerd van een kennis van ons. Reken maar dat ze vertragen. Laat gewoon je paard zogenaamd van iets schrikken en zet hem pal in het midden van de weg. Schijnheilig Een jong paard moet toch ook leren om verkeersmak te worden al moet ik wel bekennen dat ik ook niet de weg op ga met een paard dat thuis of op wedstrijd terrein al van het minst wapperende blaadje schrikt. Veiligheid voor alles. Met een jong paard ga je in mijn ogen toch best samen de weg op met een heel erg verkeersmak paard.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15461
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:02

Ik denk ook dat veel mensen niet weten dat paarden wel eens kunnen schrikken. Maar denk ook dat veel mensen dat wel degelijk weten maar iets te asociaal zijn aangelegd om daar iets aan te doen.
Zo ging ik op zondag altijd naar het bos, ruiterpaden en wandelpaden genoeg. Schitterend aangelegde ruiterpaden, waar blijkbaar ook alle hondeneigenaren en dagjesmensen op afkomen. Gevolg is dat ik met mijn paard continu stapvoets moet rijden om niet andere mensen, honden, buggy´s, kinderen omver te lopen. Dit irriteert me mateloos, vooral ook omdat naast het ruiterpad schitterende wandelpaden zijn aangelegd, waar dus geen mens op loopt.....
Ook wordt ik regelmatig ingehaald op een wegversmalling. Het is de bedoeling dat daar maar 1 auto door heen kan, dus ook geen auto en paard. Mensen rijden er gewoon langs en kijken even in de spiegel of het past...ja het past net hoor, zo´n 5 cm. ruimte....grrr
En ja de mensen met de jack russels, heerlijk onopgevoede hondjes die je gewoon los in het bos kunt laten en achter de paarden aan kunt laten vliegen...

Ik heb nu sinds een jaar een jong paard en ga hier sporadisch mee te wandelen, op zondagochtend rond een uur of negen. Anders wordt ik gillend gek in het verkeer.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:12

Als ruiter kun je inderdaad niet verwachten dat iedereen zich aan je aanpast. Ik probeer ook altijd rekening te houden met anderen, en mocht ik onverhoopt toch last veroorzaken, zal ik me daar ook voor verontschuldigen. Helaas is dat andersom niet altijd het geval....
Ik denk inderdaad dat veel mensen niet weten hoe een paard rageert, ze weten wel dat ze schrikken, maar niet hoe heftig die reacties kunnen zijn.
En dan heb je helaas ook nog een groep die er totaal schijt aan heeft...

Ik woon hier in een gebied met veel polderwegen, daar mag 60 gereden worden, vaker is dat 100. Een tijd geleden waren we met een jong paard voor 1 van de eerste keren naar buiten en reden we langs een berm waar nogal eens een eend uit opvloog. Paard reageerde er alleen maar op door een beetje nerveus te huppelen, verder niks aan het handje. Komt er een auto met van die boink-boink muziek aan, op belachelijke snelheid, dus ik gebaar of hij wat langzamer kan rijden, geen reactie..... Dan zet ik mijn paard dus gewoon dwars op de weg.
Op een halve meter afstand passeren is ook erg fijn, en als het echt belachelijk kort is ben ik niet te beroerd om mijn stijgbeugel even uit te steken..... Laat hem dan maar eens bewijzen dat hij genoeg afstand hield....

Honden zijn ook leuk ja, vooral als het baasje echt geen moeite doet om ze terug te roepen... Of met een lief stemmetje vraagt, 'Kom eens bij het baasje dan?' Geen problemen met loslopende honden hoor, maar dan moeten ze wel onder appel staan....
De leukste die ik heb gehoord is nog wel in de volgende situatie: Ik rij leuk in het bos, komen er 2 honden van het formaat kalf blaffend aanstormen, roept het baasje naar me 'Ze zijn paarden gewend hoor!!'

Mensen die het maar irritant vinden dat jij daar rijd met je paard ben ik ook al tegengekomen. Rijd je wederom door het bos, begint er 1 of andere idioot te schreeuwen en te schelden dat we het zondag-plezier van andere mensen vergallen door daar met die knollen te gaan rijden... Dus ik stop om verhaal te halen, vent scheld verder, onbegonnen zaak, dus ik wil verder.... Pakt die eikel mijn paard vast!!! Dan heb je me dus echt pissig, heb hem uitgemaakt voor alles wat lelijk is en hem een schop gegeven.
Of je rijd rustig met zijn 2en over de weg (wel naast elkaar, maar brede weg), hoor je ineens gescheld achter je 'Sodemieter eens aan de kant met die paarden!' Was een fietser die er makkelijk langs kon. Ik overdonderd dus 'Ja ma...' Niks mee te maken, opdonderen, aan de kant!!' Krijg de *piep*......

Zo hehe het is er weer uit Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:17

Joyce schreef:
als je ziet dat een paard iets eng vind, is het toch niet te veel gevraagd daar even rekening mee te houden.

Niet aanvallend bedoeld naar jou toe. Maar ik vraag me dus af of een niet-paardenmens wel weet, wat het paard doet als hij schrikt of iets engs vind? Kijk, als een paard op hol slaat omdat hij schrok van een passerende auto, dan denkt zo'n iemand, Aaah.. kijk dat paard eens lol hebben, lekker hard rennen. En die auto blijft dan gewoon doorrijden, omdat hij verder op zijn weg gaat. Als een paard staat te springen op de weg omdat hij niet langs een enge hoop met plastic wilt. Dan vraagt de gemiddelde niet-paardenmens zich toch serieus af, waarom je op de weg staat te springen en drentelen...

Ik denk dus dat er gewoon een hele hoop onwetendheid is. Dus als ik eens iemand tegenkomt die zijn hond vasthoudt, die uitwijkt of vaart vermindert. Zet ik mijn allerliefste tandpastaglimlach op, en zwaai of roep dank je wel! Pling Dan onthouden ze die postieve ervaring hopelijk voor als ze nog eens in zo'n situatie terecht komen.

Mijn paard is superverkeersmak. Nergens maakt zij zich druk om, dus sja... ik heb bijna nooit problemen. En soms moet je elkaar wel eens ontwijken. Ik heb bijv. een tijd in het bos gereden, dan ga ik daar in de late voorjaar-zomer niet op zondag vanaf 11 tot 5 uur rondrijden. Want gegarandeerd dat ik me kapot erger aan loslopende kinderen, die niet uitkijken, honden die met Amanda willen spelen (en daar durft ze uiteindelijk wel naar te trappen) Dus dan reed ik gewoon 's ochtends vroeg of op een andere dag Lachen

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15461
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:25

Maya, je schrijft over de zondagen waar je op andere tijden gaat rijden om irritante drukte te ontwijken...
Op mijn vrije zondag vind ik het heerlijk om paard te gaan rijden. ´s Ochtends vroeg lukt meestal niet ivm zaterdagnacht Schijnheilig
Rond een uur of twee rijd ik dan naar het bos, ik heb het recht om op de ruiterpaden te rijden. De honden en kindereigenaren hebben ook het recht om op die ruiterpaden te rijden, maar moeten net als mijn paard onder appel te staan. Mijn paard luistert, maar ik zie veel honden en kinderen die niet luisteren.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:28

Sjonniej"]
Je hebt vaak honden die denken dat dat paard met ze wil spelen en zijn daar vol van overtuigd conclusie is dat ze achter je paard aan gaan rennen en gaan blaffen. Dan kan je als hondeneigenaar ook niet zoveel doen denk ik...
[/quote]

Vind ik echt onzin. Als je weet dat je hond zoiets doet, dan lijn je hem toch gewoon aan. Voor paard en ruiter is het veiliger en voor de hond ook.

[quote="Coby schreef:
Ook wordt ik regelmatig ingehaald op een wegversmalling. Het is de bedoeling dat daar maar 1 auto door heen kan, dus ook geen auto en paard. Mensen rijden er gewoon langs en kijken even in de spiegel of het past...ja het past net hoor, zo´n 5 cm. ruimte....grrr


Waarom rij je dan niet over het midden? Gewoon ff lekker aso erdoorheen stappen, e.v.t. draven als je denkt dat ze je aan willen duwen.

Meestal als ik buiten rij en ik kom over de weg, neem ik ook echt de ruimte. Als een auto dan inhaalt, ga ik soms alsnog aan de kant. Maar dan weet je iig zeker dat de auto niet veel snelheid meer heeft, hij je zeker gezien heeft. En als je weer opzij gaat, terwijl de auto je inhaalt, heb je ook genoeg zijlingse ruimte.
Als je maar truttig precies op het randje gaat rijden, lok je ook juist uit om in te halen. En vaak ook nog met de nodige snelheid.

En natuurlijk altijd de mensen bedanken als ze rekening met je hebben gehouden. Dat is voor hun ook iets meer een stimulans om het de volgende keer weer te doen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15461
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:37

Coby schreef:
Ook wordt ik regelmatig ingehaald op een wegversmalling. Het is de bedoeling dat daar maar 1 auto door heen kan, dus ook geen auto en paard. Mensen rijden er gewoon langs en kijken even in de spiegel of het past...ja het past net hoor, zo´n 5 cm. ruimte....grrr


Waarom rij je dan niet over het midden? Gewoon ff lekker aso erdoorheen stappen, e.v.t. draven als je denkt dat ze je aan willen duwen.

Meestal als ik buiten rij en ik kom over de weg, neem ik ook echt de ruimte. Als een auto dan inhaalt, ga ik soms alsnog aan de kant. Maar dan weet je iig zeker dat de auto niet veel snelheid meer heeft, hij je zeker gezien heeft. En als je weer opzij gaat, terwijl de auto je inhaalt, heb je ook genoeg zijlingse ruimte.
Als je maar truttig precies op het randje gaat rijden, lok je ook juist uit om in te halen. En vaak ook nog met de nodige snelheid.

En natuurlijk altijd de mensen bedanken als ze rekening met je hebben gehouden. Dat is voor hun ook iets meer een stimulans om het de volgende keer weer te doen.
[/quote]

Je hebt gelijk dat ik in zo´n geval beter midden op de weg kan gaan rijden. Maar meestal gebeurd dit plotseling. Ik rijd altijd in de berm, kom bij de wegversmalling, blijf als het ware in de ´berm´(rechterkant) rijden. Er komt een auto aan en je verwacht op dat moment dat de automobilist ook ziet dat dit echt niet kan. En ja hoor, het kan dus wel.
Nog een vraagje, wie zou op zo´n moment de schade moeten betalen. Ik kan me voorstellen dat een beugel een rare kras kan maken op een auto.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:38

Hij haalt jou in, en houdt niet voldoende afstand. Naar mijn idee is hij dan aansprakelijk.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:52

Stalgenoot is zo bijna aangereden,kreeg ook nog te horen dat ze haar paard beter in de hand moest houden.
Terwijl ze gewoon netjes midden op de rijbaan ging rijden en er op dat punt geen fatsoenlijke berm was.
Auto kwam met behoorlijke snelheid aan en ze probeerde zo duidelijk te maken dat hij vaart moest minderen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15461
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:00

Dit soort dingen heeft dus niets te maken met onwetendheid van de medeweggebruikers. Ik merk gewoon dat de asocialiteit echt toeneemt (oei dat klinkt oud). Maar ik denk echt dat dit soort discussies ontstaan omdat de hele maatschappij wat verandert.
Mensen worden makkelijker, trekken zich minder iets van anderen af. Ze trekken zich dus ook minder iets aan van mensen met paarden op de weg. Boos!
Veel mensen hebben wanneer ze in de auto zitten, haast, haast. En zijn dan te beroerd om toch wat langzamer te gaan rijden...
Ook vinden ze het volgens mij fantastisch om dat mens op dat paard toch even te laten schrikken, is zo leuk om naar te kijken, een paard wat huppelt. Boos!

Ik zou me bijvoorbeeld doodschamen wanneer mijn hond achter een paard aan zou vliegen. Veel mensen schamen zich daar echt niet voor.
Het meest erger ik me dan vooral aan de lieflijke namen die ze bedacht hebben voor die krengen. Ik hoor dan vaak: ´Vogeltje kom je hier?`

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:28

Vippie schreef:
[Ja dat kun je mensen kwalijk nemen. Immers weet iedereen (ook mensen die geen verstand hebben van paarden) dat paarden snel schrikken. ?
[/quote]


Ik ben het niet eens hiermee............ik denk NIET dat veel mensen dat weten. Als je van je leven nooit met paarden te maken hebt gehad, hoe kun je dat dan in godsnaam weten ?
Ik weet toch ook niet hoe een cavia reageert (om maar een stom voorbeeld te noemen.......)

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:03

runningkawa schreef:

Wat als we nu zo'n veiligheids hesje aan zouden doen met een grote L erop.
Dan weten andere mensen ook dat ze hier met een onervaren ruiter of paard te doen hebben.
En zullen ze misschien wel voorzichtiger zijn?
Of zou dat niks maken?


O maar die bestaan! Een vriendin van een oud stalgenoot van mij heeft ie gemaakt en ze worden ook ergens verkocht, van die t-shirts met een grappig tekeningetje en gevarendriehoek, met de tekst 'groen paard'.

Ben t verder met IngridM eens dat er echt genoeg mensen zijn die denken dat alle paarden lief zijn. Dat zijn dezelfde mensen die hun 7-jarig dochtertje dat nog nooit van haar leven op een paard heeft gezeten meesturen op een strandrit De wereld stikt er helaas van!
Laatst bijgewerkt door Lot op 10-03-04 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:04

Wanneer niet paardemensen zien dat een paard totaal over de zeik gaat door een blaffende en rondspringende hond en dat de ruiter op het punt staat om eraf gegooit te worden kunnen ze toch wel effe nadenken dat dat paard misschien bang is of ben ik nu zo onnozel op dat gebied. Verward

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:05

Lot"]
[quote="runningkawa schreef:

Wat als we nu zo'n veiligheids hesje aan zouden doen met een grote L erop.
Dan weten andere mensen ook dat ze hier met een onervaren ruiter of paard te doen hebben.
En zullen ze misschien wel voorzichtiger zijn?
Of zou dat niks maken?


O maar die bestaan! Een vriendin van een oud stalgenoot van mij heeft ie gemaakt en ze worden ook ergens verkocht, van die t-shirts met een grappig tekeningetje en gevarendriehoek, met de tekst 'groen paard'.
[/quote]


die zullen wel niet verkrijgen zijn in belgië. Nu vind ik de uitspraak groen paard wel niet echt juist. vind eerder Leerlingpaard beter dan.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:13

Groen paard zullen niet-paardenmensen waarschijnlijk ook niet snappen Knipoog

Maar om even een antwoord op de stelling te geven:
Ik ben van mening dat hoewel, sommige automobilisten/andere weggebruikes zich heel asociaal kunnen gedragen. Menig ruiter zich ook wel wat minder arrogant op zou mogen stellen.

Ik probeer zelf altijd zoveel mogelijk rekening te houden, met andere weggebruikers als ik met mijn paard op de weg zit. Evt. gevaarlijke situaties zal ik zelf zoveel mogelijk uit de weg gaan. En verder natuurlijk altijd vriendelijk blijven tegen je medeweggebruikers, en zeker even bedanken op het moment dat ze wel rekening houden met je

Zo heb ik ook regelmatig meegemaakt, dat een vrachtwagen chauffeur stopt, maar de pony nog meer over de zeik raakt van het sissen van de remmen. Tja, ik bedank die man toch even vriendelijk, zijn bedoelingen waren ten slotte goed. Zo ook auto's, die heel langzaam achter je blijven hangen.... heb liever dat ze inhalen (met mijn paard) maar de bedoeling is goed.
En echt, er bestaat heel veel twijfel bij niet paardenmensen over wat de verstandigste beslissing is, heb het er pas nog met mijn (auto)rijinstructeur over gehad, hij dacht er echt bewust over na, maar gaf zelf ook aan dat hij het vaak moeilijk in kon schatten.

Tuurlijk erger ik me ook wel aan mensen die toeterend met 90 langs komen rijden, en honden die in de staart van je paard hangen. Maar het vervelendste vind ik andere ruiters die niet even gaan stappen als je ze tegen komt, of mensen die met een paardenvrachtwagen asociaal hard inhalen.....

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 17:14

Zie ook mijn post mbt dat soort hesjes hierboven. Eg, checken met je aansprakelijkheidsverzekering voordat je zoiets aantrekt.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:33

Ik ben daar altijd heel nuchter in geweest, ik vind dat mijn paard er maar aan moet wennen. We wonen nu eenmaal niet midden op de prairie dus went hij er maar aan dat er continu wat langs komt etc. Schrikken voorkom je niet maar het is nu wel zo ver dat hij dan direkt weer rustig verder loopt.