Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 18:38

Ruim 8 jaar na het topic over ons vorige verrassingsveulen nu weer een mogelijke verrassing.
We hebben eind februari een Shetlander gekocht uit rot omstandigheden. Ze stond op dat moment al 5 weken met een hengst in een klein hokje. We wisten dus van het begin af aan dat er kans op dracht kon zijn.
We hebben er voor gekozen om Skyla niet te laten scannen. Ze was behoorlijk getraumatiseerd en beschadigd (letterlijk) door het vele dekken zonder weg te kunnen komen. We hebben, in overleg met de dierenarts, besloten het moeizaam opgebouwde vertrouwen niet weer teniet te doen.

We hebben alle voorbereidingen voor een winter veulen wel gewoon in gang gezet, we hebben een dichte stal van ruim 20 m2 voor haar gebouwd. De stal is voorzien van camera's, verwarming en verlichting.
We dachten eigenlijk dat de moeite voor niks was en we gewoon een mooie extra schuilstal hadden gemaakt omdat Skyla er nog niet echt duidelijk drachtig uitziet.
Maar recent is haar gedrag 180 graden omgedraaid. Van lieve, zachte pony die nooit fysiek voor zichzelf opkomt en nog nooit had getrapt veranderde ze in een soort bijtend en schoppend duiveltje. Haar kudde genoten moesten het zwaar ontgelden dus hebben we haar nu toch maar apart gezet in haar stal met uitloop.
Dit gedrag herken ik nog van toen onze Tinker op het eind van haar dracht liep. Dus nu toch weer twijfels of ze misschien toch drachtig is.

Omdat ik nog altijd met plezier ons topic over de dracht en geboorte van ons Tinker veulen terug lees maak ik voor Skyla toch ook maar een topic aan. Met het risico dat ze toch niet drachtig is en mensen dus voor niks meeleven. Maar ook met de kans op een schattig klein winterveulentje natuurlijk!

Skyla vandaag via de camera:

Afbeelding

Skyla vorige week:

Afbeelding

Afbeelding

Skyla eind zomer:

Afbeelding

Skyla op de dag dat we haar hebben opgehaald:

Afbeelding

De potentiële vader:

Afbeelding

Skyla voor haar stal:

Afbeelding

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:00

Nou, volgens mij is ze wel drachtig hoor, die buik!!!

En wat hebben jullie het mooi voor elkaar voor dr. Ik volg en heel veel succes de komende tijd :D

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 19:11

Leuk dat je volgt en bedankt voor het compliment! Ik wilde alles wel graag voor elkaar hebben. Een winterveulentje is al uitdagend genoeg dus ik wilde de omstandigheden in iedergeval zo optimaal mogelijk maken.
Ik hoop wel dat ze drachtig is want anders is haar gedrag niet verklaarbaar en wel heel lastig... Ik vind het moeilijk te bepalen of ze nou echt een drachtige buik heeft, je ziet ook snel wat je wilt zien. Gelukkig staat ze aan huis en kunnen we haar goed in de gaten houden!

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:14

Tenzij je er een halve baal hooi per dag ingepropt hebt, lijkt me het verschil tussen "dag 1" en "dag nu" toch wel erg duidelijk :)) Ik weet niet of je nog ribben kunt voelen of dat ze over het hele lijf echt een flinke laag spek heeft?

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:19

Ik vroeg me serieus af waarom de schimmel van de eerste foto ineens verkleurd was _O-

In my defense, ik ben al een week vet ziek :+

Maar ik volg mee, of er nu wel of niet een veulentje tevoorschijn komt! En hoe dan ook, wat heeft ze het getroffen met jou <3

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:29

Ik volg. Voor mij ziet die er wel drachtig uit hoor. Zo'n ronde buik.

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 19:32

Ik ben voorzichtig met voeren omdat ik een sobere kudde heb. Ze krijgt nu ze apart staat wel semi onbeperkt hooi maar ze eet niet zoveel. Ze is naar mijn idee niet vet, haar ribben zijn voelbaar en haar nek is mooi soepel. Maar ze is niet echt breed, haar buik hangt wel laag maar ze is lang zo dik niet als onze Tinker was. Maar goed dat is dan ook meteen mijn enige referentiekader...

Hahaha zo'n foto met nachtzicht toont wel heel anders :D Ik ben zelf ook heel benieuwd of er een veulentje komt, zou het wel jammer vinden als we op niks ziten te wachten. Ik ben blij dat we haar een fijne plek hebben kunnen bieden, ze is echt een hele leuke pony (ondanks alles wat ze meegemaakt heeft).

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:34

Nou... 1 en 1 is 2.. toch?

Het verschil tussen toen en nu kan maar 1 ding betekenen, zeker gezien het model haar buik nu!

Bovendien lijkt het erop dat paps er weer net op heeft gezeten, ten tijde van de foto.. :+

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 19:47

Wel grappig dat iedereen haar tot nu toe wel duidelijk drachtig vindt tonen.

Ja die hengst was zeer fanatiek, Skyla was echt beschadigd van het vele dekken. Ze had ook zwellingen in haar nek van het steeds vast bijten. Was heel sneu dat ze geen kant op kon en dus steeds weer gedekt werd...

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:58

Wat sneu dat hij maar bezig bleef. Ze kon ook geen kant op in dat hokje. Wel een heel mooi shetteke! Ik ben benieuwd wat er uitkomt.
Gelukkig heeft ze wat rust totdat het veulen komt.

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:20

Inderdaad een mooie shetlander! Ze boft het maar met jou! Ik ben benieuwd of er wat komt uitgerold :) .

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:24

oh leuk, een volgtopic. Heel benieuwd hoe het verder gaat met je mooie pony. Wat een geluk dat ze bij jou terecht is gekomen.

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 20:40

Ja het was ook heel sneu. Haar meenemen was ook echt een irrationele keuze puur op gevoel gemaakt. Ik zocht eigenlijk een brave Shetlander om te helpen in mijn hulpverleningspraktijk met paarden en ik kwam dus thuis met een sneu, bang en mogelijk drachtig beestje. Maar ik kon haar niet zo laten staan. En ze bleek, eenmaal in de rust, super leuk en lief te zijn! En mooi is ze ook zeker, ze heeft zo'n lief koppie!

Afbeelding

Simsannah

Berichten: 111
Geregistreerd: 18-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:41

Wat een ontzettende sneue situatie was dit voor Skyla, samen met een hengst gepropt in een hokje en geen kant op kunnen. :knuffel:

Toegegeven; tis wel een mooie hengst ... :=

Ze heeft het maar getroffen zo! +:)+

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 22:19

Ja was heel sneu... Ook een hele onnatuurlijke situatie waarin ze geen keus had.
De hengst is inderdaad wel mooi en gelukkig ook kleiner/fijner dan Skyla dus hopelijk geen hele zware bevalling als ze wel drachtig is.

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 15:33

Vandaag een poging tot het maken van een uier foto gedaan. Er was nauwelijks iets te vinden tussen al het haar :')
Op dat gebied in iedergeval nog helemaal geen indicatie...

Afbeelding

Haar buik van onderen lukte net:

Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 16:16

maatje ufo toch wel vind ik. Wat zou de uitrekendatum zijn?

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 16:27

Wat gaan mensen toch raar met dieren om. Arm beestje. Eind februari stond ze 5 weken samen met hem? Dat zou betekenen dat ze tussen eind januari en eind februari bevrucht is,
Dan lijkt het erop dat een veulen tussen eind december en eind januari komt?
Zie je geen beweging in haar buik, of voel je wat?
Uier ziet er idd nog niet heel veelbelovend uit

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 16:40

Sommige mensen gaan inderdaad heel naar met hun dieren om... Shetlanders moeten het daarin ook vaker dan gemiddeld ontgelden naar mijn idee...

Wat thequeensmum zegt klopt inderdaad. Doordat ze 5 weken bij de hengst heeft gestaan weten we geen exacte datum. Ik las dat winterveulens ook vaak overdragen worden i.v.m. het weer dus we zitten met best een lange periode waarin er mogelijk een veulentje zou kunnen komen.

Ik zie/voel van alles bewegen in haar buik maar dat zie ik bij mijn ruinen ook wel eens :') Je kunt jezelf ook zoveel wijsmaken en hoe meer je kijkt hoe meer je ziet... Ik ben nog niet 100% overtuigd, het zijn geen duidelijke schopjes. Ze vindt het heel vervelend als ik aan haar buik zit en wil ook niet ontspannen tegen me aan komen staan zodat ik goed kan voelen. Haar buik voelt ook heel hard/gespannen aan dus ik kan me wel voorstellen dat ze het niet fijn vindt.

Ik blijf op 2 gedachten hinken, soms ben ik er van overtuigd dat ze drachtig is en andere momenten zie ik echt geen drachtige pony...

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 16:48

Mwah gebrek aan uier hoeft niks te zeggen sommige schieten opeens binnen een dag ramvol .

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 16:57

Ja dat las ik ook al... Eigenlijk heb je nooit een echte indicatie/zekerheid als je niet laat scannen. Ik vind de onzekerheid voor mezelf heel vervelend maar vind het voor Skyla nog steeds de beste beslissing om niet te scannen dus ik heb het er maar mee te doen. Maar het worden vast lange maanden vol twijfels en veel naar een pony staren op de camera's... Dan is het in iedergeval leuk om het hier te kunnen delen!

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 17:18

Ik volg ook mee! Spannend!

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:08

Leuk dat je dit deelt. Ik hoop voor jou dat er straks een heerlijk gezond winter-( <|- :) ?)veulen in de stal staat.

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 18:15

Leuk dat jullie volgen! Ik heb ook al steeds het idee van een kerstveulen gehad, dat zou wel heel bijzonder zijn! Maar praktisch gezien zou het fijner zijn als ze al wat dichter richting voorjaar zit (als er überhaupt wat komt natuurlijk).

Zag net op de camera wel heel veel beweging en "uitstulpingen" in haar buik maar toen ik er heen liep was er niks meer te zien/voelen... Het kan ook zijn dat de camera een wat vertekend beeld geeft maar zo zag het er uit:

Afbeelding

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:23

Ach arme Skyla.
Mij lijkt ze drachtig.

Ik hoop dat het wachten niet voor niets is.