Bij de paardentandarts

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Bij de paardentandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 10:54

Ik zat er al bijna 3 maanden tegenaan te hikken maar het moest nu echt een keer gebeuren. Mijn hengst heeft tegen de bovenste rij kiezen een verborgen wolfstandje zitten. In het begin had hij er weinig last van maar de laatste paar weken kon ik echt merken dat het bit er zo nu en dan langs schuurde en dat deed hem pijn. Ook probeerde hij steeds vaker zijn mond open te doen en met zijn hoofd te kantelen.
Dus dat ding moest er nu echt uit!
's Ochtends om 10:00 was de veearts er om hem te verdoven en wat ging dat snel Ach gut Vond het zo'n zielig gezicht. Mijn grote, stoere vent was binnen een minuut een hoopje ellende Scheve mond
Toen werd hij ook nog in het kaakbeen verdoofd natuurlijk. De tandarts was er netjes op tijd en tijdens het laten inwerken van de locale verdoving heeft hij nog even de rest van het gebit gechecked en gevijld en dat zag er allemaal super uit OK dan!
Toen was het tijd om de wolfstand te verwijderen. De tand was al helemaal plat gegroeid en er zat een verdikking op het tandvlees waar het bit zo nu en dan over heen gleed. Je kon wel zien dat dat ook wat wondjes had veroorzaakt. Vandaar dat hij ook wat vervelender was geworden met zijn hoofd. Binnen een minuutje of 5 was de wolfstand er helemaal uit en was er enkel nog een gat te zien.
Nou mag mijn menneke de komende 7 tot 10 dagen geen bitje in om de boel goed dicht te laten groeien. Dus dat wordt een aantal dagen met halster longeren.
Hopelijk kunnen we volgende week weer rustig aan beginnen en is hij verlost van die irritatie door die tand!
Was ook wel blij dat hij later die middag weer vrolijk op het land stond te "draken" .
Het zijn soms ook echt je "kindjes" he?! *LOL*

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:37

Ik snap helemaal wat je bedoeld! Givar is een aantal weken geleden ook geweest. Precies dezelfde klachten, alleen had hij naast een wolfstand ook nog allemaal haken op de rest van zijn gebit maarja das de leeftijd he. Haha! Inderdaad met een minuut was hij zo ongeveer helemaal van de wereld. Heel sneu. Het gig allemaal heel snel,vooal dat tandje weghalen was zo gepiet. Het gaatje was met een paar dagen helemaal dicht. Ik merk wel aan hem dat hij beter in zijn mond is geworden dus het is zeker niet voor niet geweest. Succes met je patientje! Ach gut

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:05

Fijn dat het goed gegaan is,
kan je trouwens niet aan een hackamore komen?
Mijn vorige paard heb ik daar door een ingreep van de paardentandarts ook 2 weken op gereden en daar liep hij echt heel fijn op!
Kan je toch wat veelzijdiger aan de gang.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 14:05

Aan een hackamore heb ik ook zitten denken maar ik weet niet of ik er eentje kan lenen van iemand aangezien het allemaal dressuurmutsen zijn die ik ken. En die hebben meestal geen hackamore op stal hangen.
Misschien ga ik wel een poging tot NH wagen, effe mijn hengst rijden met halster en touw Knipoog
Ja, ik zou eigenlijk wel wat meer aan de gang willen blijven maar we zullen wel zien. Misschien vind ik nog iemand met een hackamore en dan kan ik het allicht proberen. Ik weet trouwens ook niet helemaal goed hoe ik zo'n ding moet gebruiken hoor. Waarschijnlijk moet je dan hetzelfde rijden als met een trens? Alleen heb je nu geen ijzerwinkel Knipoog