Eerste werkdag zit erop....Geen goed nieuws.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:45

Ik haal uit het verhaal dat het paard gesedeerd moest worden om het te kunnen wassen, niet voor de paardenmarkt.
Maar in ieder geval zit er iets goed fout bij dat paard als ik het zo lees... enkeltje slacht vind ik te voorbarig om te zeggen.

Cassidy, helaas moet ik je gelijk geven over je opmerking betreffende de mensen die doorgaans tinkers kopen. Natuurlijk niet allemaal, maar een groot deel wel...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:46

Esme_27 schreef:
Zielig voor mens en paard.
Klinkt als een heel erg zielig paardje. En ik kan me ergens voorstellen dat je boos word als er mensen zitten te prikken in je lijf die er niet voor opgeleid zijn en het dan ook nog eens niet goed doen.
Voor mij krijgt zo'n paard enkeltje weiland en niet enkeltje slacht.


Ik hoop dat je een groot weiland hebt en een nog grotere portemonnee. En als ik de volgende keer weer zo'n Tinker tegenkom, dan weet ik je te vinden Lips are sealed

Nogmaals, een paard behoort NIET boos te worden. En een paard dat je moet verdoven om hem te kunnen wassen...Hallo? Zit daar niet een steekje aan los?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:52

tsja paarden zonder opvoeding, dievan de een naar de ander gaan, slecht behandeld zijn enz, die dan verdoofd worden, tegen de verdoving in vechten, die door iemand zonder opleiding(denkt nu ineens aan die paardentandarts die niet eens zelf mag verdoven) dan een 2e spuit krijgt, en zomaar huppa gewasse moet worden

nope, dat kan niet goedgaan

ik ken meerdere paarden die je gericht de bos uit trapten en bleven trappen, hadden allemaal dezelfde soort achtergrond

een aantal zijn opgeknapt, een aantal zijn naar de slacht gegaan Scheve mond

maar eerlijk is eerlijk, dit is niet de manier om met paarden en met personeel om te gaan, geen goede reclame voor die handelsstal

maargoed, je hebt erg veel geluk gehad nathalie, ik ken gevallen die slechter zijn afgelopen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 02:00

Supertje schreef:
Ik haal uit het verhaal dat het paard gesedeerd moest worden om het te kunnen wassen, niet voor de paardenmarkt.


Lees het verhaal nog eens? Paard moest gewassen worden, voor de paardenmarkt...Lips are sealed

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 02:17

Dat begreep ik al, maar werkt zo'n sedatie zo lang door dan?

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 02:20

Jee Nathie, het is wel iedere keer wat he!
Heel veel sterkte!

Voor de rest ben ik het met voorgaande reacties van oa Cassidy eens..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 02:23

Supertje schreef:
Dat begreep ik al, maar werkt zo'n sedatie zo lang door dan?



..dat kan....

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 04:15

Zelf een spuit zetten. daar heb ik ook mijn vraagtekens bij.

Volgens mij werkt het ook niet als een paard in de stress zit.

Waar werk je dan?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 09:03

Hmm ik denk dat ik beter even een toelichting kan geven.

Er werd verteld dat de tinker al niet zo'n lief beest was. Als het niet ging moesten we hem maar terug zetten.
Beest heeft dus een spuit gekregen en was nog niet suf. Eigenaar was nog op stal!!!! En heeft ons toen geleerd hoe je zo'n spuit kon zetten.
Toen is het beest weer terug in de stal gegaan, om suf te worden en is de eigenaar een paard weg gaan brengen. We hadden al afgesproken om hem niet meer te wassen want zelfs met de 2e verdoving ging het niet. We zouden proberen hem te poetsen. Ook dat ging niet dus heb ik hem weer terug gezet in zijn stal. Ik heb hem vast gezet aan een touw, en deed de deken op. Ik herinner me nog dat ik 1 kruissingel vast gemaakt had en toen heel goed op zijn achterbenen lette. Wat er daarna is gebeurt weet ik dus gewoon niet meer.
Het lijkt nu alsof ik op een klote stal terrecht ben gekomen maar dat is niet hoor. De eigenaar vind onze veiligheid ook echt wel belangrijk.
Misschien lette ik zelf ook wel niet meer op bij de 2e kruissingel, dat weet ik niet.. Daar weet ik gewoon helemaal niets meer vanaf.

We kunnen nu wel een discussie gaan houden over de stal en over de tinker.
Maar met de stal is niets mis mee. Met het hoofd van die tinker wel.
Ik ben benieuwd of het beest vandaag nog mee gaat naar de markt..


Met mij gaat het nu wel weer redelijk. Vannacht een vervelende nacht gehad. Elk uur moest ik wakker gemaakt worden en heb ook flink wat overgegeven.
Ik weet nu ook precies waar ik getrapt ben. Op mijn achterhoofd, heup, bovenbeen, knie, schouder, kin en hand.

Nu ga ik maar snel weer in mijn bed liggen.
Laatst bijgewerkt door Nathalie op 09-03-04 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:10

Beterschap Nathalie. En ik hoop voor eventuele potentiele nieuwe eigenaren van die Tinker dat het paard linea recta naar de slager gaat i.p.v. de paardenmarkt.

En ik hoop ook voor jouw dat je er niets aan overhoudt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:12

Welkom in de wondere wereld van de paardenhandel......... Naat je dit gebeurt je nog wel een paar keer totdat je snel genoeg bent, en de tekens hebt leren lezen. Op de doorsnee handelsstal is er geen tijd voor geduld, liefde en aandacht en ga zo maar door. Die paarden moeten zo snel mogelijk "beter" worden en verkocht! Zo simpel is het Haha!

Nathalie LEERMOMENT Haha!

Geloof me ik heb ze ook genoeg gehad en ben het nu voor, das de wondere wereld van de handel Haha!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 09:22

Ik weet het Gijsenkim. Haha! Ik ga ook zeker niet stoppen. Dit hoort erbij. En ik denk dat zoiets ook gewoon bij ons op de pensionstal had kunnen gebeuren.
Ik heb het gister heel erg naar mijn zin gehad en dat dit moest gebeuren is jammer, maar hier kom ik ook wel weer bovenop en dan ga ik gewoon weer aan het werk.

Valery
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Foxhol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:35

heeeeel veeel beterschap nathalie

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:43

Ben bijgelezen en ben het compleet met Cassidy eens, naar de slager met dat dier en verlos het uit zijn eigen lijden, Als een paard doorslaat dan krijg je dat ook met een hoop geduld, liefde en penny niet meer in orde, juist niet! Een niet betrouwbaar paard is net zo gevaarlijk als een niet betrouwbare auto.......... je weet nooit wanneer je uit de bocht vliegt en dan is het maar raden hoe je terecht komt....... Als het mijn paard was geweest had hij weggegaan

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:55

Ben trouwens *net als Nathalie* wel benieuwd of die nou uiteindelijk toch naar de paardenmarkt is gegaan.

Laat je dat nog wel even weten Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:07

Nathalie schreef:
Hmm ik denk dat ik beter even een toelichting kan geven.

Er werd verteld dat de tinker al niet zo'n lief beest was. Als het niet ging moesten we hem maar terug zetten.
Beest heeft dus een spuit gekregen en was nog niet suf. Eigenaar was nog op stal!!!! En heeft ons toen geleerd hoe je zo'n spuit kon zetten.Toen is het beest weer terug in de stal gegaan, om suf te worden en is de eigenaar een paard weg gaan brengen. We hadden al afgesproken om hem niet meer te wassen want zelfs met de 2e verdoving ging het niet. We zouden proberen hem te poetsen. Ook dat ging niet dus heb ik hem weer terug gezet in zijn stal. Ik heb hem vast gezet aan een touw, en deed de deken op. Ik herinner me nog dat ik 1 kruissingel vast gemaakt had en toen heel goed op zijn achterbenen lette. Wat er daarna is gebeurt weet ik dus gewoon niet meer.
Het lijkt nu alsof ik op een stinkmodder stal terrecht ben gekomen maar dat is niet hoor. De eigenaar vind onze veiligheid ook echt wel belangrijk.
Misschien lette ik zelf ook wel niet meer op bij de 2e kruissingel, dat weet ik niet.. Daar weet ik gewoon helemaal niets meer vanaf.

We kunnen nu wel een discussie gaan houden over de stal en over de tinker.
Maar met de stal is niets mis mee. Met het hoofd van die tinker wel.
Ik ben benieuwd of het beest vandaag nog mee gaat naar de markt..


Met mij gaat het nu wel weer redelijk. Vannacht een vervelende nacht gehad. Elk uur moest ik wakker gemaakt worden en heb ook flink wat overgegeven.
Ik weet nu ook precies waar ik getrapt ben. Op mijn achterhoofd, heup, bovenbeen, knie, schouder, kin en hand.

Nu ga ik maar snel weer in mijn bed liggen.


sorry maar zelf even leren hoe je een spuit moet zetten??
een DA heeft het mij zo vaak voorgedaan, maar ik ga echt niet in de aders van een paard zitten spuiten, stel dat er per ongeluk, door mijn onervarenheid lucht bij komt of ik zet hem niet goed.
zelfs een paardentandarts mag niet zelf verdoven, een meisje van 17 mag dat wel, als ze het even heeft geleerd?

sorry blijf het echt onverantwoord vinden

en 2 meisjes van 17 (?) die daar samen overdag de stal runnen, wat denk je dat er gebeurt als er een wat minder fijn paard bij zit wat zadelmak gemaakt moet worden daar sta je dan, met 2 meisjes

sorry maar dit is dus echt niet zoals het hoort, ik heb bij meerdere stallen gewerkt, ook handelsstallen en minder fijne stallen maar zelf verdoven etc nee dat ben ik nog niet vaak tegengekomen

en ook was er ALTIJD een volwassen ervaren persoon bij en was ik er nooit alleen samen met een ander meisje.....

ik ken de stal waar je werkt, ken er goede en slechte verhalen over, ben er weleens geweest, wil ook helemaal die stal niet compleet afkraken maar wees wijs en stop daar.

beterschap!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:14

Cassidy"]
[quote="Esme_27 schreef:
Zielig voor mens en paard.
Klinkt als een heel erg zielig paardje. En ik kan me ergens voorstellen dat je boos word als er mensen zitten te prikken in je lijf die er niet voor opgeleid zijn en het dan ook nog eens niet goed doen.
Voor mij krijgt zo'n paard enkeltje weiland en niet enkeltje slacht.


Ik hoop dat je een groot weiland hebt en een nog grotere portemonnee. En als ik de volgende keer weer zo'n Tinker tegenkom, dan weet ik je te vinden Lips are sealed

Nogmaals, een paard behoort NIET boos te worden. En een paard dat je moet verdoven om hem te kunnen wassen...Hallo? Zit daar niet een steekje aan los?
[/quote]


Hier wil ik wel even op reageren...
Ik rijd een hele leuke pony... Is braaf, maar was in begin heel onwennig en dreigde wel als je dingen deed die ze eng vond (happen/been optillen en heel soms een beetje uithalen) met geduld en rust en toch corrigeren i dit nu vrijwel helemaal over. Toen ze een tijd geleden echter door een trap een vervelende wond had opgelopen, en ik haar af wilde spuiten kreeg ik te maken met een een pony die absoluut niet in de buurt van de slang wilde komen en op alle mogelijke manieren probeerde ervoor weg te lopen. Desnoods dwars door je heen... Na een paar keer met een praam had ze dat trucje ook door (terwijl wij dus heel rustig bleven) en het lukt gewoon niet meer... Deze pony was dus bang voor water en was het helemaal niet gewend... Ik kan me voorstellen als je zo'n paard hebt en die in een keer moet wassen, dat je dan wel een verdovend middel kunt gebruiken! Deze mensen hadden blijkbaar niet de tijd genomen haar langzaam aan het water te wennen. Of gewoon accepteren dat het paard op dit moment nog niet gewassen kon worden!

Met veel geduld en eerst maar laten, kon ik een aantal weken later af en toe heel voorzichtig haar voorbenen afspuiten, en op de momenten dat het niet meer lukt, met de spons het water erover heen laten lopen... Maar haar wassen? Nee... Daar waag ik me nog steeds niet aan...

Ben overigens wel benieuwd hoe dat paard voorheen in de omgang was, en wil geen mening geven over angst of kwaadheid van deze Tinker...
Maar sederen om te kunnen wassen... Ja, dat kan ik me voorstellen, ook bij een normaal paard...

[edit] lees nu de reactie van Nathalie, hoop dat dit beest niet in handen van onwetende mensen terecht komt [edit]

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:27

Hier nog 1: ik vind het onverantwoord om 2 jonge meiden de stal te laten runnen, laat staan om een spuit te geven. Doe je gewoon niet. Je ziet wat een ellende ervan komt, voornamelijk voor jou Nathalie.

Het feit dat je op je eerste werkdag al meteen leert hoe een spuit (intraveneus of in de spieren??) te zetten schiet me echt in het verkeerde keelgat.Er zijn andere manieren om nieuwe mensen in te werken....

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:30

Ik sluit me helemaal aan bij Casidy.
Het is toch so wie so al te gek voor woorden dat een paard onder sedatie moet worden gewassen?
En als de eigenaar weet dat het niet zo'n lief beest was, waarom gaat hij dan in godsnaam weg een paard wegbrengen, en laat hij jullie achter?


Nouja, beterschap in ieder geval..

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:38

Sluit me helemaal bij Renske en Tyrza aan, vind het ontzettend onverantwoord wat hier is gebeurd...
Zelf een spuit geven? Ik moet er niet aan denken, straks had dat paard ter plekke dood neergevallen doordat jij verkeerd hebt gespoten.. Nee bij zoiemand zou ik niet willen en mogen werken...
Voorderest hebben Renske en Tyrza alles al gezegt, hoop dat je zo wijs bent om hier wel weg te gaan en dan een stal te zoeken waar ze wel normaal met de paarden omgaan..ook voor jou veiligheid..

Beterschap..

RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:38

Ik vind het ook onverantwoord. Heb ook vaak genoeg meegekeken hoe paarden gespoten werden, maar zou het zelf nooit doen. Wat Renske zegt, je zal maar net lucht meespuiten, misprikken, weet ik het Verward
En wat betreft de Tinker, ik heb helaas ook een aantal van zulke beestjes mee mogen maken. Bij een was het een groot deel pure angst, maar dat sloeg wel om tot gemeenheid. Was eindelijk zo ver dat ik het paardje fatsoenlijk uit de wei kon pakken, en hem over z'n lichaam kon aaien. Hoefsmid komt, was eng. Beest sloeg compleet door, ik kreeg eentrap recht in m'n buik en ij sprong gewoon bovenop de hoefsmid en bleef trappen. Kwam dus voort uit de angst, maar op dat moment werd het dus echt gevaarlijk. We hebben er gelukkig niet veel aan overgehouden, maar toch. Paardje is toen ook weer meteen weggegaan. Hopenlijk ook naar de slacht, want ik zou niemand ermee vertrouwen...

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:39

Pff zou bijna bellen of die merrie er nog is! Wij hebben ook zo een geval op stal gehad, je hoefde maar naar de benen te wijzen of ze trapte je finaal in de grond, nu een half jaar later is het een geweldig paard! En Cassidy wat jij over de gemiddelde tinker zegt daaruit blijkt dat je nog nooit met zulke paardjes gewerkt hebt! Dat heet namelijk inderdaad generaliseren, kan ik ook beginnen over de westernsport, waar zelfs op jullie stal mijn vooroordelen bevestigd werden. Lips are sealed Dat is namelijk precies hetzelfde.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:54

Nathalie, wegwezen daar. Je hele verhaal over de 'sollicitatie' was al buitengewoon merkwaardig, maar dit slaat echt alles!!!

Ondanks dat ik vind dat het belang van de mens uiteindelijk voorgaat op het belang van een dier, heb ik in dit geval ook enorm te doen met de Tinker (en nee, niet omdat ik zelf zo'n gevlekt dier op stal heb staan). Een enkeltje slacht is een wel heel goedkope oplossing zolang je er niet alles aan hebt gedaan om het gedrag wat dit dier vertoont te onderzoeken. Voor de handel is het de meest eenvoudige oplossing, dat wel.

Sederen is ook zo'n lekkere makkelijke oplossing OK dan!

Komt deze Tinker uit Engeland? Dan is de kans groot dat ze daar gewassen is in een rivier. Sommige Tinkers houden hier een enorme angst voor water aan over, juist omdat ze vaak niet geheel vrijwillig (understatement) die rivier ingaan.

Naar de hoefsmid? Een voetje leren geven is natuurlijk niet nodig. Gewoon kluisteren die paarden, omtrekken, op de nek zitten en vijlen maar.

Zadelmak maken doen de Zigeuners ook: spring er maar op. Wel of geen zadel maakt niet uit, en bij gebrek aan bit maak je toch zelf iets met een ijzerdraadje ofzo?

Er zijn Tinkers die door dit soort dingen autistisch gedrag ontwikkelen en helemaal in een glazen huisje kruipen. Er zijn ook Tinkers die letterlijk beginnen te vechten.

In beide gevallen is sprake van gedrag uit angst en een beschadigd vertrouwen in de mens. Of dat vertrouwen onherstelbaar is beschadigd, is iets dat je nu niet kunt zeggen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:55

Toen mijn tinkerhengst hier aankwam trapte hij ook als je z'n benen wou nemen. Met geduld en oefenen is dit onder controle gekomen en nu kan ie bekapt worden terwijl hij vrijwel los staat. Wassen zelfde verhaal, we leren het hem beetje bij beetje en het gaat ook steeds beter, maar ze moeten het leren!!!
Je gaat al in de fout door te beginnen aan een paard waarvan je weet dat ie niet de meest makke is zonder te weten wat er precies niet zo "mak" aan het dier is. Misschien heeft die merrie nog nooit geen deken gezien ... of misschien had ze wel pijn??? Ik vind dat nogal licht gedacht is hier over "dan maar beter de slacht". Er zit vast meer achter deze voorval dan wat hier lijkt.
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 09-03-04 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:55

Tjsonge, jonge....
Ben ik net uit het gips, ga jij er bijna in...
Dat is niet de bedoeling!
Heel veel beterschap!!