[VOLG] Het leven van Aslan

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NikkivanOlst

Berichten: 7829
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

[VOLG] Het leven van Aslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 00:11

Zo, hallo bokt.nl, long time no see! :D

22 september is er een nieuw paard op mijn pad gekomen... en wat ga ik daar een lange, uitgebreide weg mee volgen! Zowel voor mijn eigen overzicht/dagboek, als voor de mensen die het leuk vinden om dit avontuur te volgen, ga ik dit topic bij houden <3

De laatse jaren is er enorm veel veranderd in mijn leven. Andere visie, verhuist, getrouwd... veel grote dingen! Maar altijd bleef het kriebelen om weer voor een paard te gaan...

Zeker na dit jaar weer op EquiDay en HorseEvent te zijn geweest als demo gever... een jong paard opleiden, met alle nieuwe kennis, ervaring en visies die ik alweer rijker was...

15 september, een regenachtige dag op onze huwelijksreis in Spanje, zag ik op marktplaats een wel heel leuk paard voorbij komen... na een overlegje met mijn man, besloten te appen en te gaan kijken. Zo gezegd zo gedaan, meteen na onze huwelijksreis bij de knappe "Goofy" wezen kijken. En ja hoor... verliefd natuurlijk :+

Dus toen kwam het snelle uitzoeken van een stalling, een dierenarts voor een klinische keuring en natuurlijk vervoer. Dat had achteraf ook nog wat voeten in aarde :')

Maar uiteindelijk op 22 september, mocht ik mijn nieuwe paard, met nieuwe naam "Aslan" gaan ophalen! *\o/*

Na een lange, regenachtige rit was hij dan thuis. Het wennen, ontdekken en kennismaken kon beginnen...

De komende dagen zal ik gaan schrijven over de issues, de bezoekjes DA, hoefsmid, osteo en de hele "reutemeteut" die er nog bij kwam kijken... en vanaf daar bijhouden hoe we verder gaan...

Meet Aslan, een 3 jarige cruzado ruin met onbekende ouders, een onbekend verleden en hopelijk een geweldige toekomst!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Floortje

Berichten: 1349
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Het leven van Aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 00:20

Veel plezier met je nieuwe aanwinst :D. Ik ben benieuwd naar jullie avonturen.

BigOne
Berichten: 38267
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG] Het leven van Aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 00:23

Ik snap dat je voor deze jongeman bent gevallen, prachtig!

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Het leven van Aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 00:27

Wow, wat heeft hij een heerlijk bekkie, geen wonder dat je voor hem gevallen bent

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: [VOLG] Het leven van Aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 07:38

Wat een plaatje zeg! Ik kom lekker volgen!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [VOLG] Het leven van Aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:39

VVDD --> PP

Selina

Berichten: 14298
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [VOLG] Het leven van Aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:42

Leuk, ik had het gezien in Fenna’s video. Ben benieuwd naar jullie reis samen.

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:50

Leuk Nikki! Ik volg! :)

Neonlight schreef:
VVDD --> PP


Waarom? Ik heb onlangs nog contact gehad met RianneH die aangaf dat volgtopics in zowel VVDD als PP geplaatst mogen worden?

NikkivanOlst

Berichten: 7829
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 15:50

_Floortje schreef:
Veel plezier met je nieuwe aanwinst :D. Ik ben benieuwd naar jullie avonturen.



Dankjewel! Ik hoop dat we er tzt veel mogen beleven 8-)


BigOne schreef:
Ik snap dat je voor deze jongeman bent gevallen, prachtig!


Ja is wel echt een gelukje dat zo'n paard op mijn pad is gekomen <3


Rocamor schreef:
Wow, wat heeft hij een heerlijk bekkie, geen wonder dat je voor hem gevallen bent


Hij is nu nog vrij angstig in veel dingen door wat hij dan ook heeft meegemaakt, maar van nature is dit echt wel een heel sociaal, dapper paard qua karakter!


idylle schreef:
Wat een plaatje zeg! Ik kom lekker volgen!


Superleuk *\o/*


Selina schreef:
Leuk, ik had het gezien in Fenna’s video. Ben benieuwd naar jullie reis samen.


Ja Fenna is wel een super paar extra ogen geweest, zij gaat straks ook meer betrokken zijn met het uiteindelijk inrijden etc 8-)


Captain schreef:
Leuk Nikki! Ik volg! :)


Jij hebt ook zo'n mega cool paard :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [VOLG] Het leven van Aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:55

Ik had hem al op FB gezien maar ik ga jullie hier ook wel volgen. :D
Het is een knap dier!

NikkivanOlst

Berichten: 7829
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 15:59

Even de eerste periode bijkletsen!

Toen Aslan aankwam was hij best wel gespannen, de eerste periode heb ik ook heel wat stappen terug moeten zetten... z'n hoefjes zagen er niet uit, hij is als jonkie in Spanje al beslagen geweest, maar waarschijnlijk onder sedatie.

Ik kon absoluut nog niet zijn voeten optillen en er iets mee doen. Dus dat was huiswerk nummer 1! Voetjes tillen en zorgen dat de hoefsmid zo snel mogelijk aan de bak kan.

Ook was ik wat te enthousiast met het halster af doen... de dag erna kreeg ik hem mooi niet meer te pakken :+

Maar met rust en geduld, uiteindelijk weer gelukt! Huiswerk nummer 2: halstertje aan en uit!

Al snel leerde ik Aslan het concept "worteltje verdienen"... groot succes want halsteren en voetjes optillen ging al zo snel beter! Ook introduceerde ik rustig aan het targetten en vrij werken, zodat we langzaam aan elkaar kunnen wennen.



Afbeelding
Afbeelding

Aslan mocht mee de wei op,werd al wat rustiger maar vond de bak HEEL eng. Dus daar werken was nog geen optie. Al vrij snel kwam de tandarts op stal, en eigenlijk wilde ik Aslan gelijk mee laten doen. Dan kunnen we het eerste stukje onderhoud van het lijstje strepen. Maar omdat alles nog zo spannend was, ons even op de "als het lukt" lijst laten zetten.

Maar wat ging de tandarts fijn! Zonder sedatie, hele fijne man, nam echt de tijd en rust om Aslan op het gemakje na te kijken. Een aantal haken op zijn kiezen, geen wolftandjes dus top! Tandarts weer over een half jaartje en voor nu goed :D



Afbeelding

Plaats op de tijdlijn: 6 oktober
To do: hoefsmid, osteo, dierenarts...
(Morgen weer een stukje verder schrijven!)

PotjeMayo

Berichten: 569
Geregistreerd: 13-05-17
Woonplaats: bij m'n kat

Re: [VOLG] Het leven van Aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 16:52

Wat een knapperd! ik volg ook mee :)

KM_Ris

Berichten: 2943
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Het leven van Aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 17:01

Wat een knapperd !

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG] Het leven van Aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 22:59

Wat een mooi paard! Ik volg graag!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 00:00

Captain schreef:
Leuk Nikki! Ik volg! :)

Neonlight schreef:
VVDD --> PP


Waarom? Ik heb onlangs nog contact gehad met RianneH die aangaf dat volgtopics in zowel VVDD als PP geplaatst mogen worden?


Dat is vreemd, want de afspraak is echt PP. De reden staat ook in de charter.

[VVDD] Regels en richtlijnen [VVDD] Verslag van de Dag

Moderators schreef:
[*]Volgtopics op VVDD worden verplaatst naar PP (paardenpraat). Dit omdat het forum VVDD eigenlijk is bedoeld voor verslagen van gebeurtenissen op een bepaalde dag (of over een kort tijdsbestek).

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Het leven van Aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 09:40

Wat een leukerd! Ben benieuwd naar jullie ontwikkelingen.

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Het leven van Aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:20

Mooi paard, zeg ! En hij heeft zo'n mooie, zachte ogen.
Ik lees graag mee.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Het leven van Aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:21

Leuk, ik volg je al op instagram maar volg ook graag je topic :) !

Furst
Berichten: 606
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: [VOLG] Het leven van Aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:06

Zo leuk om hier Aslans verhaal ook te volgen!

NikkivanOlst

Berichten: 7829
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 16:03

Helaas wat weinig tijd genomen om verder te schrijven, dus ik vul het verhaal gewoon even vlot aan tot nu + wat foto's

Al snel kon Aslan aardig voetjes geven, dus tijd voor de hoefsmid! Met veel rust en geduld zijn de voorvoetjes uiteindelijk gelukt, iets wat ECHT hard nodig was, omdat hij op ijzers heeft gestaan en zijn hoefwanden dus aan het breken en omklappen waren...

Omdat hij nu makkelijker liep ben ik begonnen met wat basis grondwerk! Sturen, achteruit, verplaatsen... lekker de basis



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar 1 paard is geen paard, dus grapte ik tegen de staleigenaar dat ik er op de hedelse markt wel 1 bij ging halen := dat was even lachen, waarna ze zei dat ik hun pony Max anders maar aan Aslan moest koppelen! Dus zo gezegd zo gedaan, na een introductie periode staat nu Max de appaloosa gezellig bij Aslan :+:

Afbeelding

Het leukste is dat Max ook in de vrijheidsdressuur getraind mag gaan worden door mij, hij pikt het al ENORM goed op :D

En Aslan, angstig als hij was, begint steeds relaxter te worden, en vind steeds meer oké. Iets wat ik met het gaan kijken al aanvoelde, het is stiekem een nuchter, chill en gezellig paard, die gewoon wat heeft meegemaakt en moet ontwikkelen... dus al snel waren we weg met gekke dingen, parkeren bij krukjes en wat vrijheidsdressuur
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een paar weken geleden vond ik hem wat minder worden in vacht en minder gezond ogen. De dierenarts moest toch nog komen, dus gelijk bloed laten afnemen...

Ijzer tekort, infectie waarden, bloedwormen... even goed balen dus...

Maar niks wat we niet kunnen oplossen! Dus supplementen, extra ontwormen en goed in de gaten houden! Nu een aantal weken verder en gelukkig een aanzienlijk verschil...

En last but not least, ook de osteopaat kwam die week nog even langs. Helemaal losgemaakt, hij heeft waarschijnlijk eens gehangen tijdens het vaststaan, dus zijn halswervels zaten niet helemaal lekker. Er was een nog wat werk aan, maar de osteopaat was zeer tevreden!

2 dagen later de hoefsmid nog maar een rondje om de hoefjes nog eens bij te werken, heeft 3 weken tussen gezeten, maar voor nu ziet het er even echt fijn uit. :D we komen er wel!

Inmiddels een keer of 4 aan de longe gewerkt, de bak was "heul eng", inmiddels al zoveel beter! Nog wel even met halster, maar de kaptoom komt vanmiddag binnen!

Ik zie hem nu echt verder ontwikkelen, vanaf morgen hopelijk ook wat werk in de hand er bij gaan doen...

Stapje voor stapje steeds wat beter, ik ben in elk geval onwijs met dit stiekem dappere, stoere en onwijs lieve paard, hij moet alleen zelf nog gaan ontdekken hoe cool hij is :=


Afbeelding
2e of 3e keer

Afbeelding
Gisteren _/-\o_

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: [VOLG] Het leven van Aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 17:20

Ah wat een plaatje! Ziet er uit als een heerlijk beest. Hopelijk trekt ie lekker bij met behulp van je TLC en wordt ie zo nuchter als ie er op de plaatjes uit ziet.
Ik volg in ieder geval!

NikkivanOlst

Berichten: 7829
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: [VOLG] Het leven van Aslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 14:19

Afbeelding
Afbeelding

Wat een chique outfit al niet kan doen met je puppypaard... conclusie is dus dat bruin de juiste keuze voor m is!

Gisteren kwam mijn Kaptoom binnen, het bruin leren halster had ik gescoord op de hedelse markt :=

De bak was vanmorgen helaas echt wat te nat om lekker te kunnen werken, dus hebben we maar "omgang" getraind! Ook heel belangrijk als je het mij vraagt :D

Vaststaan op de poetsplaats is nog geen optie, dus touwtje over de hals en lekker helemaal gepoetst, 4 voetjes kunnen optillen en uitkrabben zonder gedoe dus goede stappen.

Toen natuurlijk kaptoom en halster passen... gelukkig is het hele terrein afgesloten dus met wat voorzichtigheid en wat lekkers in de aanslag de boel gewisseld. Knap ventje vond het prima!

Toen nog zijn voertjes op de spannende poetsplaats en nog een 10tal minuutjes met stalgenoten staan kletsen terwijl "Assiepotassie" rustig voor zich uit stond te kijken op de poetsplaats. Hele grote win voor ons!

Nog even en ik ga hem voor het eerst vastzetten. En eerlijk? Dat vind ik echt spannend, maar het is wel makkelijk als hij het gewoon kan :+

AnnickT

Berichten: 1467
Geregistreerd: 14-07-15

Re: [VOLG] Het leven van Aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:09

Staat hem goed! Ik ben benieuwd naar zijn/jullie verdere ontwikkelingen :D

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: [VOLG] Het leven van Aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:48

Mooi zeg!

Ik zou wel het kaptoom net als bij een engelse neusriem 2 vingers onder het jukbeen leggen. Dus hij mag nog een stukkie hoger.

LvdO

Berichten: 421
Geregistreerd: 03-01-13

Re: [VOLG] Het leven van Aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 18:15

wat een prachtig paard, geweldig mooi hoofd ook zeg!