Hoeveel vrije beweging krijgt jouw paard en hoe vaak train je met ze?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Hoeveel vrije beweging krijgt jouw paard en hoe vaak train je met ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 19:47

Hoihoi,

Ik heb nog geen paard maar ben benieuwd naar een aantal zaken.

Hoeveel uur vrije beweging heeft je paard per dag en wat houd dat in? Wei? Privé paddock? Groepspaddock? Grote uitloop? etc.

Hoevaak per week en hoe lang ga je naar stal om je paard zelf beweging te geven met trainen en wat doe je dan? Rijden? Longeren? Buitenrit? Wandelen aan de hand? Stapmolen?

En hoeveel vrije dagen heeft je paard per week? Is dat dan rust op stal, of in vrije beweging?

En de laatste vraag: Lukt het je onder dat schema om je paard scherp en in conditie te houden? En waarvoor is dit dan? Wedstrijden? Buitenritten? Of puur om je paard fit te houden?

Wat een hoop vragen he :) Ik ben mega benieuwd. Met name naar mensen die hun paard voornamelijk buiten houden, een aantal keer per week komen trainen (verder vrije beweging) en toch sportieve paarden hebben :)

Groetjes!

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Hoeveel vrije beweging krijgt jouw paard en hoe vaak train je met ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:53

Sportieve paarden komen juist van veel(12-14 uur) buiten, spoelen spieren en gewrichten, een paar keer per week trainen(2-3 keer) is meer dan genoeg, spieren bouwen pas op in rust, en dat duurt 48-72 uur.
Hier staan beide paarde 24 uur buiten, paddock van 60x20 met pad van 60x10 eraan vast en weiland van half hectare en dus jaarrond gras. Schuilstal erbij en onbeperkt hooi.
Qua trainen, scheelt, 2-3 per week een halfuurtje naar buiten(bergjes, tempowisselingen, dressuren maar geen rondjes in de bak), 1 keertje longeren en de rest een rondje wandelen, simpele grondwerk oefeningen. Hij ziet er prima uit, hij is pas 4 dus we doen alles rustig aan, vaker een weekje vrij.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Hoeveel vrije beweging krijgt jouw paard en hoe vaak train je met ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 20:02

Mijne heeft tot afgelopen zaterdag 24/7 buiten gestaan, nu het koud is snachts op stal. Van 7-7 buiten ongeveer. Ik train minimaal 3 Max 6 keer. Meestal word het 4/5 keer. Meestal rijden, en 1x longe aan een halster dag na les. Gewoon om spierpijn eruit te lopen.

Selina

Berichten: 14298
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Hoeveel vrije beweging krijgt jouw paard en hoe vaak train je met ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 20:04

Die van mij staat 24/7 buiten op een track met 4 andere paarden. Ikzelf train 2-3 keer per week en dan of dressuur of werkend aan de hand. M’n bijrijder rijdt dan ook nog 2x.

En m’n paard is niet in de conditie zoals ik haar zou willen zien. Maar omdat ze al 5x per week wordt getraind wil ik haar niet nog vaker trainen. Doe meestal na 2x trainen een rustdag.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 20:16

De eerste 20 jaar heeft mijn paard in de bossen van Frankrijk geleefd. 24/7 buiten in kuddeverband.

Toen hij hier in Nederland kwam heeft hij eerst een jaar in een kleine groepspaddock gewoond, 24/7 buiten met schuilstal. Ik vond de ruimte alleen wel erg minimaal en de schuilstal wat te klein. In de zomer ging hij dan overdag de weide op. Het tweede jaar kwam hij in een andere groepspaddock te wonen met meer ruimte en een mooie schuilstal en dan zomers overdag ook weer toegang tot het land. Helaas was het ruwvoer daar te arm en de kudde wat te pittig. Zo mocht hij niet schuilen. Was er een mooie stal, heb je er nog niets aan. Inmiddels staat hij nu overdag in een groepspaddock en voor de nachten op stal (12 uur ongeveer) en in de zomer 24/7 buiten. Het is niet wat ik voor hem wilde, maar wel waar hij het in de huidige omstandigheden het beste op doet.

Ik probeer iedere dag wel iets met hem te doen. In ieder geval 2x per week rijden in de bak, soms heel serieus aan de dressuurtraining, soms wat rondhobbelen. Ik doe graag ook 1 of 2 buitenritjes per week, maar wel afhankelijk van het weer. De rest van de dagen zijn grondwerk/longeren en vrije dagen. Ik ben er zelf in principe 6 dagen, mijn verzorger 1 dag. Soms sla ik een extra dag over als iemand anders de stal uit kan mesten. Hij heeft altijd overdag vrije beweging met vriendjes dus daarvoor hoef ik het perse te doen. Gevoelsmatig vond ik het fijn om 's avonds te komen zodat hij langer uit stal was, maar dat heb ik losgelaten. Hij staat er nou eenmaal en ik kom ook graag overdag.

In een ideale situatie zou ik hem gewoon weer 24/7 buiten zetten, maar voor nu is dit prima. Langer op stal en maar een dagdeel buiten of alleen buiten als je zelf aanwezig bent kies ik bewust niet voor. Daar trek ik echt de grens. :j

Oh en zijn conditie is altijd geweldig geweest, zelfs nu hij 23 is. Loopt 3 uur buiten met 2 hoeven in zijn neus en doet nog pittige dressuurtrainingen. Eigenlijk ook bijna altijd fit en gezond (klopt heel hard af).

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Re: Hoeveel vrije beweging krijgt jouw paard en hoe vaak train je met ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 20:44

Mijn wedstrijdpaarden staan iedere dag ongeveer 9 uur buiten, in de zomer langer.

In de winter staan ze samen in de paddock met onbeperkt hooi, in de zomermaanden staan ze samen in de wei met gras en onbeperkt hooi.

Ik rijd ze gemiddeld 4 keer per week, longeer ze 1 keer in de week en 2 dagen zijn ze helemaal vrij, dan komen ze wel gewoon lekker de hele dag in de paddock of wei maar train ik ze niet. Soms stap ik ze nog wat aan de hand zodat ze de twee dagen dat ze vrij zijn toch nog even hun stal uit komen in de avond.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Hoeveel vrije beweging krijgt jouw paard en hoe vaak train je met ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 20:54

Het enige nadeel wat ik nu ondervind van 12-14u per dag buiten is dat ie wel een berevacht krijgt.

Verder is hij soepel en ontspannen doordat hij zo veel kan bewegen.
Staat nu nog op de wei zolang de bodem het aankan, winter in de paddock.

Ik rij ongeveer 4x per week in de bak, 30-45min

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 20:59

Mijn paard staat 's zomers 24/7 buiten en nu 's nachts op stal niet langer dan 19-7. Ze is een 4-jarige draver die op de baan heeft gelopen. Ik werk met haar max 4x per week, in de zomer was dat meestal 2 kortere buitenritten van 1-max 1,5 uur, 1 langere buitenrit a 2 uur en 1x dressuurwerk, meestal om de week afwisselend met grondwerk of dressuur rijden in de bak. Ik train haar voor de endurance en ik had als doel gesteld om een 20 km trainingsrit uit te rijden en dat is goed gelukt :) Ze heeft een hele sterke conditie van haar dravers-tijd en pakt alles lichamelijk ook heel makkelijk op, het is eerder dat ze mentaal moe is van alle nieuwe dingen die ze tegenkomt op de buitenritten en dat is prima. Altijd 1-2 dagen vrij na een lange rit.

Nu het 's avonds zo vroeg donker is en ik mijn 'zomerdoel' heb behaald, doen we het een stuk rustiger aan, iets minder het bos in met rustigere ritten en meer focus op het dressuurwerk wat echt hele lage intensiteit met haar is want ze kan eigenlijk niks qua 'dressuur' rijden. Nog steeds max 4 keer per week, als ze 5 wordt schroef ik het misschien op naar 5 werkdagen per week maar het gaat zo ook wel prima. Vind het lastig om bijv 2 dagen achter elkaar wat met haar te doen want ben bang dat het te veel word, maar ze kan het allemaal hartstikke makkelijk aan - dat is echt mijn overbezorgdheid :') Ze heeft een berenconditie en is eigenlijk wat te fel op het moment, ze is echt een werkerspaard en een racepaard en ze wil eigenlijk veel meer en harder werken dan we doen op het moment, maar helaas pindakaas. Een rustige periode is ook juist heel goed voor haar want ze is nog zo jong ondanks dat ze al zo lang in het werk staat. In de vroege lente pakken we de endurance training weer op en ik hoop in april haar klaar te hebben voor haar eerste wedstrijd :)

Op rustdagen maken we soms een wandelingetje door het dorp a 20-30 minuutjes maar ik vind het voor mezelf ook wel lekker om in ieder geval 1 dag in de week gewoon helemaal niks te doen haha :+ Ik kom sowieso altijd langs en ik borstel haar eigenlijk standaard elke dag, ook als ze niet werkt. Fijn voor de spieren en om ongeforceerd tijd met elkaar te spenderen, en te checken op wondjes enzo.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 20:59

Mijn pony's lopen 24/7 buiten, in een paddock met stallen er aan. Zomers een paar uurtjes op het gras daarbij, s winters paar uur in de bak om de pootjes extra te kunnen strekken.
Ik train 2 of 3x per week (zomers ook wel 4x, s winters ook wel eens een week niet).

Pony's hebben nooit spierpijn, dikke benen oid.
Lopen M/Z/ZZ nivo in verschillende disciplines (voor de wagen), maar ook samengesteld en mendurance wedstrijden.

KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Re: Hoeveel vrije beweging krijgt jouw paard en hoe vaak train je met ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 21:09

Onze paarden staan ‘s zomers 24/7 buiten en als het weer slechter wordt gaan ze ‘s nachts op stal. Ongeveer van 20:00 tot 06:00.
Ze hebben een schuilstal tot hun beschikking en krijgen onbeperkt hooi als het gras op is.
Ze kunnen altijd in de rijbak lopen en ‘s zomers krijgen ze er steeds een stukje wei bij.

Ze kunnen zo prima in goede conditie worden gehouden, al is het met zoveel buiten lopen wel hannesen met dekens. Het worden snel ijsberen als ze zoveel buiten lopen. Wij hebben er nu maar eentje die “serieus” gereden wordt, de andere 2 worden momenteel alleen gebruikt voor buitenritten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 21:30

Mijn paarden staan 24/7 buiten. In de zomer op gras (heb 6 graasweitjes) maar vanaf deze maand hebben ze alleen zandpaddock en track ter beschikking. Ze hebben 1 hooibak voor 3 paarden. Toch lopen ze ook veel rond. Ze staan dus niet continu aan de hooibak.

De 22 jarige is op pensioen dus die heeft verder geen extra beweging.

De draver train ik 3 a 4x per week. Trainingstijd is soms 20min soms 45min en soms een buitenrit van 1u tot 2u.

De jongste is een 2 jarige. Die gaat vanaf nu 2x per week een blokje om aan de hand om wat verkeersmak te maken.

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 21:33

Mijn paarden (1 koudbloed, 1 kwpn) lopen in de avond/nacht op hun paddock van 17*27m en hebben 24/7 toegang tot hun stal van 6*6m en straks nogmaals 6*6 erbij.
Overdag gaan ze de track op als het niet blubberig is. Daar hebben we de bak (met zand) van 40*18m met een dikke 200 meter track en twee snackweides.
Ik merk dat koudbloed graag rondwandeld. Warmbloed is vooral dol op alle struiken en heggen om te eten.
Mijn koudbloed was echt wel te dik (ik train niet met hem) maar is in 2 weken enorm afgevallen. Echt zo blij mee.
Warmbloed trainde ik wel mee maar midden in verhuizing/verbouwing dus weinig puf en tijd :P hoop snel eens het bos te kunnen verkennen hier 2 min verderop.

Qua voerplekken heb ik in de paddock 1 grote rolcontainer en binnen een net en hooibak.
Ik wil op de track ook wat plekken maken maar daarvoor moeten we even het kippenhok afvoeren.

martinev

Berichten: 2586
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 21:42

Mijn paarden staan 24/7 buiten aan huis, in de zomer overdag op de wei en 's nachts op een grote paddock, in de winter dag en nacht op de grote paddock. Ze staan in een superstabiele kudde van 5, allemaal merries. 3 KWPN'ers van 13, 9 en 3 jaar oud, en twee mini's van 4 en 7 jaar oud. Ze hebben een grote schuilstal ter beschikking en daar maken ze graag gebruik van. De paddock heeft altijd droge plekken, en is meestal helemaal droog. Alleen als het echt eindeloos regent staan er wat plassen in, maar dan is er altijd nog genoeg droge ruimte gelukkig.

Ik start met een van de paarden in de subtop, lichte tour. Ik rijd gemiddeld zo'n 4x per week een half uurtje. Ze is pas 9 en ik vind dat genoeg voor haar, en daarmee redt ze het prima om op dit niveau mee te doen, dus meer vind ik niet nodig. We rijden trouwens ook heel regelmatig in het bos, ik probeer toch wel een keer per week.
Mijn zusje rijdt een van onze andere paarden in het Z en zij traint ongeveer net zoveel als ik. Daarnaast hebben we nog een 3-jarige die we aan het inrijden zijn. Haar rijd ik 1 à 2 keer per week een minuut of tien.
De dagen dat we niet rijden staan de paarden gewoon lekker in de wei of op de paddock. We hebben wel een molen maar die gebruiken we nooit. Longeren doe ik heel af en toe, dat is dan ter vervanging van een keer rijden.

Ik vind onze paarden echt het bewijs dat ook sportpaarden prima 24/7 buiten kunnen staan, wel met goede voorwaarden natuurlijk. Ze zijn echt een stuk relaxter dan toen ze nog op pension stonden en een groot deel van de dag in een stal.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Hoeveel vrije beweging krijgt jouw paard en hoe vaak train je met ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:34

Ik verplaats dit topic naar PP waar het beter passend is.

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:49

Mijn Shetlander ruin heeft 9 jaar lang 24/7 buiten gelopen op de wei. Doordat hij begin september de diagnose Hoefbevangen kreeg (dit werd later chronisch hoefbevangen) heb ik hem 4 september per direct na DA bezoek diezelfde dag nog moeten verhuizen naar de huidige stalling.
Hier staat hij overdag van 9uur 's morgen tot minstens 5uur/6uur in de middag buiten samen met zijn beste vriendinnetje.
Ik probeer er dus echt voor te zorgen dat hij minstens 8 a 9uur buiten komt. Met zowel binnen als buiten onbeperkt hooi.

En ik moet zeggen. Mijn ruin is er echt van opgeknapt door van 24/7 buiten naar 's nachts op stal en overdag buiten te gaan. 'S nachts kan hij nu echt goed zijn rust pakken. Is helemaal opgebloeid door het aanpassen van zijn management. Het helpt natuurlijk ook dat hij van het gras af is en we zijn (chronisch) hoefbevangenheid hebben aangepakt, maar toch. Afgezien van dat zit hij mentaal nu ook gewoon beter in zijn vel.

Zijn training ligt nu stil en in de toekomst is het kijken wat die überhaupt nog aan kan, maar tot dusver gaat het goed met mijn ruin en laat die alweer zien dat die zonder medicatie ook kan draven en galopperen en bied hij weer vrijheidsdressuur kunstjes aan. Niets word geforceerd. De ene dag doen we niks en als die wel wat wilt doen dan gaan we wat doen. Ik volg mijn pony hierin echt.
Wanneer ik iets met hem doe nu kan het alsnog variëren van 5 tot 10 minuten heel licht grondwerk. Niet meer dan dat. Zoals vandaag hooguit een paar minuten de jambette geoefend omdat mijn ruin daar echt wel zin in had en er aan toe was.
Dat betekend eigenlijk dat hij grotendeels nog steeds elke dag vrij is op het moment.
Zelf ben ik er 2x op een dag om voor mijn pony te zorgen. O.a. om buiten en binnen te zetten, de stal uit te mesten, hooi te voeren etc.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Hoeveel vrije beweging krijgt jouw paard en hoe vaak train je met ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:05

Mijn pony's staan in een uitloopstal zodat ze 24/7 kunnen scharrelen. Mijn shet wordt daarnaast 6 dagen in de week iets mee gedaan, voor de wagen, onder het zadel, longeren. Dus nooit 2 dagen achter elkaar hetzelfde.
Andere pony is veulen dus die komt alleen de uitloop uit om van en naar de wei te gaan of het veulen abc te leren.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Hoeveel vrije beweging krijgt jouw paard en hoe vaak train je met ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:09

24/7 buiten, 5x per week trainen afwisselend dressuur, springen, eventing of grondwerk/longeren. 2x per week heeft hij vrij. Hij wordt in de winter geschoren en staat lekker onder een dikke deken, dus geen gedoe met een dikke vacht/niet droog worden.
Kan als L eventing paard prima door het leven zo, en meer hoeft ie niet :)

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Hoeveel vrije beweging krijgt jouw paard en hoe vaak train je met ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:16

Paarden staan aan huis, waren tm vorige week 24 / 24 buiten.

Inmiddels gaan ze rond 20u weer ol stal en om 7u30 naar buiten.

Met z'n 4en op de wei.

Ze worden 4- 5 keer per week gereden. Buitenritten en / of in de bak.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:26

Hier ook 24/7 buiten, met paddock 30 x 15, track van ongeveer 300 meter en zomers mogen ze afwisselend op 1 van de weitjes met strookbegrazing. Stal kunnen ze altijd in, doen ze 's nachts meestal wel met dit weer.

Ik rij 3 a 4 keer per week. Gemiddeld 3 x in de bak, zo'n 30 a 40 minuten en 1 keer in de week een buitenrit, soms een staprondje van 45 minuten, soms een grote ronde van anderhalf uur met veel draf en een beetje galop. Om de 2 weken een pittige les van 45 minuten. Heb d'r bijna nooit in goede shape, eerlijk gezegd, ze wordt snel dik. Ik rijd geen wedstrijden.
Ze heeft een ongeluk gehad, met een fikse beenwond tot gevolg. Ze heeft 3 maanden stil gestaan, dus ben nu aan de hand haar weer aan het losmaken en hoop dat ik het rijden binnenkort weer op kan pakken, maar het gaat traag. Ze is momenteel wel erg dik, doordat ze zo lang niks mocht doen.

Heb ook nog een shetlander erbij staan, die is ook eigenlijk altijd te dik, ik doe echt te weinig met hem. 1 keer in de week een staprondje aan de hand of sinds kort ook naast de fiets draven. Buurmeisje rijdt wel af en toe op hem, dan gaat ze mee op buitenrit, maar hij is dan staatsgevaarlijk, dus we doen dan rustig aan en een klein rondje want hij heeft maar klein beentjes :D

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Hoeveel vrije beweging krijgt jouw paard en hoe vaak train je met ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:36

Zomer dagdeel weide, dagdeel paddock (anders tonnetje rond)
Winter stapmolen en dagdeel paddock
Nacht op stal
Overdag af en toe een buitenrit of aquatrainer of longeren
Avond trainen: paard 1 2-3 x perweek, paard 2 4x per week en paard 3 5x per week

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Hoeveel vrije beweging krijgt jouw paard en hoe vaak train je met ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 02:55

Interessant topic!

Hier 24/7 buiten op paddock paradise met 20 hooi punten en 2 waterpunten, dus ze lopen wat af.

De jaarling mag eens per week mee uit wandelen en soms doe ik een andere dag nog wat borstelen en tutten.

De 3-jarigen doen sinds vorige week 3 keer per week wat, waarvan ik er eens per week op zit voor een ritje. De een doet het heel makkelijk dus mag max 2 uur mee, de ander vindt het nog lastig dus maximaal 45 min, vaak korter. Een keer per week doen we wat in de bak. De derde keer doen we wandelen, fietsen of iets anders.

De 10-jarige doet ook sowieso 3 keer per week wat, als ik tijd heb 4 keer. Meestal gaan we buiten kilometers maken, eens per week en half uur les, soms longeren of iets anders.

Mijn Tinkers zijn allevier keurig op gewicht en de oudste loopt met gemak 25 kilometer: endurance getraind dus fiks tempo. Voorheen liep ze makkelijk 40km. Maar vanwege langdurige en terugkerende blessure besloten haar dit jaar niet zo ver door te trainen. In 2022 heeft ze een veulen gehad, dus we bouwen het langzaam weer uit.

Ik ontvang hier geregeld koudbloeden en allemaal vallen ze af en raken beter bespierd, ook de paarden die niks doen qua training. En dat met onbeperkt hooi en dagelijks brok. Het zit hem dus echt in de vrije beweging.

Afgelopen zomer kort een paard van iemand anders hier gehad die 5-6 keer per wel wat met hem deed. Paard kwam van een stal waar hij 4 uur per dag z’n box uit kwam. Lichamelijk ging de training icm veranderde manier van houden prima. Maar ondanks mijn rustige en stabiele kudde, kon hij het mentaal echt niet bol werken. Ook bij jonge paarden zie ik dat hersteltijd óók mentaal echt heel hard nodig is.

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 07:03

24/7 buiten in paddock paradise. Veel zandtracks en groot verhard plein met hooibakken/netten. In de goede maanden ook verschillende weilanden erbij. Dus beweging genoeg.

Als het weer het toelaat rijd ik 4x in de week. We doen ook grondwerk en wandelen veel.

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 07:14

Ik heb een Z dressuurhengst en een minipaard samen staan. Momenteel komen ze zo’n 12 uur per dag buiten (gedeeltelijk paddock met onbeperkt hooi en weide) op een pensionstal (wanneer de weides te slecht worden staan ze korter buiten op de paddock, dat is niet zo’n lange periode), wordt vanaf volgend jaar 24/7 aan huis (zelfde systeem). Daarnaast wordt de hengst zo’n 4-5x per week gereden, voornamelijk dressuur maar ook wel eens een sprongetje / buitenrit.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 07:28

24/7 in een Paddock met z'n 2en en zomers 24/7 land. Bij extreem weer of niet liggen om te slapen komen ze een nachtje op stal. De grote sinds 2 jaar een schuilhok daarvoor alleen windhoek om uit de wind te staan.

Nu met pensioen, maar daarvoor recreatief van alles en nog wat (dressuur, longeren, buitenritten, crossen) denk rond de 4 a 5x in de week. Wel altijd met deken in de winter en nu ook nog. Geen extra krachtvoer want ze was altijd haat genoeg van zichzelf.

colleen3
Berichten: 322
Geregistreerd: 09-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:14

2 shetlanders en 1 e-pony staan aan huis 24/7 op weiland + schuilstal. Daarnaast onbeperkt hooi in slowfeeder net.

E-pony heeft voorheen op een pensionstal 6 uur p.d. buiten gestaan en 4-5x per week gereden.
Nu 2x per week onder het zadel en 1x longeren. Ik heb geen bak, daardoor rij ik als het nat is altijd buiten en als het droog is pak ik vaker een vlak stuk wei om te rijden.
Zijn conditie is nu veel makkelijker op peil te houden dan toen hij vaker gereden werd maar meer op stal stond. Hij is soepeler en makkelijker te rijden. Meer rust in z'n hoofd.

Shetlanders kwamen van een vette wei en hadden niks gedaan. 1 shet is met pensioen. 1 shet zijn we aan het beleren (7 jr) loopt 2x per week in het tuig en 1-2x per week onder het zadel. Hij is flink afgevallen door een armere weide en beweging, maar zou voor het mooie nog wel wat kwijt mogen.