Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 18:57

zo had ik ineens een stel filmpjes van jonge mannen op arabische paarden?
wel mooie dieren hoor,maar hoe ze er op zaten en wat die beesten moesten doen, sloeg ook echt helemaal nergens op…heb dat allemaal geblokt, ik hoef dat niet te zien.

of big lick,echt die lui zijn knettergek.

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:05

Marjan B, dat geldt dan ook voor die dressuurpaarden die hun voorbeen in hun neus steken neem ik aan ? Zet die er dan ook bij in je rijtje.....

big lick, dat is pas écht dierenmishandeling!! ms wel het enige goede voorbeeld hier in dit topic, met het blisteren van de benen etc etc, walgelijk die video's erover!!!!

jiehaaa

Berichten: 5071
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:16

Big lick? Nog nooit van gehoord. Wat is dat dan?

kimmie261

Berichten: 19224
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:39

jiehaaa: https://www.youtube.com/watch?v=ULCaS1vIUHE

pure dieren mishandeling...

en ja, ik zie ook wel die reels met paarden voorbij komen, wat af en toe echt wel aan dierenmishandeling grenst.. maar goed, er komt wel meer voorbij wat mensen dieren aandoen, wat ik eigenlijk niet wil weten of zien..

jiehaaa

Berichten: 5071
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 07:43

kimmie261 schreef:
jiehaaa: https://www.youtube.com/watch?v=ULCaS1vIUHE

pure dieren mishandeling...

en ja, ik zie ook wel die reels met paarden voorbij komen, wat af en toe echt wel aan dierenmishandeling grenst.. maar goed, er komt wel meer voorbij wat mensen dieren aandoen, wat ik eigenlijk niet wil weten of zien..


Dank je Kimmie261, nu herken ik het, de term soring is mij bekender.

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:40

ElCamino schreef:
Het Halterpaard uit het filmpje in de openingspost is bijnsa lange na niet het zwaarste halterpaard wat ik gezien heb. Er zijn nog veel grotere. En ik vind het bar slecht..... ergste is nog de kleine voetjes! De grootste voetproblemen bij Quartervoeten komt puur uit het feit dat zulke dieren op mini-voetjes staan....

En de "dansende paarden"bedoel je de Paso Fino's mee denk ik? Daar heb niet zo'n zware mening over...de pasgeboren veulens zie je ook al zo lopen, en of ze er echt last van hebben ???En dan de IJslanders met hun tolt, dat is net zoiets als de Paso's?

Maar de Weense rijschool vind ik net zo naar met al die sprongen en truukjes.


Ik denk niet de paso's maar 'dansende paarden' Vaak in mexico. Paard tussen de palen en meppen maar net zo lang tit hij gaat 'dansen' Die gasten daar zijn ook gek op onze frieze paarden.

*gaat filmpje zoeken*
https://www.youtube.com/watch?v=ZEjkz2R4Bl4

Let op: Geen leuk filmpje om te zien!

Popstra
Berichten: 13796
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:20

Zo vind ik het schokkend je steeds meer filmpjes ziet van zogenaamde reddings acties van dieren.
Dieren die uit de meest rare omstandigheden gered worden waar ze zelf van zijn levensdagen nooit in terecht zijn gekomen. Dat vind ik ook mishandeling

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 20:13


Cinnepin

Berichten: 8940
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:24


tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:33


Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 20:48

Ja dat zie ik, maar dan ben ik nieuwsgierig in hoeverre dit natuur is en hoever het is aangeleerd. Ze hebben er stuk voor stuk zeer scherpe bitten in hangen, wat de gemiddelde Europeaans paardenmens niet in zijn kast heeft hangen.

MarjanB

Berichten: 16508
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:52

Vind de staart ook erg bijzonder, ben idd ook benieuwd hoe ze gewoon lopen

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 20:55

https://www.facebook.com/reel/947538749570747
Hier zie je het bit overigens goed.

Dit lijkt trouwens een van de trainingsmanieren te zijn. Je ziet het niet letterlijk maar die man staat er niet voor niks achter gok ik.
https://www.facebook.com/reel/3396178253969612

Gewoon met een scherp touw je paard rijden kan ook... |o
https://www.facebook.com/reel/6121158481313681

Hier zie je trouwens hoe dit paard is opgetoomd. Met een heel dun touw van de neus naar de singel nar de staart!!!! Wtf :n
https://www.facebook.com/reel/219333783915418

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:48

Earth schreef:
Ja dat zie ik, maar dan ben ik nieuwsgierig in hoeverre dit natuur is en hoever het is aangeleerd. Ze hebben er stuk voor stuk zeer scherpe bitten in hangen, wat de gemiddelde Europeaans paardenmens niet in zijn kast heeft hangen.


Paso fino gang is puur natuur.

Veulens doen het al vanaf de geboorte.

https://youtu.be/NyW-GZB_6GQ?feature=shared

Moet wel zeggen dat het op die reel er heel raar uit ziet en dat is ook niet wat er op gangenpaard wedstrijden te zien is normaal gesproken volgens mij.

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 22:54

Ik heb niet alle filmpjes en foto's in dit topic gezien en ook niet alle berichten gelezen. Zelf meld ik dit soort filmpjes bij het betreffende social media kanaal als dierenmishandeling en geef aan dat ik het niet wil zien. Wat b.v. youtube of IG er vervolgens mee doet daar heb ik geen invloed op maar ik hoop zo wel bij te dragen aan het tegengaan van dierenleed. Daarnaast denk ik ook dat het bereik van dit soort films aanzienlijk kleiner wordt als er aangegeven wordt dat je iets niet wilt zien. Dat heeft waarschijnlijk een slechte invloed op het algoritme.

Wel denk ik dat het heel moeilijk is om dit soort dingen bespreekbaar te maken omdat er in sommige landen nog een bepaald beeld wat "een mooi paard" is...

prugelpiet

Berichten: 12577
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 23:17

Ik schrik wel van die filmpjes over de Paso Fino’s. Je hoeft niet slim te zijn om te kunnen zien dat die dieren aan alle kanten ongemak uitstralen. Ik ga eens opzoeken hoe dat er op de wedstrijden aan toe gaat, want ik neem niet aan zo. Je hebt er natuurlijk altijd rotte appels tussen zitten, dus ik hoop dat deze dame gewoon niet goed snik is.

Melzazu
Berichten: 1802
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 07:47

Ik heb me helaas laten verleiden 2 links te openen uit dit topic. Maar met het besef dat ik daardoor het algoritme trigger dat dit soort filmpjes interessant zijn en het feit dat ik er heel ongelukkig van word het te zien open ik geen van de links meer.

Zoals hier aangegeven wordt: Aangeven dat je het niet wilt zien en dat het dierenmishandeling is lijkt me de enige optie.

Zoolgangster

Berichten: 9676
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:27

Elisa2 schreef:
Earth schreef:
Ja dat zie ik, maar dan ben ik nieuwsgierig in hoeverre dit natuur is en hoever het is aangeleerd. Ze hebben er stuk voor stuk zeer scherpe bitten in hangen, wat de gemiddelde Europeaans paardenmens niet in zijn kast heeft hangen.


Paso fino gang is puur natuur.

Veulens doen het al vanaf de geboorte.

https://youtu.be/NyW-GZB_6GQ?feature=shared

Moet wel zeggen dat het op die reel er heel raar uit ziet en dat is ook niet wat er op gangenpaard wedstrijden te zien is normaal gesproken volgens mij.


De uitwassen zijn in Mexico en Zuid Amerika, waar men "vurige" paarden wil zien, en spektakel. Dan worden de paarden vastgebonden en opgejaagd. En in de VS wanneer men gangen van bijvoorbeeld de Tennessee walkers wil "verbeteren" en spectaculair maken. Natuurlijk is er al sprake van een natuurlijke aanleg, maar die ziet er te gewoontjes uit, de winnaar is degene met de meest spectaculaire gangen, dus big lick: soring en op idiote klossen zetten om het arme paard maar zo spectaculair mogelijk te laten lopen... dan gaat het dus mis met dierenwelzijn.

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:37

E4D schreef:
Ik heb niet alle filmpjes en foto's in dit topic gezien en ook niet alle berichten gelezen. Zelf meld ik dit soort filmpjes bij het betreffende social media kanaal als dierenmishandeling en geef aan dat ik het niet wil zien. Wat b.v. youtube of IG er vervolgens mee doet daar heb ik geen invloed op maar ik hoop zo wel bij te dragen aan het tegengaan van dierenleed. Daarnaast denk ik ook dat het bereik van dit soort films aanzienlijk kleiner wordt als er aangegeven wordt dat je iets niet wilt zien. Dat heeft waarschijnlijk een slechte invloed op het algoritme.

Wel denk ik dat het heel moeilijk is om dit soort dingen bespreekbaar te maken omdat er in sommige landen nog een bepaald beeld wat "een mooi paard" is...

Maar is dat hier eigenlijk niet net zo, in de ogen van anderen? De buurman hier heeft Hackneys, daar staan mensen vaak ook vreemd naar te kijken, met die ongemakkelijke manier van lopen waarbij de benen extreem omhoog zwaaien. Of wat we met dressuurpaarden uithalen, ook daar krijg je opmerkingen over. Wat ik lastig vind is dat dit topic weer een soort van vingerwijzing is naar het buitenland, maar wat we hier in Nederland zien zijn we blind voor lijkt het wel.

Popstra
Berichten: 13796
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:34

Zo denk ik ook. Wij laten ze over meters hoge hindernissen springen...crossen en ook springen over gevaarlijke obstakels
Ik doe spins en slidingstops. Vind men ook vast wat van

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:49

Alles valt of staat met de manier waar op..in de Hackney wereld gebeuren ook echt walgelijke dingen die imo onder dierenmishandeling vallen. Niet iedereen is zo bezig..maar ja, daar vind ik ook wat van.

MarjanB

Berichten: 16508
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:50

Zelfde met dressuur paarden.. ook in de top wel eens de ringen om de hoeven gezien tijdens een hele vroege training..

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Paardenwelzijn op internet, soms schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:03

Het beste wat je imo kunt doen is juist zo min mogelijk tijd besteden aan dergelijke filmpjes op SM.
gelijk weg swipen of aangeven dat je geen filmpjes meer wil zien van dit account.
Zodra je er wel tijd aan besteed, dan registreert het algoritme je interesse in deze filmpjes en krijg je er alleen maar meer te zien. Ik zie zelden of nooit meer dergelijke filmpjes voorbij komen en laat mij er ook niet toe verleiden hier in het topic op de links te klikken.

Wat je er aan kunt doen in algemene zin is namelijk helemaal niets, het feit dat een filmpje eventueel van SM verdwijnt na melding vermindert de mishandeling niet. Vaak worden dergelijke filmpjes ook helemaal niet weggehaald na het melden, want wat wij als mishandeling zien, hoeft wettelijk gezien helemaal geen mishandeling te zijn. Wat weet één of andere droeftoeter SM moderator nou van de mishandeling die schuil gaat achter dat soort filmpjes? Op SM laten ze de "training" echt niet zien hoor.

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:57

Achterom schreef:
E4D schreef:
Ik heb niet alle filmpjes en foto's in dit topic gezien en ook niet alle berichten gelezen. Zelf meld ik dit soort filmpjes bij het betreffende social media kanaal als dierenmishandeling en geef aan dat ik het niet wil zien. Wat b.v. youtube of IG er vervolgens mee doet daar heb ik geen invloed op maar ik hoop zo wel bij te dragen aan het tegengaan van dierenleed. Daarnaast denk ik ook dat het bereik van dit soort films aanzienlijk kleiner wordt als er aangegeven wordt dat je iets niet wilt zien. Dat heeft waarschijnlijk een slechte invloed op het algoritme.

Wel denk ik dat het heel moeilijk is om dit soort dingen bespreekbaar te maken omdat er in sommige landen nog een bepaald beeld wat "een mooi paard" is...

Maar is dat hier eigenlijk niet net zo, in de ogen van anderen? De buurman hier heeft Hackneys, daar staan mensen vaak ook vreemd naar te kijken, met die ongemakkelijke manier van lopen waarbij de benen extreem omhoog zwaaien. Of wat we met dressuurpaarden uithalen, ook daar krijg je opmerkingen over. Wat ik lastig vind is dat dit topic weer een soort van vingerwijzing is naar het buitenland, maar wat we hier in Nederland zien zijn we blind voor lijkt het wel.



Ik ben het er mee eens dat het hier inderdaad ook soms gebeurd maar ik heb wel het idee alsof het hier makkelijker bespreekbaar is. Dat betekend niet dat er ook altijd iets gebeurd maar een deel van de nederlandse bevolking heeft dit bewustzijn al wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:08