Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DDDara
Berichten: 991
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:46

Moonlight17 Mijn ervaring is juist dat ze soms de eerste keer zo onder de indruk zijn dat ze gewoon doen wat je van ze vraagt. En dat juist de 2de keer wanneer ze zelf want meer weten wat er van ze wordt verwacht wat meer dicht kunnen slaan en wat moeilijker kunnen doen. De eerste keer zijn ze vaak zo overdondert dat ze heel braaf hun ding doen. Ik denk gewoon volhouden het wordt vanzelf normaal.

Kyrkeloven en StaMelyn ik ben zo jaloers op jullie! Ik wil ook zo graag met Reus aan het werk en ook bij mij is het plan om hem lekker veel mee naar buiten te gaan nemen als we zover zijn. Helaas is Reus en 1,72 en heb ik toch het gevoel dat ik met zo een grote wat rustiger aan moet doen.

Vandaag heb ik mijn eerste les gehad aan de hand (dressuur aan de hand) dit ging echt VEEEEEL beter dan ik had gehoopt en verwacht. Hij heeft eigenlijk nog helemaal niet zo veel gedaan met hoofdstel in alleen wat lopen in de longeer cirkel waarbij ik hem minimaal van de wand af heb gestuurd en weer terug er naar toe. En hij heeft 1 keer aan de dubbele longe gelopen in de longeercirkel. Ik verwachte dus nog niet veel van het stuur en de rem. Maar bij de les in de bak kon ik best al aardige figuren rijden/lopen en ook het halthouden ging onverwacht netjes.
Zo'n les is wel heerlijk om zelf weer wat gemotiveerder te worden. Nu ga ik hier wat meer mee oefenen en als het allemaal wat meer bevestigd is weer een nieuwe les in plannen!

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:17

DDDara schreef:
Kyrkeloven en StaMelyn ik ben zo jaloers op jullie! Ik wil ook zo graag met Reus aan het werk en ook bij mij is het plan om hem lekker veel mee naar buiten te gaan nemen als we zover zijn. Helaas is Reus en 1,72 en heb ik toch het gevoel dat ik met zo een grote wat rustiger aan moet doen.



Lekker je tijd nemen! Maar ik begrijp wel de puzzel met die 'grote' paarden. Sire is qua stokmaat niet zo groot maar wel qua bouw en ik vind al die rondjes in de bak ook erg belastend voor hem, zeker nu er ook iemand op zijn rug zit in draf. Maar hij is zo braaf, dat ik hoop dat we van het weekend met het mooie weer gewoon naar buiten kunnen. Dan hebben we even twee weken wat meer in de bak gedaan om te wennen aan het ruitergewicht en dan kunnen we hopelijk snel wekelijks gewoon rechte lijnen gaan rijden. En hopelijk is dat voor zijn pezen oké. Maar lekker meer aan de hand trainen om hem eerst sterker te maken is natuurlijk ook super goed.

Ik kijk er zo naar uit om met beide paarden lekker op buitenrit te kunnen. Eerst even hier in de buurt en dan lekker met de trailer naar het bos, dat lijkt me echt een droom die uitkomt. <3 Ik heb begin van de week ook zelf een paar korte stukjes gedraafd met Sire onder het zadel, wat zit dat fantastisch zeg. Zo'n lief, groot en sterk paard, zo relaxed en zulke makkelijke gangen, daar gaan we echt héél veel lol van hebben. (Afkloppen dat hij heel blijft....)

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:10

Hoe doen jullie het momenteel qua voer?
Ik blijf mijn jonkie toch steeds wat schraal vinden. Ze is uitgebreid ontwormd (en ook totaal niet buikig) maar echt aanzetten doet ze niet.

Ze krijgt nu onbeperkt voordroog, 2x daags een volle schep basisbrok van stal en ik geef haar ook nog dagelijks een schep slobber maar echt voller worden doet ze niet en ik zie toch echt wel wat ribbetjes.

Afbeelding

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:27

Hoe oud is ze DreamGuide? En weet je (ongeveer) hoeveel ze eet van dat voordroog in kg? Is het gebit in orde? Gaat ze nu/binnenkort ook de wei op?

Normaliter zou ik zeggen als ze onbeperkt ruwvoer krijgen en dat ook naar binnen werken, dan komt dat gewicht vanzelf wel, dan zou ik me bij een jonkie in de groei niet al te veel zorgen maken om die ribben. Het is niet dat ze vel over been is :)

Afhankelijk van het suiker in bijv. je slobber zou je daar wellicht nog iets mee kunnen doen. Ik voer nutrimash van Vitalbix, dat is vrij arm in suikers en daar kan je best wel wat van bijvoeren. Goed voor de spijsvertering/darmen ook.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:32

IngeK schreef:
Hoe oud is ze DreamGuide? En weet je (ongeveer) hoeveel ze eet van dat voordroog in kg? Is het gebit in orde? Gaat ze nu/binnenkort ook de wei op?

Normaliter zou ik zeggen als ze onbeperkt ruwvoer krijgen en dat ook naar binnen werken, dan komt dat gewicht vanzelf wel, dan zou ik me bij een jonkie in de groei niet al te veel zorgen maken om die ribben. Het is niet dat ze vel over been is :)

Afhankelijk van het suiker in bijv. je slobber zou je daar wellicht nog iets mee kunnen doen. Ik voer nutrimash van Vitalbix, dat is vrij arm in suikers en daar kan je best wel wat van bijvoeren. Goed voor de spijsvertering/darmen ook.


Ze wordt volgende maand 3! Dus echt nog een puppy.

Gebit wordt om het halfjaar gecheckt (2 weken geleden nog) en is netjes op orde. Ze eet ongeveer 1,5 kruiwagen aan voordroog per dag, hoeveel dat precies is in kg weet ik niet. :) Ergens deze of volgende maand gaan ze wei weer lekker op dus dat zal ook wel helpen.

Ik geef nu slobber van Havens, heb voorheen ook wel Pavo en cavalor gegeven maar merkte weinig verschil. Zou iets zoals bietenpulp beter werken denk je? Nutrimash vond ze niet lekker haha.

Ze is idd niet broodmager, maar mag wel een extra laagje op imo.

Sababber

Berichten: 2700
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:40

Even een tipje waar iedereen wat aan heeft: Voedingscentrum voor paarden doet voor nog geen €90,- een complete rantsoenberekening en is compleet onafhankelijk. Binnenkort wil ik daar even een berekening laten maken, ze komt heel kundig over.

Ik geef nu metazoa balancer met daarbij een handje luzerne. Onbeperkt voordroog en hij krijgt als slobber op het moment haycobs van hartog bij. Supplementen: silicium, vitamine E, selenium en msm. (Omdat dit te weinig in het hooi zit zonder de weide) silicium omdat hij zand begon te likken toen hij net kwam.

Anderhalve week terug even geprobeerd stand foto’s te maken, maar dat is lastig in je eentje.

Afbeelding

Afbeelding

hal_lo

Berichten: 79
Geregistreerd: 31-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:46

Volgens mij zet slobber niet echt aan. Wij voeren dagelijks 600 gram fibrebeet van Pavo bij (geweekt) aan onze 4-jarige. We zien wel echt verschil.

DDDara
Berichten: 991
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:37

Om ze wat dikker te krijgen zou ik ook voor Pavo Fiberbeet gaan of seniores priores van Subli of een combi van die beide.
Je hebt ook een slobber van Pavo die heb ik wel is gebruikt als ik er in korte tijd snel gewicht aan wou hebben dit bevat veel suiker en zetmeel, maar voor de lange termijn zou ik dan toch voor de 2 bovenstaande gaan.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:00

Leuke updates weer iedereen!

Dreamguide, ik heb geen tips helaas. Ik heb een koudbloed die goed op gewicht is (tegen dik aan helaas) met onbeperkt ruwvoer (voordroog) en balancer brokjes van metazoa. Maar die van mij staat ook niet vol in trainen. Hooguit 2x in de week kwartiertje grondwerk.

Vorige week heb ik voor het eerst met dekje en longeersingel geoefend. Knappe barbie paard :')

Afbeelding

En gister dan naar de roundpen van de buren geweest en onderweg lekker grasjes mogen eten. Goof vind alles wel echt heel spannend nog, maar veel oefenen en dan komt dat ook wel goed
Afbeelding

Sababber

Berichten: 2700
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:07

Oooh wat een schoonheid hierboven <3 <3
Doet me heel erg denken aan een merrie die wij hier hebben gehad. Wat voor ras is dit? :D

Ik voer overigens niet om hem aan te laten komen, ik probeer wel wat hoger in eiwitten te zitten omdat hij nog groeit en spieren moet gaan opbouwen. Maar in mijn opinie, de grootste stappen kun je maken met het product dat je het meeste voert: ruwvoer. Ik ben persoonlijk niet zo’n fan van havens, hier voeren ze het standaard op stal. Mijn paarden werden er heel opgeblazen van, er moeten ook meerdere kilo’s voer in wil je aan de vitamine en mineralen behoeften komen.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:12

Sababber, Dankjewel :o Zijn moeder is een tinker, en zijn pa is een fries <3 Hij is erg goed gelukt vind ik haha.

Normaal heeft hij ook mooie volle sokjes (net wat meer dan een fries, maar niet zo veel als een tinker) maar die moest ik afknippen vanwege mok. -O-

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:59

DreamGuide schreef:
Hoe doen jullie het momenteel qua voer?
Ik blijf mijn jonkie toch steeds wat schraal vinden. Ze is uitgebreid ontwormd (en ook totaal niet buikig) maar echt aanzetten doet ze niet.

Ze krijgt nu onbeperkt voordroog, 2x daags een volle schep basisbrok van stal en ik geef haar ook nog dagelijks een schep slobber maar echt voller worden doet ze niet en ik zie toch echt wel wat ribbetjes.

[ [url=m/qGmFuB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb een beetje hetzelfde probleem. Komt nog bij dat ze ruim een maand terug met mok en een dik been heeft gestaan en het voor mijn gevoel daarna nog niet helemaal 100% geweest is. Komt nu nog rotstraal aan beide achterbenen en een andere gekke bult op dr kogel bij (van hetzelfde been wat eerder dik geweest is), dus ook qua afweer loopt het niet zo lekker.

Hier dus ook zo veel mogelijk hooi/voordroog, en daarnaast begonnen met NAF Pink Powder voor de vitaminen en mineralen. Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van veel (basis)brok als ze verder nog "niet zoveel" doen. Maar wil hierna eigenlijk over op een balancer in brokvorm, bijv. Pavo Vital. Daarnaast ook hier Fibrebeet, alhoewel dat eigenlijk vooral bedoeld is om na mijn vakantie dr psyllium mee te voeren. Maar wellicht dat ik dat nog wel wat langer doortrek, afhankelijk van wanneer ze ook het land weer op kunnen.

Hier verder weinig te melden, loop al bijna 5 weken op krukken dus er gebeurt ook niet zoveel := Ga dit weekend op vakantie en hoop daarna mn knie weer steeds meer op te bouwen dus wellicht dat we dan weer langzaam wat kunnen gaan doen.

Neemt niet weg dat ik nog rustig meelees en het leuk vind om te zien hoe iedereen hier zulke mooie stappen vooruit zet :D

snorkel1986

Berichten: 3018
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 18:37

Hier een barock pinto die 75 gram vitaminebrok krijgt en een klein ranja bekertje vol met musli kruiden smaak en ruwvoer en stro als extra knabbel heeft wel overdag een paar uur volle weide( nu nog) en kaal met iets ruwvoer maar ze is netjes op gewicht

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 18:50

Die van mij krijgt 2x pd 3/4 vitalbix active+ met een schepje soja schroot erbij. Daarnaast onbeperkt kuil/voordroog/hooi uit een slowfeeder. Ik meng het altijd een beetje.

Afbeelding

Moet zeggen dat ik erg tevreden ben met hoe hij eruit ziet op het moment <3

nick_en_ik

Berichten: 202
Geregistreerd: 30-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:01

Ik gaf vroeger altijd metazoa icm agrobs leichtgenuss, maar recent overgestapt op Hartog Comfort. Volledig voer, wat wel fijn is zodat ik niet twee soorten voer hoef te mengen.
En Nicky vind het voer echt verrukkelijk, zo lekker dat ze nergens meer van opkijkt. Het eten is veel interessanter :))
Zodoende heeft de bekapper in vrijwel alle rust haar hoefjes kunnen bekappen. Stuk relaxter, de bekapper was helemaal verbaasd hoe relaxed ze erbij stond :')

Oh, en volgens mij was ik dit vergeten te delen, maar een poosje terug hebben we een wandelingetje kunnen maken van +- 500 meter. Klinkt niet veel, maar gezien de geschiedenis en het feit dat ze eigenlijk echt niet zo goed de weg meer op durfde, is het zo’n mooie mijlpaal *\o/*

Afbeelding

En de paardenmeter is ook langs geweest, ik was heel nieuwsgierig hoeveel Nicky is gegroeid!
3 jaar terug woog ze 116 kg en was ze 95 cm hoog.
Nu is ze 130 kg, en 99 cm hoog. Net niet de 1 meter, maar misschien haalt ze dat nog, ze zat eigenlijk precies tussen de 99 en 100 cm in :D

Afbeelding

StalMelyn

Berichten: 2053
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:03

Hier voer ik naast brok, muesli en vitaminebrok Fier nog fibrebeet bij.en uiteraard vrijwel onbeperkt ruwvoer, hier voeren ze ook op de wei bij. Door het beleren toen in maart toch weer wat afgevallen en van weidegroep veranderd dus kan bij hem ook zeker weer wat bij. En vergeet niet dat ze ook nog groeien en dat kost ook energie. Gelukkig gaat het gras nu hard groeien en rijd ik hem nu maar 1 keer de week 15 minuten. Alles is bevestigd dus helemaal prima zo.

Ik had nog een trailerlaad persoon gecontact maar die kon me ook niet verder helpen. Die raadde aan het tussenschot te verwijderen en los met hem te gaan rijden. Weet alleen niet wat ik daar zelf van vindt dus even over denken. Ik krijg zo gevoel dat ik toch zelf maar moet gaan oefenen en proberen.

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:18

Hoe is de mest Dreamguide? Ik krijg een beetje het gevoel dat ze de voedingsstoffen niet op de juiste manier kan opnemen…

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 23:18

StalMelyn schreef:
Hier voer ik naast brok, muesli en vitaminebrok Fier nog fibrebeet bij.en uiteraard vrijwel onbeperkt ruwvoer, hier voeren ze ook op de wei bij. Door het beleren toen in maart toch weer wat afgevallen en van weidegroep veranderd dus kan bij hem ook zeker weer wat bij. En vergeet niet dat ze ook nog groeien en dat kost ook energie. Gelukkig gaat het gras nu hard groeien en rijd ik hem nu maar 1 keer de week 15 minuten. Alles is bevestigd dus helemaal prima zo.

Ik had nog een trailerlaad persoon gecontact maar die kon me ook niet verder helpen. Die raadde aan het tussenschot te verwijderen en los met hem te gaan rijden. Weet alleen niet wat ik daar zelf van vindt dus even over denken. Ik krijg zo gevoel dat ik toch zelf maar moet gaan oefenen en proberen.

Die van mij is de afgelopen maanden idd ook nog veel gegroeid. Tussen half januari en eind februari iig nog 1cm en heb t idee dat ze sindsdien weer wat gegroeid is. Dus hou er idd maar rekening mee dat ook een factor is.

Wat vervelend dat je niet echt iemand kunt vinden om te helpen met het probleem op de trailer! En zoals Rianne Top kan hier ook niks mee? Ken haar verder niet maar heb wel eens wat goede verhalen gehoord en volgens mij zitten wij in dezelfde regio..?

Iccc
Berichten: 1391
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 07:46

Ik kan rianne top echt aanraden! Ze heeft bij ons aantal paarden zo fijn trailer mak gekregen. En bepaalde problemen kunnen oplossen.

StalMelyn

Berichten: 2053
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 08:39

Lotte van Roosevelt had ik opgezocht maar die werkt met attributen en dat vind ik zelf niks (zijkanten trailer afzetten). Paard moet gewoon normaal erin (zoals die nu doet) en normaal blijven staan. Ik zeg niet dat wat zij doet niet werkt maar is gewoon niet mijn methode.

Rianne Top ga ik opzoeken.

Ik had Esther de Vries gecontact maar die kon het gedrag niet plaatsen en moest dus los gaan vervoeren.

En de gedragsdeskundige Laura Venema heeft niet meer gereageerd.

Gelukkig is het niet zo dat we niks kunnen maar zou er graag aan werken zodat we lekker naar buiten kunnen.

StalMelyn

Berichten: 2053
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 09:27

Update: heb een bericht gedaan naar Rianne Top. Website staat mij heel erg aan en ze zit in de buurt :)
Dank voor de tip! Hopelijk is dit wat :j

LindyTH

Berichten: 573
Geregistreerd: 07-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 11:14

StalMelyn schreef:
Lotte van Roosevelt had ik opgezocht maar die werkt met attributen en dat vind ik zelf niks (zijkanten trailer afzetten). Paard moet gewoon normaal erin (zoals die nu doet) en normaal blijven staan. Ik zeg niet dat wat zij doet niet werkt maar is gewoon niet mijn methode.


Het ligt er denk ik net aan wat het probleem is of ze attributen gebruikt of niet. Bij mij is er geen enkel attribuut gebruikt bijv. Ze heeft zelfs mijn paard niet eens vast gehad, maar vooral gekeken naar het probleem en mij advies en tips gegeven hoe het op te lossen.

Iccc
Berichten: 1391
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 12:21

StalMelyn schreef:
Update: heb een bericht gedaan naar Rianne Top. Website staat mij heel erg aan en ze zit in de buurt :)
Dank voor de tip! Hopelijk is dit wat :j


Ze is momenteel op vakantie en komt eind deze maand terug. Maar wellicht krijg je reactie van haar collega die nu alles beantwoord.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 12:41

DreamGuide schreef:
Ze wordt volgende maand 3! Dus echt nog een puppy.

Gebit wordt om het halfjaar gecheckt (2 weken geleden nog) en is netjes op orde. Ze eet ongeveer 1,5 kruiwagen aan voordroog per dag, hoeveel dat precies is in kg weet ik niet. :) Ergens deze of volgende maand gaan ze wei weer lekker op dus dat zal ook wel helpen.

Ik geef nu slobber van Havens, heb voorheen ook wel Pavo en cavalor gegeven maar merkte weinig verschil. Zou iets zoals bietenpulp beter werken denk je? Nutrimash vond ze niet lekker haha.

Ze is idd niet broodmager, maar mag wel een extra laagje op imo.


Dan zou ik me niet al te veel zorgen maken inderdaad, dan gaat de energie nu even op aan groeien en straks met gras komt die reserve er wel weer bij, als ze inderdaad gezond is. Vergeet niet dat we gewend zijn aan het beeld van (te) dikke paarden....

StalMelyn

Berichten: 2053
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 13:08

Fijn te horen Lindy, kan ik haar altijd nog als back up contacten.

Iccc, goed te weten. Dan logisch als reactie langer uitblijft.

Krijg er wel weer zin in, nu er weer opties openstaan. Bedankt voor alle tips!