Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43672
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:18

pillow schreef:
Elisa2 schreef:
Mee eens!

Toch fijn om te zien dat de motie aangenomen is, ondanks de wel voorspellende uitslagen van sommige partijen. Die imo nogal boter op hun hoofd hebben.

Dat CDA tegen heeft gestemd vindt ik ronduit vreemd. Hier is CDA juist één van de partijen die zich het meest verzetten tegen de wolven. In hun verkiezingsprogramma waren ze ook duidelijk tegen. Dit zal wel een persoonlijke keuze zijn.


Pillow ik vind je (en dat geldt voor veel mensen die voor of tegen de wolf zijn) formulering vreemd. Eigenlijk, vind ik, kun je niet voor of tegen de wolf zijn. Hij is er... dus zullen wij mensen er alles aan moeten doen om dit goed voor alle partijen te laten verlopen. Je kunt dus tegen mensen zijn die de problemen bagetaliseren. Zo kijk ik ernaar.

tienus63

Berichten: 12144
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:21

Gemeente Westerveld heeft bewust de petitie Grenzen aan de wolf, die afgelopen 2 april is overhandigd aan Tweede Kamer niet ondertekend, vanwege de gevoeligheid vanwege de afgeschoten wolf in Wapse.
Citaat:
11 april 2024/Nederland
Westerveld ondertekende petitie tegen wolf bewust niet om gevoeligheid rond Wapse
De gemeente Westerveld heeft doelbewust ervoor gekozen de petitie ‘Grenzen aan de wolf’ niet te ondertekenen. Dit besluit is genomen op advies van een van de advocaten die betrokken is bij de zaak over het doodschieten van de wolf in Wapse.
„Gezien de gevoeligheid is geadviseerd geen standpunt in te nemen en dat hebben we gevolgd”, reageerde wethouder Renate Masselink.

De petitie ‘Grenzen aan de wolf’ is op 2 april door vertegenwoordigers van Gelderland en Drenthe aangeboden aan de Tweede Kamer. Drie Drentse gemeenten ondertekenden de petitie. Waarom deed Westerveld dit niet, vroeg de CDA-fractie zich dinsdagavond aan de burgemeester.
Tijdsdruk

Wethouder Renate Masselink beantwoordde de vragen namens de afwezige burgemeester Rikus Jager. Ze haalde aan dat de petitie op 26 maart binnenkwam en meteen op 27 maart behandeld is door het college.

Omdat het antwoord 29 maart binnen moest zijn, is nog tijdens de collegevergadering advies ingewonnen bij een van de advocaten die betrokken is bij de zaak die tegen twee bestuurders van de gemeente Westerveld is aangespannen. Het gaat dan om het doodschieten van een wolf in Wapse, in juli 2023.
‘Meerdere brieven’

Naast deze uitleg, stelde Masselink wel dat ook het college het belangrijk vindt dat er aandacht wordt gevraagd voor de impact die de wolf heeft. „We hebben in het verleden meerdere brieven hierover verstuurd.”
https://dvhn.nl/drenthe/westerveld/West ... 89164.html

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0451341057

tienus63

Berichten: 12144
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:24

Subsidieregel in Gelderland vanaf 11 april ‘24 uitgebreid voor álle weidedierhouders in de provincie.
Er zit 3 miljoen euro voor de komende 3 jaar in de pot, maximaal € 20.000,- per dierhouder beschikbaar.
Citaat:
11 april 2024/Nederland
Subsidie bescherming tegen wolf uitgebreid naar heel Gelderland
ARNHEM - Houders van allerlei soorten weidedieren in heel Gelderland kunnen vanaf donderdag 11 april subsidie aanvragen bij de provincie voor het plaatsen van rasters die moeten beschermen tegen aanvallen van wolven. Eerder werd telkens voor deelgebieden geld beschikbaar gesteld.
Voor de nieuwe regeling is 3 miljoen euro voor de komende drie jaar beschikbaar. Per aanvraag kan maximaal 20.000 euro worden toegekend. De subsidie is geldig voor bescherming van koeien, schapen, geiten, varkens, paarden, ezels, pony's, lama's, alpaca's, damherten en edelherten die buiten staan en kan ook met terugwerkende kracht worden aangevraagd. Het plan werd eerder al aangekondigd door Gedeputeerde Staten, maar woensdag werd het tijdens een Statenvergadering goedgekeurd.
Een wolfwerend raster moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo moet het minimaal 1,20 meter hoog zijn en voorzien zijn van stroomdraden met een spanning van minstens 4.5 kilovolt.
Afschieten van de wolf
Aan deze subsidie voor wolfwerende maatregelen is in Gelderland ook beleid gekoppeld voor het afschieten van wolven. Als een wolf vaker dan twee keer in één week goed beschermd vee aanvalt, mag het dier worden afgeschoten. Of dat beleid juridisch door de beugel kan, valt nog te bezien. De provincie verwacht in elk geval rechtszaken.
https://www.gld.nl/nieuws/8130412/subsi ... Idi_35zRrt

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0451341057

tienus63

Berichten: 12144
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:32

Fietser achtervolgt door wolf.

Citaat:
Ermelo Gelderland
10-04-2024

Wolf achtervolgt fietser op Ermelosche heide. Filmpje van gisteravond.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje in bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=WC7FNe

tienus63

Berichten: 12144
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:34

Zichtmelding Erichem Gld
Citaat:
Erichem Gelderland
11-04-2024
11.15 uur

Wolf gezien rennend door een weiland aan de Mierlingsestraat in Erichem. Liep richting de Erichemsewal.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=K35XfP

pien_2010

Berichten: 43672
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:37

De wolf is nieuwsgierig en dat is ongewenst maar totaal niet op jacht!

hoogendroog
Berichten: 3286
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:48

Wow, Pien! Wat weet jij veel van wolven, dat je dat gelijk ziet. Echt, chapeau!

DubbelFun

Berichten: 88798
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:52

Ik vond de eerste sprongen van de wolf ook eerder lijken op speels gedrag, zelfs een aarzeling, maar de achtervolging is zeker niet OK.

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:55

pien_2010 schreef:
De wolf is nieuwsgierig en dat is ongewenst maar totaal niet op jacht!


Dat denk ik ook. En daar hoef je geen wolvenkenner voor te zijn maar gewoon een dierenkenner. Betekent niet dat het oké is, ik zou 1000 kleuren zou schijten en doodsbang zijn, ook een speelse wolf is gevaarlijk. Het ontbreken van angst voor mensen vind ik wel echt een red flag.

Skessa_
Berichten: 10689
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:58

Nou idd, net een blije hond die je tegemoet springt. Heb een beetje mn twijfels bij dit filmpje eerlijk gezegd :=

Loretta
Berichten: 8796
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:07

pien_2010 schreef:
Citaat:
Ik zit nu meer in de gedragshoek, en als ik zie dat wolven echt alles eten (van zeehond, bever, tot kat, muis en ook periodes weten te overleven op bessen, zaden enz), hoe groot hun aanpassend vermogen dus is, dan verwacht ik dat het nog wel even duurt voordat de mens beseft wat wel en geen leefbare locaties voor ze zal zijn of ooit zal worden. Echt, wij mensen onderschatten ze enorm vrees ik.


Eens. Daarom zou ik heel graag echte realistische wolvenexperts (dus niet de enkel applaudicerende mensen cq de geen wolf mensen) als opdracht geven om een plan te ontwikkelen voor echt wolvenbeheer. De wolf is een prachtig inventief roofdier dat nu boven aan de voedselketen staat. Dat is een fout signaal dat wij afgegeven en wat mij betreft gaat zsm in Europa een realistisch plan komen om de wolf weer bang van ons te maken zodat de mens weer boven aan de voedselketen staat en de wolf zich dat heel goed realiseert. Dan gaan ze meer de gebieden mijden waar mensen wonen en dat maakt het veiliger voor mens en (huis) dier.


Volgens mij weten onze zogenaamde "wolvenexperts" drommels best dat als de wolf gepaste respect voor de mens heeft. Dat de wolf hier eenvoudigweg niet kan leven.

josien_m_
Berichten: 2426
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:10

pien_2010 schreef:
De wolf is nieuwsgierig en dat is ongewenst maar totaal niet op jacht!


Nee, niet op jacht, wel aan het onderzoeken, wat altijd vooraf gaat aan een aanval. Op deze manier leert de wolf hoe zijn eventuele prooi zich gedraagt. Het speelse gedrag vertonen ze ook naar honden, die er vervolgens op in gaan en dan worden aangevallen. Knap staaltje van misleiding!

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:27

Ik wil liever niet weten (of wel) hoe snel speels en nieuwsgierig omslaat in: kan ik misschien wel een hapje van nemen…

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:41

pien_2010 schreef:
De wolf is nieuwsgierig en dat is ongewenst maar totaal niet op jacht!

Houdingen die wij bij honden vertalen naar uitnodiging tot spelen, zien we ook in filmpjes waarin wolf kettinghond benaderd en vervolgens verscheurd. Ongewenst is correct, niet gevaarlijk is onjuist.

pien_2010

Berichten: 43672
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:43

josien_m_ schreef:
pien_2010 schreef:
De wolf is nieuwsgierig en dat is ongewenst maar totaal niet op jacht!


Nee, niet op jacht, wel aan het onderzoeken, wat altijd vooraf gaat aan een aanval. Op deze manier leert de wolf hoe zijn eventuele prooi zich gedraagt. Het speelse gedrag vertonen ze ook naar honden, die er vervolgens op in gaan en dan worden aangevallen. Knap staaltje van misleiding!


Dat kan kloppen, ik weet waar je over praat, maar die videos die ik daarover heb gezien gaan toch weer iets anders.

De fietser doet het goed. De wolf is gezien en hij/zij fiets in het zelfde tempo door.
De wolf krijgt de boodschap dat er geen angst is (erg belangrijk) en geen belangstelling vanuit dat wezen. Vluchtgedrag is uitnodiging voor aanval.
Chapeau goed gedaan.

Al eerder in dit topic heb ik tegen de mensen met kinderen in het wolvengebied gezegd, leer je kinderen om nooit in te gaan op speels "puppy" gedrag van de wolf (de wolf maakt zich kleiner en zakt springend door zijn voorpoten en probeert door naar voren en daarna naar achteren te springen, zijn "prooi" te verleiden om op dat spelen in te gaan (peacing and leading gedrag).Heel gevaarlijk want is voorspel tot aanval meestal. Niet uitproberen. Gewoon rustig en zelfverzekerd naar achteren je verwijderen en zeker niet gaan rennen.

Dit is een wolf die nieuwsgierig is en achter de fiets aan huppelt. De fietser doet het goede door de macht niet uit handen te geven, maar rustig door te fietsen en het in de gaten te houden.

tienus63

Berichten: 12144
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:53

Wolf liet zich niet verjagen door wandelaars met hond

Citaat:
Ermelo Gelderland
10-04-2024
19.30 uur

Melding van wolf op Ermelosche Heide om 19.30 uur nabij vliegveldje modelvliegclub. Ondanks schreeuwen en arm zwaaien liet de wolf zich niet verjagen en bleef achter mensen met honden aanlopen op ca. 30 mtr afstand.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor filmpje zie bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=WC7FNe

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34742
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:00

Dat lijkt dezelfde wolf uit het filmpje met de fietser. Ik hoop hem toch echt niet tegen te komen zo dichtbij.

sterregoud
Berichten: 1875
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:06

@ pien, je zegt de fietser doet het goed. Je moet geen angst tonen, en dan gaat het goed.

En als je wel bang bent, kan het misgaan ? Mogelijk is iemand eerst niet bang, maar grauwt en gromt de wolf ( ook al gebeurd in Nederland met schemer op de fiets) en ben je wel bang.

Ik vind het nogal wat, de aannames dat als we ons maar goed gedragen, het ook goed blijft gaan. Dat is helemaal niet met enige zekerheid te zeggen.
Er zijn ook roedels actief. Daar kan geen mens iets tegen begonnen hoor.

Lanoca
Berichten: 395
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:12

Dat gedrag is echt niet goed. Die is veel te geïnteresseerd. Ik zou mij daar niet veilig voelen. Normaler zou zijn als de wolf zich meer schuilhoudt. Maar de wolf heeft in Nederland niets te vrezen en laat zien dat ze niet bang zijn.

Als die wolf zou jagen had die je van de fiets gesleurd. Ze zeggen immers altijd, niet de rug toekeren, rennen of je benen bewegen op de trappers.

DuoPenotti

Berichten: 29928
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:13

Ik zou het toch doodeng vinden een wolf die zo op mij afspringt.
Want bij honden zie je dit toch ook wel eens en als dan niet de gewenste reactie komt is de volgende prong ineens minder vrolijk....

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:19

Dit ziet er uit als een beetje speels jagen in mijn ogen. Kan inderdaad zomaar omslaan.

Ik zou zo'n stadiontoeter op gas altijd op zak hebben denk ik als ik door dit gebied zou moeten fietsen. Op zijn minst. :=

Skessa_
Berichten: 10689
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:30

Gaat iig niet lang duren tot hij echt een keer aanvalt, want keer op keer blijkt dat hij niks te vrezen heeft vd mens.

pien_2010

Berichten: 43672
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:39

Over de wolf in contact met mens met hond.
De wolf laat zeer ongewenst gedrag zien en lijkt vooral geïnteresseerd en nieuwsgierig in een andere "wolf" achtige dat wij hond noemen. Bj mij zijn de filmpjes zonder geluid. De mens blijft rustig en draait zich om terwijl ze de wolf aankijkt zonder te provoceren. Daarmee straalt ze zekerheid uit en de wolf reageert daarop door in het filmpje te stoppen en aarzelt en kijkt terug. Dat is gedrag dat ie goed doet en dat bij mij de vraag oproept is dit een jonge solitaire wolf? Dat weet ik niet maar daar hoort dit soort gedrag bij.

sterregoud schreef:
@ pien, je zegt de fietser doet het goed. Je moet geen angst tonen, en dan gaat het goed.

En als je wel bang bent, kan het misgaan ? Mogelijk is iemand eerst niet bang, maar grauwt en gromt de wolf ( ook al gebeurd in Nederland met schemer op de fiets) en ben je wel bang.

Ik vind het nogal wat, de aannames dat als we ons maar goed gedragen, het ook goed blijft gaan. Dat is helemaal niet met enige zekerheid te zeggen.
Er zijn ook roedels actief. Daar kan geen mens iets tegen begonnen hoor.


Zie vetgedrukte. Dat is jouw aanname dat ik dit met mijn posts wil zeggen! Het enige wat ik doe is het volgende. Al toen er nog maar 2 Nl zenhders waren op de TV in Nederland keek ik als klein meisje wild en natuur films via de Duitse zenders die prachtige natuurfilms hadden (wij woonden aan de Duitse grens). Ik heb al mijn hele leven een fascinatie voor de wolf en andere wilde dieren. Het enige wat ik wil doen is jullie van wat ik via die films geleerd heb over te brengen de does en don'ts bij een ontmoeting en ook wat ik zie.

Jij vult in dat ik dit zeer ongewenst gedrag veilig vind. Dat vind ik dus totaal niet. Alleen de mensen die het overkomen is maken het wel een stuk veiliger door wat zij er tegen over zetten aan gedrag. Dat probeer ik jullie mee te geven om te voorkomen dat we in een soort massa angst hysterie geraken waarmee een risico op een attack alleen maar groter wordt. En roedels zijn echt gevaarlijk dat hoef je mij niet te vertellen want dat heb ik al zo vaak aangegeven hier in dit topic maar ook bij roedels je kunt beter in een boom klimmen en gaan bellen, maar ren nooit weg want dan maak je jouw eigen kans veel kleiner.

Die toeter vind ik een goed idee +:)+ en dan zo'n Afrikaanse die door merg en been gaat . Daar ren ik nog op weg.

Ik weet zeker dat die mens met de hond "waarschijnlijk zowat in de broek deed" want die wolf is absoluut te dicht bij en ook al is in zijn ogen "dat wezen met die wolfachtigen op zijn terrein", zo dichtbij wil natuurlijk niemand en het is goed dat overheden dit soort filmpjes zien en juist interpreteren en serieus met elkaar gaan bespreken wat we hier tegenover kunnen zetten.

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:47

Het filmpje met de fietser... dat is gedrag waarbij ik bij een (vreemde) hond al niet vrolijk van word. Bij een wolf die geacht wordt wild te zijn vind ik het nog minder. Zeker als je bedenkt dat het kan omslaan in prooidrift.
En de zogenaamde experts maar roepen dat wolven schuw zijn en niet snel aanvallen.... De praktijk blijkt keer op keer anders, dus waar ze de kennis vandaan hebben?

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:05

Maar wat als een roedel wolven je achterna loopt, wat als je een reactieve hond hebt die provoceert.
Er zijn heel veel situaties die buiten de tekstboekjes vallen