Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jiehaaa

Berichten: 5073
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:05

Afanaisa91 schreef:
DuoPenotti schreef:
https://www.gld.nl/nieuws/8128752/zien- ... BCzLBCP9aw

wolf kruipt door buis van 30 cm

en liever kruipen dan springen...gewoon net wat ze uitkomt.

maar 30 cm, dat is echt weinig.
klein kuiltje bij je onderste draad en hij is er al


Deze wolf is duidelijk mank, niet gek dat die de buis verkiest boven springen.
Laat weer duidelijk zien dat ze erg vindingrijk en leerbaar zijn.


Ik zie nu pas dat hij een heel stuk van zijn poot mist linksachter.

DuoPenotti

Berichten: 29918
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:09

Ja die is eerder in het nieuws geweest.
Kon toen niet over een omheining en de rest wel.

Maar ze doen precies wat ze uitkomt.
Van eronder, erover en tussendoor zijn ze ook al gegaan met stroom

tienus63

Berichten: 12143
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:09

Het schijnt om de wolf te gaan die stukje poot/tenen mist.
Als jonkie werd beestje gefilmd in die film over de wolven in Nederland.
Paar maanden geleden was dit de achterblijver achter het hek omdat de rest van de roedel over het gaas naar andere gedeelte van de Veluwe ging.

En nu is er een doorgang voor dassen waarop van twee kanten gefilmd wordt, het mag wat kosten.

pien_2010

Berichten: 43670
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:10

Waar ik dan weer heel nieuwsgierig naar ben is of dassen die doorgang nog gaan gebruiken. Want een das ruikt enorm goed (700 tot 900 keer beter als een mens). En die willen zeker niet een wolf tegen het lijf lopen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-04-24 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Berichten: 12143
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:14

Ik denk het wel. Dassen hebben nog niet zoveel te vrezen van een wolf.
Een wolf zal pas een das pakken als ze echt niet anders kunnen vinden en met meerdere zijn.
Een das heeft enorm scherpe lange en sterke klauwen en geeft zich niet snel gewonnen.

pien_2010

Berichten: 43670
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:20

Dat klopt maar tegen een roedel zijn ze machteloos.
Die wolf is aardig gehavend.
Dat klopt van die klauwen. We hebben ze vlakbij dus zien ze wel eens. Een prachtig maar ook bizar dier. Je kijkt je ogen uit.

tienus63

Berichten: 12143
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:44

Bij ons bobbelt het van de dassen.
Ze rennen ontzettend koddig en zijn verrassend snel.
Boswachter zegt altijd dat je een dode das nooit met blote handen moet aanraken vanwege, ik meen, een parasiet.

Ik heb weleens een halsbandje van een hond gevonden bij de uitgang van de burcht.
Bij de avond schemering zie en hoor je ze wel vaak.

josien_m_
Berichten: 2426
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:48

Dassen hebben wel degelijk te vrezen van wolven: hun burchten worden gekraakt en verder uitgegraven voor eigen bewoning voor de wolven.

Dreamboy

Berichten: 2483
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:50

josien_m_ schreef:
Dassen hebben wel degelijk te vrezen van wolven: hun burchten worden gekraakt en verder uitgegraven voor eigen bewoning voor de wolven.


Dit meen ik ook wel eens gelezen te hebben. Maar volgens mij gaat het dan om verlaten dassen burchten.

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:53

Er zouden hier in wolvengebied iets van 32 dassen "kwijt" zijn. Dus wachten tot das weg is?

Loretta
Berichten: 8795
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 18:14

SusanH schreef:
Ik dacht in 2018 nog wat mooi. Maar daar ben ook wel van terug gekomen.


Dewtijds ben ik eens gaan kijken op Duitse sites en Facebook groepen en daar schrok ik enorm van.
Ik werd destijds door de meesten hier voor natuurhater uit gemaakt nou dat ben ik absoluut niet.ik ben wel kritisch op het beleid van natuur organisaties.

Inmiddels zijn er nog maar weinig bokkers pro wolf. En de meesten die dat nog wel zijn houden zich waarschijnlijk wijselijk stil.

pien_2010

Berichten: 43670
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 18:55

De wolf blijft voor mij een prachtig roofdier. Ik vind het alleen niet goed gaan in Nederland.
Ik vind wat Noordje schrijft goed en doeltreffend. Zo hoort het, want dan hou je het veilig voor iedereen.
In Nederland wordt veels te ver door geschoten door nooit te schieten.

journee
Berichten: 783
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 18:55

Afanaisa91 schreef:
DuoPenotti schreef:
https://www.gld.nl/nieuws/8128752/zien- ... BCzLBCP9aw

wolf kruipt door buis van 30 cm

en liever kruipen dan springen...gewoon net wat ze uitkomt.

maar 30 cm, dat is echt weinig.
klein kuiltje bij je onderste draad en hij is er al


Deze wolf is duidelijk mank, niet gek dat die de buis verkiest boven springen.
Laat weer duidelijk zien dat ze erg vindingrijk en leerbaar zijn.


Even voor de duidelijkheid: een wolf kruipt dus door de 30cm brede buis die bedoeld is voor dassen?
Die buis werd toch aangedragen als oplossing om dassen nog in de weilanden met wolfwerende omheining te laten fourageren....? Dat is dan echt zuur voor degenen die dachten hiermee de natuur te helpen en toch hun dieren veilig te kunnen houden.

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 19:00

Als de omheining voor wolfwerend max. 20cm hoge onderste draad mag hebben, zijn ze verbaasd als wolf door een 30cm buis kan kruipen?

pien_2010

Berichten: 43670
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 19:14

tamary schreef:
Als de omheining voor wolfwerend max. 20cm hoge onderste draad mag hebben, zijn ze verbaasd als wolf door een 30cm buis kan kruipen?


Hier in het wolvenpark Queret hadden ze gaas tot een halve meter onder de grond met stevige pinnen en flinke klap stroom want de wolven maken zo met graven dat ze er onder door kunnen kruipen.

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 19:17

Schijnt dat ze door een gat van 20x20cm kunnen. Volgens de wolven man: als de kop er door past, past de rest ook.

DuoPenotti

Berichten: 29918
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 20:00


tienus63

Berichten: 12143
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 20:16

Zichtmelding Wachtum Dr

Citaat:
[8 april 2024
Wachtum
19.40 uur

Ter hoogte van hectometerpaal 17.8 een wolf in een weiland gezien.

Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon.
Dit nummer wordt alleen gebruikt via WhatsApp of SMS.

Aanvallen worden alleen gemeld met toestemming van de eigenaar.

Blijf aub de zichtmeldingen doorgeven. U helpt hier dierenhouders enorm mee!

Bron meldingen wolven in Westerveld
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 6721468253

Elisa2

Berichten: 37537
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 20:22

DuoPenotti schreef:
https://www.edestad.nl/lokaal/dieren/10 ... 7ZMRsdMV2w

Voor wie nog beweert dat afrastering of ezels wel werken.


Dit is een goede link om overal onder te zetten waar men maar ongenuanceerd roept dat er niet goed omheind is.

Maar dit is dus ookal wat ik eerder aanhaalde dat de wolf op de Hoge Veluwe voor grote problemen zorgt.

Loretta
Berichten: 8795
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 20:42

Roodvos schreef:
Elisa2 schreef:
Tienus:
Die wetenschapper is niet wijs, er zijn nu al zoveel problemen daar met de wolf. 8)7

Om hier even op terug te komen (ik heb niet zoveel tijd om online te zijn en te bokken), ik lees dit bericht anders.
De betreffende wetenschapper heeft een model ontwikkeld om te kunnen voorspellen waar de wolf zich kan gaan vestigen. Het model is gevoed met daadwerkelijke gegevens uit Duitsland.

En de resultaten van het model geven aan dat deze in tegenspraak zijn met wat er tot dusver beweerd wordt. De lezing tot dusver is dat de wolf zich alleen vestigt in gebieden met redelijk uitgestrekte bossen. Paar dagen geleden nog een expert die aangaf dat er hooguit nog plek is voor (een paar) roedels in de boswachterijen van Drenthe. Maar uit dit onderzoek blijkt dat dergelijke oppervlakten aangesloten bos helemaal niet nodig zijn. Ofwel: volgens dit model is voor de wolf veel meer oppervlak van Nederland aantrekkelijk dan tot dusver werd aangenomen.

Een koude (wetenschappelijke) conclusie zonder waarde-oordeel. Dat dit een conclusie is die je liever niet leest, idd i.v.m. de al heersende problemen met de wolf, is begrijpelijk :j . Maar "don't shoot the messenger".

De bevindingen zijn naar mijn mening ook een wake-up call voor die gebieden waar nu nog geen problemen zijn. En waar de veehouders nog wat in slaap zijn gesust door het idee dat de omgeving niet geschikt is voor wolven, want te weinig oppervlakte aaneengesloten bos. Het zal wellicht niet de eerste keus zijn voor een wolf, maar als de eerste keuzes bezet zijn kunnen we daar ook roedels gaan verwachten.


Het klinkt helaas wel heel aannemelijk wat deze wetenschapper voorspelt.
Het opmerkelijke is dat de realiteit steeds weer erger uitpakt dan dat de andere "deskundigen" ons steevast voor houden. Net zoals dat bericht van de "expert" die van de week beweerde dat er hooguit nog plaats voor enkele roedels was.

Kaja

Berichten: 3881
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:52

Elisa2 schreef:
Dit is een goede link om overal onder te zetten waar men maar ongenuanceerd roept dat er niet goed omheind is.

Vergeet niet dat zelfs de Dierenbescherming schrijft dat de aanvallen die plaatsvinden komt omdat er niet goed omheind is. Dergelijke organisaties hebben een bepaald aanzien en mensen nemen het voor waarheid aan.


pien_2010 schreef:
In Nederland wordt veels te ver door geschoten door nooit te schieten.


Nee, NL heeft andere plannen. Die verschuilen zich zogenaamd achter de deskundigen, want die zelfbenoemde deskundigen beweren keer op keer dat als er goed omheind wordt, de wolf geen probleem hoeft te zijn voor boer en hobbyvee.

rien10
Berichten: 14767
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:53

Welke "andere plannen" Kaja?

Roodvos

Berichten: 6708
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:05

Elisa2 schreef:
DuoPenotti schreef:
https://www.edestad.nl/lokaal/dieren/10 ... 7ZMRsdMV2w

Voor wie nog beweert dat afrastering of ezels wel werken.


Dit is een goede link om overal onder te zetten waar men maar ongenuanceerd roept dat er niet goed omheind is.

Maar dit is dus ookal wat ik eerder aanhaalde dat de wolf op de Hoge Veluwe voor grote problemen zorgt.

Plak deze er dan ook nog even bij, en lees ook vooral de tekst:

https://www.edestad.nl/lokaal/dieren/10 ... en-wambuis

Indrukwekkend filmpje ook :oo

Onali

Berichten: 18494
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 22:23

Ik krijg al tijden een gesponsord iets op FB over een excursie naar de konikpaarden in Elst Utrecht.
Nu is in dat bericht dus ook een discussie over wolven.


Afbeelding

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:42

Kaja schreef:
Elisa2 schreef:
Dit is een goede link om overal onder te zetten waar men maar ongenuanceerd roept dat er niet goed omheind is.

Vergeet niet dat zelfs de Dierenbescherming schrijft dat de aanvallen die plaatsvinden komt omdat er niet goed omheind is. Dergelijke organisaties hebben een bepaald aanzien en mensen nemen het voor waarheid aan.


Diezelfde dierenbescherming gebruikt slacht van schapen als argument in deze discussie, bij gebrek aan goede argumenten zeg maar. In het ronde tafel gesprek deden ze vooral de dierhouder overal de schuld van geven.
Ook de ecologen verwachten dat alles zich rondom de wolf gaat inrichten, is gewoon echter niet realistisch.