Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12136
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 12:38

Drachtige ooi gedood Kootwijkwijkerbroek

Citaat:
Kootwijkerbroek Gelderland
02-04-2024

1 drachtige ooi gedood in Kootwijkerbroek.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding


Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=K35XfP

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:32

tienus63 schreef:
Aantal reeën is in Westerveld op orde, onveranderd de afgelopen 10 jaar. Het aantal hazen neemt toe.
Bron https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 6721468253


Ik vraag me af in hoeverre dit klopt. Ik krijg er een beetje het idee bij dat ze graag willen blijven jagen en daardoor zeggen dat de getallen niet af nemen.
Ben benieuwd of ze het kunnen onderbouwen met cijfers en of dat geregistreerd staat ergens.

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:38

Heb hier net eens even met mijn moeder rond getourd, omgeving Noordwolde, Oosterstreek en Boijl, maar de weides zijn allemaal leeg. De schapen die er nog staan, staan bijna allemaal tegen het erf aan. Soms veel schapen op een kleiner stuk, om het maar veilig te houden. Zo zie je maar weer, dat men echt wel wat probeert te doen.

De runderen, de Spaanse, hier in het natuurgebied zijn pasgeboren kalfjes verloren aan de wolf. Het is allemaal niet leuk meer.

Kaja

Berichten: 3881
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:07

Het is wel lammertijd, dus wellicht staan er veel schapen binnen. Al wil ik de situatie absoluut niet bagatelliseren, ook al is het niet het gewenste plaatje ben ik er blij om als dierenhouders alert zijn en hun dieren zo goed als mogelijk proberen te beschermen.

De situatie in Eelde raakt kant noch wal, wat mij betreft. Een wolf door een woonwijk is in mijn ogen verre van ideaal en absoluut niet de bedoeling. Ons zelfbenoemde expert geeft er weer een draai aan, die velen maar wat graag horen. Een afspiegeling die ver van de realiteit staat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34735
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:13

Je krijgt onvermijdelijk situaties zoals met die beer in Tsjechië.

Wbt die reeën dat geloof ik wel want ook op de Veluwe eet de wolf nauwelijks ree. Dat kon een schade expert van Bij12 me vertellen enige maanden geleden.

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:16

Ja klopt reeën en zwijnen geloof ik direct dat daar gewoon op gejaagd moet worden.
Niet voor niets zoveel schapen die gegrepen worden.
De wolf hier in Nederland heeft geleerd dat de weidedieren niet weg kunnen.
Dus altijd resultaat en weinig energie verbruikt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34735
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:19

Klopt ook op de Veluwe pakken ze graag schapen. Al schijnt 60% van het dieet uit zwijn en en dan vooral biggen en overlopers ( 1 jarige zwijnen) te bestaan. Niet omdat die perse zo smakelijk zijn en ook de huid is taai, maar zijn makkelijk te vangen voor de wolf.

Elisa2

Berichten: 37520
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:26

Dat doen ze dan wel prima om de zwijnenpopulatie op peil te houden.

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:27

SusanH schreef:
Je krijgt onvermijdelijk situaties zoals met die beer in Tsjechië.

Wbt die reeën dat geloof ik wel want ook op de Veluwe eet de wolf nauwelijks ree. Dat kon een schade expert van Bij12 me vertellen enige maanden geleden.


Op de Veluwe heb je damherten, edelherten en zwijnen, die heb je in Westerveld niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34735
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:33

Ze pakken in Drenthe en Friesland vooral schapen lijkt me. Dat is nu net het probleem. Maar ook op de Veluwe steeds meer aanvallen op vee. Dus helaas is wild in de buurt geen garantie dat er geen aanvallen op vee zijn. Is gewoon makkelijker om te pakken.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:35

Ik zie hier niet minder reeën dan normaal. Wél hebben we een konijnenplaag ineens. Sinds we hier wonen nog nooit een konijn gezien, maar er struinen sinds een paar weken tientallen over ons erf. Leuke beestjes hoor, maar ik sta elke ochtend konijnenholen in de bak open te scheppen en weer dicht te stampen. Dáár wil ik ze nu net niet hebben.
En qua wolf, een paar weken geleden zat er een bij ons in de wei. We wonen in een dorp langs een drukke weg en de wei grenst aan ons huis maar daar gaf ie geen moer om.

tienus63

Berichten: 12136
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:44

Zichtmelding Een Dr

Citaat:
Een Drenthe
02-04-2024
04.45 uur

Wolf gezien in Een op de Eenderstraat bij het witte bruggetje.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf


Afbeelding

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=WC7FNe

tienus63

Berichten: 12136
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:59

Schapenhouder botst stevig met Graus tijdens aanbieden petitie.

Citaat:
2 april 2024/Nederland/Dagblad van het Noorden
Schapenhouder Bert Zinger uit Hijken botst stevig met Dion Graus van de PVV, die verdovingspijltje in bil van wolf wil

Bij het aanbieden van petities tegen de wolf botste schapenhouder Bert Zinger uit Hijken stevig met Tweede Kamerlid Dion Graus, die tegen het afschieten van wolven is.

Op deze manier worden wij als schapenhouders gedwongen te stoppen’’, beet Zinger Graus toe. Graus staat binnen de grote PVV-fractie min of meer alleen: hij is tegen het bejagen van de wolf en herhaalde dat hij vindt dat er meer ,,probleemmensen dan probleemwolven’’ zijn. Maar zijn partij zit met de BBB aan de formatietafel en Graus erkent dat de meerderheid van zijn fractie waarschijnlijk voor het aanpakken van de wolf is.
Volgens Graus kan er zonder jacht toch wel degelijk iets gebeuren tegen de overlast door wolven. ,,We kunnen de wolf onvruchtbaar maken na een verdovingspijltje in de bil van de wolf. Je hoeft hem niet te doden.’’
Schapenhouder Zinger ziet daar helemaal niets in. En ook Drents gedeputeerde Egbert van Dijk van de BBB moet er hartelijk om lachen. „Verdoven en steriliseren kan je misschien in de dierentuin doen, dat wil nooit in de natuur’’, vindt Van Dijk.

Beschermde status omlaag
In De Tweede Kamer werden twee petities tegen de wolf aangeboden. Eerst eentje van de provincies Gelderland en Drenthe en zestien gemeenten en LTO Nederland. Daarna eentje van de organisatie Nowolvesbenelux.nl. Ze bepleiten allemaal hardere maatregelen tegen de wolf en het verlagen van de beschermde status waardoor jacht mogelijk wordt en meer geld voor boeren om rasters en andere maatregelen te nemen.
Donderdag is er een hoorzitting in de Tweede Kamer waar elf organisaties en deskundigen hun zegje doen.
Daarbij zijn dierenbeschermingsorganisaties die juist veehouders harder aan willen pakken en verantwoordelijk willen maken voor problemen met de wolf. Maar ook felle tegenstanders van de wolf.

Doorslaggevende NSC twijfelt
Het is politiek een splijtzwam tussen links en rechts, ziet ook het Kamerlid Harm Holman van NSC uit Roden. Volgens hem heeft de NSC-fractie zijn standpunt nog niet bepaald. De NSC zou wel eens een doorslaggevende stem kunnen hebben.
Holman verwacht dat het lastig zal worden echt een natuurlijk evenwicht te bereiken met wolven in Nederland. „Dat lukt met de vos ook niet goed. Voordat vossen echt verhongeren zijn zo ongeveer alle konijnen en vogels in een gebied verdwenen, het is de vraag of wat dat moeten willen.’’
NSC neigt dus naar het invoeren van ‘beheersmaatregelen’ maar is niet enthousiast over het bejagen van de wolf. „We gaan het donderdag zien en bepalen daarna ons standpunt’’, zegt Holman.
Graus was intussen alweer volop in discussie met de leden van NowolvesBenelux.nl die ook een petitie aanboden. Graus hield ook bij hen vol dat jacht geen oplossing is. „De vos is ook overbejaagd. Daardoor is er een groot overschot aan ganzen ontstaan. Daar hebben de boeren veel meer last van dan van vossen.’’
https://dvhn.nl/drenthe/Schapenhouder-B ... yqnF9RdT0J


Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... tid=WC7FNe

tengeltje11
Berichten: 7157
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:04

Het is buiten Nederland, maar in Frankrijk is nu de schedel van een 2,5j kind gevonden die een goed half jaar geleden door een open tuinpoortje uit de tuin van zijn grootouders kon wandelen en spoorloos verdween. Nu is de schedel teruggevonden in een bos vlakbij die reeds uitgekamd werd… las dat daar ook enkele roedels wolven al lange tijd actief zijn en menig mens vraagt zich dus af of het kindje mss gegrepen is door wolven…

Tuurlijk is het nu allemaal speculatie, maar onmogelijk acht ik het niet, vooral omdat ze nu enkel een schedeltje vonden….

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:05

Goh, het NSC twijfelt....wat onverwacht

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:06

tengeltje11 schreef:
Het is buiten Nederland, maar in Frankrijk is nu de schedel van een 2,5j kind gevonden die een goed half jaar geleden door een open tuinpoortje uit de tuin van zijn grootouders kon wandelen en spoorloos verdween. Nu is de schedel teruggevonden in een bos vlakbij die reeds uitgekamd werd… las dat daar ook enkele roedels wolven al lange tijd actief zijn en menig mens vraagt zich dus af of het kindje mss gegrepen is door wolven…

Tuurlijk is het nu allemaal speculatie, maar onmogelijk acht ik het niet, vooral omdat ze nu enkel een schedeltje vonden….


Zou toch voorzichtig zijn met dit, want dat vorige kindje waar de botten van de week van gevonden zijn was ook in het nieuws, maar geen woord over een wolf. Er kan van alles gebeurd zijn.

tienus63

Berichten: 12136
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:19

Aanval Haule frl

Citaat:
2 april 2024
Aanval Haule
2 dode lammetjes, 2 schapen gedood en 3 schapen geëuthanaseerd.

Eigenaar veel sterkte.

Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon.
Dit nummer wordt alleen gebruikt via WhatsApp of SMS.

Aanvallen worden alleen gemeld met toestemming van de eigenaar.

Blijf aub de zichtmeldingen doorgeven. U helpt hier dierenhouders enorm mee!

Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron meldingen wolven in Westerveld
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... tid=WC7FNe

Fitzroy

Berichten: 25157
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:23

Wintu schreef:
Goh, het NSC twijfelt....wat onverwacht


Verrassend hè? :roll:

Volgens mij hebben jullie het beiden wel over hetzelfde peutertje, Emile, waarvan de schedel gevonden is. Ik heb ook niets gelezen over wolven.

sterregoud
Berichten: 1874
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:30


tienus63

Berichten: 12136
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:32

Zichtmelding Boijl frl

Citaat:
Boijl Friesland
02-04-2024

Wolf gezien in een weiland aan de Bekhofweg in Boijl.


Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=WC7FNe

DubbelFun

Berichten: 88789
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:33

Van die peuter is nu ook niets zinnigs meer te zeggen. Het DNA zal al wel 'verwaterd' zijn na die tijd en mocht er nog iets van een wolf op gevonden worden dan kan nooit meer bepaald worden of het kind gedood is door wolven of puur als aas gegeten.

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:36

Precies, dat gaat men nooit meer achterhalen.
Het is "fijn" voor de ouders dat ze zijn resten kunnen begraven en nu kunnen gaan rouwen. Maar denk dat er verder niet veel meer bekend gaat worden en zeker niet over de wolf.

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:48

sterregoud schreef:
Over de peuter wiens schedeltje gevonden is, vond ik dit artikel. Daar wordt gesproken over bijtsporen, en daarmee zijn roofdieren toch in beeld als mogelijke oorzaak.

https://www.hln.be/buitenland/het-zijn- ... ~a9d42903/


Dat er bijtsporen zijn, wil net zeggen dat het kereltje is gedood door een wolf.

Maar wat een triest verhaal ;(

tienus63

Berichten: 12136
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:45

Explosieve stijging wolvenschade.
Schadejaar 1-11-22 t/m 32-20-23 telt bijna net zoveel schademeldingen als het lopende schadejaar, vanaf 1-11-23.

Citaat:
Het aantal meldingen van vermoedelijke wolvenschade is in de eerste maanden van het nieuwe schadejaar van BIJ12, al bijna net zo hoog als in heel 2023.

Afgelopen schadejaar (dat loopt van 1 november 2022 t/m 31 oktober 2023) zijn er 422 vermoedelijke wolvenschademeldingen binnengekomen en afgehandeld door BIJ12, het loket van de provincies voor wolvenschade.

In het nieuwe schadejaar waren er medio maart al 417 vermoedelijke wolvenschademeldingen binnengekomen bij het loket. Bijna 500 dieren werden hierbij gedood. In heel 2023 waren dat er 1.121.

Een schadejaar loopt bij BIJ12 van 1 november tot 31 oktober van het daaropvolgende jaar. De cijfers van het nieuwe jaar zijn volgens BIJ12 een momentopname van 15 maart 2024. Omdat er tijdrovend DNA-onderzoek gepaard gaat met het vaststellen van wolvenschade, dateren de onderliggende cijfers met bevestigde wolvenschade echter van begin januari.

Bij 170 meldingen wolvenschade
Daaruit blijkt dat in ruim twee maanden: november en december 2023 en begin januari 2024 bij 170 meldingen inmiddels is bevestigd dat er sprake was van wolvenschade. In het hele schadejaar 2023 waren er na DNA-onderzoek 322 gevallen van bevestigde en vermoedelijke wolvenschade.

Lees ook: Hoogleraar: ‘Wijs Veluwe aan als leefgebied voor de wolf’
Van honderden schademeldingen die sinds begin januari zijn binnengekomen bij BIJ12 staat nog niet vast of hier inderdaad een wolf bij betrokken was. Bij een deel van de meldingen in 2023 bleek uiteindelijk niet de wolf de oorzaak te zijn van de schade, maar een hond, goudjakhals of vos.

Geen boeren bij overleg
BIJ12 heeft het overzicht gemaakt in verband het rondetafelgesprek over de wolf dat 4 april plaatsvindt in de Tweede Kamer met diverse organisaties. De Kamer laat zich dan informeren over de huidige positie van de wolf, de impact van de terugkeer van de wolf op natuur en landbouw en hoe de toekomst van de wolf in Nederland eruit zou moeten zien.

Daarbij zijn geen landbouworganisaties aanwezig, wel natuurorganisaties, jagers en wetenschappers. En dierenartsen die eerder een brandbrief stuurden over hun zorgen over de aanwezigheid van wolven.

Dinsdagmiddag 2 april worden diverse petities aangeboden aan de Tweede Kamer. Eén petitie is van (hobby)veehouders en paardenhouders die vinden dat Nederland te klein is voor de wolf. De andere is van de provincie Gelderland die de zorgen van de inwoners over de wolf duidelijk wil maken en de beschermde status van de wolf wil beperken. Gelderland kampt met veel wolvenschade.

Bron: de boerderij
https://www.boerderij.nl/explosieve-sti ... E4Gpdt3jks

Kaja

Berichten: 3881
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:54

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/164025 ... en-beheren

Citaat:
Een infographic bij de petitie maakt melding van 1.085 gedode schapen/geiten, 28 runderen en 7 paarden in Drenthe. In totaal is in Drenthe 1,6 miljoen euro aan subsidie verstrekt voor wolfwerende rasters. In 2022 stond 83 procent van de dieren in het leefgebied van de roedel in het Drents Friese Wold onbeschermd en in 2021 was dat 92 procent. Het meest recente cijfer is nog niet openbaar.