Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:54

Shirley schreef:
Ik trap niet, hoor, vraag me alleen af waarom er geen aanpassingen mogelijk zijn?

En inderdaad is het een stukje opvoeding wat ook bij ziekte wel van pas kan komen ;)

jij misschien niet, maar kijk eens op fb naar reacties?

Ik vind het veroordelen altijd veel te simpel.
En ja door een beest wat er een paar jaar eerder gewoon niet was is er door vele ook niet op geanticipeerd.

Slmt9

Berichten: 4806
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:58

Zoals er paarden zijn die er niet voor gemaakt zijn om 24/7 buiten te staan, geldt imo ook dat er paarden zijn die niet op stal kunnen.
Mijn paard heeft tot zijn 16e ‘s nachts op stal gestaan en sindsdien 24/7 buiten. Die breekt nu echt de tent af als ik hem weer op stal zet.
Vreselijk onhandig en het heeft hier weinig met opvoeden te maken.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:25

De mijne lopen ook al hun hele leven buiten, maar kunnen gelukkig ook gewoon binnen in geval van nood.
Heb er nog geen één meegemaakt die tegen de muren opvloog...wel altijd een kameraadje erbij :j

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:32

DuoPenotti schreef:
Shirley schreef:
Ik trap niet, hoor, vraag me alleen af waarom er geen aanpassingen mogelijk zijn?

En inderdaad is het een stukje opvoeding wat ook bij ziekte wel van pas kan komen ;)

jij misschien niet, maar kijk eens op fb naar reacties?

Ik vind het veroordelen altijd veel te simpel.
En ja door een beest wat er een paar jaar eerder gewoon niet was is er door vele ook niet op geanticipeerd.


Daar ben ik gelukkig geen lid van.
Zo te lezen hier mis ik daar ook niet erg veel aan -O-

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 14:47

Afgelopen vrijdag was de jaarlijkse check up van mn ostheo voor mijn jongens.
Zij gaf ook aan dat paarden voor beweging gemaakt zijn en niet voor opsluiten 's nachts en dat ze daar echt verschil in merkt bij behandelen.

Mijn jongste is 2 jaar geleden geholpen aan patella fixatie aan beide knieën. Vorig jaar een weekendje weggeweest en vanwege de dreiging van de wolf besloten om hem iig 's nachts op stal te zetten terwijl hij dat thuis niet heeft. Overdag liepen ze in paddocks.

Had beide ochtenden een pony die flink stijf was. Thuis slaapt hij ook veel in de schuilstal maar om te eten en drinken zal hij toch echt moeten lopen ipv dat het onder zn snufferd ligt in een stal.
Zou ik hem nu dus op moeten sluiten is dat funest voor zijn lichaam of de stal moet zodanig groot zijn dat het weinig invloed kan hebben.


Wbt schuren. Ik sta op een boerenbedrijf, alle schuren staan tot de nok vol met machines en benodigtheden, hooi, poetsplaats en kasten etc.
Geen garantie dus dat je daar 's nachts dieren in op kan sluiten.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:47

Ik ga er niet achter aan om te controleren oid, ik wil het graag voor mezelf weten zodat ik de risico's zelf beter kan inschatten. Al gaan ze hier gewoon echt op tijd op stal.

Niet op stal kunnen staan is vaak een kwestie van wennen/ stal aanpassen.

In dit geval, de schuren horen echt bij het huis zelf daar is geen twijfel over mogelijk. Ik vermoedt zelf dat mensen inderdaad denken dat het wel mee zal vallen en niet alles mee krijgen wbt de aanvallen.

Dreamboy

Berichten: 2450
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:48

Ik heb na lang wikken en wegen mijn paardjes afgelopen weekend op de grote weide gezet. Deze is zo'n 500 meter bij mijn huis vandaan dus ik heb ze niet meer in het zicht. Ze lopen bij buren naast het huis dus helemaal zonder toezicht is het ook niet. Zelf ga ik zo'n 3x per dag kijken. Hier zijn nog geen wolven gesignaleerd maar niet zover hier vandaan zijn ze wel een paar keer gezien. Mogelijk op doorreis? Dat speelde ook mee in mijn afweging. Het is eigenlijk net als met kinderen, je doet er alles aan om ze zo veilig mogelijk te houden maar je kunt ze helaas niet overal tegen beschermen. Kinderen houdt je ook niet de rest van hun leven binnen omdat er een buurkind onder een auto is gelopen. Ik heb geen paarden om ze 24/7 op te sluiten. Als ik zag hoe blij ze waren dat ze weer lekker op het gras mogen. De omheining hebben we flink aangepakt en hopelijk is het genoeg als er ineens toch een wolf deze kant op komt. Het blijft spannend. Overigens lopen er hier ook genoeg schapen en koeien in de wei. Ik weet dat dat geen garantie is, maar toch.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 16-04-24 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:49

Onali schreef:
Afgelopen vrijdag was de jaarlijkse check up van mn ostheo voor mijn jongens.
Zij gaf ook aan dat paarden voor beweging gemaakt zijn en niet voor opsluiten 's nachts en dat ze daar echt verschil in merkt bij behandelen.

Mijn jongste is 2 jaar geleden geholpen aan patella fixatie aan beide knieën. Vorig jaar een weekendje weggeweest en vanwege de dreiging van de wolf besloten om hem iig 's nachts op stal te zetten terwijl hij dat thuis niet heeft. Overdag liepen ze in paddocks.

Had beide ochtenden een pony die flink stijf was. Thuis slaapt hij ook veel in de schuilstal maar om te eten en drinken zal hij toch echt moeten lopen ipv dat het onder zn snufferd ligt in een stal.
Zou ik hem nu dus op moeten sluiten is dat funest voor zijn lichaam of de stal moet zodanig groot zijn dat het weinig invloed kan hebben.


Wbt schuren. Ik sta op een boerenbedrijf, alle schuren staan tot de nok vol met machines en benodigtheden, hooi, poetsplaats en kasten etc.
Geen garantie dus dat je daar 's nachts dieren in op kan sluiten.


Dat is toch een kwestie van plek maken? Als het belangrijk genoeg is lijkt me dat dat wel moeten kunnen.

Voor de rest, ik oordeel niet..mensen moeten zelf weten hoe ze hun paarden houden en wat zij denken dat het beste is. Ik heb ze alleen liever een beetje stijf dan heel stijf en dood. Maar goed, nu hebben we ook geen probleem paarden daar in dus dat is misschien ook wel makkelijk praten.

Slmt9

Berichten: 4806
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:58

Onali schreef:
Afgelopen vrijdag was de jaarlijkse check up van mn ostheo voor mijn jongens.
Zij gaf ook aan dat paarden voor beweging gemaakt zijn en niet voor opsluiten 's nachts en dat ze daar echt verschil in merkt bij behandelen.

Mijn jongste is 2 jaar geleden geholpen aan patella fixatie aan beide knieën. Vorig jaar een weekendje weggeweest en vanwege de dreiging van de wolf besloten om hem iig 's nachts op stal te zetten terwijl hij dat thuis niet heeft. Overdag liepen ze in paddocks.

Had beide ochtenden een pony die flink stijf was. Thuis slaapt hij ook veel in de schuilstal maar om te eten en drinken zal hij toch echt moeten lopen ipv dat het onder zn snufferd ligt in een stal.
Zou ik hem nu dus op moeten sluiten is dat funest voor zijn lichaam of de stal moet zodanig groot zijn dat het weinig invloed kan hebben.


Wbt schuren. Ik sta op een boerenbedrijf, alle schuren staan tot de nok vol met machines en benodigtheden, hooi, poetsplaats en kasten etc.
Geen garantie dus dat je daar 's nachts dieren in op kan sluiten.


Ja, dat komt er hier ook nog bij. Mijn paard krijgt ook stalbenen, wordt stijf en heeft een stofallergie.
We hebben hier ook alleen een schuilstal.
Idealiter hadden we een schuur van groot formaat waar de hele kudde in kan en dan ook kan blijven scharrelen. Maar dat is hier niet.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 15:06

:')

Ik neem aan dat jij nooit bij een boer hebt gestaan?
:+
Zijn erf en zijn spullen zijn heilig, ruimte is er niet. Laat staan een stal complex bouwen die hermetisch dicht kan.
De schuren zijn btw ook gewoon open, dus daar schiet je niks mee op. (Geen deuren)

gillian

Berichten: 4422
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:12

Dat is bij ons op de boerderij ook zo. Gelukkig wel 2 stallen, waarvan de stalgang gewoon dicht kan.
Maar de loods met werktuigen staat vol, met machines.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 15:17

gillian schreef:
Dat is bij ons op de boerderij ook zo. Gelukkig wel 2 stallen, waarvan de stalgang gewoon dicht kan.
Maar de loods met werktuigen staat vol, met machines.


Wij hebben 1 gebouw met inloopstallen, allemaal bezet, en daar is idd een noodstal voor medische dingen.
Maar, hij bestaat uit beton, een halve muur en op de deur na niet afsluitbaar. (Is gewoon lucht, geen tralies niks)
Het gebouw is open, nogmaals, inloopstallen.
Plus ik kan niet allebei mijn shetlanders daar 's nachts in opsluiten daar is de noodstal te klein voor.
Dan gaan ze echt ruzie maken.
En ik kan moeilijk een ander paard uit zijn inloopstal schoppen en die stal claimen voor ondefinieerbare tijd.

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:24

Ieder zijn ding hoor, ook bij boeren. Ik sta ook op een boerenbedrijf. Maar ammenooitniet dat die dieren buiten laten als het niet hoeft. Denk eerder dat er een machine tijdelijk buiten wordt geparkeerd of iets anders tijdelijk buiten wordt gezet.

Hier staan de paarden verder de gehele dag buiten, sinds vorige week wordt weide weer opgebouwd en in de avond gaan ze naar binnen.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 16-04-24 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:26


Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:38

Onali schreef:
:')

Ik neem aan dat jij nooit bij een boer hebt gestaan?
:+
Zijn erf en zijn spullen zijn heilig, ruimte is er niet. Laat staan een stal complex bouwen die hermetisch dicht kan.
De schuren zijn btw ook gewoon open, dus daar schiet je niks mee op. (Geen deuren)


Jazeker wel, toen wij begonnen 30 jaar geleden stonden de paarden op een ouderwetse boerderij.

De ene boer is de ander niet, ik zou in ieder geval wel zorgen voor een veilige plek. Linksom of rechtsom.

Ai die Fries, dat is niet goed..1 of meerdere wolven?

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:41

Shirley schreef:
Dat begrijp ik ook niet zo...je kunt toch tralies maken in plaats van een dicht luik?
En binnen is er vast ook wel iets aan te passen?
Waar een wil is...

De stallen zijn niet van mij, dus ik mag daar niet zomaar in zagen. En 'even' tralies inmaken is ook niet zo gepiept, en als ze dan een wolf zien of ruiken zijn de rapen gaar.

Mijn paard staat al 4 jaar niet meer op stal en wordt nu knettergek als ze geen overzicht heeft.
Het andere paard heeft in 21 jaar nog nooit in een stal gestaan.
De kans is groter dat ze zich vastrollen , een gat in het hout trappen en dan vastzitten of koliek krijgen door de stress.

Ik heb er wel voor gezorgd dat ze eventueel door het draad kunnen rennen de grote weide op. Voorheen deed ik op het kleine stuk het hek dicht maar dan zaten ze dus gevangen omdat dat met gaas omheind is.

Dus ik denk er wel over na hoor, maar vind opsluiten in mijn geval gewoon geen optie.
Als ze onze weide op facebook plaatsen zou me dat echt een worst wezen, ik sta er volledig achter. :j (en ik heb wel meer te doen dan daar aandacht aan geven)

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:01

Ik vind wolfwerend raster sowieso niet fijn voor paarden. Als ze in paniek er door vliegen zijn de rapen gaar, dat ze dan daarna op de openbare weg belanden met alle gevolgen van dien, vind ik ook een ding.

Dreamboy

Berichten: 2450
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:23

Wintu schreef:
Ik vind wolfwerend raster sowieso niet fijn voor paarden. Als ze in paniek er door vliegen zijn de rapen gaar, dat ze dan daarna op de openbare weg belanden met alle gevolgen van dien, vind ik ook een ding.

Klopt, het is in dat geval kiezen tussen twee slechte opties. Gelukkig wonen wij aan een weggetje waar nauwelijks verkeer rijdt. Maar ja, 1 auto is genoeg om een hoop ellende te veroorzaken bij het paard en de bestuurder.

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:29

Maar is het nu zo een ramp, een paard wat bij opstarten uit stal beetje stijf is??

Zijn wij toch ook als we lang zitten of liggen?
Vind dat zo een gemiereneuk om maar een rede te hebben je paard buiten te houden! Ja want mn osteopaat zegt zus en zo...


Nou zie ze liever wat stijver er uit komen smorgens dan dat ik ze opengetrokken en wellicht nog levend aan tref in hun landje.
Kun je dan nog leven met jezelf als je dat overkomt terwijl je ze prima binnen kon zetten vraag ik me af!?

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:34

Shirley schreef:
De mijne lopen ook al hun hele leven buiten, maar kunnen gelukkig ook gewoon binnen in geval van nood.
Heb er nog geen één meegemaakt die tegen de muren opvloog...wel altijd een kameraadje erbij :j

De van mij kwamen noodgedwongen binnen te staan 2 jaar geleden door een medische kwestie. Ging eigenlijk heel goed. Ook de 2 weken op de kliniek. Na de revalidatie maar direct besloten ze voortaan binnen te houden in de nacht. Uit voorzorg voor de wolf.

Ik vind het geloof ik erger dan zij. Maar ik snap dat het voor sommige paarden lastiger is. Of helemaal niet te doen. Lijkt me heel eng wanneer er al aanvallen zijn geweest om dan nog je pony nog buiten te laten.

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:37

Popstra schreef:
Maar is het nu zo een ramp, een paard wat bij opstarten uit stal beetje stijf is??

Zijn wij toch ook als we lang zitten of liggen?
Vind dat zo een gemiereneuk om maar een rede te hebben je paard buiten te houden! Ja want mn osteopaat zegt zus en zo...


Nou zie ze liever wat stijver er uit komen smorgens dan dat ik ze opengetrokken en wellicht nog levend aan tref in hun landje.
Kun je dan nog leven met jezelf als je dat overkomt terwijl je ze prima binnen kon zetten vraag ik me af!?


Ik spring ook niet soepel mijn bed uit idd, maar na twee stappen is dat weer prima :D
Nee, ik heb ook liever in de ochtend paard ook iets stijver de stal uit, dan stuk in het land of daarbuiten.
Die van mij heeft de stal als rustpunt, ligt ook altijd languit te slapen, lekker eten zonder bemoeienis.
24/7 buiten is echt niet voor alle paarden fijn, als een osteopaat daar een mening over heeft, jammer dan :D

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:38

Jessix schreef:
Shirley schreef:
De mijne lopen ook al hun hele leven buiten, maar kunnen gelukkig ook gewoon binnen in geval van nood.
Heb er nog geen één meegemaakt die tegen de muren opvloog...wel altijd een kameraadje erbij :j

De van mij kwamen noodgedwongen binnen te staan 2 jaar geleden door een medische kwestie. Ging eigenlijk heel goed. Ook de 2 weken op de kliniek. Na de revalidatie maar direct besloten ze voortaan binnen te houden in de nacht. Uit voorzorg voor de wolf.

Ik vind het geloof ik erger dan zij. Maar ik snap dat het voor sommige paarden lastiger is. Of helemaal niet te doen. Lijkt me heel eng wanneer er al aanvallen zijn geweest om dan nog je pony nog buiten te laten.


Daarom wil ik dat paarden sowieso gewend zijn om in een stal te staan, ivm noodgevallen, zoals wolf maar ook zekers wanneer een kliniek moet worden bezocht.

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:41

Ja dat is echt wel handig Wintu. Kan maar zo dat ze van 24/7 buiten naar 24/7 op de kliniek belanden.

Mijn paarden vinden hun stal ook wel echt een fijne plek. Ook op de dag met de deuren open zijn ze er vaak te vinden. Heel prettig!

Dreamboy

Berichten: 2450
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:41

Hier zijn nog geen zichtmeldingen of aanvallen geweest en ik heb ze ook nog steeds 24/7 buiten lopen. Het is een dilemma. Moet ik ze nu al op gaan sluiten voor iets wat er nog niet is. Aan de andere kant kunnen die van mij straks de eerste zijn. Ik steek mijn kop zeker niet in het zand maar ik wil mezelf ook niet gek maken want dan heb je ook geen leven meer. Komende winter of zonodig eerder gaan ze sowiezo op stal

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 16:47

Popstra schreef:
Maar is het nu zo een ramp, een paard wat bij opstarten uit stal beetje stijf is??

Zijn wij toch ook als we lang zitten of liggen?
Vind dat zo een gemiereneuk om maar een rede te hebben je paard buiten te houden! Ja want mn osteopaat zegt zus en zo...


Nou zie ze liever wat stijver er uit komen smorgens dan dat ik ze opengetrokken en wellicht nog levend aan tref in hun landje.
Kun je dan nog leven met jezelf als je dat overkomt terwijl je ze prima binnen kon zetten vraag ik me af!?


Wel als ze dus al bekend zijn met knieproblemen en bewegen erger kan voorkomen zoals artrose.

En nogmaals ik kan ze niet "prima binnen zetten", de medische noodstal is te klein voor 2 grote shetlanders.

Ik sta op een doe het zelf stal, ik kan niet 2 keer per dag naar stal komen om ze van en naar de open noodstal te brengen.