Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyaleti

Berichten: 6188
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:06

Weer een pony.. vreselijk.

Wordt ergens bekend gemaakt welke wolf dit doet? Of houdt BIJ12 die DNA info geheim?
Ben benieuwd of dit telkens dezelfde wolf (wolven) is. Dat vermoed ik eigenlijk wel, die heeft gewoon geleerd dat pony lekkerder is dan schaap.

DubbelFun

Berichten: 88699
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:08

@jessix: Lijkt me aannemelijk; als er sprake is van een 'leeg' gebied zal een wolf er zijn territorium van maken.
Het zou wel heel toevallig zijn als het telkens andere doortrekkende 'nieuwe' wolven zijn.

Sanet

Berichten: 7959
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:08

-O-
Nyaleti schreef:
Weer een pony.. vreselijk.

Wordt ergens bekend gemaakt welke wolf dit doet? Of houdt BIJ12 die DNA info geheim?
Ben benieuwd of dit telkens dezelfde wolf (wolven) is. Dat vermoed ik eigenlijk wel, die heeft gewoon geleerd dat pony lekkerder is dan schaap.

Bij12 zegt:

Individubepaling
Het verzamelde DNA van een wolf wordt eens per drie maanden geanalyseerd door WENR om het geslacht en individu vast te stellen. De uitslag wordt bijgewerkt in zowel de tabel met gemelde veeschade als in de tabel met bevestigde wolvenschade. Hierover wordt eens per drie maanden verslag gedaan in de voortgangsrapportage wolf.

Ik zie in deze excel individuen staan:
https://www.bij12.nl/wp-content/uploads ... -1-v2.xlsx

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:25

DubbelFun schreef:
@jessix: Lijkt me aannemelijk; als er sprake is van een 'leeg' gebied zal een wolf er zijn territorium van maken.
Het zou wel heel toevallig zijn als het telkens andere doortrekkende 'nieuwe' wolven zijn.

Ik dacht meer aan meerdere wolven in dat gebied. Volgens mij zitten er meerdere roedels op de Veluwe? Dus ik vraag me af is het uit die groep steeds dezelfde of zijn het verschillende. Dat zal straks blijken uit de uitslagen.

DubbelFun

Berichten: 88699
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:31

Jammer dat het zolang duurt voor dat duidelijk is.

DuoPenotti

Berichten: 29582
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:34

Ik vraag me ook altijd af waarom dat zo enorm lang moet duren.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 16:39

Oef ik weet waar het is gebeurd. Naast een particulier bij mijn oude stal. In de buurt van Amadeus.
Veel landerijen daar en zal wel een wolf van het Wekeromse zand zijn geweest.

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:55

A... schreef:
Qua geregistreerde Europese wolvenaanvallen stond Frankrijk in de periode 2018-2020 op de 1e plaats met 9840 incidenten in die gehele periode. Lijkt me sterk dat die trend plots veranderd is. Ik zal eens kijken of er al een update vrijgegeven is.



Er zijn in Frankrijk volgens dit artikel 1104 wolven aanwezig. Frankrijk is vele male groter als Nederland. Dus je moet het wel in verhouding zien. Toch nemen de bijt incidenten toe waarnaar gekeken gaat worden volgens onderstaand Artikel

https://www.ouest-france.fr/sciences/an ... 23343662bc

Citaat:
KAART. Wolven: waar zijn ze en hoeveel zijn er in Frankrijk?
Aanstaande maandag 18 september 2023 presenteert de regering het nieuwe ‘wolvenplan’, dat verantwoordelijk is voor het schetsen van de grote lijnen van het wolvenbeheer voor de periode 2024-2029. Dit plan moet zich richten op de bescherming van fokkers, in een context van een sterke toename van de wolvenpopulatie en het aantal gepleegde aanvallen. We maken de balans op van de aanwezigheid van wolven in Frankrijk.


De wolf strekt zich uit tot in Frankrijk
Hoewel de telling van het Franse Biodiversiteitsbureau (OFB) door de verenigingen als onderschat wordt beschouwd, geeft het toch een visie op de dynamiek van de wolf in Frankrijk.

Toen de wolf in de jaren negentig in de Franse Alpen aankwam, vestigde hij zich in het zuidoosten en heeft sindsdien zijn territorium uitgebreid naar het noorden en tot aan de Pyreneeën. Hier is de evolutie van de pakketten geïdentificeerd door de OFB tussen 1996 en 2020:


De wolf wint geleidelijk terrein richting het Westen en het Noorden. Onlangs zijn geïsoleerde individuen waargenomen in Sarthe , in Manche en zelfs in Finistère .

Lees ook: Wolvenbeheer in Frankrijk, een echte hoofdpijn


Tel de wolven

Wolfmonitoring gebeurt in Frankrijk via het Loup-Lynx-netwerk. Het netwerk bestaat uit professionals en vrijwilligers die aanwijzingen in het veld verzamelen en centraliseert observaties en sporen van de aanwezigheid van wolven. Deze operaties worden elk jaar uitgevoerd van oktober tot april, een periode waarin wolven zich minder bewegen.



De veldrapporten worden vervolgens onderworpen aan statistische verwerking om het aantal individuen op nationale schaal te schatten. Van 25 wolven in 1999 is het aantal individuen de afgelopen tien jaar vermenigvuldigd, wat heeft geleid tot een schatting van 1.104 wolven aan het einde van de winter van 2022-2023:


Volgens de fokkersverenigingen wordt dit cijfer grotendeels onderschat en is het voor de OFB vooral noodzakelijk om haar statistische verwerking van sporen van aanwezigheid te herzien, evenals het protocol voor de verwerking van vermoedelijke aanvallen .

Maar de wolf laat zich niet gemakkelijk tellen. Het probleem doet zich niet alleen voor in Frankrijk, maar ook bij onze buurlanden. De Europese Commissie lanceerde begin september een campagne waarin ze “lokale gemeenschappen, wetenschappers en alle geïnteresseerde partijen uitnodigde om tegen 22 september 2023 bijgewerkte gegevens over wolvenpopulaties en hun impact in te dienen”.

De Commissie moet daarom verspreide gegevens van de verschillende nationale en regionale bureaus, wetenschappers en verenigingen samenbrengen om te proberen de zaken duidelijker te zien. De conclusies van dit onderzoek zouden kunnen leiden tot herziening van de status van de wolf , die momenteel een van de strikt beschermde soorten is.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:08

@pien, heb ik het goed begrepen dat er ruim
1300 wolven in Frankrijk leven?

Afbeelding

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:19

Faunabescherming in beroep tegen weigering minister om Veluwe aan te wijzen als beschermd Natura2000 gebied voor wolf.

Citaat:
9 april 2024/Nederland
Faunabescherming in beroep tegen weigering minister om Veluwe aan te wijzen als beschermd Natura 2000 gebied voor de wolf
De Faunabescherming tekent beroep aan bij de rechter tegen de weigering van de minister van Natuur en Stikstof om de Veluwe aan te wijzen als beschermd Natura 2000 gebied voor de wolf.
De minister claimt ten onrechte dat de ‘wachttijd’ voor zo’n besluit tien jaar zou zijn, waarvoor ze geen enkele ecologische of juridische onderbouwing levert.

Wolven hebben zich sinds 2018 op de Veluwe gevestigd, er zijn inmiddels zeven roedels op de Veluwe die zich voortplanten.
Hierdoor is voor Nederland de verplichting ontstaan om voor de wolf beschermd leefgebied als Natura 2000 gebied aan te wijzen c.q. het bestaande aangewezen Natura 2000 gebied ook voor de wolf als beschermd leefgebied aan te wijzen.
Bij de selectie en begrenzing van een Natura 2000-gebied op grond van artikel 4 van richtlijn 92/43/EEG van de Raad van 21 mei 1992 inzake de instandhouding van de natuurlijke habitats en de wilde flora en fauna (de Habitatrichtlijn) mogen uitsluitend ecologische criteria worden gehanteerd**. De wachttijd van tien jaren die de minister in het bestreden besluit hanteert, is op geen enkele wijze ecologisch onderbouwd en levert om die reden geen rechtsgeldige basis op voor de weigering de Veluwe voor de wolf aan te wijzen, c.q. het aanwijzingsbesluit voor de Veluwe te wijzigen. Het bestreden besluit kan daarom niet in stand blijven.

** Zie bijvoorbeeld AbRS 5 maart 2014, ECLI:NL:RVS:2014:757, r.o. 3.3: “(…) Zoals de Afdeling eerder heeft overwogen, bijvoorbeeld in de uitspraak van 28 december 2011, nr. 201003125/1/R2, mogen bij de selectie en begrenzing van een Natura 2000-gebied in het kader van de Habitatrichtlijn, slechts ecologische criteria worden gehanteerd. Met vereisten op economisch, sociaal of cultureel gebied en met regionale en lokale bijzonderheden zoals vermeld in artikel 2, derde lid, van de Habitatrichtlijn mag geen rekening worden gehouden. (…).”
https://www.faunabescherming.nl/faunabe ... Zi2bI9rqEr


Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0451341057

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:24

tienus63 schreef:
@pien, heb ik het goed begrepen dat er ruim
1300 wolven in Frankrijk leven?

[ [url=m/jbBFdH.jpg]Afbeelding[/url] ]


In mijn link staan twee dingen

Citaat:
Combien de loups en France ?
Estimation du nombre de loups en France par l'Office français de la biodiversité
1998-1999
2012-2013
0
200
400
600
800
1 000
2
1
1
25 loups en 1999
2
1104 loups en 2023


Dus grafiekje met 25 wolven in 1999 en 1104 wolven in 2023.
Waarbij elders wordt opgemerkt dat het aantal wellicht hoger is daar telling zo moeilijk is.

Ervoor staat dat ze in september 2023 rond de tafel zijn gegaan om plan te bedenken om overlast tegen te gaan bij de boeren.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:28

Tabel die ik erbij heb zijn dan de maximum aantallen voor 2024 per departement?

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:37

tienus63 schreef:
Faunabescherming in beroep tegen weigering minister om Veluwe aan te wijzen als beschermd Natura2000 gebied voor wolf.

Citaat:
9 april 2024/Nederland
Faunabescherming in beroep tegen weigering minister om Veluwe aan te wijzen als beschermd Natura 2000 gebied voor de wolf
De Faunabescherming tekent beroep aan bij de rechter tegen de weigering van de minister van Natuur en Stikstof om de Veluwe aan te wijzen als beschermd Natura 2000 gebied voor de wolf.
De minister claimt ten onrechte dat de ‘wachttijd’ voor zo’n besluit tien jaar zou zijn, waarvoor ze geen enkele ecologische of juridische onderbouwing levert.

Wolven hebben zich sinds 2018 op de Veluwe gevestigd, er zijn inmiddels zeven roedels op de Veluwe die zich voortplanten.
Hierdoor is voor Nederland de verplichting ontstaan om voor de wolf beschermd leefgebied als Natura 2000 gebied aan te wijzen c.q. het bestaande aangewezen Natura 2000 gebied ook voor de wolf als beschermd leefgebied aan te wijzen.
Bij de selectie en begrenzing van een Natura 2000-gebied op grond van artikel 4 van richtlijn 92/43/EEG van de Raad van 21 mei 1992 inzake de instandhouding van de natuurlijke habitats en de wilde flora en fauna (de Habitatrichtlijn) mogen uitsluitend ecologische criteria worden gehanteerd**. De wachttijd van tien jaren die de minister in het bestreden besluit hanteert, is op geen enkele wijze ecologisch onderbouwd en levert om die reden geen rechtsgeldige basis op voor de weigering de Veluwe voor de wolf aan te wijzen, c.q. het aanwijzingsbesluit voor de Veluwe te wijzigen. Het bestreden besluit kan daarom niet in stand blijven.

** Zie bijvoorbeeld AbRS 5 maart 2014, ECLI:NL:RVS:2014:757, r.o. 3.3: “(…) Zoals de Afdeling eerder heeft overwogen, bijvoorbeeld in de uitspraak van 28 december 2011, nr. 201003125/1/R2, mogen bij de selectie en begrenzing van een Natura 2000-gebied in het kader van de Habitatrichtlijn, slechts ecologische criteria worden gehanteerd. Met vereisten op economisch, sociaal of cultureel gebied en met regionale en lokale bijzonderheden zoals vermeld in artikel 2, derde lid, van de Habitatrichtlijn mag geen rekening worden gehouden. (…).”
https://www.faunabescherming.nl/faunabe ... Zi2bI9rqEr


Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0451341057


Die natuurclubs hebben in het verleden briljant lobbywerk geleverd waardoor we nu steeds weer aan allerlei bizzare regelgeving vastzitten.

DubbelFun

Berichten: 88699
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:49

Onali schreef:
Oef ik weet waar het is gebeurd. Naast een particulier bij mijn oude stal. In de buurt van Amadeus.

Dat is dus érg dicht bij mij, mag ik weten waar het precies is ??

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:49

tienus63 schreef:
Faunabescherming in beroep tegen weigering minister om Veluwe aan te wijzen als beschermd Natura2000 gebied voor wolf.

Citaat:
9 april 2024/Nederland
Faunabescherming in beroep tegen weigering minister om Veluwe aan te wijzen als beschermd Natura 2000 gebied voor de wolf
De Faunabescherming tekent beroep aan bij de rechter tegen de weigering van de minister van Natuur en Stikstof om de Veluwe aan te wijzen als beschermd Natura 2000 gebied voor de wolf.
De minister claimt ten onrechte dat de ‘wachttijd’ voor zo’n besluit tien jaar zou zijn, waarvoor ze geen enkele ecologische of juridische onderbouwing levert.

Wolven hebben zich sinds 2018 op de Veluwe gevestigd, er zijn inmiddels zeven roedels op de Veluwe die zich voortplanten.
Hierdoor is voor Nederland de verplichting ontstaan om voor de wolf beschermd leefgebied als Natura 2000 gebied aan te wijzen c.q. het bestaande aangewezen Natura 2000 gebied ook voor de wolf als beschermd leefgebied aan te wijzen.
Bij de selectie en begrenzing van een Natura 2000-gebied op grond van artikel 4 van richtlijn 92/43/EEG van de Raad van 21 mei 1992 inzake de instandhouding van de natuurlijke habitats en de wilde flora en fauna (de Habitatrichtlijn) mogen uitsluitend ecologische criteria worden gehanteerd**. De wachttijd van tien jaren die de minister in het bestreden besluit hanteert, is op geen enkele wijze ecologisch onderbouwd en levert om die reden geen rechtsgeldige basis op voor de weigering de Veluwe voor de wolf aan te wijzen, c.q. het aanwijzingsbesluit voor de Veluwe te wijzigen. Het bestreden besluit kan daarom niet in stand blijven.

** Zie bijvoorbeeld AbRS 5 maart 2014, ECLI:NL:RVS:2014:757, r.o. 3.3: “(…) Zoals de Afdeling eerder heeft overwogen, bijvoorbeeld in de uitspraak van 28 december 2011, nr. 201003125/1/R2, mogen bij de selectie en begrenzing van een Natura 2000-gebied in het kader van de Habitatrichtlijn, slechts ecologische criteria worden gehanteerd. Met vereisten op economisch, sociaal of cultureel gebied en met regionale en lokale bijzonderheden zoals vermeld in artikel 2, derde lid, van de Habitatrichtlijn mag geen rekening worden gehouden. (…).”
https://www.faunabescherming.nl/faunabe ... Zi2bI9rqEr


Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0451341057

Wolf is geen verbetering geweest daar. Edelherten foetsie, moeflons beperkt en deels foetsie, waardoor hun begrazing om gebieden geschikt te houden voor allerlei vogels en insecten verdwenen is en daarmee een groot stuk bedreigde ecologie. Dus eerder beschermen tegen wolf dan voor.

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:35

Zal zo nog een keer de link openen om je vraag over de departementen te beantwoorden Tienus.

De departementen die genoemd worden zijn

Citaat:
Le loup gagne progressivement du terrain vers l’Ouest, et le Nord. Récemment, des individus isolés ont été aperçus dans la Sarthe, dans la Manche, et même dans le Finistère.


Vertaling: de wolf wint terrein bij het westen, en het noorden. Onlangs werden de solitaire wolven gespot in la Sarthe, en in la Manche en zelfs in le Finistère.

In het artikel kun je dan klikken op die gebieden waar ze gespot zijn. En dan krijg je de aantallen. Ik dacht dat mijn grafiek over Frankrijk gaat.
Het hele artikel zit vol met links waar je op kunt klikken. Ik heb dat niet gedaan daar ik mijn eigen regio belangrijk vind, want Frankrijk is zo groot.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:30

Zichtmelding Terschuur Gld

Citaat:
Terschuur Gelderland
09-04-2024
Rond 17.00 uur

2 wolven gezien langs de A1 ter hoogte van kilometerpaal 50.1 komende van de richting Utrecht ter hoogte van de oude pavo fabriek. 1 verstopt in de greppel de ander in de wei ernaast.

Melder kon dit goed zien doordat er stilstaand tot langzaam rijdend verkeer was.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=WC7FNe

Sanet

Berichten: 7959
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:32

Sanet schreef:
Ik zie in deze excel individuen staan:
https://www.bij12.nl/wp-content/uploads ... -1-v2.xlsx


In deze lijst inderdaad weinig “ja” bij de omheining, maar als er dan een “ja” staat, dan is het heel vaak ook “ja, maar” en dat de dieren door de omheining gegaan zijn. Dus alsof het nog niet erg genoeg is dat er een wolf achter je aan zit, dan probeer je als schaapje dus te ontsnappen door de omheining heen en dan heb je dus en stroom en wordt je alsnog in stukken gescheurd… -O-

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:55


Kaja

Berichten: 3880
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:23

Sanet schreef:
Ik zie in deze excel individuen staan:
https://www.bij12.nl/wp-content/uploads ... -1-v2.xlsx

Zolang er zoveel ‘nee’ wordt ingevuld bij ‘voldoet aan adviesnorm’, blijft de vraag om beheer onbeantwoord/nee. De uitbetalingen zijn opgeteld ook niet mals.

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:40


tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:03

Kogel dreigt voor wolven

https://youtu.be/EYr3hebHv4I?si=9FZQGBJtzkp69Inv

Citaat:
Vandaag, 21:53
Kogel voor wolven dreigt na wolvenaanval achter raster in park de Hoge Veluwe
Wolven hebben drie wilde schapen te grazen genomen achter een wolvenwerend hek in het Nationaal Park de Hoge Veluwe. Dat stelt een beheerder van het park. De moeflons werden in februari deels opgevreten, hun karkassen zijn gevonden achter het raster. Het gaat om verschillende wolven die binnen het wolfwerend raster een schaap aanvielen, zegt Jakob Leidekker beheerder van het park.

Het park deelt deze informatie nu omdat uit dna-analyses van een Duits instituut blijkt dat het gaat om twee wolven. Deze dinsdag bevestigt gedeputeerde Harold Zoet namens de provincie Gelderland dat hij hiervan op de hoogte is gebracht. Zoet: "Ik begreep van het park dat wolven achter het wolfwerend rasters moeflons hebben gepakt. Verder begreep ik dat een muildier - dat er ook tussen staat - wel erger heeft voorkomen."

Over wolfwerend raster
"Het is natuurlijk balen dat de wolven over het raster zijn gesprongen en zo de schapen te pakken hebben gekregen", vertelt Leidekker verder. "Er zijn geen andere sporen onder de rasters."

Het wolfwerende raster in het park is volgens hem zwaarder beveiligd dan gemiddeld: "Ik noem het altijd gekscherend de EBI in Vught (zwaar bewaakte gevangenis voor gedetineerden, red.)"

De parkbeheerder laat vervolgens zien dat er stroom op staat en wijst naar het raster en hekwerk, die ook onder stroom zijn gezet. "We werken dus niet alleen met stroomdraden, maar zetten dit hek ook onder stroom. Het hek is het hoger dan 1 meter 20 en voldoet dus aan de norm, zoals is gesteld door BIJ12 (uitvoerende organisatie namens provincies)."

Zoet voegt toe dat bekend is bij de provincie dat wolven inventief zijn en dat ze soms toch over of onder of door wolfwerende rasters kunnen komen. "Wel is bekend dat rasters wolfwerend zijn en niet wolvenproof", aldus de gedeputeerde.

Twee keer per week inspectie wolfwerend raster
Leidekker heeft geen beelden van de wolvenaanvallen. Verder legt hij uit dat het gaat om zo'n 80 hectare waar kleine wilde schapen staan en in dit geval wolfwerende rasters omheen zijn gezet. "Twee keer in de week inspecteren we het hekwerk. Er is niks gevonden dus hier moeten de wolven dus overheen gesprongen zijn. Er zijn géén andere aanwijzingen dat de roofdieren eronder door zijn geglipt."

Park pleit voor beheer
Nu dna-analyses aangeven dat het, volgens het park, wolven waren betekent dat volgens Leidekker dat wolven een wolfwerend raster één keer gepasseerd zijn om zo schapen te doden. De provincie Gelderland gaf eerder aan wolven die twee keer een wolvenraster passeren af te schieten. De provincie werkt nog aan een plan voor de hele provincie, maar als er een acute situatie is, wil Gelderland daar niet langer op wachten.

Of dit nu gaat gebeuren is afwachten, maar volgens Leidekker is het een optie: "We zijn nu in gesprek met de provincie om te bekijken wat dit betekent. Er zijn meerdere beheeropties en afschot is er één van."

Ook Zoet geeft dit aan, maar tot nu toe is er één wolvenaanval geweest, dus het is de vraag of er een nieuwe wolvenaanval achter het wolfwerend raster komt."Ik hoop het niet" zegt Leidekker: "Dat is afwachten."

Geen taxateur actief in het park na wolvenaanval
Normaal gesproken komt een taxateur van BIJ12 de zaak inspecteren en worden monsters afgenomen, die vervolgens naar een laboratorium worden gestuurd om te checken of het gaat om een wolvenaanval. In het park is dit na de wolvenaanval niet gebeurd, omdat het park daaraan niet meewerkt en dit niet toestaat.

Verschillende woordvoerders, van zowel BIJ12 als de Zoogdiervereniging, kunnen daarom niet reageren bij gebrek aan informatie. Een woordvoerder van BIJ12 stelt: "Wij kennen de situatie in het park niet." Het park maakt er overigens geen geheim van dat ze geen informatie deelt. Leidekker stelt: "BIJ12 wil ons niet alle gegevens geven na dna-analyses. Daarom kiezen we voor een ander instituut, dat wel alles deelt."


Bron gld/ geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=K35XfP
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 09-04-24 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:04


Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:21

tienus63 schreef:
Kogel dreigt voor wolven

Citaat:
Vandaag, 21:53
Kogel voor wolven dreigt na wolvenaanval achter raster in park de Hoge Veluwe
Wolven hebben drie wilde schapen te grazen genomen achter een wolvenwerend hek in het Nationaal Park de Hoge Veluwe. Dat stelt een beheerder van het park. De moeflons werden in februari deels opgevreten, hun karkassen zijn gevonden achter het raster. Het gaat om verschillende wolven die binnen het wolfwerend raster een schaap aanvielen, zegt Jakob Leidekker beheerder van het park.

Het park deelt deze informatie nu omdat uit dna-analyses van een Duits instituut blijkt dat het gaat om twee wolven. Deze dinsdag bevestigt gedeputeerde Harold Zoet namens de provincie Gelderland dat hij hiervan op de hoogte is gebracht. Zoet: "Ik begreep van het park dat wolven achter het wolfwerend rasters moeflons hebben gepakt. Verder begreep ik dat een muildier - dat er ook tussen staat - wel erger heeft voorkomen."

Over wolfwerend raster
"Het is natuurlijk balen dat de wolven over het raster zijn gesprongen en zo de schapen te pakken hebben gekregen", vertelt Leidekker verder. "Er zijn geen andere sporen onder de rasters."

Het wolfwerende raster in het park is volgens hem zwaarder beveiligd dan gemiddeld: "Ik noem het altijd gekscherend de EBI in Vught (zwaar bewaakte gevangenis voor gedetineerden, red.)"

De parkbeheerder laat vervolgens zien dat er stroom op staat en wijst naar het raster en hekwerk, die ook onder stroom zijn gezet. "We werken dus niet alleen met stroomdraden, maar zetten dit hek ook onder stroom. Het hek is het hoger dan 1 meter 20 en voldoet dus aan de norm, zoals is gesteld door BIJ12 (uitvoerende organisatie namens provincies)."

Zoet voegt toe dat bekend is bij de provincie dat wolven inventief zijn en dat ze soms toch over of onder of door wolfwerende rasters kunnen komen. "Wel is bekend dat rasters wolfwerend zijn en niet wolvenproof", aldus de gedeputeerde.

Twee keer per week inspectie wolfwerend raster
Leidekker heeft geen beelden van de wolvenaanvallen. Verder legt hij uit dat het gaat om zo'n 80 hectare waar kleine wilde schapen staan en in dit geval wolfwerende rasters omheen zijn gezet. "Twee keer in de week inspecteren we het hekwerk. Er is niks gevonden dus hier moeten de wolven dus overheen gesprongen zijn. Er zijn géén andere aanwijzingen dat de roofdieren eronder door zijn geglipt."

Park pleit voor beheer
Nu dna-analyses aangeven dat het, volgens het park, wolven waren betekent dat volgens Leidekker dat wolven een wolfwerend raster één keer gepasseerd zijn om zo schapen te doden. De provincie Gelderland gaf eerder aan wolven die twee keer een wolvenraster passeren af te schieten. De provincie werkt nog aan een plan voor de hele provincie, maar als er een acute situatie is, wil Gelderland daar niet langer op wachten.

Of dit nu gaat gebeuren is afwachten, maar volgens Leidekker is het een optie: "We zijn nu in gesprek met de provincie om te bekijken wat dit betekent. Er zijn meerdere beheeropties en afschot is er één van."

Ook Zoet geeft dit aan, maar tot nu toe is er één wolvenaanval geweest, dus het is de vraag of er een nieuwe wolvenaanval achter het wolfwerend raster komt."Ik hoop het niet" zegt Leidekker: "Dat is afwachten."

Geen taxateur actief in het park na wolvenaanval
Normaal gesproken komt een taxateur van BIJ12 de zaak inspecteren en worden monsters afgenomen, die vervolgens naar een laboratorium worden gestuurd om te checken of het gaat om een wolvenaanval. In het park is dit na de wolvenaanval niet gebeurd, omdat het park daaraan niet meewerkt en dit niet toestaat.

Verschillende woordvoerders, van zowel BIJ12 als de Zoogdiervereniging, kunnen daarom niet reageren bij gebrek aan informatie. Een woordvoerder van BIJ12 stelt: "Wij kennen de situatie in het park niet." Het park maakt er overigens geen geheim van dat ze geen informatie deelt. Leidekker stelt: "BIJ12 wil ons niet alle gegevens geven na dna-analyses. Daarom kiezen we voor een ander instituut, dat wel alles deelt."


Bron gld/ geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=K35XfP


Ik denk niet dat de kogel dreigt, want als er geen duidelijke gegevens komen over die aanval, is er gebrek aan bewijs en gaan ze echt niet over tot afschot.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:33