misschien een beetje een vage vraag maar......????

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

misschien een beetje een vage vraag maar......????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 17:56

hoe poetsen jullie je paard? graag een uitgebreid verslag!!
dankjewel, egt een beetje een banketstaaflige vraag maar ja boeien!!

kuszj


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 18:15

Ik haal m'n paard eerst van stal, want ik 'werk' liever niet met haar in haar box. Dat is haar ruimte, daar heeft ze rust.
Dan gaat haar deken eraf en controleer ik haar eerst op bv dikke benen, wondjes etc. Niks uitgebreids hoor, maar ik kijk haar onder het om haar heen lopen even helemaal na en laat m'n hand over haar heengaan.

Dan ga ik rossen. Ik begin links bij haar hoofd, werk naar achteren, loop om en dan begin ik rechts bij haar hoofd en werk naar achteren.
Dan maak ik m'n roskam schoon, terug in de bak, en dan pak ik een middelharde borstel. Dan doe ik eerst haar hoofd, en werk dan van hoofd naar achteren. Met deze borstel doe ik ook de benen. Ik voel dan meteen langs de pezen en in de kootholtes, gewoon even in het voorbijgaan. Daarna aan de rechterkant hetzelfde.
Dan maak ik die borstel even schoon, terug in de bak, en dan wrijf ik haar nog even helemaal met een lekkere wollen handschoen die ik vorige week van Baudyh heb gehad omdat ik haar paardje wel eens verzorg.
Daarna doe ik de manen met een haarborstel, en krab ik de hoeven uit. Daarbij controleer ik ook de temperatuur van de hoeven.
Eventueel doe ik de staart nog even, maar liever niet. Als die er nog redelijk uitziet blijf ik er lekker af, want ik hou van dikke volle staarten dus niet te veel borstelen oid.

O ja tijdens de eerste controle til ik ook altijd even de staart op om te kijken of ze daar niet vies is door bv darmvocht oid. Als dat zo is, dan was ik haar plaatselijk even na het poetsen, met een lauwwarme straal.

Uitgebreid genoeg zo?

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 18:29

Ik doe mijn paard naar buiten, want ik poets liever niet binnen... Meestal laat ik hem los staan maar als hij blijft lopen dan zet ik hem vast.
Ik begin met de ros, werk van hals naar kont, aan beide kanten. Dan een borstel met van die lange zwiepharen. Daarmee doe ik het hoofd en de benen ook, werk weer van voor naar achter. Dan doe ik met een hele harde borstel de manen en de staart. Als ik uitgebreid poets dan komen er nog een stuk of 4 borstels aan te pas maar meestal na de manen nog een zachte borstel en dan is ie klaar. Als laatste krap ik de hoeven uit en maak ik zn oogen en neus schoon.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 18:39

eerst zet ik de pony vast op de poetsplaats, dan begin ik met de modder van haar af te schrapen met de rubberen roskam (altijd véél modder i.v.m. wei) , dan roskam ik haar. ik begin meestal bij de buik/flanken want daar zit de meeste modder, dan doe ik haar kont en dan haar hals. dan de andere kant nog Haha! dan ga ik verder met een harde borstel, waarmee ik ook de benen doe. dan de zachte borstel voor het lekkere en soms ook even met de glansborstel. dan met het hoofdbortseltje het hoofd en tenslotte krab ik de hoeven uit. ow ja dan doe ik ook de manen en staart nog even met de harde of plastic borstel.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 18:54

Vroeger in de oude stal poetste ik binnen, nu buiten door gebrek aan ruimte.

Als ze vies is van het zand, gaat er eerst een harde overheen.
Dan rossen
Dan de harde
Dan de staart en manen en antiklit spray
Dan me schuur/poetsblok
Dan de zachten, hoofd, benen en de rest
Dan der hoefjes uitkrabben

22 Januari verwachten we ons kleintje

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:05

Nu Ascot aan het verharen is ;
* flink rossen
* met een ijserenrosborstel nog meer rossen (nee, is nie zielig zolang je er maar niet het hoofd, de benen en plaatsen waar het bot vlak onder de huid zit)
*harde borstel
* zachte borstel

Als ie niet verhaard ga ik er meestal alleen met de harde borstel en zachte er over heen.
En natuurlijk altijd de hoeven uitkrabben Knipoog

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:08

Met 2 borstels: 1 middelzachte en 1 rosborstel. En dan elke slag afhalen op de rosborstel. Als je het goed doet kun je 10 "stofplaatjes" op de grond maken (maar zo vies is mijn paard eigenlijk nooit)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:38

Uitgebreide poetsdag Haha!

Eerst met de rubberen rosborstel haar hele lijf bewerken.
Daarna met een zachte borstel eroverheen.
Dan met de glansborstel.
Middelharde borstel voor haar benen.
Hoefjes uitkrabben.
Manen en staart in sprayen met anti klit en dan borstelen.

Doordeweeks: zachte borstel erover heen, hoeven uit krabben en klaar.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 19:51


Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 10:28

Eerst altijd lekkr rossen dat vindt hij heerlijk. Heeft last van zijn losse haartjes. Hij gaat daar dan ook echt voorstaan.

Verder omdat het een schimmeltje is probeer ik de pisvlekken goed te verwijderen en maar borstelen en borstelen.

Daarna met een harde borstel en een zachte borstel en zijn hoefjes uitkrabben natuurlijk

gr

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 10:59

Omdat mijn 'schimmel' vaak nogal vies is, begin ik met een ijzeren rosborstel..Hiermee doe ik alle zachte delen. (dus alles behalve hoofd en benen) Dan ga ik er nogeens over heen met een rubber rosborster,waarmee ik ook de bovenbenen doe..
Dan pak ik een middelharde borstel met lange haren waarmee ik haar helemaal doe..Dan een hele harde borstel voor de benen.Vervolgens een klein zacht borstelje voor het hoofd..Vervolgens een zachte borstel voor weer heel het paard...Hoeven krabben,soms even de staart uitpluizen en met een gewone haarborstel even de manen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot, Tinkermuts en 45 bezoekers