Rare Histerische Aanval Van Paard...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Rare Histerische Aanval Van Paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 16:39

Gisteren had ik zoals wel vaker, gereden.
Daarna ging ik mn paard helemaal wassen.
Ik had hem daarna 2 zweetdekens op gedaan en in de stapmolen gezet.
Maar aan de hand deed ie al niet zoals ie normaal doet.
Dus ik blijf even kijken bij de stapmolen.
Hij loopt een rondje, nog een rondje, en daarna begint ie opeens te gooien met zn kop, te steigeren, en dan te kappen met zn voet. Ik dacht al meteen:
'Ohow! Hij gaat liggen' en sjees naar em toe om hem overeind te jagen. Dan staat ie op, draaid zn kon naar me toe, en geeft er even eentje. (Niet raak, gelukkig)

Dus ik haal hem met veel moeite uit de stapmolen en zet hem op stal, daar gaat hij weer vrolijk door. (Tja, het is een 3 jarige en die kunnen weleens vrolijk zijn, maar zo vrolijk... Nee.) Dus ik haal er even iemand bij. en die zei ook van: Nou, dit is waanzin, dit heb ik nog nooit gezien.
En hij steigeren in de stal, proberen over de muur te klimmen, bokken liggen. En wij stonden ons maar af te vragen wat ie zou hebben. Geen koliek, Niet koud want hij had 1 zweetdeken zonder hals, en 1 dikke wollen met hals, dus misschien had ie wel de lente in zn bol. ik stond helemaal te trillen op mn benen, want ik zag hoe mn paard zichzelf bekant bezeerde door zn eigen stommiteiten.
We besloten hem los te laten, maar in de bak was iemand aan het rijden, en ik durfde hem niet in de paddox te zetten, want dan kon hij zich bezeren aan het draad.
Dus we zetten hem aan de longe. daar deed ie even met zn kop gooien, en na 2 minuten, was het weg....

Heel vreemd...

Andere mensen kwamen weer met de opmerking: Tja, een Osmium. Zijn altijd een beetje baldadig.

De ander zei weer: Je moet hem misschien wat minder rijden, dan word ie wat rustiger.. Ikke: Ik rijd hem 2 dagen en dan krijgt hij wer een dag rust, moet ik hem dan nog meer rust geven?! als ik hem NOG minder zou gaan rijden zou hij alleen maar meer van dit soort gedrag gaan vertonen.

Maarja, hij had die dag van te voren al rust gehad, maar gisteren had ik dus gereden, en vandaag dus ook.
Dus ik doe zn hoofdstel in, en hiij trekt in 1 keer naar achteren, zit er een bult op zn wang, en als je daarop drukt, doet het hem zeer. hij bleek dus haken op zn kiezen te hebben. maar, zal dat de reden zijn van dat rare gedrag?

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:50

Haken kunnen een paard ontzettend veel pijn doen, dat kan dus zeker een reden zijn. Totdat de tandarts is geweest dus geen bit meer in doen.

Belangrijk is denk ik ook de vraag of hij wel voldoende beweging krijgt. Als je hem maar een paar keer per week berijd mag ik hopen dat hij de rest van de dagen minstens 6 uur per dag in de wei of paddock staat, anders is het natuurlijk niet zo vreemd dat hij gek doet.

succes met zoeken naar de oorzaak.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 17:05

laurae schreef:
Haken kunnen een paard ontzettend veel pijn doen, dat kan dus zeker een reden zijn. Totdat de tandarts is geweest dus geen bit meer in doen.

Belangrijk is denk ik ook de vraag of hij wel voldoende beweging krijgt. Als je hem maar een paar keer per week berijd mag ik hopen dat hij de rest van de dagen minstens 6 uur per dag in de wei of paddock staat, anders is het natuurlijk niet zo vreemd dat hij gek doet.

succes met zoeken naar de oorzaak.


Hij word 4 keer per week van stal gehaald om te rijden.
en verder komt hij iedere dag buiten,in de wei, of stapmolen, of de paddoox, dus ik twijfel niet of hij beweging te kort heeft.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:45

Had ik laatst ook gehoord. Bij King STables is ook een meisje met een Osmium die verrekkes kan lopen. Maar ze vond het paard geen gemakkelijk karakter hebben. Mij verbaasde dat, maar ze vertelde dat ze vaak reacties kreeg van mensen in de trant van "een osmium, o jee".
De hengst zelf heeft een super karakter, en dat hoor ik van de mensen die hem persoonlijk kennen.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 17:50

Osmium staat bekend als Verrekeling. Zoals Balzflug en Gribaldi, Jazz Ferro enzo.
Maar je weet toch Desiree, de mijne is uitzonderlijk braaf voor een jong paard. (Behalve als ie een trailer ziet.... Lachen ) ik ken ook wel 2 Osmiums die verschrikkelijk baldadig zijn, maar er zijn ook uitzonderingen.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:04

Kan het ook niet zijn dat zijn vacht gewoon jeukte van het water?

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:43

hmm: had hij geen wondje of zo waar je zweetdeken op lag??
fleece kan enorm prikken in wondes! had zo eens sneetje in mijn vinger en legde een zweetdeken op, deed vreseijk pijn. de haken zal ook rol spelen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:24

Angeliek schreef:
Osmium staat bekend als Verrekeling. Zoals Balzflug en Gribaldi, Jazz Ferro enzo.
.

Wist ik niet. Ja, dat van Balzflug had ik wel gehoord. MAar dat ging voor mijn Balzflug destijds ook niet op. Haha!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:28

Nou wij hebben een 4 jarige merrie die door stalrust begint te veranderen.
Ik ken haar al vanaf veulen en ze heeft me nog nooit wat misdaan, maar ze zou mij 2 x slaan en ze heeft een ander die dag geraakt.

Ik ben blij als die straks lichamelijk weer gezond is, want dan wordt het tussen de oren ook weer beter.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:29

Ik denk ook dat het iets nmet het wassen en de zweetdeken te maken kan hebben.je kan ook gek worden van jeuk.misschien jeukte het wel verschrikkelijk en anders inderdaad een wondje.