parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 18:17

Ik reed ook in Zuid Oost Brabant. Grote ponyclubs. We hadden inderdaad 1 vaandeldrager en dat was zeker niet mijn pony want die werd altijd kneiterheet van de parade maar het was wel altijd genieten hoor.

Sommige clubs hadden inderdaad jasjes, wij hadden truien en polo's. :D

En niet te vergeten, je vlechtje 1x dubbelvouwen en een elastiekje erom. En witte tape. :D

manja39
Berichten: 167
Geregistreerd: 16-09-13

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 18:27

Ohja die witte tape! En je frontriempje ook met tape.

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 18:33

Wij reden, zoals ik al eerder schreef, echt heel veel wedstrijden. Dus elke zaterdag poetsen of wassen en vlechten. Gelukkig was mijn moeder een perfecte hulp!

Suzanne F.

Berichten: 49513
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 18:39

Ik kan niet veel meer vinden. Hier zie je het nog een beetje. De parade is net geweest en iedereen moest opstellen naast elkaar tijdens de prijsuitreiking. De winnaars werden naar voren geroepen en moest daarna ereronde. De rest moest stil blijven staan wat vaak heel wat hilarische (en gevaarlijke) situaties opleverde.

Afbeelding

En eentje gewoon uit de oude doos. Zo typerend voor die tijd. Kinbeschermer, bagger en toch lol.

Afbeelding

robbie88

Berichten: 2094
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 18:46

Lenteklokje schreef:
Karin schreef:
Ik moest even graven in de archieven van de FB-pagina van onze vroegere rijvereniging :D Deze foto's maakte mijn vader op 23 september 1989 (dat stond op de achterkant van de foto's geschreven) van de parade bij het ponyconcours bij de Oosterhoffruiters in Rijssen. Die clubtenues waren zo herkenbaar. Ik zie o.a. de Bergruiters uit Holten met hun felrode truien en de Molenruiters uit Bathmen met hun felgele sjabrakken. Onze club deed aan zwarte rijjasjes. Ik zit op een van de schimmels op de tweede foto.

[ [url=m/nU6sb0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Manjooo

[ [url=m/12jf37.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bMbw11.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Zujuga.jpg]Afbeelding[/url] ]



aHhhh MANJO
geweldig mooi Karin!
Laatst bijgewerkt door robbie88 op 09-08-23 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 18:49

Ik ook NKB! Kring Breda rond 1997 zo ongeveer denk ik. Werd volgens niet zo heel lang daarna knhs.

Ik herinner me ook nog het GROET AAN dan het Wilhelmus en dan GROET AF (zoiets was het toch)

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 18:57

Inderdaad hele zondagen op pad. Als je wilde springen dan moest je beslist dressuren. En of je in het viertal mee reed was niet je eigen keuze maar die van de commandant. Ik reed dus drie disciplines op 1 dag met als slot een parade. Altijd dezelfde die aan de kletter gingen :') en een korte speech van de burgemeester van de gemeente van de organiserende club en dan teugels in 1 hand en groeten gedurende het volkslied. En dan maar hopen dat je pony bleef staan.

We gingen in weer en wind.. maar wel voornamelijk in het voorjaar en de zomer. Het was fantastisch!! Ik gun iedere ponyruiter zo'n ponytijd.

daantjuhhh

Berichten: 26928
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:05

Karin schreef:
Ik moest even graven in de archieven van de FB-pagina van onze vroegere rijvereniging :D Deze foto's maakte mijn vader op 23 september 1989 (dat stond op de achterkant van de foto's geschreven) van de parade bij het ponyconcours bij de Oosterhoffruiters in Rijssen. Die clubtenues waren zo herkenbaar. Ik zie o.a. de Bergruiters uit Holten met hun felrode truien en de Molenruiters uit Bathmen met hun felgele sjabrakken. Onze club deed aan zwarte rijjasjes. Ik zit op een van de schimmels op de tweede foto.

[ [url=m/nU6sb0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/12jf37.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bMbw11.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Zujuga.jpg]Afbeelding[/url] ]



Aah cool.

Ik zat bij de Heemruiters in Marienheem.
Niet zo ver uit de buurt.

Ik kan mij het ook goed herinneren, op de pony smorgens heel vroeg naar concours.
Er ging een zadelwagen mee.

Je knoopte je pony aan een touw vast.
Hielp elkaar.
Reed een proefje, een rondje door de springring.
Aan het einde de parade en dan op de pony naar huis met z’n allen.

Was wel echt een hele leuke tijd.

daantjuhhh

Berichten: 26928
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:07

Ohja wij hadden een donkerrode trui.

Z’n vreselijke touwtjes singel.
En die lelijke tape om de knotten en de frontriem.

Fitzroy

Berichten: 25193
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:28

Reden er nog meer mensen met dubbele teugel ? Dat was toen ook best gebruikelijk.
En de inspectie van het 4- of 8-tal na de proef waar dan ook echt tot aan de beugelblokjes gecontroleerd werd of ze wel wit waren. 8)7

Bij de Schieruiters hadden we een velours donkergroene trui en bij de Oldenbarnevelt een knalblauwe, richting turquoise.

Sjaco
Berichten: 379
Geregistreerd: 31-10-15

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:35

Ik ben ook uit die tijd. In 1976 mijn eerste ponywedstrijd gestart en heel wat parades bij de pony's en paarden gereden.

En idd de Radetsky-mars. Daar heb ik nog wel een smeuïig verhaal over. Voor mijn zus en mij was die onlosmakelijk verbonden met de parade's uit onze jonge jaren.
Toen onze moeder overleed, was een van haar wensen: als laatste muziekstuk (bij het verlaten van de aula) marsmuziek.

Mogen jullie raden wat de uitvaartverzorger voorstelde. Mijn zus en ik in koor: NEE, die niet, verzin maar wat anders _/-\o_ _/-\o_

Lielle

Berichten: 66267
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:41

DuoPenotti schreef:
Geen NKB-ers hier?

jazeker, LRV ST Joris uit Vught, kring Den Bosch, met de kampioenschappen in Wanroy! Eerste starts volgens mij in 1985.

Lithya

Berichten: 2534
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:43

Het Wilhelmus werd bij ons nooit gedraaid.

Vaandeldragers gingen ook nog wel eens aan de kletter, knalde het vaandel en dan gingen er weer meer.

Zoolgangster

Berichten: 9743
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:52

Boras schreef:
Oh wat heb ik daar goede herinneringen aan! De burgemeester die het concours officieel opende en dat duurde maar. De marsmuziek... Ik vond het allemaal super leuk.

Edit: plus wat Esje schrijft!


Wat die marsmuziek betreft, ik kende een pony die in de weide heel enthousiast naar het hek kwam rennen als de fanfare langskwam. :') Bracht blijkbaar ook herinneringen aan de pony concoursen en pony wilde meedoen. :D

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 19:57

DuoPenotti schreef:
Geen NKB-ers hier?

NKB was de katholieke Bond en die zat meer in het zuiden. Zo gaaf die herinneringen, en "wegschieten" was toen blijkbaar geen ding :9 (zie mijn andere topic op rijtechnisch

Punz

Berichten: 8592
Geregistreerd: 04-03-10

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:06

Ohh. fantastisch topic dit!
Roept zoveel herinneringen op!

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:13

Ik voel me nu heel oud ... mijn jeugd bij de pony´s was veel eerder dan van de meesten hier :-)

senna21

Berichten: 11927
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:15

Het moment van het Wilhelmus,
Kringwedstrijd in Oldeberkoop (fr). Waarschijnlijk in ca. 1982. Wij hadden de rode sweaters aan. Afbeelding

Punz

Berichten: 8592
Geregistreerd: 04-03-10

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:19

@MoniqueT:

Wij legden de basis

( zo kijk ik er maar tegen aan _O- )

nicole_floor

Berichten: 3313
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:23

daantjuhhh schreef:
Ohja wij hadden een donkerrode trui.

Z’n vreselijke touwtjes singel.
En die lelijke tape om de knotten en de frontriem.

Jaa die donkerrode trui hadden ze ook nog in mijn tijd. _O-

pimmetje222
Berichten: 335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:45

Oude oud Schieruiter hier. Wat een heerlijk topic! Lid geworden rond 1965. Streekwedstijden naar het Blauw gele vendel (Pijnacker) en de Flardingha ruiters (Vlaardingen) daar gingen gewoon onder het zadel naar toe vanuit Overschie. Merendeels in draf..... Inderdaad meedoen met het 4-tal of het 8-tal, naast je proeven rijden. Klavertje 3, ook wel meegedaan. En dan parade rijden en dat lange wachten. 's Morgens vroeg op de fiets van Rotterdam Centrum naar de ponies en na die lange dag ook weer op het fietsje naar huis. Wat een leuke tijd! Frontriemen met groen wit tape, groene sweaters, rubber laarzen wel netjes gepoetst met schoensmeer!! Touwsingels en vilten schabrackjes, wit tape om de knotjes. *\%/*

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:00

MoniqueT schreef:
Ik voel me nu heel oud ... mijn jeugd bij de pony´s was veel eerder dan van de meesten hier :-)


Ha ja! Zo is het!

Bielsje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:08

Hoewel ik me de parades nog heel goed kan herinneren, denk ik dat ik het einde heb meegemaakt :')

Wij hadden donkerblauwe velours truien (terwijl iedereen al overging naar jasjes....) en donkerblauwe broeken. Maar ik had een heel mooi katoenen sjabrak, en zo'n hele gave frontriem met een bit in het midden :Y). Zulke dingen mocht ik niet kopen uiteraard, ik won gelukkig veel spullen _O-
Een lage neusriem heb ik ook nooit gehad op de pony die ik fanatiek startte en waar ik parades mee reed.

Maar die ere rondes tijdens de parades... Zolang ik mocht blijven staan was er niets aan de hand maar als ik erbij zat, wat een dramaaaa! Ik had zo'n pony die vond dat ze altijd voorop moest lopen dus we ontregelden de boel altijd wat met een leuke rodeo om maar op onze plek te blijven, zo ongeveer dan O:)

Wij reden vaak met de hele club met trailers achter elkaar aan. Koelboxen mee en wij reden 2x dressuur, 2x springen, soms ergens nog viertal en als de dressuur was afgelopen snel over de dressuur hekjes springen en dan parade... Ik mis het wel :j

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:15

Dressuurhekjes en trailers waren echt geen normale zaken bij de pony's in 1980 ;-) Wij reden al wel in 1975 met jasjes.

Boras
Berichten: 9979
Geregistreerd: 21-10-10

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:21

Korte kapsel was toen in aan de foto's te zien.
Ik had het ook, lekker makkelijk onder de cap.