Dilemma: Wat met paard te doen?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mazida
Berichten: 1395
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 10:12

Ik sta open voor alle reacties, maar één ding weet ik wel zeker. Van alle mensen die roepen dat ik het paard niet mag laten doden, zijn er weinig mensen die hun paard een prachtig pensioen van 10 jaar hebben gegeven.

Vannacht heb ik er nog eens goed over nagedacht wat ik zou voelen als het paard er niet meer is. En dat is vooral opluchting. Een financiële en morele verplichting die wegvalt, geen zorgen wat te doen als paard ziek/kreupel wordt, geen zorgen wat er gebeurt als hij ergens als weidemaatje heengaat. Die hem alsnog de handel instuurt of naar de slacht. Dat vind ik eigenlijk nog erger dan hem laten hemelen. Ik sta er open voor als iemand hem n.a.v. dit topic wil adopteren, maar ik heb nog geen reacties gekregen.

Even los van de financiën of minder werken. Het paard weg zou een grote zorg minder zijn in een tijd waar we het al niet makkelijk hebben. En ja, dat durf ik eerlijk te zeggen. Ik heb dit topic geopend om mijn ei kwijt te kunnen.

Sintara

Berichten: 7468
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:13

Ja natuurlijk kun je elk paard wel laten inslapen of naar de slacht brengen. Dat kun je ook met een geit of koe. Alleen maar omdat sommige mensen daar moeite mee hebben, betekent niet dat dat objectief door iedereen als slecht gezien wordt.

Ik eet overwegend vegetarisch trouwens, en breng elk jaar een paar eigen lammeren / schapen van een half jaar naar de slacht. Dat gaat oprecht heel netjes en zonder lijden voor het dier.
Laatst bijgewerkt door Sintara op 26-07-23 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Berichten: 37324
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:14

nikkel schreef:
Marjo,Wat ik al eerder schreef, het is erg makkelijk om te typen wat JIJ zou doen of niet zou doen. De realiteit is, dat er een financieel probleem is (budget coach) en dat ,dat opgelost moet worden. Ik durf zelfs te stellen zonder dat ik inzicht heb in de feitelijke omstandigheden, dat de financiële problemen mede ontstaan zijn, door het houden van het paard gedurende de laatste 10 jaar.

Als een paard op 175km afstand staat regel je niet even snel het een en ander.


Die financiële problemen zijn er niet sinds gisteren. Daarnaast kan juist een budgetcoach dan helpen een goede oplossing te vinden.

Het zou niet uit mogen maken waar het paard staat, om iets te kunnen regelen.

Ik blijf erbij dat ik het bizar vindt dat zoveel mensen zo gemakkelijk denken over het inslapen van een gezond paard. Als het écht de enige optie is die overblijft dan kan ik dat nog begrijpen, maar ik vind dat je het je dier verplicht bent om alle opties tegen elkaar af te wegen voordat je een onomkeerbaar besluit neemt.

capopjekop

Berichten: 30701
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:17

Ik heb mijn reactie getypt met het idee in m'n achterhoofd dat iemand die al 10 jaar het belang van haar paard voorop stelt en dit topic opent niet lichtzinnig op dit idee is gekomen. Die heeft echt wel al naar andere oplossingen gekeken.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:17

capopjekop schreef:
Maar wat zou jij doen dan poekkie? Paard weggeven? Paard houden en er zelf aan onderdoor gaan?

De ts zit in een burn-out mede door geldzorgen. Wat als het dier straks echt ziek wordt en medische zorg nodig heeft? Dat kan ze überhaupt niet ophoesten dan En heeft thuis ook nog een gezin met kinderen waar ze leuke moeder voor moet zijn?

Zeggen dat het niet kan is makkelijk. Kom dan eens met constructieve oplossingen of biedt zelf een helpende hand.


Wanneer er dure medische zorg of speciaal beslag oid nodig is laat ik mijn shets ook gaan… alle mogelijke speciale ingrepen gaan mij ook te ver voor een dier van die leeftijd.

Zelf een helpende hand bieden door het dier hier maar gratis te laten staan ga ik niet doen - ik neem al de verantwoordelijkheid voor mijn 2 pensioenponys, 2 rijpaarden waarvan 1 wss binnen een jaar of 2 op pensioen en 5 asielkatten en dat is mij zowel financieel als qua werk absoluut genoeg. Daarentegen zie ik wel regelmatig zoekertjes waarbij mensen een weideplekje aanbieden.

Andere opties zijn:
- weggeven onder adoptiecontract (jij blijft eigenaar en eindverantwoordelijke)
- plaatsje zoeken dichterbij op een weide. Die plekjes kan je prive af en toe nog voor zo’n 50-125 euro vinden maar er wordt meestal wel een beetje hulp verwacht. Eventueel in combi met verzorger die enkele klussen op zich wil nemen.
- verder besparen (geen idee of dit van toepassing is, dat zal wel uit de analyse van de budgetcoach zijn gebleken of niet. Mijn wanbetaler bvb rookte een pak sigaretten per dag.)
- 4 dagen blijven werken maar eerst een tijd ziek melden en wat op adem komen en daarna rustig terug oppakken. Geld is duidelijk niet echt het hoofdprobleem want TS wil zelfs een dag minder gaan werken.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 26-07-23 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Berichten: 2486
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:17

Marjo schreef:
nikkel schreef:
Marjo,Wat ik al eerder schreef, het is erg makkelijk om te typen wat JIJ zou doen of niet zou doen. De realiteit is, dat er een financieel probleem is (budget coach) en dat ,dat opgelost moet worden. Ik durf zelfs te stellen zonder dat ik inzicht heb in de feitelijke omstandigheden, dat de financiële problemen mede ontstaan zijn, door het houden van het paard gedurende de laatste 10 jaar.

Als een paard op 175km afstand staat regel je niet even snel het een en ander.


Die financiële problemen zijn er niet sinds gisteren. Daarnaast kan juist een budgetcoach dan helpen een goede oplossing te vinden.

Het zou niet uit mogen maken waar het paard staat, om iets te kunnen regelen.

Ik blijf erbij dat ik het bizar vindt dat zoveel mensen zo gemakkelijk denken over het inslapen van een gezond paard. Als het écht de enige optie is die overblijft dan kan ik dat nog begrijpen, maar ik vind dat je het je dier verplicht bent om alle opties tegen elkaar af te wegen voordat je een onomkeerbaar besluit neemt.


En juist die budgetcoach heeft aangegeven dat het paard een groot onderdeel van het probleem is.

Mazida
Berichten: 1395
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 10:17

Overigens ben ik al jaren bezig met het afwegen van alle opties en het enige waar ik toekomt is het besluit voor me uitschuiven. Ik zal een keer een knoop moeten doorhakken.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:21

Riel schreef:
Poekkie schreef:
Ik ben geen vegetariër nee… heb met koeien en varkens echt helemaal niets. Maar mijn huisdieren maak ik niet zomaar af.
Koeien en varkens zijn ontzettend lieve dieren. Ik begrijp niet goed waarom deze dan wel mogen worden gedood (voor hun vlees) en een paard niet. Is het leven van een varken (dat toevallig het huisdier is van iemand) dan meer waard dan het leven van een varken in een grote stal? Dat varken in een grote stal is ook lief.


TS: kies gewoon voor jezelf en laat het paard naar de paardenhemel gaan. Jij bent geen slaaf van je paard.


Ja ‘t is een beetje krom idd waarom een varken voor mij puur een voedseldier is en een paard niet. Maar uberhaupt heeft hun dood nog een nut gehad. Particulier die paard laat inslapen wacht daarna op de rendac waar het karkas nog even zal vergaan tot het verbrand kan worden.

Marjo

Berichten: 37324
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:22

Mazida schreef:
Overigens ben ik al jaren bezig met het afwegen van alle opties en het enige waar ik toekomt is het besluit voor me uitschuiven. Ik zal een keer een knoop moeten doorhakken.

Heb je in al die tijd al eens contact opgenomen met een DA? Om de situatie voor te leggen, en te kijken wat die ervan vindt?

Eapy

Berichten: 1748
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:22

Mazida schreef:
Overigens ben ik al jaren bezig met het afwegen van alle opties en het enige waar ik toekomt is het besluit voor me uitschuiven. Ik zal een keer een knoop moeten doorhakken.


Ik wil niet brutaal overkomen, dus alvast mijn excuses als dat wel als zodanig ervaren wordt — maar in 2021 wilde je het dier aan huis halen en er een maatje bij kopen. Dit is dan wel het andere uiterste natuurlijk. Is er in die 2 jaar zo veel gebeurd dat de keuze zo drastisch veranderd is? Kan natuurlijk hè, maar wat waren toen de overwegingen die je nu niet meeneemt?

Ibbel

Berichten: 49251
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:22

lies schreef:
Maar (eerlijke vraag, want oprecht benieuwd) zouden de mensen die nu zeggen, 'ja laat maar inslapen/slachten' ook hetzelfde zeggen als het om een gezonde hond zou gaan?


Als het een gezonde hond is die 12 is, al 5 jaar niet uitgelaten kan worden omdat-ie bijt (versus: paard bokt en steigert bij rijden), daarom ergens in een dierenpension in een roedel met vriendjes op een groot uitlaatveld loopt en je kunt die pensionkosten niet meer betalen: yep, zonder meer.

Sintara

Berichten: 7468
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:23

Ik vind het oprecht bizar hoe hard jullie zijn. De meeste mensen zouden op het moment dat ze te horen krijgen dat hij is afgekeurd om nog wat te kunnen doen laten inslapen, en ook dat is imo niet raar.

Don't pity the dead, pity the living...

Eef_Bam

Berichten: 4128
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:24

fransje23 schreef:
Eef_Bam schreef:
TS, als het gaat om inslapen/slachten: "Een paard weet het niet als je te vroeg bent, wel als je te laat bent."


Dit vind ik altijd zo een dooddoener om het geweten te sussen.

Dan kun je ieder paard wel in laten slapen/slachten ben je zeker te vroeg.
Als het paard al 10 jaar zonder verdere gezondheidsklachten 24/7 buiten loopt en de leider van de kudde is, is dat paard gewoon gezond en is er op dat gebied geen reden.

De hoofdreden is niet het paard maar de financiële situatie en tijd van ts.


Ik geloof niet dat het paard "gewoon gezond" is, gezien het gedrag dat het paard onder het zadel liet zien, en niet verder medisch is onderzocht. Het paard is niet overduidelijk aan het lijden in de wei is een betere benaming. Maar TS lijdt wel onder deze situatie. En dat maakt het verschil. Het paard inslapen/slachten maakt voor het paard geen verschil, die heeft geen benul van leven en dood. Voor TS zou het een positief verschil maken als de last van het paard er niet meer is. Gezien het paard verkopen/weggeven te grote negatieve effecten kan hebben op het paard, is afscheid nemen de beste optie.

LibertyLucky

Berichten: 971
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:25

Ts ik vindt het heel bewonderingswaardig dat jij je paard zo een fijn leven hebt gegeven 10 jaar lang,terwijl je er zelf niets aan hebt gehad

Ik vindt het totaal niet egoïstisch

Ik begrijp je gevoelens helemaal over het niet eerlijk vinden ,maar ook dat je er zelf niet uit komt op deze manier


Ik hoop echt dat je toch een prachtig aanbod krijgt,dat je paard toch ergens kan blijven bij iemand die hem ee huis biedt,maar mocht dat niet gaan

Voel je dan niet schuldig
Je hebt het beste met hem voor en hem 10 jaar lang belangeloos van een fijn thuis voorzien
Laatst bijgewerkt door LibertyLucky op 26-07-23 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkel
Berichten: 2555
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:25

Mazida, laat dan in goed overleg iemand anders ( je man) de knoop doorhakken. Zo doorgaan levert een hoop stress en financiële ellende op. Suc 6 en sterkte gewenst met de beslissing. Neem de beslissing op zo,n kort mogelijke termijn, het sleept al veel te lang aan.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 26-07-23 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mazida
Berichten: 1395
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 10:26

Reactie op voorstellen van Poekie:

- weggeven onder adoptiecontract (jij blijft eigenaar en eindverantwoordelijke).

Dat is geen optie, want dan heb ik als eigenaar straks nog de medische kosten. Of de kosten als paard iemand verwondt. En de zorgen.

- plaatsje zoeken dichterbij op een weide. Die plekjes kan je prive af en toe nog voor zo’n 50-125 euro vinden maar er wordt meestal wel een beetje hulp verwacht. Eventueel in combi met verzorger die enkele klussen op zich wil nemen.

Een doe-het-zelf-stalling. Ik moet er niet aandenken om dat allemaal zelf te gaan doen naast wat ik nu al doe en dan ook nog een vrijwilliger gaan zoeken die alleen maar kan mesten/poetsen. En wat als die weer afhaakt, moet ik het toch ook zelf doen? En dan ben ik zelf verantwoordelijk voor voer- en verzorgmanagement. Ik kan dat er nu mentaal gewoon niet bij hebben.



- verder besparen (geen idee of dit van toepassing is, dat zal wel uit de analyse van de budgetcoach zijn gebleken of niet. Mijn wanbetaler bvb rookte een pak sigaretten per dag.)

Lees een paar pagina's terug zou ik zeggen, dat ga ik niet herhalen.

- 4 dagen blijven werken maar eerst een tijd ziek melden en wat op adem komen en daarna rustig terug oppakken. Geld is duidelijk niet echt het hoofdprobleem want TS wil zelfs een dag minder gaan werken.

Lees gerust een paar pagina's terug waar ik één en ander al heb toegelicht.

capopjekop

Berichten: 30701
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:28

Poekkie schreef:
capopjekop schreef:
Maar wat zou jij doen dan poekkie? Paard weggeven? Paard houden en er zelf aan onderdoor gaan?

De ts zit in een burn-out mede door geldzorgen. Wat als het dier straks echt ziek wordt en medische zorg nodig heeft? Dat kan ze überhaupt niet ophoesten dan En heeft thuis ook nog een gezin met kinderen waar ze leuke moeder voor moet zijn?

Zeggen dat het niet kan is makkelijk. Kom dan eens met constructieve oplossingen of biedt zelf een helpende hand.


Wanneer er dure medische zorg of speciaal beslag oid nodig is laat ik mijn shets ook gaan… alle mogelijke speciale ingrepen gaan mij ook te ver voor een dier van die leeftijd.

Zelf een helpende hand bieden door het dier hier maar gratis te laten staan ga ik niet doen - ik neem al de verantwoordelijkheid voor mijn 2 pensioenponys, 2 rijpaarden waarvan 1 wss binnen een jaar of 2 op pensioen en 5 asielkatten en dat is mij zowel financieel als qua werk absoluut genoeg. Daarentegen zie ik wel regelmatig zoekertjes waarbij mensen een weideplekje aanbieden.

Andere opties zijn:
- weggeven onder adoptiecontract (jij blijft eigenaar en eindverantwoordelijke)
- plaatsje zoeken dichterbij op een weide. Die plekjes kan je prive af en toe nog voor zo’n 50-125 euro vinden maar er wordt meestal wel een beetje hulp verwacht. Eventueel in combi met verzorger die enkele klussen op zich wil nemen.
- verder besparen (geen idee of dit van toepassing is, dat zal wel uit de analyse van de budgetcoach zijn gebleken of niet. Mijn wanbetaler bvb rookte een pak sigaretten per dag.)
- 4 dagen blijven werken maar eerst een tijd ziek melden en wat op adem komen en daarna rustig terug oppakken. Geld is duidelijk niet echt het hoofdprobleem want TS wil zelfs een dag minder gaan werken.


Je kunt ook een helpende hand bieden door mee te zoeken naar een betrouwbare nieuwe baas (al blijf ik dat heel spannend vinden. Komen mensen hun woord na?). Dat hoeft niet perse door het paard over te nemen zelf.

Verder besparen zal naar gekeken zijn door de coach kunnen we vanuit gaan. Zoals ik de ts hier zie reageren denk ik dat optie besparen op paard als laatste pas gepakt wordt.

Die dag minder werken kan juist mss in de toekomst ook wel nodig blijken om mentaal gezond te blijven. Dus die laatste conclusie vind ik wel makkelijk getrokken

Fly_high

Berichten: 3325
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:29

Marjo schreef:
Ik vind het eigenlijk wel bizar om te lezen dat zoveel mensen het zo snel en gemakkelijk goedkeuren om een gezond paard in te laten slapen :o .
Nee, dat paard merkt daar niks van. Maar kun jij het over je hart verkrijgen om een dier waar je jarenlang plezier van hebt gehad, zo te laten gaan?


Beest was al 10 jaar geleden niet te brijden vanwege pijn, dan is die allesbehalve gezond.

Slachten/inslapen na 10 jaar lang paard in kwestie weideversiering te laten zijn is ook allesbehalve snel en gemakkelijk te noemen. En als we lopen te mierenneuken heeft TS er ook geen jaren plezier van gehad, wel jaren kosten.

Even kunnen spieken en heel toevallig bent jij ook geen vegetarier - wat maakt dit paard zo bijzonder ten opzichte van al die even slimme en lieve varkens en koeien die wel op je bord mogen eindigen?


Poekkie schreef:
Andere opties zijn:
- weggeven onder adoptiecontract (jij blijft eigenaar en eindverantwoordelijke)
- plaatsje zoeken dichterbij op een weide. Die plekjes kan je prive af en toe nog voor zo’n 50-125 euro vinden maar er wordt meestal wel een beetje hulp verwacht. Eventueel in combi met verzorger die enkele klussen op zich wil nemen.
- verder besparen (geen idee of dit van toepassing is, dat zal wel uit de analyse van de budgetcoach zijn gebleken of niet. Mijn wanbetaler bvb rookte een pak sigaretten per dag.)
- 4 dagen blijven werken maar eerst een tijd ziek melden en wat op adem komen en daarna rustig terug oppakken. Geld is duidelijk niet echt het hoofdprobleem want TS wil zelfs een dag minder gaan werken.


1) Geen gek die hier akkoord mee gaat, of het paard wordt alsnog doorverkocht of geslacht achter eigenaar d'r rug
2) paardwaardig levensonderhoud van een paard voor dit bedrag is niet realistisch, ergens op een k*tweitje laten creperen is niet bepaald diervriendelijk en TS komt nu al tijd voor zichzelf tekort zonder ergens klusjes te lopen doen
3) lekker al die aannames dat alle mensen het puur door hun eigen toedoen financieel zwaar hebben :roll:
4) kijk punt drie, plus je weet niet hoe financieen van TS precies in elkaar steken. Je zou bijna denken dat een budgetcoach die met TS aan tafel heeft gezeten er meer verstand van heeft dan jij :j

DuoPenotti

Berichten: 30232
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:30

Ik ben zo iemand die een paard wel jaren pensioen heeft gegeven. En verder ook geen luxe als vakantie of abonnementen. Ook toen ik geen enkele uitkering meer kreeg omdat uwv niets erkende en we enkel leefde op het loon van mijn man.
Dus ik weet wel wat het is.

Maar hier is het verschil dat de paarden mij juist helpen overeind te blijven.
Mij uit de burn out hebben gehaald.
Terwijl jou paard ergens ver weg staat en dus jou als persoon niet helpt.
Dus begrijp ik een overweging van Inslapen gemakkelijker.


Het stukje we besparen dan 200 maar ga wel minder werken snap ik dan weer niet.
Want dan ga je er financieel niet op vooruit. En het werk zelf is niet je reden van de burn out maar juist de financiën.
Met dat in het achterhoofd vind ik Inslapen dan wel weer vreemd.


Maar goed. Jij moet het beslissen. Jou paard. Jou gevoel erbij.
Ik zou het niet kunnen. Lees: ik.
Maar ik zie mijn paarden elke dag.
En zeker niet als het dan niet eens helpt voor het financieel beter te krijgen.

Mazida
Berichten: 1395
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 10:30

Lieve allemaal, heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb een voorlopige beslissing gemaakt. Paard blijft van de zomer nog lekker op de wei en in het najaar ga ik hem laten slachten. Ik heb contact gehad met de slager en pensionhouder en dat waren goede gesprekken. Ik voel nu vooral opluchting. Misschien dat ik op een later moment nog reageer, maar voor nu is het goed zo. Ieder mag zijn mening hebben, maar ik ga me niet meer verdedigen. Uiteindelijk zal ik ermee moeten kunnen leven.

En ja, ik mag ook voor mezelf kiezen. Dat doe ik al veel te weinig in mijn leven. Liefs Mazida
Laatst bijgewerkt door Mazida op 26-07-23 10:36, in het totaal 2 keer bewerkt

lies

Berichten: 9650
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:33

Sintara schreef:
Ik vind het oprecht bizar hoe hard jullie zijn. De meeste mensen zouden op het moment dat ze te horen krijgen dat hij is afgekeurd om nog wat te kunnen doen laten inslapen, en ook dat is imo niet raar.

Don't pity the dead, pity the living...


En ik vind het bizar dat mensen op een paardenforum zo hard door blijven drukken dat het paard maar ingeslapen moet worden. Waarom moet dat nu direct? Waarom niet ts adviseren om even goed na te denken over een onomkeerbare beslissing? Ik begrijp het oprecht niet. Het dier heeft geen pijn, kan dus best 'gewoon' door, je hoeft met hem geen medelijden te hebben. Ts heeft een mentaal probleem, dat is aan te pakken, door nu even pas op de plaats te maken en zich ziek te melden. Dan heeft ze de ME time waar ze zo naar snakt te pakken, ze kan echt even helemaal met zichzelf bezig zijn. En dat paard, dat komt wel. Of inslapen, of er komt iemand die hem over wil nemen. Wie weet. Maar waarom moet het allemaal op stel en sprong?
Als ik meer grond had, zou ik hem met liefde hier een plekje geven, maar dat heb ik helaas niet.
Laatst bijgewerkt door lies op 26-07-23 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15439
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:33

Eef_Bam schreef:
fransje23 schreef:


Dit vind ik altijd zo een dooddoener om het geweten te sussen.

Dan kun je ieder paard wel in laten slapen/slachten ben je zeker te vroeg.
Als het paard al 10 jaar zonder verdere gezondheidsklachten 24/7 buiten loopt en de leider van de kudde is, is dat paard gewoon gezond en is er op dat gebied geen reden.

De hoofdreden is niet het paard maar de financiële situatie en tijd van ts.


Ik geloof niet dat het paard "gewoon gezond" is, gezien het gedrag dat het paard onder het zadel liet zien, en niet verder medisch is onderzocht. Het paard is niet overduidelijk aan het lijden in de wei is een betere benaming. Maar TS lijdt wel onder deze situatie. En dat maakt het verschil. Het paard inslapen/slachten maakt voor het paard geen verschil, die heeft geen benul van leven en dood. Voor TS zou het een positief verschil maken als de last van het paard er niet meer is. Gezien het paard verkopen/weggeven te grote negatieve effecten kan hebben op het paard, is afscheid nemen de beste optie.


De reden dat het paard niet meer te rijden is, is onbekend. Dat hoeft dus niets medisch/fysiek te zijn.

Uiteraard zou het voor ts een groot verschil uitmaken maar dan wel op de juiste gronden. Het verbetert hun situatie, maar het heeft niets met het paard zelf te maken. Die wordt nergens van verlost.

nikkel
Berichten: 2555
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:35

Verstandig gehandeld door TS.

Marjo

Berichten: 37324
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:35

Fly_high schreef:
Marjo schreef:
Ik vind het eigenlijk wel bizar om te lezen dat zoveel mensen het zo snel en gemakkelijk goedkeuren om een gezond paard in te laten slapen :o .
Nee, dat paard merkt daar niks van. Maar kun jij het over je hart verkrijgen om een dier waar je jarenlang plezier van hebt gehad, zo te laten gaan?


Beest was al 10 jaar geleden niet te brijden vanwege pijn, dan is die allesbehalve gezond.

Slachten/inslapen na 10 jaar lang paard in kwestie weideversiering te laten zijn is ook allesbehalve snel en gemakkelijk te noemen. En als we lopen te mierenneuken heeft TS er ook geen jaren plezier van gehad, wel jaren kosten.

Even kunnen spieken en heel toevallig bent jij ook geen vegetarier - wat maakt dit paard zo bijzonder ten opzichte van al die even slimme en lieve varkens en koeien die wel op je bord mogen eindigen?


Ik draai hem even om: Je gezonde hond van 5 jaar waar niks mis mee is, moet weg omdat je een kind krijgt. Euthanasie dan maar? Hond merkt er toch niets van en varkens en koeien worden ook geslacht als ze gezond zijn :)

Er staat in het topic niks over waar het bokken vandaan komt en of dat pijn was of niet. Daarnaast kan het ook nog best zo zijn dat het paard toen een blessure had wat is opgelost, dat het probleem uit de tuigage of bij de ruiter vandaan komt; kortom, giswerk en aannames zonder dat daar informatie over is. (Vandaar ook mijn tip om contact op te nemen met een DA)

Zoals ik in een eerdere post al aangaf, ben ik vooral verbaasd over de reacties van Bokkers die op basis van deze summiere informatie al gelijk zeggen: joh, geef dat dier euthanasie. Dat vind ik érg snel.

Ik vind het bewonderenswaardig dat de TS al 10j zo voor haar paard zorgt. Des te meer reden om góed uit te zoeken dat er écht geen andere optie is. Want anders gaat het schuldgevoel je opvreten, dat kan ik je op een gouden presenteerblaadje geven :) .

Fly_high

Berichten: 3325
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:36

Poekkie schreef:
Riel schreef:
Koeien en varkens zijn ontzettend lieve dieren. Ik begrijp niet goed waarom deze dan wel mogen worden gedood (voor hun vlees) en een paard niet. Is het leven van een varken (dat toevallig het huisdier is van iemand) dan meer waard dan het leven van een varken in een grote stal? Dat varken in een grote stal is ook lief.


TS: kies gewoon voor jezelf en laat het paard naar de paardenhemel gaan. Jij bent geen slaaf van je paard.


Ja ‘t is een beetje krom idd waarom een varken voor mij puur een voedseldier is en een paard niet. Maar uberhaupt heeft hun dood nog een nut gehad. Particulier die paard laat inslapen wacht daarna op de rendac waar het karkas nog even zal vergaan tot het verbrand kan worden.


Nou TS kan dit paard ook naar de slager brengen zodat die in jouw frikandel komt :) ben je dan wel tevreden? nuttig zat

Waarom moet een ander uberhaupt zijn leven ombuigen naar wat jij wel en niet een moreel aanvaardbare voedselbron vindt? Zou je het op prijs stellen als een club veganisten zich met vlees op je bord en jouw mening over varkens en koeien ging bemoeien of dat dan weer niet :+