Dilemma: Wat met paard te doen?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miereneter

Berichten: 2593
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 08:59

Ten eerste: waarom zijn sommigen zo stellig over dat dit een gezond paard zou zijn? Het paard was bijna niet te berijden, omdat het altijd bokte. Paarden die altijd bokken bij het rijden, hebben in de meeste gevallen pijn. Ik geloof dus niet dat het paard zo gezond is. Anders stond het waarschijnlijk ook niet al 10 jaar op pensioen.

Dit is een oud paard. Het heeft een goed leven gehad. Als TS het paard wegdoet, is de kans heel groot dat het een minder goed leven krijgt. Bereden worden met pijn, bijvoorbeeld. De handel in, bijvoorbeeld.

TS, je schrijft ergens dat je het liefst zou willen dat hij nu dood neervalt. Daar heb je je antwoord. Je weet al wat je wilt, je wil alleen niet zelf de beslissing moeten nemen. Heel begrijpelijk, het is ook een van de ellendigste besluiten die een mens moet maken. Maar: neem een besluit, linksom of rechtsom. Dan ga je in ieder geval ergens heen, in plaats van stil te staan en te piekeren op de tweesprong.

Overigens vind ik mensen die hier mordicus tegen inslapen zijn, maar dan wel vlees eten ("met koeien heb ik niets") hypocriet. Dat snap je zelf toch ook wel? Ik heb als vegetariër nog nooit iemand proberen te bekeren en zal dat ook nooit doen, ieder zijn eigen keuze, maar TS voor moordenaar uitmaken terwijl je op je lapje varken zit te kanen, is echt schandalig. Wel dat je als vleeseter een mening hebt over deze kwestie, maar niet dat een paard laten inslapen, moord is en niet mag. Want dat geldt dus ook voor de dieren die je eet. Of eigenlijk wat Caira al zei:

Caira schreef:
Dus omdat jij een paard boven een varken stelt heeft volgens jou iemand anders ook die morele verplichting? Echt wat mij betreft ben je Game Over. :evaw:

Als je nou nog principes had en zelf veganist was dan had ik nog begrip kunnen opbrengen, maar dit is echt iemand de grond in trappen voor alle verkeerde redenen.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:05

Lijsken schreef:
Scherp gesteld vind ik dat je gezin boven een paard gaat. Als je het financieel echt niet meer rond krijgt (en wanneer dat is kan alleen TS bepalen) moet het paard dus weg.

Ten tweede vind ik in dit geval het verplaatsen van een 25 jarig paard van een stal waar hij al 10 jaar staat best een ding. Op die leeftijd en met een paard dat al moeilijk gedrag had zou ik vrezen dat hij erg snel achteruit gaat, verhuizen is zo stressvol voor een paard.
En hoewel er echt mensen zijn die een oud paard met een gebrek graag opvangen (ik zorg zelf sinds kort voor een dergelijk weidemaatje en ben er heel blij mee) blijft er het risico op verkeerd terecht komen. Ik kan me dus best voorstellen dat TS aan inslapen denkt, als de situatie financieel echt heel penibel is.


Hier genoeg paarden van 20+ en 25+ verhuisd zien worden, nooit problemen mee gehad.

lies

Berichten: 9644
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:09

Elisa2 schreef:
Avalanche schreef:
Ik vind het niet zo simpel als een andere mening.

Waar ik een probleem mee heb is dat TS door sommige mensen zo hard veroordeeld wordt. Ze zit tegen een burnout aan, en zit er duidelijk mee.
Iemand die zo kwetsbaar is, moeten mensen niet de grond intrappen. Dat je het zelf anders zou doen, prima. Dan kun je, net zo jij doet, aangeven hoe en waarom. Dat is imo super netjes.

Maar woorden als vermoorden gaan echt alle perken te buiten. Het lijkt de laatste tijd wel een hobby op bokt om mensen zich zo rot mogelijk te laten voelen, en dat vind ik gewoon niet ok.


Ik ben het hiermee eens.

Andere mening, prima..iemand veroordelen of moordenaar noemen terwijl ze zich al enorm schuldig voelt vind ik echt veel te ver gaan.

En, echt..persoonlijk ben ik ook tegen te snel inslapen..maar in dit geval..beestje is 25..over een paar maanden 26. TS zorgt al tien jaar voor zijn pensioen waar ik respect voor heb, want de meesten hadden het dier allang laten gaan. Op een gegeven moment komt die beslissing hoe dan ook, nu is het alleen zuur omdat de financieen zo meewegen en een keuze waar wel meer mensen voor komen te staan door alle hoge prijsstijgingen helaas.


Aangezien mijn quote hierbij staat (stond, want je mag maar 2 quotes in een bericht proppen) wil ik toch nog even zeggen dat ik haar nooit een moordenaar heb genoemd of anders respectloos tegen haar ben geweest.

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:12

Poekkie schreef:
Lijsken schreef:
Scherp gesteld vind ik dat je gezin boven een paard gaat. Als je het financieel echt niet meer rond krijgt (en wanneer dat is kan alleen TS bepalen) moet het paard dus weg.

Ten tweede vind ik in dit geval het verplaatsen van een 25 jarig paard van een stal waar hij al 10 jaar staat best een ding. Op die leeftijd en met een paard dat al moeilijk gedrag had zou ik vrezen dat hij erg snel achteruit gaat, verhuizen is zo stressvol voor een paard.
En hoewel er echt mensen zijn die een oud paard met een gebrek graag opvangen (ik zorg zelf sinds kort voor een dergelijk weidemaatje en ben er heel blij mee) blijft er het risico op verkeerd terecht komen. Ik kan me dus best voorstellen dat TS aan inslapen denkt, als de situatie financieel echt heel penibel is.


Hier genoeg paarden van 20+ en 25+ verhuisd zien worden, nooit problemen mee gehad.


Tja, en ik heb het diverse keren goed mis zien gaan. Zeker na jarenlang op 1 plek staan.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:13

Ts je paard heeft er geen last van als je m laat gaan, het is okee :knuffel:

Eapy

Berichten: 1745
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:13

Ik vind het ook echt niet kunnen dat inslapen hier moord wordt genoemd. Nou staat Poekkie niet bepaald bekend om haar tactische, subtiele communicatie — ik snap je mening helemaal, maar je kunt ook te ver gaan.

Ik ben wel al meer dan 10 jaar vegetariër en neig naar 80% veganist. Ik vind dat als je een dier hebt, je je verantwoordelijkheid moet nemen en er alles aan moet doen om dat dier een goed leven te geven en een eerlijke dood. Ik denk dat weggeven/verkopen een groot risico is; dan is inslapen humaner. Maar de reden waarom vind ik persoonlijk ook een beetje scheef.

TS, je moet de keuze maken waar jij mee kunt leven. Ik zou je alleen willen aanraden om de beslissing op een rustig, helder moment te nemen.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:26

Mss hebben wij een andere connotatie dan maar voor mij is inslapen een handeling die een dierenarts doet in het belang van het dier. Bvb wanneer het dier van ouderdom niet meer kan, een gebroken been heeft, ongeneselijke blessures, etc.

In dit geval wordt een gezond paard doodgespoten met alleen belang voor de eigenaar. Het feitelijke woord is idd niet vermoorden maar afmaken, doden. Inslapen is dit imo niet.

Het woord moordenaar heb ik overigens nooit gebruikt.

Mazida
Berichten: 1391
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 09:29

Overigens ben ik van mening dat ik mijn paard zeker niet verwaarloos en er niet naar omkijk. Ik denk dat menig paard jaloers is op zijn paardenleven :o . Met 25 jaar is hij nog helemaal rond en gezond en hij staat heerlijk 24/7 in een kudde. Hij waardeert het zeker als ik hem een wortel kom brengen, maar ik krijg niet de indruk dat hij me nu echt mist :') . Er is ook zeker voldoende toezicht. Als ik hem dichterbij stal heeft hij deze mogelijkheden niet en ik denk dat hij er niet blij van word als ik hem weer ga op hokken.

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:30

Maar wat zou jij doen dan poekkie? Paard weggeven? Paard houden en er zelf aan onderdoor gaan?

De ts zit in een burn-out mede door geldzorgen. Wat als het dier straks echt ziek wordt en medische zorg nodig heeft? Dat kan ze überhaupt niet ophoesten dan En heeft thuis ook nog een gezin met kinderen waar ze leuke moeder voor moet zijn?

Zeggen dat het niet kan is makkelijk. Kom dan eens met constructieve oplossingen of biedt zelf een helpende hand.

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:30

Ik schrik echt van sommige reacties hier. Waar zijn jullie in vredesnaam mee bezig om iemand die al tegen een burn out aan zit zo de grond in te trappen? En dan zeggen dat ts geen gevoel heeft. Kijk eerst eens in de spiegel. Iedereen die ooit een burn out heeft gehad weet wat dit soort reacties met iemand doen. Die helpen niet echt. TS heeft dit paard al 10 jaar een prima leven gegeven waar menigeen de stekker er al veel eerder uit had getrokken of de verantwoording bij een ander had neer gelegd door het dier te verkopen. Dat het zo ver weg staat zal vast een goede reden voor geweest zijn. TS doe vooral wat het beste is voor jou en je gezin en als dat dan in dit geval ten koste gaat van het paard, dat is dan niet anders. Het paard merkt er niets van maar jouw kinderen hebben je nog langer nodig. Heel veel sterkte met de beslissing.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:32

Poekkie schreef:
Mss hebben wij een andere connotatie dan maar voor mij is inslapen een handeling die een dierenarts doet in het belang van het dier. Bvb wanneer het dier van ouderdom niet meer kan, een gebroken been heeft, ongeneselijke blessures, etc.

In dit geval wordt een gezond paard gewoon doodgespoten met belang voor de eigenaar. Het feitelijke woord is idd niet vermoorden maar afmaken, doden. Inslapen is dit imo niet.

Belang van de eigenaar, maar ook het belang van het paard.

TS heeft het financieel zwaar, wat moet ze doen wanneer het paard speciaal voer moet hebben, of aangepast beslag, of hij krijgt koliek?

Dan een nieuw huisje zoeken voor een 25-jarige. We hebben allemaal de recente horrorverhalen gelezen. Wie koopt een 25-jarig paard dat niet te rijden is? Zoveel filantropische mensen zijn er niet.

Je verantwoordelijkheid nemen als eigenaar is niet enkel natje en droogje, op tijd de dierenarts bellen. Maar ook de moeilijke beslissingen (verkopen, weggeven, inslapen) wanneer de tijd komt dat je niet meer voor je paard kunt zorgen.

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:38

Poekkie schreef:
Ik ben geen vegetariër nee… heb met koeien en varkens echt helemaal niets. Maar mijn huisdieren maak ik niet zomaar af.
Koeien en varkens zijn ontzettend lieve dieren. Ik begrijp niet goed waarom deze dan wel mogen worden gedood (voor hun vlees) en een paard niet. Is het leven van een varken (dat toevallig het huisdier is van iemand) dan meer waard dan het leven van een varken in een grote stal? Dat varken in een grote stal is ook lief.


TS: kies gewoon voor jezelf en laat het paard naar de paardenhemel gaan. Jij bent geen slaaf van je paard.

Marjo

Berichten: 37294
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:45

Ik vind het eigenlijk wel bizar om te lezen dat zoveel mensen het zo snel en gemakkelijk goedkeuren om een gezond paard in te laten slapen :o .
Nee, dat paard merkt daar niks van. Maar kun jij het over je hart verkrijgen om een dier waar je jarenlang plezier van hebt gehad, zo te laten gaan?

Er zijn namelijk nog veel meer andere opties die imo eerst onderzocht moeten worden. Er zijn bv rusthuizen in Nederland, daar kun je in eerste instantie contact mee opnemen. Daarnaast kun je op zoek naar mensen die een paard als weidemaatje zoeken, of neem eens contact op met een zorgboerderij of kinderboerderij. Wellicht dat die het paard willen overnemen.

In financiële problemen komen vanwege je paard is niet de bedoeling, en als je écht álle opties goed bekeken hebt en er je paard kan écht nergens heen, dan kan ik begrijpen dat je voor euthanasie of slacht zou kiezen. Maar niet voordat je alle opties goed onderzocht en overwogen hebt.

Eef_Bam

Berichten: 4123
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:49

TS, als het gaat om inslapen/slachten: "Een paard weet het niet als je te vroeg bent, wel als je te laat bent."
Ik vind dat men paarden niet te veel moet vermenselijken, paarden hebben geen dromen/wensen voor de toekomst, ze leven in het hier en nu. Dit paard heeft 25 jaar een best mooi leven gehad. Het is geen enkele schande om daar netjes een einde aan te maken als je het financieel niet meer trekt. Redelijkerwijs is het te verwachten dat de kwaliteit van leven binnen enige tijd naar beneden gaat, met kosten voor jou en ongemak voor het paard. Door nu de keuze te maken kan je dat voorkomen.
Heel veel sterkte en wijsheid gewenst :knuffel: .

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:54

hwn schreef:
Waar ik me in jouw geval vooral zorgen om zou maken: burn out leunt dicht aan bij depressie, en mijn huisarts heeft ooit gezegd dat je tijdens een depressie geen drastische/onomkeerbare beslissingen mag nemen (ben het hier grotendeels mee eens, tenzij je met die drastische beslissing de oorzaak van de depressie wegneemt).

Wat ik in jouw geval zou doen: kan je niet bijv. met je arts overleggen dat je enkele maanden op donderdag in de ziektewet gaat om te zien of dat je burnout weghelpt? Want stel dat je je paard laat inslapen, minder gaat werken (en dus minder verdient) en toch nog in een burnout belandt, dan zal je jezelf mss wel voor de kop slaan (en burnout komt vaak voor als je rust neemt, omdat de adrenaline van een druk leven je er soms nog doorheen helpt/hielp).

Paard goedkoper stallen (bijv. die link in dit topic van 135 euro pm) kan ook al helpen, mss kan je dan een halve dag per week minder werken?

Hebben jullie in NL geen recht op extra vrije uren (met minstens gedeeltelijk behoud van loon) als je kleine kinderen hebt? Hier in BE heb je dat, kan je opnemen zoals je wil, sommigen nemen een halve dag per week, anderen nemen alles ineens.

Hoe klein de kinderen ook zijn, ik zou toch het gesprek aangaan met hen. Waarschijnlijk begrijpen ze het wel, maar het is beter als je vooraf weet hoe ze erover denken. Want stel dat je je beslissing dan betreurt, en de kinderen zijn dan ook nog es erg kwaad of verdrietig, maakt dat het alleen maar erger. Toen mijn moeder bevallen was van mij, had de huisarts aangeraden om hun oude hond "weg te maken" omdat dat niet gezond was (mijn ma had al 3 miskramen gehad, ik kwam er pas na 13 jaar huwelijk en heel wat doktoren). Was 49 jaar geleden, van dierenartsen en dierenrechten was nog amper sprake, dus heeft mijn pa arsenicum gehaald bij de apotheek en de hond vergiftigd (dat kon toen blijkbaar). Ging echter niet goed: pa ging weg omdat hij de hond niet wou zien sterven, maar de dosis was blijkbaar te laag en mijn oom zag het dier ronddolen en heeft hem dan doodgeslagen. Mijn ma heeft dat pas achteraf geweten, en zowel zij als ik (want ik was de reden) hebben ons daar altijd schuldig over gevoeld.

Wat een erg verhaal van die hond zeg! :(

lies

Berichten: 9644
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:55

capopjekop schreef:
Maar wat zou jij doen dan poekkie? Paard weggeven? Paard houden en er zelf aan onderdoor gaan?

De ts zit in een burn-out mede door geldzorgen. Wat als het dier straks echt ziek wordt en medische zorg nodig heeft? Dat kan ze überhaupt niet ophoesten dan En heeft thuis ook nog een gezin met kinderen waar ze leuke moeder voor moet zijn?

Zeggen dat het niet kan is makkelijk. Kom dan eens met constructieve oplossingen of biedt zelf een helpende hand.


Ik ben niet Poekkie, maar toch;

Ik zou ts echt adviseren om de ziektewet in gaan. Dan kan ze goed tot rust komen, wat je ook nodig hebt bij een burn out. Die extra dag gaat een burn out wrs niet oplossen. En het geldprobleem blijft als ze een dag minder gaat werken. De zorg voor het paard is geregeld, dus daar hoeft ze zich verder dan geen zorgen om te maken. En als ik hersteld was, dán zou ik een beslissing nemen over het paard en/of de extra dag vrij. Niet nu.

Als het dier ziek wordt, dan hoef je niet te behandelen. Je kunt dan alsnog het dier in laten slapen.
Laatst bijgewerkt door lies op 26-07-23 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:56

Marjo en Poekkie, hebben jullie dan een plekkie vrij voor het paard.? Of betalen jullie even die 200 euro per maand.? Makkelijk typen vanachter het scherm.

Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:59

Ik ken iemand met een kinderboerderij en de telefoons die ze dagelijks krijgt voor het overnemen van dieren, groot en klein, zijn niet op 1 hand te tellen. Het kan hé, dat er toevallig een kinderboerderij een paard zoekt, maar het aanbod dat zij krijgen is zo immens. Net zoals rusthuizen. Het klinkt fijn, maar bij welk rusthuis kun je gratis terecht met jou paard?

Net zoals adopteren/weggeven/weidemaatje. Dit moet je echt enkel doen bij mensen die persoonlijk kent en waarvan je weet dat ze 100% te vertrouwen zijn. Hoeveel topics zijn er wel niet op bokt dat weidemaatjes in goed vertrouwen zijn weggeven en zo de handel zijn ingegaan/weer bereden worden. Het zijn mooie ideeën die worden aangedragen, maar als dit paard nu wordt weggeven als weidemaatje en binnen een paar maand zoek is en de handel in is, dan is 99% van de reacties hier op bokt: Dit had je kunnen weten, had jou verantwoordelijkheid genomen en ingeslapen.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:02

Eef_Bam schreef:
TS, als het gaat om inslapen/slachten: "Een paard weet het niet als je te vroeg bent, wel als je te laat bent."


Dit vind ik altijd zo een dooddoener om het geweten te sussen.

Dan kun je ieder paard wel in laten slapen/slachten ben je zeker te vroeg.
Als het paard al 10 jaar zonder verdere gezondheidsklachten 24/7 buiten loopt en de leider van de kudde is, is dat paard gewoon gezond en is er op dat gebied geen reden.

De hoofdreden is niet het paard maar de financiële situatie en tijd van ts.

Marjo

Berichten: 37294
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:02

nikkel schreef:
Marjo en Poekkie, hebben jullie dan een plekkie vrij voor het paard.? Of betalen jullie even die 200 euro per maand.? Makkelijk typen vanachter het scherm.

Bijzondere opmerking. Ik vraag me af waar je dit op baseert? :)

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:07

Marjo schreef:
Ik vind het eigenlijk wel bizar om te lezen dat zoveel mensen het zo snel en gemakkelijk goedkeuren om een gezond paard in te laten slapen :o .
Nee, dat paard merkt daar niks van. Maar kun jij het over je hart verkrijgen om een dier waar je jarenlang plezier van hebt gehad, zo te laten gaan?

Er zijn namelijk nog veel meer andere opties die imo eerst onderzocht moeten worden. Er zijn bv rusthuizen in Nederland, daar kun je in eerste instantie contact mee opnemen. Daarnaast kun je op zoek naar mensen die een paard als weidemaatje zoeken, of neem eens contact op met een zorgboerderij of kinderboerderij. Wellicht dat die het paard willen overnemen.

In financiële problemen komen vanwege je paard is niet de bedoeling, en als je écht álle opties goed bekeken hebt en er je paard kan écht nergens heen, dan kan ik begrijpen dat je voor euthanasie of slacht zou kiezen. Maar niet voordat je alle opties goed onderzocht en overwogen hebt.



Rusthuizen kosten ook geld. Daarbij staat het paard al 10 jaar 175km bij ts vandaan dus de kans is groot dat het al bij een rusthuis staat. Zorgboerderijen zitten lang niet allemaal op een oud paard te wachten en zeker niet een waar niet mee gereden kan worden. Ik denk dat ts meer dan genoeg heeft gedaan door het al 10 jaar als grasmaaier in leven te houden. Nu is het paard nog relatief gezond maar er is domweg geen financiele ruimte meer. Het is niet alleen het stalgeld, hoefsmid en tandarts gaan ook gewoon door en worden ook steeds duurder. Wat als het paard plots ziek wordt? Moet ze het dan maar laten creperen omdat ze geen geld voor behandeling heeft? Of moet ze dan tegen haar kinderen zeggen sorry kids, deze maand krijgen jullie geen eten want mijn paard is ziek. Het paard heeft een mooie leeftijd dus tenzij jij of iemand anders de kosten op zich willen nemen, is het een begrijpelijke beslissing als ts ervoor kiest om afscheid te nemen.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:08

Mazida schreef:
Jullie hoeven me niet te sparen, laat gerust jullie gedacht weten, daar vraag ik om.


Dit de laatste zin uit de openingstekst.
Dat is toch precies wat er ook gedaan wordt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:08

Marjo schreef:
Ik vind het eigenlijk wel bizar om te lezen dat zoveel mensen het zo snel en gemakkelijk goedkeuren om een gezond paard in te laten slapen :o .
Nee, dat paard merkt daar niks van. Maar kun jij het over je hart verkrijgen om een dier waar je jarenlang plezier van hebt gehad, zo te laten gaan?

Er zijn namelijk nog veel meer andere opties die imo eerst onderzocht moeten worden. Er zijn bv rusthuizen in Nederland, daar kun je in eerste instantie contact mee opnemen. Daarnaast kun je op zoek naar mensen die een paard als weidemaatje zoeken, of neem eens contact op met een zorgboerderij of kinderboerderij. Wellicht dat die het paard willen overnemen.

In financiële problemen komen vanwege je paard is niet de bedoeling, en als je écht álle opties goed bekeken hebt en er je paard kan écht nergens heen, dan kan ik begrijpen dat je voor euthanasie of slacht zou kiezen. Maar niet voordat je alle opties goed onderzocht en overwogen hebt.

Ze zit al in de financiële problemen.

Marjo

Berichten: 37294
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:10

Dreamboy schreef:
Marjo schreef:
Ik vind het eigenlijk wel bizar om te lezen dat zoveel mensen het zo snel en gemakkelijk goedkeuren om een gezond paard in te laten slapen :o .
Nee, dat paard merkt daar niks van. Maar kun jij het over je hart verkrijgen om een dier waar je jarenlang plezier van hebt gehad, zo te laten gaan?

Er zijn namelijk nog veel meer andere opties die imo eerst onderzocht moeten worden. Er zijn bv rusthuizen in Nederland, daar kun je in eerste instantie contact mee opnemen. Daarnaast kun je op zoek naar mensen die een paard als weidemaatje zoeken, of neem eens contact op met een zorgboerderij of kinderboerderij. Wellicht dat die het paard willen overnemen.

In financiële problemen komen vanwege je paard is niet de bedoeling, en als je écht álle opties goed bekeken hebt en er je paard kan écht nergens heen, dan kan ik begrijpen dat je voor euthanasie of slacht zou kiezen. Maar niet voordat je alle opties goed onderzocht en overwogen hebt.



Rusthuizen kosten ook geld. Daarbij staat het paard al 10 jaar 175km bij ts vandaan dus de kans is groot dat het al bij een rusthuis staat. Zorgboerderijen zitten lang niet allemaal op een oud paard te wachten en zeker niet een waar niet mee gereden kan worden. Ik denk dat ts meer dan genoeg heeft gedaan door het al 10 jaar als grasmaaier in leven te houden. Nu is het paard nog relatief gezond maar er is domweg geen financiele ruimte meer. Het is niet alleen het stalgeld, hoefsmid en tandarts gaan ook gewoon door en worden ook steeds duurder. Wat als het paard plots ziek wordt? Moet ze het dan maar laten creperen omdat ze geen geld voor behandeling heeft? Of moet ze dan tegen haar kinderen zeggen sorry kids, deze maand krijgen jullie geen eten want mijn paard is ziek. Het paard heeft een mooie leeftijd dus tenzij jij of iemand anders de kosten op zich willen nemen, is het een begrijpelijke beslissing als ts ervoor kiest om afscheid te nemen.


Dat snap ik allemaal zeker wel. Het gaat mij er alleen om dat er naar mijn idee wel heel gemakkelijk gedacht wordt over het inslapen van een gezond dier. Niet eens door TS zelf, die twijfelt erover, maar juist door de bokkers die haar pushen naar het inslapen.

En ik zal mezelf even kopiëren want ik heb niet het idee dat je mijn hele post gelezen hebt:
In financiële problemen komen vanwege je paard is niet de bedoeling, en als je écht álle opties goed bekeken hebt en er je paard kan écht nergens heen, dan kan ik begrijpen dat je voor euthanasie of slacht zou kiezen. Maar niet voordat je alle opties goed onderzocht en overwogen hebt.

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:11

Marjo,Wat ik al eerder schreef, het is erg makkelijk om te typen wat JIJ zou doen of niet zou doen. De realiteit is, dat er een financieel probleem is (budget coach) en dat ,dat opgelost moet worden. Ik durf zelfs te stellen zonder dat ik inzicht heb in de feitelijke omstandigheden, dat de financiële problemen mede ontstaan zijn, door het houden van het paard gedurende de laatste 10 jaar.

Ik lees nu even je laatste bijdrage door. Het probleem is er al enige tijd, TS heeft door welke overweging dan ook geen definitieve beslissing genomen.

Als een paard op 175km afstand staat regel je niet even snel het een en ander ( of iets minder snel)
Laatst bijgewerkt door nikkel op 26-07-23 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt