Opfok is toch niet altijd goed voor een paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Opfok is toch niet altijd goed voor een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 19:27

Onze buren hebben hun jonge merrie een tijd geleden naar de opfok gedaan, omdat ze thuis geen echte weidemaatjes hadden.
Nou, ze hebben haar gister opgehaald, en wat een aanzicht zeg. Mager, onder de wonden, kreupel en ze kijkt ook niet gezond meer uit de ogen.
Waarschijnlijk hebben ze gewoon pech gehad met de opfok, en deden die mensen het gewoon voor het geld. Ook is dat paard vrij onderdanig, dus is gewoon weggetrapt bij het eten.
Ik vind het echt sneu, de buurvrouw kwam huilend thuis met haar paard.
Utah (waar het om gaat) is altijd groter geweest dan Ulvida (de mijne, ze zijn even oud). Maar nu niet meer. Ik denk dat Utah nu nog geen 1.55m haalt. Ze ziet er echt niet uit zeg. Heb helemaal medelijden met het paard.

Uiteraard hebben ze meteen de VA erbij gehad, en die heeft gezegd dat ze langzaam wat meer voer moeten geven, dus de eerste week nog maar 1 kg brok op een dag en de 2e week 2 kilo per dag. En dat dan opbouwen.
Het paard is namelijk zo ontzettend vermagerd dat meteen dikvoeren tot ziekte zou leiden.

Ik zal eens kijken of ik morgen toevallig een foto van haar kan maken.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:30

ah wat sneu zeg,wens hun maar het beste toe van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:31

Oh jeetje dan zou ik me ook helemaal kaopt schrikken!
Op die manier denk je ook wel anders over opfok!
Ik heb zelf een paardje van 10 maandjes bijna...die heb ik ook niet in de opfok..gewoon omdat ik er bewust bij zil zijn hoe ze opgroeit!
Maar ik hoop dat het weer snel goed komt met utah

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:48

Arm dier, maar waarcshijnlijk heeft ze gewoon verschrikkelijk pech met degenen die dat deden...Ik hoop echt dat ze snel opknapt, gaat ze nu met jouw paard samen spelen?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:52

tja niet iedere opfok weet waar ze mee bezig zijn
ben blij dat ie van mij op een superadres staat

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:58

Mogen we het adres hebben, zodat we weten waar we NIET heen moeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:08

Zijn ze tussentijds dan nooit gaan kijken?
Want in zo'n opfok kwam mijn paard meteen naar huis terug.

En goed elk paard in de opfok heeft wel eens een bijt plek en zijn meestal niet zo vet als dat we ze op stal hebben, wat ook vaak gewoon te dik is.
Maar bij jou omschrijving, nee. dat kan niet.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 20:32

Ik weet niet waar het was, helaas. Ik zal het eens vragen aan ze!
Dat ze haar niet eerder hebben opgehaald snap ik ook niet helemaal, maar wij hebben niet super goed contact met onze buren, dus ik weet niet hoe lang het al zo erg is.
Ze gaat niet meer samen met de mijne, omdat die van hun staarten bijt. En daar was zelfs dat hardnekkige spul niet tegen opgewassen.
Ik denk dat ze haar met haar moeder opscharen, die verwacht eind mei haar veulen. Ze staat nu iig nog op stal om aan te sterken, maar zal een dezer dagen wel de wei op gaan.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:12

Dat is zeker erg naar als je je paard zo terug krijgt. Je verwacht toch dat je je paard in goede handen achterlaat. NIet dus.....
Wel vreemd, want als het een slechte opfok is, dan zou je dat toch van te voren moeten kunnen zien aan de paarden die er al staan. Vóórdat je je paard wegbrengt Verward
Er vervelend, hopen dat het paard weer wat bij komt.

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:41

Jouw buren kunnen een schadeclaim indienen bij de opfok. Wanneer je een paard in pension of in de opfok neemt, ben je verplicht om er goed voor te zorgen. Zo te lezen hebben ze dit niet gedaan. Dus de kosten van de dierenarts en de waardevermindering doordat ze minder groeit, claimen! Dat is de enige manier om de slechte bedrijven aan te pakken.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:45

Zo, dan schrik je wel even. Hopen dat Utah snel weer opknapt.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:41

Och jemig...wat sneu.
Vreselijk ergerlijk, dat mensen zo weinig respect voor de dieren van een ander kunnen hebben. Die twenter komt er vast wel bovenop, maar getsie, wat een nare ervaring voor je buren.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 08:50

Erg naar,
gelukkig heb ik alleen maar zeer positieve ervaringen met opfokbedrijven maar enkel rotte appels zullen er vast tussen zitten.
Ik denk wel dat ze er zelf ook debet aan hebben, want zo'n situatie creëert zichzelf niet van de één op andere dag...

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 08:52

Maarre je gaat tussendoor toch wel eens bij je paard kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 09:15

Had ze geen contract?
Heb net even mijn contract met de Burd doorgelezen en daar staat het volgende in:
De verzorging van de paarden door Talen (=eigenaar van de Burd) vindt plaats op een wijze zoals die een goed verzorger voor paarden betaamt.
Bij vermoeden van of bij een acuut ziek paard wordt de eigenaar zsm ingelicht en zonodig met of zonder toestemming van de eigenaar een veearts door Talen ingeschakeld.
De kosten van medische behandelingen zijn voor rekening van de eigenaar.

In geval een van beide partijen, na in gebreke zijn gesteld, gedurende 7 dagen nalatig blijft in voldoening van 1 of meer van zijn uit deze overeenkomst voortvloeiende verplichtingen, is de wederpartij gerechtig deze overeenkomst buitenrechtelijk te ontbinden, onverminderd zijn recht op eventuele vergoeding van de door hem geleden of te lijden schade, en verwijdering van de paarden te gelasten.

Zou Talen dus niet goed voor het paard zorgen en dit na 7 dagen nog niet gaan doen kan je het paard ophalen en de geleden schade op hem verhalen.
Gelukkig heeft Ustinov er altijd goed en lekker rond uitgezien (we gingen elke maand kijken).

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 10:58

Ik heb ook een contract, als ik mijn pony zo aantref als jij beschrijft dan kan ik alle schade verhalen op het opfokbedrijf. Gelukkig is dat in mijn geval niet zo, ben pas geleden nog wezen kijken en hij ziet er goed uit
Hoevaak gingen ze kijken dan bij hun paard?

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 14:32

Ik heb geen flauw idee of ze een contract hadden, al het ze eens vragen. Ik heb wel wat foto's van de merrie gemaakt toen ze even in de stapmolen stond. Zal ze er zo bij zetten.
Ik snap ook niet waarom ze haar nu pas terug halen, ik zou ook tussendoor gaan kijken. Maar ik weet natuurlijk niet wat er verder heeft gespeeld. Het paard is ook gewoon enorm onderdanig, dus mag ze niet eten van de andere paarden, dan blijft ze er ook vanaf.

[edit]
Hier de foto's van Utah.
De eerste 2 zijn van afgelopen zomer, toen ze nog thuis stond.
Afbeelding
Afbeelding

En deze zijn van vanochtend. Je kunt er alleen niet goed op zien hoe mager ze nu echt is, alhoewel ze de laatste dagen weer wat bijgekomen is. Ze zijn van bovenaf genomen (uit mijn slaapkamerraam) dus niet geheel duidelijk. Het is iig wel zo dat ze niet meer is gegroeid sinds dat ze de opfok in is gegaan.
Afbeelding
Afbeelding

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:55

Jeetje zeg. Vacht is ook dof en lelijk zover je het kan beoordelen op de foto..
Zonde zeg, maar idd wel raar dat tussendoor niet zijn gaan kijken, ken die mensen verder niet ga er dus ook verder niet over oordelen, maar het zou mijn manier niet zijn..

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 15:19

jeezes Bloos! . ik zeg niet snel dat iets erg is (in de zin van 'er wordt snel gedacht dat de konditie van een paard beter kan), maar dit is echt érg
beestje heeft een kompleet opgetrokken buik, en dat krijg je niet op twee dagen.....

heeft de laatste weken precies maar twee hooihalmpjes per dag gegeten Verward ?!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 15:27

Opgetrokken buik kan zelfs in 1 dag als ze goed in de stress hebben gezeten, maar dat zal bij deze waarschijnlijk niet het geval zijn geweest..

Koppig

Berichten: 345
Geregistreerd: 24-05-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:05

Tja zo zie je maar weer dat de opfok niet altijd goed gaat. Zelf heb ik er wel goede ervaringen mee. Mijn hengst heeft 2 zomers in de opfok gestaan. Hij is in het begin ook kreupel geweest maar niet zo heel erg. De 'rangen' moeten in het begin worden bepaald, daarna heb ik nooit meer wat gezien. Hij heeft het prima naar zijn zin gehad en heeft er veel van geleerd. Ze worden er erg sociaal van! Dit opfokadres is over het algemeen goed, heb er nooit zoveel ellende over gehoord. Voordat je je paard naar een opfokadres brengt even rondvragen dat helpt. Maar je paard kan ook gewoon pech hebben. Ik vond de fotos verschrikkelijk. Dan denk je dat je het beste doet voor je paard, ik hoop dat ze er snel weer bijopkomt.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:06

Dat zier er niet zo mooi uit. Ik hoop dat je buren een of ander contractje met de desbetreffende opfokker hadden zodat ze iets van een klacht in kunnen dienen.

Ik heb alleen maar positieve ervaringen met de opfok. Fayette kwam zelfs veels te dik terug uit de opfok. Ze leek destijds net drachtig met opgezette uier erbij Bloos! Gelukkig na een weekje of 4 dieet trok dat allemaal weer weg Haha!

Sommige mensen kijken inderdaad niet meer naar hun paardje om als die eenmaal in de opfok staat. De man waar ik Fayette had staan die heeft in het begin er zelfs wat raar van opgekeken dat ik en een kennisje (die haar veulen ook bij hem had staan) ong. om de 2 weken langs kwamen om even te knuffelen, borstelen, of gewoon om te kijken. Na een tijdje was ie er aan gewend en vond hij het alleen maar top wat we deden want onze paardjes waren een stuk beter te hanteren Haha! (de eeuwige wormenkuur-gevechten die hij had met die anderen Tong uitsteken).
Een toekomstig veulen gaat zo weer naar deze opfokker toe want hij zorgt erg goed voor zijn beestjes OK dan!

Koppig

Berichten: 345
Geregistreerd: 24-05-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:17

sommige mensen kijken idd helemaal niet meer naar hun paard om. Ik zelf ging altijd een keer i/d week of 1 keer in de 2 weken heen. Gewoon even knuffelen, appeltje geven etc. Gewoon zelf even checken hoe het met hem was. Die mensen vonden het in het begin niet zo leuk maar daarna heb ik ze er niet meer overgehoord.
En hij vond het helemaal geweldig dat ik kwam!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:22

youngster schreef:
Opgetrokken buik kan zelfs in 1 dag als ze goed in de stress hebben gezeten, maar dat zal bij deze waarschijnlijk niet het geval zijn geweest..


ja, dat kan idd op één dag, maar dán voorspelt het zelden veel goeds....

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:41

ingeo"]
[quote="youngster schreef:
Opgetrokken buik kan zelfs in 1 dag als ze goed in de stress hebben gezeten, maar dat zal bij deze waarschijnlijk niet het geval zijn geweest..


ja, dat kan idd op één dag, maar dán voorspelt het zelden veel goeds....
[/quote]


vertel mij wat.. Scheve mond heb d'r nu 1 staan namelijk..