Discussie: Paard belonen als het schrikt?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 14:32

Als robin echt ergens bang voor is MOET hij er van mij langs en kalmeer ik hem met mijn stem. Als hij dus echt probeert niet bang te zijn beloon ik hem zeker. Maar wel pas als hij gekalmeerd is. En verder negeer ik het dus gewoon.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 16:26

Allemaal reacties, maar wat ik mis is wat doen jullie als een paard iets 'eng' vind. Laat je je paard er schuin langs lopen en ben je blij als hij er langs is. Ga je terug??? en neem je een ander weg.
Of laat je hem juist stilstaan bij het 'enge' tot ie gezien heeft dat het niet eng is en er dus de volgende niet meer voor schrikt. Ik doe dus het laatste. Verplicht snuffelen als iets eng is. Want als je je paard door laat lopen (dus eigenlijk weg laat lopen) leert ie nooit dat iets NIET eng is.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 16:34

Ik laat hem er eerst langslopen (proberen) dan draai ik om en nog een keer als het dan niet meer eng is is het dus goed. En als het dan nog eng is zet ik hem er dus ook gewoon voor!

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 17:11

Nee, niet belonen. Schrikken is toch niet goed?!!

Gewoon zelf ontspannen blijven. Zo krijgt het paard het gevoel dat er niks aan de hand is. En gewoon doorgaan met wat je bezig was en er geen aandacht aan schenken.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 17:37

ik ga voor negeren! Tenzij het paard schrikt van iets en daarna er langs is gegaan en dus braaf is!

groetjes Melissa

Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 20:27

Geruststellen!! DAar ben ik voor, helemaal als het een zenuwpees is. Als hij zo is als die van mij en bijna nergens van opkijkt met zijn 3,5 lentes jong. zou ik gewoon door wagelen en dan poes lief sukkeltje.. roepen..

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 20:37

Ik ga ZEER zeker niet terug. Heb weleens een andere weg genomen, maar dat was voor mijn eigen veiligheid. Een trekker op een smal weggetje is niet veilig Haha!
Ben weleens heel hard achter een trekker aangereden. Ik dacht misschien denkt Berber wel dat de trekker voor haar vlugt. Heeft niet echt gewerkt *LOL*

Het hangt er wel een beetje vanaf waar ik bij langs ga, of ik haar laat snuffelen ofniet. Als het iets "gewoons" is, laat ik haar niet snuffelen, moet ze zich gewoon niet aanstellen en lopen met die handel! Als het toch wel echt iets heel erg engs is, dan gaan we uitgebreid kennis maken!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 20:40

mijn paard als die iets eng vind dan zeg ik is niet eng ofzo en dan probeer ik soort vertrouwen toe te spreken dat is niet echt belonen. en voor de rest gewoon stevig doorrijden als hij bv ergens niet tussen wil

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 20:56

Ik spreek mijn paard altijd toe.
Ligt ook helemaal aan de situatie.
Soms ziet hij al van 100 meter afstand dat iets engs is, gaat die kop omhoog en de oren naar voren.
Haha! baasje gaat dan al vaak ff lachen en zeg"t: stel je niet aan is niks! dan gaat die kop vaak weer naar beneden en loopt hij rustig door.
Bij iets engere dingen geef ik hem de kans om te kijken en spreek ik hem toe van : is niet eng!
Als er iets is wat hem drijgt op te eten is het dus ook verplicht snuffen. En dat helpt echt.
Laat je paard alles zien wat er op deze aardbol staat Haha!
Ik heb 1x moeten afstappen, toen was hij ook echt bang. Heb hem later laten snuffelen en een hapje gras laten eten en toen was het de volgende keer goed.
Ik vind mijn paard gewoon leuk als hij zo is en ik merk in zulke situaties dat hij me vertrouwt en dat is juist zo mooi.
Ik kan ook haast niet wachten om met de fjord de weg op te gaan. Haha!

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 23:07

Als het echt iets heel engs of onverwachts is, dan beloon ik hem wel en probeer ik hem te kalmeren. Als hij het echter allang kent, dan negeer ik hem gewoon. Dus als hij het al een keer eerder heeft gezien, en hij schrikt dan weer, dan negeer ik hem..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 23:20

Als hij iets eng vindt dan laat ik m wel even kijken en babbel vrolijk tegen hem aan, soms leg ik m in woordjes uit wat het is. Hij mag alleen pertinent niet wegrennen, maar dat doet hij nooit dus dat scheelt. Gelukkig is hij sowieso dapper. Als hij soms ergens scheef langs loopt met zijn oortjes erop dan laat ik dat verder zo en maak ik er geen punt van.

nishrinakn

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 10:26

je hebt paarden die schrikken en paarden die doen alsof ze schrikken.
Kijk als je paard opeens schrikt van iets wat voor jou ook onverwachts was , dan is het logische dat ie schrikt, dus blijft je paard op zijn plek en geeft alleen een reactie dan is die braaf , want hij rent niet weg.! dus beloon je hem omdat ie op jou let met aanwijzingen , rent ie weg als ie schrikt en blijft ie rennen nee dan niet belonen, zeg jij ho en geeft hulp om te stoppen en hij stopt dan ook belonenen want hij luistert en is braaf.
Gaat ie om niets schrikken dan zou ik hem Niet belonenen maar straffen .. en helemaal als ie van zijn plek af gaat.En met straffen bedoel ik een prik met je spoor(schop).
Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 10:42

zowel paarden als mensen leren iets niet, door het niet te doen. Daarom moet paddy van mij toch altijd passeren als ze ergens niet langs durft. Als ze stil gaat staan ga ik niet gelijk drammen dat ze door moet lopen. Dat moet i kmet iones nu juist weer wel, maar bij Paddy werkt dat averechts. Ik laat haar er naar kijken (en ze MOET dan ook kijken). En daarna moet ze er echt langs. Dus, confrontatie toch aangaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 11:49

Als Milena ECHT schrikt, of iets eng vind, zeg ik "eeeaaaasyyyy" om haar gerust te stellen (onze paarden zijn erg op stem getraind) en als ze bv een voorwerp heel eng vind, blijf ik tegen haar praten, maar ik rijd haar er wel recht naartoe. Ze moet dan verplicht naar het enge ding kijken, en ik blijf er net zo lang mee bezig tot ik haar er met haar hoofd helemaal naar beneden, met een losse teugel naast kan zetten.
Als ze "voor de gein" schrikt, krijgt ze een schop op de koop toe en zeg ik iets boos tegen haar.

Oh ja, als ze dus met het hoofd naar beneden naast het (echt) enge ding staat, dan beloon ik haar wel. Ze is dan het knapste paard van de wereld, en dat mag ze gerust weten.
Ik denk dat je paard daar alleen maar dapperder van wordt. De mijne wel in ieder geval!

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 11:57

Citaat:
Op 2001-09-27 20:56, schreef Cowgirl:
Soms ziet hij al van 100 meter afstand dat iets engs is, gaat die kop omhoog en de oren naar voren.
Haha! baasje gaat dan al vaak ff lachen en zeg"t: stel je niet aan is niks! dan gaat die kop vaak weer naar beneden en loopt hij rustig door.

Paarden zijn van nature wat kippig, ze zijn bijziend oftewel veraf zien ze minder scherp. Logisch dus dat ze dingen veraf eerder 'eng' vinden. Als je dichterbij komt hebben ze vaak zo iets van 'oh was dat het' Haha!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 19:46

Paarden zijn van nature wat kippig

Behalve als het om eten gaat Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 11:39

De ogen van paarden werken anders dan die van mensen. Mensen kunnen in een fractie van een seconde van focus veranderen, in een flits, dichtbij, veraf etc. Wij kunnen dus heel snel scherpstellen op iets, paarden kunnen dat niet. Bij paarden gaat het aanpassen van het focus veel langzamer, vandaar ook het schrikken van kleine dingen vlakbij die zo opeens zien. Daarom moet je een paard ook laten kijken om te zorgen dat hij ook de kans krijgt ergens op scherp te stellen. Dat papiertje langs het pad bijvoorbeeld ziet hij vaag, vandaar zijn wantrouwen.

M@rije

Berichten: 1
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Lonneker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 13:44

Hallo

Soms is het wel fijn voor een paard dat als hij schrikt een klopje krijgt. Maar sommige paarden denken ook dat het goed is wat ze doen en schrikken bij elk ding. Pas daar mee op! Ik zou dus gewoon een geruststellig geven! Dat zou jij toch ook doen? Verward Knipoog

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 20:27

Ik denk dat je verschil moet maken tussen belonen en aanmoedigen van goed gedrag.
Ik weet dat Laiser een verschrikkelijk onzeker paard is. Vooral als hij alleen (met iemand op de fiets ernaast), dan is meneen echt geen held. Als hij echt bang is kan hij kompleet door flippen. En dat probeer ik altijd te voorkomen. Maar er langs gaan moet hij. (Anders kan ik het de volgende keren helemaal vergeten....)
Wel probeer ik hem dan zoveel mogelijk aan te moedigen om wel het gewenste gedrag te laten doen. En natuurlijk beloon ik hem dan als hij het uiteindelijk toch gedaan heeft. Dat begint met een stapje in de goede richting. (ja goed zo zet er nog maar eentje.)
En om een flinke steigerpartij op straat te voorkomen stap ik desnoods af om het te laten zien, dat hij niet bang hoeft te zijn, ik loop er immers ook gewoon langs. Als hij er dan langs is beloon ik hem en rijd weer verder.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 20:36

Negeren werkt bij Ironique het beste. Als ze ECHT iets eng vind, dan moedig ik haar wel aan, maar straf niet af. MAAR... ik heb wel mijn grenzen. Voorbeeldje: afgelopen donderdag reed ik langs een fietspad. Daar stond zo'n bouwvakkers-wc-hokje. Eng natuurlijk. Ze ging er wel langs, maar met een grote boog. Op de terugweg geprobeerd er dichter bij langs te rijden. Lukte ook wel, maar mevrouw nam daarna wel de benen. Ervandoor dus op het fietspad. Dat was dus over mijn grens. Meteen (op een lompe manier helaas) terug gekregen, weer omgekeerd, nog een keer langs dat enge hokje. Het was nog steeds eng, maar ze ging er al veel dichter bij langs. Dan is het bij mij tijd om te belonen, en RUSTIG terug te stappen Lachen